Statistik

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Statistik

Inlägg av android »

Kul att se att vi har bäst boxplay i ligan nu. Vi är bra på att hålla i pucken i boxplay, men tycker det kan bli för mycket ibland. Tillslut tappar vi pucken och motståndarna får ett gratisläge. Kul att Honken leder +/- nu också!


Målvaktsligan
1 Stefan Ridderwall Djurgården 93,36%
4 Gustaf Wesslau Djurgården 91,44%

Boxplay
1 Djurgården 84,94 %

PP
3 Djurgården 20,23%

Tekningar
2 Djurgården 52,21%

Flest mål
2(delad) Jimmie Ölvestad 15

+/-
1 Andreas Holmqvist + 17


Källa: Hockeyligan.se
Född till sportchef.
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

Innan jag plockade ut dom här tabellerna så hade jag en förutfattad ide om hur den skulle se ut. Men siffrorna förstörde mina tankar helt.

Min tanke var att lag som släpper in få mål skulle ha en låg SOSPGA% (Skott på mål /skott bredvid mål) Att ett bra samarbete mellan utespelare och målvakt skulle tvinga motståndaren att skjuta ”dåliga” skott eller tvingas sikta på en minimal lucka alternativt nära stolparna vilket skulle generera en hög ”miss % ”. Men så var inte fallet, kanske man tvingas att skjuta mitt på målvakten istället?

Som jag skrev i Elitserie tråden är den inte stor skillnad på SOGA kolumnen mellan lagen bortsett från Rögle. Så enligt vad jag inbillade mig borde toppmålvakterna ha en hög SOSPGA% pga rätt placering och bra samarbete med backarna. Vad det gäller DIF och båda våra målvakter så stämmer det. Men HV71 som har ligger i mitten av tabellen har ännu lägre SOSPGA%

Brynäs som har den bästa målvakten ligger i mitten av tabellen
Frölunda ligger trea från botten vad det gäller GAA har samma plats sett uppifrån på SOSPGA%. Den enda röda tråden jag kan se är att de tio sämsta målvakterna gällande SOSPGA% även har en ganska låg SVS%. Man kanske slänger iväg ett skott även från dålig vinkel när man ser att målvakten är ur position, men ofta missar målet?

Stefan Liv, Johan Holmqvist och Fredrik Norrena får väl anses vara de mest rutinerade målvakterna i Elitserien. Endast Liv ligger före Djurgårdens målvakter i SOSPGA%, men båda Wesslau och Ridderwall har bättre SVS% och GAA jämfört med dessa tre målvakter.

Att Wesslau och Ridderwall ligger på 2:a respektive 3:e plats antar jag är precis det man vill uppnå.
Likadant backarbete samt målvaktsplacering oavsett vem av målvakterna som står.

Vad är era tankar?

Bild

Bild


(Siffrorna stämmer inte exakt med hockeyligan, det beror på att några matcher inte går att läsa ut.
Felet är påtalat och bekräftat från dem. Men inte åtgärdat ännu)
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Statistik

Inlägg av Caveman »

Ska DIF gå in i slutspelet med 2 målvakter, ska dom spela med båda två?
Det har jag nog aldrig vart med om i så fall. Eller ska dom bestämma sig efter dom sista omgångarna, den målvakt som spela bäst under slutet av säsongen blir 1:a målvakt när vi går in i slutspelet?

Är DIF klara för slutspel, eller jinxar vi hela skiten?
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

Caveman skrev: Är DIF klara för slutspel, eller jinxar vi hela skiten?
Teoretiskt sett kan vi hamna i kvalserien om precis alla resultat går emot oss och vi inte tar en poäng till. Statistiskt sett till de 10 sista åren behöver vi en poäng till. Med 6 poäng till borde vi vara garanterade en plats.(30 P kvar att spela om)
99/00 fick VIK och LHC ihop 85 poäng tillsammans, våra två bottenlag har redan skrapat ihop 94 P
Så några 83 poäng som behövdes det året kan inte inträffa

Säsong Slutspel Kval
2008/2009 76 71
2007/2008 75 66
2006/2007 78 76
2005/2006 73 64
2004/2005 67 63
2003/2004 75 67
2002/2003 75 66
2001/2002 74 64
2000/2001 79 73
1999/2000 83 65

Snitt 76 71

(Alla säsonger är beräknade på 55 omg.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av kaminor »

Vet nån var man kan hitta individuell tekningsstatistik?

