Bremberg, en helig ko?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Tommy Mörth
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-01-15

Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Tommy Mörth »

Missförstå mig nu rätt, jag älskar Fredrik Bremberg och det han presterat för DIF år efter år. Men när man läser inläggen här på forumet så verkar det som att många vill ha honom kvar till vilket pris som helst. Enligt media begär Linkan 325.000:-/månad för nästa säsong och det är han säkert värd om man ser till vad övriga lag betalar sina stjärnspelare, men är han värd det för DIF?

För drygt 300.000:-/månad får man 3 riktigt bra elitseriespelare istället för 1 toppspelare. Som läget är i DIF nu och inför nästa säsong tror jag att det vore bättre att släppa honom till en utländsk klubb så han får casha in under sina sista aktiva år och istället köpa in 2-3 rutinerad poängmaskiner som ger juniorerna det stöd de behöver. De senaste säsongerna har ju visat att Linkan omöjligt kan axla hela ansvaret att ta DIF till toppen. Vi behöver en bättre bredd!

Vad tycker ni?
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av jensa öhling »

Tror du allvarligt att vi får en rutinerad poängmaskin för 100 000 kr i månaden?

Det vi behöver är toppspelare. Bredden får vära härliga junisar så för.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag är precis som du oerhört kluven. Allt handklar egentligen om tillit. Man vet vad man får av Bremberg, både positivt och negativt. Man vet var man har honom år ut och år in.

Om man skulle köpa in andra toppspelare istället för honom så vet man inte det, och det är häri problemet ligger - man vågar inte gambla. DIF behöver en spelare som kan göra 50+ varje säsong, och med tanke på hur läget ser ut så är det en jävla risk att ta. Den här spelaren MÅSTE göra över 50 poäng varje säsong, annars är det godnatt som det ser ut i dag.

Vågar vi chansa? Om den här spelaren får resten av laget att producera så är han en flipp och en lyft framåt. Gör han det inte däremot blir det kvalserien.

Men, DIF behöver förändring, och det är synd att säga det men med Bremberg som tungan på vågen varje år kommer vi ingenstans, varken sportsligt eller ekonomiskt.

Ja, jag är villig att släppa Bremberg om han ersätts av en spelare med pondus och ledaregenskap som får Danielsson, Tim Eriksson mfl. att göra en 30p-säsong utan att nödvändigtvis behöva spela i samma kedja.

Som Calle Johansson sa: "Det är en one-man show". Om den nya spelaren innebär six-man show så ska vi utan tvekan satsa.
Säg den glädje som varar
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av jensa öhling »

Men är det verkligen Linkans fel att de andra inte tar för sig och presterar?

Junisarna klarar det ju.

Borde väl i så fall vara Danielsson, Figren, Ölvestad, Fimpen och Tim det är fel på.

Sen är även jag tveksam till om Linkan är värd 325 tkr. Det är för mycket för en spelare för en klubb med vår ekonomi. Oavsett hur bra han är. Förhandla ned och skriv nytt!
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av -daniel- »

Utan Linkan hade vi legat toksist och hade haft en säker kvalserieplats spikad sen november. Ja, han är värd 325000:- i månaden, inget jävla snack om saken.
Bild
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Crashmash »

Visst, han kan vara värd det. Frågan är dock om det är värt för DIFs räkning att spendera 325 000:- på Linkan, och ha sisådär spelare resten, eller få 2 spelare med god elitserieklass istället?

Beräknad budget från en annan tråd: 33 000 000kr
Linkans lön: 325 000 x 12 = 3 900 000kr (om det nu är samma kostnad för varje månad)
Totalt: 11,8% av budgeten.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av DIF_Soldier »

jensa öhling skrev:Men är det verkligen Linkans fel att de andra inte tar för sig och presterar?

Junisarna klarar det ju.

Borde väl i så fall vara Danielsson, Figren, Ölvestad, Fimpen och Tim det är fel på.

Sen är även jag tveksam till om Linkan är värd 325 tkr. Det är för mycket för en spelare för en klubb med vår ekonomi. Oavsett hur bra han är. Förhandla ned och skriv nytt!
Nej det är klart det inte är, men vi är "fast" med Danielsson i tre år och han har potentialen.
Om man kan hitta en spelare som kan lyfta hans och andras produktion så är han guld värd.

