HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jag är optimistisk efter att ha sett premiären. Vilken utveckling av det offensiva spelet laget har tagit. Trodde inte riktigt på att det skulle hålla i sig från försäsongen nu när det var dags för årets svåraste bortamatch (HV ser ruskigt starka ut i år). Förutom 6 mål hade vi ett flertal bra chanser till mer. När skapade vi så mycket senast i en tuff bortamatch?

Några tankar om laget:

-Kruger och Josefson är grymma och har utvecklats ordentligt.
-Ölvestad var lite av sitt "gamla jag" och hör hemma i detta lagbygge.
-Falken var lika bra med puck som han var dålig utan.
-Försvaret har en del att slipa på, men det var trots allt HV på bortaplan.
-Timmy var lika stabil som vanligt kryddat med en hel del offensiva godbitar
-Bröderna Holmqvist såg bättre ut än på länge.
-Wesslan var ok men kan betydligt bättre. Gjorde ingen tavla men kunde ändå tagit något av målen.
-Nilson såg riktigt spelsugen ut och har ett stort spel i sig
-Bra inställning överlag.
-Lilltjärna och Otto saknades, klart vi blir bättre med de i laget

Det som till sist avgjorde var några onödiga utvisningar i slutet av matchen. Josefsons offensiva hakning och Engqvists tripping blir matchavgörande och senare gör ju inte Printz saken bättre.

Det känns lite konstigt att vara så positiv efter en förlust men jag ser verkligen fram emot Modomatchen imorgon efter att ha sett denna premiärmatch.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av -daniel- »

Tänker inte heller såga Wesslau totalt, han kom liksom inte in i matchen när de första målen vart sådana skitmål. Studs på Printz klubba och andra var väl på Ragges byxa... Men visst, han gjorde INTE en bra match.

Otroligt roligt dock att se att vi vågar hålla i pucken dock i anfallszon, Krüger och Josefson har gjort löjligt stora framsteg sen förra säsongen. Det som oroar mig enormt är vårt defensiva spel som stundtals såg rent bedrövligt ut... Vi vet att Holmqvist är en riktigt sopa defensivt men igår tyckte jag Printz såg mer stabbig ut än jag någonsin sett honom. Så fort pucken är i närheten och det kommer en motståndarforward och hugger får man ju hjärtklappningar...

Finns alltså både positivt och negativt att ta med från matchen, trots allt rätt imponerande att stora delar av matchen lyckas föra spelet på bortaplan mot - i mitt tycke - seriens starkaste lag. Detta dessutom när vi har 2st av våra ordinarie förstaline-spelare borta... Men defensiven måste bli 20 ggr bättre och Wesslau måste komma in i matcherna på ett bättre sätt. Tror dock vi kommer få se liknande scenarios tämligen ofta den här säsongen; vi för matcherna (eller försöker åtminstone) och åker på dunderkontringar eller åtminstone spelvändningar och målvakten får grymt svåra puckar att börja jobba med...
Bild
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av android »

-daniel- skrev:...
Tror dock vi kommer få se liknande scenarios tämligen ofta den här säsongen; vi för matcherna (eller försöker åtminstone) och åker på dunderkontringar eller åtminstone spelvändningar och målvakten får grymt svåra puckar att börja jobba med...
Exakt som förra året då? I allafall i november. Hoppas spelarna har lärt sig värdera situationerna bättre i år. Printz och A.Holmqvist ska bara spela sarg-ut hela säsongen. Ragge, timmy, falk och Eklund borde sköta uppspelen.

Du verkar ha sett matchen. Hur såg Tim, Fimpen,Jimmie och Eklund ut?

Kom vi till avslut eller var det mycket spel i hörnorna?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
alskar_dif
Inlägg: 244
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Köpenhamn

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av alskar_dif »

Mackan Nilson delade inte ut en enda tackling,varför!? Ska inte han vara tuff och fysisk? Man läser ju det överallt..
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av Crashmash »

Lite tankar om matchen, som sågs på plats från sittplats:

