Mindre målvaktsskydd i NHL

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mabbutt
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Vasastan

Mindre målvaktsskydd i NHL

Inlägg av Mabbutt »

NHL och NHLPA kommit överens om att minska storleken på målvaktsbenskydden.

Ska bli intressant att se om det verkligen resulterar i fler mål.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Mindre målvaktsskydd i NHL

Inlägg av Ritterwand »

Mabbutt skrev:NHL och NHLPA kommit överens om att minska storleken på målvaktsbenskydden.

Ska bli intressant att se om det verkligen resulterar i fler mål.
Hittade en bild som kan ge en idé om hur stor skillnad vi talar om:

http://www.sabres.com/images/gallery/1118240243.jpg

En tum mindre i bredd verkar inte så mycket. Men eftersom de blir kortare också så blir det betydligt mindre yta. Jag hoppas verkligen att NHL ser till att målvakterna blir smalare också och slutar tillåta så stora tröjor. Det vore dessutom bra om IIHF kunde följa efter och införa exakt samma regler..
Användarvisningsbild
Cellus
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Cellus »

Jag har för mig att jag läste förrut att IIHF skulle minska skydden också.
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
Användarvisningsbild
Mabbutt
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Vasastan

Inlägg av Mabbutt »

Ritterwand -- Det står i artikeln att det är bestämt sedan tidigare att målvakttröjorna ska blir tajtare.

Intressant också att storleken på både plocken och stöten ska minskas.
MrMoDo
Inlägg: 43
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av MrMoDo »

Cellus skrev:Jag har för mig att jag läste förrut att IIHF skulle minska skydden också.
Det stämmer men först till säsongen 2006-07.
North man
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Northern Sweden

Inlägg av North man »

det var en jävla skillnad på benskydden iarafall.
DIFalk
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-06-10
Ort: Kungsör

Inlägg av DIFalk »

Nu kommer inte Henke vara lika dominant längre =).. han levde mycket på storleken på sina skydd.
Emil Falk
Användarvisningsbild
slagskott
Inlägg: 93
Blev medlem: 2005-06-25

Inlägg av slagskott »

DIFalk skrev:Nu kommer inte Henke vara lika dominant längre =).. han levde mycket på storleken på sina skydd.
Det är svårt att vara lika tät när skydden inte är lika stora, Henke kommer få det tufft men han är knappast den enda som drabbas av detta.
Sports dont build character, it reveals it
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

slagskott skrev:
DIFalk skrev:Nu kommer inte Henke vara lika dominant längre =).. han levde mycket på storleken på sina skydd.
Det är svårt att vara lika tät när skydden inte är lika stora, Henke kommer få det tufft men han är knappast den enda som drabbas av detta.
Jag skulle vilja påstå att det här kommer drabba andra målvakter hårdare än Lundqvist. Lundqvist har trots allt ett mycket fint positionsspel och han läser spelet bra. Skillnaden mellan en riktigt bra målvakt och en medelmåtta kommer bli tydligare med mindre skydd.
Användarvisningsbild
Jacke
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Universum

Inlägg av Jacke »

Kan ju säga att Gerber har gjort sina sista stormatcher nu när skydden minskas =D.

Den målvakt som kommer drabbas minst är väl ändå Theodore. Snabb, teknisk och spelar redan med minimiskydd.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Jacke skrev:
Den målvakt som kommer drabbas minst är väl ändå Theodore. Snabb, teknisk och spelar redan med minimiskydd.
Samma sak med t.ex Brodeur och Turco. Som sagt, det kommer gynna de verkligt bra målvakterna. Jag önskar att skydden och tröjorna blev ännu mindre och att man på något sätt ändrar reglerna så att man tjänar mer på forchecking. Speciellt på stor is som vi spelar här i Sverige så förlorar man nästan på att ligga på högt i banan när det andra laget bara väntar på att vända spelet. Den borttagna rödlinjen gör dessutom att lag som trycker på med backarna blir ett lätt byte för lag som söker kontringar.

Men åter till ämnet, jag undrar hur det här påverkar de äldre målvakterna kontra de yngre målvakterna. En del äldre har ju spelat med mindre skydd och borde ha kvar lite av tekniken för det, det kan ju visa sig att den mer aktiva stand-up målvaktsstilen kan göra en comeback..
MonK
Inlägg: 39
Blev medlem: 2005-09-04

Inlägg av MonK »

Kommer helt klart bli mindre skära av vinklar med enorma skydd. VIlket jag ser sommycket positivt kommer troligtvis bli fler tokräddningar.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

En kanonbra grej med mindre skydd. Snart kanske målvakterna måste börja träna reaktionshastighet. Dagens målvakter skulle vara chanslösa mot målisar från den gamla goda tiden beträffande kvickhet och spelsinne.

Det är riktigt kul att se skillnaderna mellan då och nu, det räcker med att kasta på någon gammal match från 85 för att se att Hardy Åström och Wälitalo fick jobba betydligt mer i målet.
I jämförelse så står Henke fastfrusen och lever på sina stora skydd.
Skriv svar