Statistik

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Statistik

Inlägg av -daniel- »

Jag har en oerhört korkad fråga angående individuell spelarstatistik; hur FAN räknas skott på mål / individ, istid osv ut? Är det någon stackars statistik-stab som har den fantastiska uppgiften att gå igenom varje match i efterhand, eller sitter det negerslavar (ursäkta uttrycket) som under matchens gång ansvarar för en enskild spelare och bokför vad som händer?
Bild
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av crike »

-daniel- skrev:Jag har en oerhört korkad fråga angående individuell spelarstatistik; hur FAN räknas skott på mål / individ, istid osv ut? Är det någon stackars statistik-stab som har den fantastiska uppgiften att gå igenom varje match i efterhand, eller sitter det negerslavar (ursäkta uttrycket) som under matchens gång ansvarar för en enskild spelare och bokför vad som händer?
Bra fråga, som någon annan får svara på :)
Jag vet att det inom fotbollen finns en del (framförallt studenter) som jobbar med att rapportera in hörnor, byten m.m. till en databas som sen främst olika spelsidor tar del av. Nu har jag inte frågat så noga men dom lär ju sitta och räkna passar och klocka för bollinnehav också (eller?). Men om detta funkar i hockey så måste du ju ha en jävla splitvision och 5 klockor, förhoppningsvis har man en kollega som klockar andra laget dock :wink:
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Statistik

Inlägg av JohanPez »

-daniel- skrev:Jag har en oerhört korkad fråga angående individuell spelarstatistik; hur FAN räknas skott på mål / individ, istid osv ut? Är det någon stackars statistik-stab som har den fantastiska uppgiften att gå igenom varje match i efterhand, eller sitter det negerslavar (ursäkta uttrycket) som under matchens gång ansvarar för en enskild spelare och bokför vad som händer?
Under landslagsuppehållet var det ett litet reportage om statistikbåset och hur det fungerar, jag tror att det var Skellefteås.. Kolla det så får du säkert svar på något i alla fall.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Statistik

Inlägg av seppuko »

Var ju även för ett tag sedan en nyhet om att dom sökte folk till statistikräkning på Hovet. Hittar inte den nyheten dock, men kan tänka mig att den dök upp i slutet av sommaren. Har pdf:en på telefonen. Står i första stycket: All statistik matas in direkt av 7-8 personer via 5 datorer på varje arena.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Statistik

Inlägg av -daniel- »

seppuko skrev:Var ju även för ett tag sedan en nyhet om att dom sökte folk till statistikräkning på Hovet. Hittar inte den nyheten dock, men kan tänka mig att den dök upp i slutet av sommaren. Har pdf:en på telefonen. Står i första stycket: All statistik matas in direkt av 7-8 personer via 5 datorer på varje arena.
Tack!

Måste vara rätt knepigt att hinna med allt dock.... rätt fantastiskt att det görs kan jag tycka.
Bild
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Statistik

Inlägg av seppuko »

Mjo och att merparten som gör det antagligen är studenter med mera. Alltså inte fullblodsproffs :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av crike »

Fick ett litet infall bara efter att ha sett statistiken för gårdagens Winter Classic där det var sinnessjuka 90 tacklingar under matchens gång. Har inte själv sett matchen men kan tänka mig att det smällde rätt bra.

Nu är detta generellt och inte bara för DIF så ni får stå ut med lite OT men i de senaste 13 matcherna och vid rensning för den högsta (gårdagens match t.ex.) och lägsta noteringen så har NHL ett snitt på 43,6 tacklingar per match medan det i ES är 28,9. Det är en rätt stor skillnad kan jag tycka. Noterbart är att det i ES var matchen mellan Frölunda och Timrå den 26/12 det var flest i, 42 st och matchen mellan HV och Växjö den 26/12 det var lägst antal i, 20 st. Lite konstigt då det ändå är ett "derby".

Huvudanledningen kan jag tänka mig är storleken på rinkarna.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Statistik

Inlägg av -daniel- »

Jag tror också det är rinkstorleken som är den största skillnaden, men sen tror jag ärligt talat att spelarna tacklas mindre den här säsongen efter alla skriverier. Många är helt enkelt rädda att bli avstängda (och framförallt få böter...).

Men jag vet inte om tacklingarna i NHL också gått ner i antal den här säsongen mot tidigare; har väl varit bra många avstängningar där borta också?
Bild
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av crike »

-daniel- skrev:Jag tror också det är rinkstorleken som är den största skillnaden, men sen tror jag ärligt talat att spelarna tacklas mindre den här säsongen efter alla skriverier. Många är helt enkelt rädda att bli avstängda (och framförallt få böter...).

Men jag vet inte om tacklingarna i NHL också gått ner i antal den här säsongen mot tidigare; har väl varit bra många avstängningar där borta också?