* Försvarsmisstag gjorde att det stod 0-3 efter 12 minuter.
* Fimpen gjorde årets åkning i boxplay, när han la ner pucken från egen zon och åkte efter en hv-back som hade fullt upp med att hålla bort honom men lyckades inte. Istället fick Fimpen fram pucken till Ölvestad, som tyvärr inte lyckades få in pucken när han skar in framför mål.
* Juniorerna är underbara. Lirade även bp, och fintade sig ut i mittzon - kyligt, dumdristigt men effektivt.
* Var fysisk hockey, och det small rejält vissa gånger.
* M Honken blev skadad två gånger. En gång så missade en HV-back tacklingen, och tog bara knäet på Honken, såg inte bra ut alls. Andra gången hade inte funktionärerna låst utvisningsdörren, så när han fick en tackling så åkte han rakt ut i båset. Kunde gått riktigt illa där, men han reste sig båda gångerna och kom tillbaka - Järnkamin! Tilläggas ska att han slog på båsdörren för att komma in och snacka/nita funktionären, men då gick inte båsdörren upp.
* Wesslau släpper fortfarande returer rakt ut.
* Nilson mötte upp vid defensiv blå, tog pucken och gjorde några farliga dribblingar. Tappade pucken en gång (0-3) och sen såg jag inte dessa dribblingar mer. Tryckte till vid sargen några gånger, och var alltid den som stod upp tillsammans med Michael Holmqvist och Andreas Holmqvist när det hettade till.
* Sargerna används mycket, på defensivt och offensivt.
* Hv's publik är nog den sämsta, när Andreas Falk stod och slog M Honken efter avblåsning, 5 slag i ansiktet och Honken inte gjorde något tillbaka klagade de på att Falk fick 2+2 och Honken 2. Samma sak vi varje utvisning, när Hv åkte ut så var Sören kass - När DIF åkte ut skulle de ha 2+2 varje gång.
* Finns det något fegare lag än Hv? Kanske är taktiskt att snacka, men också löjligt. Printz gick på det en gång, och åkte ut 2 minuter när han tydligen ville ha en fight. Efter slutsignalen crosscheckade Puistola Ölvestad i ryggen, och naturligtvis reagerade DIF-spelarna. Hade Hv-killen gjort något enligt publiken? Nej, det var Ölvestad som skulle vara beredd på att han skulle kunna få en crosschecking där och sen var DIF dumma i huvudet när de började bråka efter slutsignalen.
* Två tjejer bakom mig: "DIF sjunger fan bara fotbollsramsor". Strax därefter drar Hv igång Seven Nations Army utan text (Hammarby) och Pippi Långstrump (Eintracht Frankfurt). Avd. kasta sten i glashus.
* Samma tjejer: "Åh, hör. Nu sjunger de Domarens Järnkaminer - det därför han dömer för DIF"
* Samma tjejer (som förövrigt inte höll käft en sekund): "Åh, nummer 26 - han är ny!. Vad brun Simon Önerud är."
* DIF visade prov på riktig kämparglöd. 0-3 till 4-3 och ett stolpskot ifrån att komma ikapp i slutet. Synd att det släpptes in sju, men laget har helt klart potential. Får skylla på att det är premiär.
* Lasse Granqvist är jävligt lång, och det ropades en del "gnagarsvin" där han stod, precis brevid bortaklacken.

Det var lite tankar från gårdagen.
Slutspel
Inlägg: 223
Blev medlem: 2009-01-05
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av Slutspel »

Vi har två stora problem, Printz och A Holmqvist.
Printz är nog den största poängplockaren i självmåls/framspelningsavd. Otur är bara förnamnet!
A Holmqvist, en riktig hare i egen zon, duttigt och osäkert, skärpning!

Svårt att skylla allt på Wesslau, vi bör ju ha ett försvar också!
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av Crashmash »

Jag var förvånad att Hardy spelade i A Honken i boxplay, såg inte speciellt bra ut.
Jockmaniac
Inlägg: 2143
Blev medlem: 2007-06-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av Jockmaniac »

Crashmash skrev:* M Honken blev skadad två gånger. En gång så missade en HV-back tacklingen, och tog bara knäet på Honken, såg inte bra ut alls.
Jag kan säga att det inte var därför han låg ner. Han fick den andra Djurgårdarens skridsko i skrevet. Syntes på reprisen. Såg inte skönt ut. Han satt och grävde i byxorna något fruktansvärt ett tag efteråt, såg ut som han kollade om allt satt på plats :)
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av Crashmash »

Oh, då kan jag förstå att han grinade lite illa.
Användarvisningsbild
Stolt-Djurgårdare
Inlägg: 140
Blev medlem: 2009-02-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av Stolt-Djurgårdare »

Djurgården borde verkligen ha vunnit den här matchen tycker jag.
Det var en sjukt spännande match som spelades och om inte Djurgården hade dragit på sig
så många utvisningar så hade vi med ganska stor säkerhet ha vunnit.
Och jag tyckte verkligen om att Hardy tog ut Wesslau så tidigt som han gjorde,det
var ju riktig nära att bli ett sjunde mål för Djurgården.
Det ser väldigt optimistiskt ut för lördagens match mot MODO.
Djurgårdare för livet
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av -daniel- »

android skrev:
-daniel- skrev:...
Tror dock vi kommer få se liknande scenarios tämligen ofta den här säsongen; vi för matcherna (eller försöker åtminstone) och åker på dunderkontringar eller åtminstone spelvändningar och målvakten får grymt svåra puckar att börja jobba med...
Exakt som förra året då? I allafall i november. Hoppas spelarna har lärt sig värdera situationerna bättre i år. Printz och A.Holmqvist ska bara spela sarg-ut hela säsongen. Ragge, timmy, falk och Eklund borde sköta uppspelen.

Du verkar ha sett matchen. Hur såg Tim, Fimpen,Jimmie och Eklund ut?

Kom vi till avslut eller var det mycket spel i hörnorna?
Ja, lite som när det inte klaffade i November. Men hoppas verkligen, som du är inne på, att de lärt sig och tagit till sig det enkla spelet i egen zon. Tyvärr kändes det inte så igår.