Som jag skrev i en´annan tråd - släpp spelarna som underpresterar och som har hög lön (Ölvestad, Schneider etc.) och ge en megalön till Landeskog & co, fast på 8 år.

Investera på lång sikt, DIF! 2-3-årskontrakt duger inte när vi pratar talangfulla tonåringar.
Ge Landeskog 200 000/mån i 8 år.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev: Investera på lång sikt, DIF! 2-3-årskontrakt duger inte när vi pratar talangfulla tonåringar.
Ge Landeskog 200 000/mån i 8 år.
Men snälla, skall vi Landeskog en lön på 200.000 i månaden efter det han presterat i de 2 matcher han spelat? Största jävla skämtet jag hört.

Linkan är värd 325.000 SEK / månaden, förstår inte hur folk kan debattera mot det. Han är en av seriens absolut vassaste spelare och tror han kan skulle kunna få ännu mer om han (äckligt vidriga tanke) skulle signa upp för exempelvis LHC. Och ja, han är värd det FÖR OSS. Förstår ni inte vart vi hade legat om vi inte hade haft Linkan senaste 5 åren...? I allsvenskan, om ens det. Snarare konkurs.

Plocka såfall hellre bort spelare som är fruktansvärt överbetalda som inte presterar något. Sådana har vi gott om, men ge Linkan den lön han förtjänar. Annars förstår jag honom mycket väl, och till och med uppmuntrar honom att dra till en annan klubb. DIF Hockey skall fan heller vara någon jävla välgörenhetklubb som folk skall "ställa upp och spela i för långt lägre löner än vad marknaden har att erbjuda", om läget är så är det illa. Riktigt jävla råttpiss illa.
Bild
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Emil Svelander »

Linkan ska stanna, inget snack om saken. Elitseriens överlägset bästa forward och DIF:s bästa spelare genom tiderna.

Plocka istället bort medelmåttorna som Anger, Ölvestad, Danielsson, Schneider och möjligtvis Falken som troligen lyfter ganska rejäla löner. Linkan är den enda offensiva spetsen vi har. Varför göra oss av med honom? Utan Linkan tror jag inte att klubben hade existerat.

Och kom inte och säg att Mackan Nilson kan ersätta Linkan.
Sjunger avgå Johnny...
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Östgöten »

Crashmash skrev:Visst, han kan vara värd det. Frågan är dock om det är värt för DIFs räkning att spendera 325 000:- på Linkan, och ha sisådär spelare resten, eller få 2 spelare med god elitserieklass istället?

Beräknad budget från en annan tråd: 33 000 000kr
Linkans lön: 325 000 x 12 = 3 900 000kr (om det nu är samma kostnad för varje månad)
Totalt: 11,8% av budgeten.
Du måste lägga på sociala kostnader (arbetsgivaravgifter) på drygt 31 procent.

Beräknad budget från en annan tråd: 33 000 000kr
Linkans lön: 325 000 x 12 + 1,31 = 5 109 000kr (om det nu är samma kostnad för varje månad)
Totalt: 15,5% av budgeten.
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Östgöten »

-daniel- skrev:
DIF_Soldier skrev: Linkan är värd 325.000 SEK / månaden, förstår inte hur folk kan debattera mot det. Han är en av seriens absolut vassaste spelare och tror han kan skulle kunna få ännu mer om han (äckligt vidriga tanke) skulle signa upp för exempelvis LHC. Och ja, han är värd det FÖR OSS. Förstår ni inte vart vi hade legat om vi inte hade haft Linkan senaste 5 åren...? I allsvenskan, om ens det. Snarare konkurs.

Plocka såfall hellre bort spelare som är fruktansvärt överbetalda som inte presterar något. Sådana har vi gott om, men ge Linkan den lön han förtjänar. Annars förstår jag honom mycket väl, och till och med uppmuntrar honom att dra till en annan klubb. DIF Hockey skall fan heller vara någon jävla välgörenhetklubb som folk skall "ställa upp och spela i för långt lägre löner än vad marknaden har att erbjuda", om läget är så är det illa. Riktigt jävla råttpiss illa.
Det finns inga överbetalda spelare i DIF!