Funderade på det också men som du säger har repressalierna i NHL efter Shanahans intåg (det var väl i år?) varit rätt många också, om NHL-spelare är lika funtade som ES-spelare borde detta jämna ut sig men det är ju bara spekulationer. Det är nog trots allt rinkens storlek som är huvudfaktorn. Tänk att få se en frustrerad Jimmie på liten rink mot en Abbott-syster :D
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av kaminor »

Skröt inte Hockeyallsvenskan inför årets säsong med att de skulle ha värsta nya bra statistiktjänsten? Klickar man på statistik på deras sida får man upp tabellen. Verkligen jätteimponerande. Visst, man kan hitta det mesta på stats.swehockey.se, men jag vill se istid per spelare. Kan man hitta det nånstans eller?
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av kaminor »

Man kan alltså inte se istid nånstans, är det så?
Vilken jävla skit.
Mr. Statistics
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-09-30

Re: Statistik

Inlägg av Mr. Statistics »

kaminor skrev:Man kan alltså inte se istid nånstans, är det så?
Vilken jävla skit.
Så är det, i allsvenskan klockas inte istid per spelare.

Anledningen att allsvenskan skröt om den nya fina statisitktjänsten för årets säsong är nog att den är bra mycket mer detaljerad än det varit i allsvenskan tidigare säsonger. Förrut fanns det lika mycket/lite statistik från allsvenska matcher som från div. 1.

Statistiken hittar man alltså på stats.swehockey.se.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av crike »

Nu har jag det hela i fina tabeller men när man infogar det här så blir det bara skit (om någon vet hur man får en excel-tabell till att se likadan ut på forumet så PM:a mig).

Iaf, jämförde lite skottstatistik för backarna mellan de fyra senaste åren. Som urval blev det, de 4 mest frekventa skyttarna. Därav sorteras t.ex. Granath bort för den här säsongen.
Resultat:

2012/2013: SG% 3,2. Inget PPG på tillsammans spelade 45 matcher.
2011/2012: SG% 5,9. 7 PPG på 176 matcher (Bom-Bom spelade bara 36 matcher).
2010/2011: SG% 8,3. 11 PPG på 198 matcher.
2009/2010: SG% 6,4. 8 PPG på 198 matcher (Ragnarsson spelade bara 37 matcher).

Vi alla har ju sett det men det är en ganska klar nedgång i SG% jämfört med tidigare säsonger. Om någon värvning skulle komma på tal så hade jag gärna sett en riktigt bra PP-back (på allsvensk nivå) framförallt nu när defensiven verkar ha satt sig bättre.
maikee
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-02-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm/Uppsala

Re: Statistik

Inlägg av maikee »

Jag brukar inte skriva i vårt forum men jag läser ofta vad ni andra skriver. Nu när det känns mörkt och kallt har jag dock tänkt dela med mig av något som fått mig att må lite bättre efter de senaste förlusterna. Jag är helt inställd på att vi inte kniper tredjeplatsen och blir tvungna att spela play-off. Med antagandet att motståndet i en sådan serie består av Karlskoga, Örebro och Oskarshamn har jag kikat lite på hur inbördes möten mellan dessa slutat under serien. Tabellen haltar lite eftersom det finns en match kvar att spela mellan Örebro och Karlskoga, men det gör ingenting för vi plockar överlägset mest poäng ändå.


Sett över hela säsongen:

TeamGP W OTW OTL L TP
Djurgården 12 8 0 0 4 24
Oskarshamn 12 5 0 1 6 16
Karlskoga 11 5 0 0 6 15
Örebro 11 4 1 0 6 14


Sett över andra halvan av säsongen:

Team GP W OTW OTL L TP
Djurgården 6 5 0 0 1 15
Örebro 5 2 1 0 2 8
Oskarshamn 6 2 0 1 3 7
Karlskoga 5 1 0 0 4 3

Utifrån denna statistik tar vi oss vidare till kvalspel även om motståndet i play-off har fler bonuspoäng än vi vid start.

I kvalet kommer vi att möta Leksand, Södertälje och Västerås. Jag har naturligtvis tittat på inbördes möten även här. Och även här haltar det lite eftersom Leksand och Västerås har en match kvar. Här är det lite tajtare men vi placerar oss ändå i topp. Orkade inte ta med målstatistiken.


Sett över hela säsongen:

Team GP W OTW OTL L TP
Djurgården 12 4 1 4 3 18
Södertälje 12 4 3 1 4 18
Leksand 11 4 2 1 4 17
Västerås 11 3 2 3 3 16


Sett över andra halvan av säsongen:

Team GP W OTW OTL L TP
Djurgården 6 2 1 2 1 10
Leksand 5 3 0 0 2 9
Södertälje 6 1 2 0 3 7
Västerås 5 1 1 2 1 7


So bring it on! Det här kommer vi att greja. Kämpa Djurgårn!
skoa
Inlägg: 186
Blev medlem: 2009-02-20

Statistik

Inlägg av skoa »

Ser man på statistiken så är det ju redan klart;) men tyvärr har vi ett lite för ungt lag tyvärr.. Som inte har psyke för varken förkvalet eller ännu mindre kvalet;( kommer vika ner sig när det gäller;(
Djurgården ALLTID OAVSETT.....
Skriv svar