Jag hittar bara vunna tekningar per lag på hockeyligan.se.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Statistik

Inlägg av Jepe »

kaminor skrev:Vet nån var man kan hitta individuell tekningsstatistik?

Jag hittar bara vunna tekningar per lag på hockeyligan.se.

http://stats.swehockey.se/
2014-04-07, vad hände?
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av kaminor »

Jepe skrev:
kaminor skrev:Vet nån var man kan hitta individuell tekningsstatistik?

Jag hittar bara vunna tekningar per lag på hockeyligan.se.

http://stats.swehockey.se/
Toppen, tack!
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av Enbom »

Inte oväntat att Ziggy leder. Killen är makalös på tekningar
Användarvisningsbild
Hawk
Inlägg: 1543
Blev medlem: 2006-09-06
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Munkedal västkusten

Re: Statistik

Inlägg av Hawk »

Enbom skrev:Inte oväntat att Ziggy leder. Killen är makalös på tekningar
Vilket är väldigt viktigt i hockey!
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Statistik

Inlägg av -daniel- »

Försökte räkna hans tekningar idag, men tröttnade efter ett tag...han vann ju fan nästintill allt. Tror jag såg 2 han förlorade klockrent på minst 15 försök, kan ha torskat några till som var bedömnings fråga. Helt jävla sjukt bra.
Bild
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av crike »

Dammar av denna tråd nu när det ändå har publicerats statistik på hemsidan.

Nu har det iofs bara varit ET men när poäng helt uppenbart tillfaller fel spelare brukar ju detta korrigeras i efterhand (oftast under matchens gång).
Händelsen jag tänker på är 1-0 målet mot Luleå där Söder går bakom målet och får fram pucken till Fimpen. DT har fått andra-assisten men det var i själva verket Tim (den som är uppmärksam ser att han är inblandad ännu tidigare på vänsterflajen) som fick pucken av Tjärna och sen passade vidare till Söder, som i sin tur gjorde det riktigt bra.

Fan vad kul det är att vara en besserwisser ibland 8)

http://www.youtube.com/watch?v=2y4fEMLcftY
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av crike »

Nu är Hockeyligan (eller vem fan som har ansvaret) rätt dåliga på det här med statistik men är det någon av er som har koll på om det finns statistik för "vunna" utvisningar? Helt enkelt vem får med sig flest utvisningar. Kan säkert gissa mig till vilka som ligger i topp men vill ha det svart på vitt.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Statistik

Inlägg av Jepe »

crike skrev:Nu är Hockeyligan (eller vem fan som har ansvaret) rätt dåliga på det här med statistik men är det någon av er som har koll på om det finns statistik för "vunna" utvisningar? Helt enkelt vem får med sig flest utvisningar. Kan säkert gissa mig till vilka som ligger i topp men vill ha det svart på vitt.
Tänker du per lag så finns den statistiken på hockeyligan. Statistik/tabeller --> lagstatistik --> powerplay. Brynäs ligger först med god marginal.

Har svårt att tro att det skulle finnas per spelare. Men skulle vara intressant att se.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Statistik

Inlägg av seppuko »

Bara tipsa den där domarna.se. Han älskar nya statistiska idéer :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av crike »

Jepe skrev:
crike skrev:Nu är Hockeyligan (eller vem fan som har ansvaret) rätt dåliga på det här med statistik men är det någon av er som har koll på om det finns statistik för "vunna" utvisningar? Helt enkelt vem får med sig flest utvisningar. Kan säkert gissa mig till vilka som ligger i topp men vill ha det svart på vitt.
Tänker du per lag så finns den statistiken på hockeyligan. Statistik/tabeller --> lagstatistik --> powerplay. Brynäs ligger först med god marginal.

Har svårt att tro att det skulle finnas per spelare. Men skulle vara intressant att se.
Tack men menade som sagt per spelare. Finns i fotboll så (frisparkar) och säkerligen i USA (NHL, NBA mfl) men i Sverige verkar förbunden inte varit lika intresserade av detta.
seppuko skrev: Bara tipsa den där domarna.se. Han älskar nya statistiska idéer
Ska jag göra :) Mailade med hockeyligan förra året och frågade om statistik på antal byten som varje spelare gör för det tycker jag är rätt intressant. Dom skulle tänka på det...
Skriv svar