Om Linkan ska ha 325000 kr per månad betyder det sannolikt att vi får ersätta Jimmie och Ronnie med två juniorer. Det kan givetvis fungera - men truppen kommer att vara mycket tunn och skadekänslig. Vidare måste Anger, Printz, Falk (som back), Oscar Eklund och Otto acceptera oförändrade löner för att DIF ska få ihop ett lag som inte missar slutspel (Andreas Holmqvists lön motsvarar kostnaden för David Schneider nästa säsong).
Vi_e_Djurgårn
Inlägg: 145
Blev medlem: 2006-12-06
Ort: Uppsala

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Hur bra vet man att 325 stämmer? Att Linkan vill ha den lönen?

Frågan är hur stor lön Mackan vill ha, han lär ju inte vara billig. Jag tror inte att 325 räcker till 2-3 spelare, snarare 1,5, om vi ska ha något vettigt.

Djurgården måste ha kvar spetskompetensen, spelare som alltid levererar. Linkan har gjort nu gjort 213 poäng på 4 säsonger(denna inräknad), dvs 53 poäng i snitt. Bland annat poäng i tretton raka matcher. Offensivt är det bara? Linkan som levererar kontinuerligt.

Anger till exempel, gör många mål, men bränner bra lägen och gör mål i stim. Jag vill ändå se Anger i DIF nästa år, jag tror han har en del av den spetskompetens vi behöver.

Junisarna gör bra ifrån sig, särskilt kanske Josefson, men de brister definitivt i defensiven. Etablerade spelare behövs framåt som även kan täcka bakåt, Mackan vore perfekt.
Bigge
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2005-06-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Bigge »

Linkan har presterat över 50 poäng de senaste säsongerna.

Har svårt att tro att DIF skulle hitta en spelare för en billigare kostnad av samma kaliber. Mackan är nog inte heller så billig, som vissa diskuterat i andra trådar att han skulle va en vettig ersättare för Linkan.
Dessutom hade jag inte velat ersätta honom med Linkan utan drömmen vore att ha båda två.
Med Linkan kan man nästan garantera att han hamnar över 40p per säsong.
Linkan ska stanna i DIF tills han lägger skridskorna på hyllan.

DIF behöver hitta fler som kan producera och inte fler medelmåttor i laget.
Som vissa andra skrivit, ta då hellre bort spelare som har hög lön jämfört med vad de presterar.
There is no I in TEAM!!!!
Vi_e_Djurgårn
Inlägg: 145
Blev medlem: 2006-12-06
Ort: Uppsala

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Precis vad jag tänker. Jag tror DIF kan ha ett slagkraftigare lag nästa år än detta, inte för att man kanske värvar in massa nya spelare, utan om man lyckas stuva om lönerna.

Som jag skrev i Sillytråden, så är det dumt att försöka se Mackan som en ersättare till Linkan.

Man ersätter inte en offensiv forward med en defensiv, och ger den defensiva(Mackan) en börda att leverera över 40 pinnar per säsong.

Sen självklart kommer Mackan att göra poäng, kanske runt 30 om han har ett bra år i DIF, men han kompletterar Linkan, inte ersätter!
Tommy Mörth
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-01-15

Re: Bremberg, en helig ko?

Inlägg av Tommy Mörth »

-daniel- skrev:Linkan är värd 325.000 SEK / månaden, förstår inte hur folk kan debattera mot det. Han är en av seriens absolut vassaste spelare och tror han kan skulle kunna få ännu mer om han (äckligt vidriga tanke) skulle signa upp för exempelvis LHC. Och ja, han är värd det FÖR OSS. Förstår ni inte vart vi hade legat om vi inte hade haft Linkan senaste 5 åren...? I allsvenskan, om ens det. Snarare konkurs.
Det är nog ingen som tycker att Linkan inte är värd 325.000:-/månaden, det var inte riktigt det jag menade.

Lek med tanken att du ersätter Linkan med 2 spelare som producerar 25 poäng var, då har du fått lika många poäng för samma pengar. Att sprida poängen över fler spelare är bättre då det gör laget mindre beroende av enskilda spelare.

Linkan är på inget sätt oersättlig och vi hade nog haft ungefär samma placering i tabellen de senaste åren med eller utan honom eftersom vi haft råd med fler, men självklart lite sämre, spelare.

Att skriva långtidskontrakt med unga spelare är så klart lockande för klubben men vore jag en ung lovande junior hade jag passat mig för det. Det räcker ju med en säsong i NHL så har du tjänat mer än vad du gör på säg 5 säsonger som välbetald elitseriespelare.
Skriv svar