Fimpen och Jimmie tyckte jag såg riktigt vassa ut, Jimmie tyckte jag personligen var en av våra bästa spelare. Lite trög inledning men han kom igång efter 1:a perioden... jobbade kopiöst och kom till relativt vassa avslutslägen några gånger. Fimpen gjorde en enormt stark uppåkning i boxplay vid tillfälle där han snappade upp pucken och fixade fram ett kanonläge, riktigt bra jobbat.

Kändes som en stor skillnad rörlighetsmässigt i anfallszon, Josefson & Krüger åker fruktansvärt mycket skridskor och bokstavligt talat sliter sönder försvaren. Skapar en hel del vassa chanser pga av det. Men även de andra linorna såg vassa ut anfallsmässigt och hade stundtals rätt bra flyt.

Jag hoppas att man har spelarmaterial att kunna föra matcherna och hålla den höga press man visade igår, är rädd att det kommer slarvas lite för mycket (i alla zoner egentligen) vilket - som jag var inne på tidigare - får till följd att Wesslau får extremt svåra lägen att jobba med. Viktigast att ta till sig och ändra på måste ändå vara enkelheten i försvarsspelet...inget jävla slarv, tack.
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av -daniel- »

Crashmash skrev:Jag var förvånad att Hardy spelade i A Honken i boxplay, såg inte speciellt bra ut.
Reagerade på det jag också. VARFÖR?!?
Bild
Användarvisningsbild
mårten
Inlägg: 820
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sverige

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av mårten »

Jag tycker det är så märkligt att vi match efter match försvarar Wesslau , så fort någon pratar illa om honom så blir det ett sju helsikes liv, är han redan gudaföklarad i mångas ögon ?
Han hade inget flyt igår , studsar som var maxial otur. Men jag har svårt att minnas att han överhuvudtaget gjorde en stabil räddning, var kanske sidoförflyttningen då i 3:e . Jag vill lika mycket som er att han skall vara en stabil elitseriemålvakt men så länge vi har mediokra målvakter vågar jag i allafall inte hoppas på slutspel. MEN jag hoppas fanimej mer än någon annan att han blir en stabil målvakt som kan hjälpa oss till slutspel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av -daniel- »

mårten skrev:Jag tycker det är så märkligt att vi match efter match försvarar Wesslau , så fort någon pratar illa om honom så blir det ett sju helsikes liv, är han redan gudaföklarad i mångas ögon ?
Han hade inget flyt igår , studsar som var maxial otur. Men jag har svårt att minnas att han överhuvudtaget gjorde en stabil räddning, var kanske sidoförflyttningen då i 3:e . Jag vill lika mycket som er att han skall vara en stabil elitseriemålvakt men så länge vi har mediokra målvakter vågar jag i allafall inte hoppas på slutspel. MEN jag hoppas fanimej mer än någon annan att han blir en stabil målvakt som kan hjälpa oss till slutspel.
Kan ju säga på en gång att jag aldrig höjd honom till skyarna eller försvarat honom. Men sett till hur han ändå avslutade förra delen av säsongen (hyfsat stabilt, inte jättebra dock) samt till de försäsongsmatcher han gjort så känns det ändå helt fel att totaldissa honom efter en match där försvaret är det som i främsta hand skall sågas. Visst, en bra målvakt skulle tagit ett par av puckarna han släppte in men av erfarenhet tycker jag mig veta att en målvakt mycket sällan gör en bra match om han får inleda som han gjorde (med Printz idiotklubba som friställde finnen samt Ragges ben som totalt ställde honom).
Bild
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: HV71 - Djurgårdens IF, 24/9 2009 - Elitseriepremiär

Inlägg av Kall-El »

Fanns faktiskt ett par glädjeämnen förlusten till trots.

* Jag såg linjer till ett genomtänkt offensivt spel.

* Såg även en genomtänkt linje i PP.

Förra säsonge kändes mest som "gör ert bästa", "Dump and chase" eller ge pucken till Bremberg.

Uppenbar förbättring där i mina ögon.

Tyvärr torskar vi pga av individuella misstag som antingen gjordes pga av ungdomlig orutin eller tja vad skall man säga om Printz? Printz är direkt skyldig till 3 mål i baken och än värre var det faktum att han flera gånger inte verkade hänga med i tempot heller. Väldigt trist då de båda andra backparen fungerade rätt bra. Falk Printz måste göras något åt och det vore nog inte fel att låta Oskar få chansen väldigt snart.

Man kan inte kräva att Wesslan skall ta något av målen han släpper in, men samtidigt måste man av en första keeper kräva att några av skotten skall tas i alla fall. Det jag menar är alltså att inget av de insläppta målen är en tavla, men en elitmålvakt måste kunna stoppa 2-3 av dem i alla fall.

Jag tror inte vi har råd att ge bort matcher och poäng pga två totala hjärnsläpp från Printz, inte heller har vi råd med att ha en målvakt av den klass som Wesslan visade upp igår.

Bara hoppas att det finns pengar till en målvakt om trenden fortsäter på samma sätt.
Låst