Statistik

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

-daniel- skrev:
android skrev:Kredd till dig Honken. Siffror är alltid kul och du presenterar det lättläst och med bra layout.

Nu är jag själv för lat/har för mycket att göra så om någon vill sätta ihop en lista för målvakterna den här säsongen så skulle det vara schysst.

Räddningsprocent
Insläppta per match
Vinster

och annat roligt.
Ja, intressanta siffror Honken.

Angående målvakter så finns mycket matnyttig information här:
http://www.hockeyligan.se/index.php?est ... fLId%3d195
Tack
Kul att mina små tabeller uppskattas, känns faktiskt roligare att lägga ut dem när man får höra att de läses.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Bobban
Inlägg: 34
Blev medlem: 2008-05-09

Re: Statistik

Inlägg av Bobban »

Fel tråd kanske, men är det någon som vet hur det går för nye Benjamin Nemes?
Användarvisningsbild
Pilate
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-05-15

Re: Statistik

Inlägg av Pilate »

Bild

Det jag vill visa med denna tabell är hur det gått för DIF i matcherna, beroende på hur matcherna gestaltar sig.
T.ex ligger DIF under efter första perioden så är det 0% att man vinner matchen.

Naturligtvis ska man ta all statistik med nypa salt och se till spelet också. Men förhoppningsvis kanske någon finner detta av intresse.
"We knew that you don't get to be world champions without a struggle."

"I prefer to play and lose rather than win, because I know in advance I'm going to win. "
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

Vår statistik var bra.

När jag gjorde den förra presentationen per spelare efter omg. 11 låg DIF på andra plats.
Omg. 13-15 var rena katastrofen. Skottprocenten var på dessa matcher 5,43% trots att vi vann en match med 3-1
Med så låga siffror måste vi vinna skottstatistiken med 56-10 för att vinna en match med 2-1 (Om motståndarsnittet är 10%)
Tack och lov så var det uppe på normala siffror igen senast mot Timrå, men Timrå var inte bra.

Vi gör det för enkelt för målvakterna, dom blir bra mot oss pga. för lite trafik framför mål, sidledförflyttningar, styrningar osv.
Dessa matcher vann vi skottstatistiken med 129-86 men förlorade med 7-9 i mål.
Enbart för tredje perioden var siffrorna 54-19 och 0-1 i mål.

Lite siffrorpå motståndarmålvakterna omg. 12-15

Målvakt Mot DIF Snitt
Bjurling 97% 89,51%
Nihlstorp 90% 90,95% (Trots tre insläppta)
Hadelöv 93% 92,57%
Markström 96% 93,84%
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

Länge sedan DIF låg så här bra till efter 20 omgångar.
Endast guld säsongen 2000/2001 hade vi har släppt in färre mål och endast tre säsonger som vi har gjort fler mål än nuvarande säsong.
Bild

Djurgården är det lag som har fått flest utvisningar med sig 98 st. men även det lag som har fått flest emot sig 102. Vi ligger tre i Special Teams.
Notera hur många utvisningar Färjestad och Rögle har fått med / emot sig.
Bild

Slår man ihop målvaktsstatistiken för målvakterna i ett lag så ligger DIF tvåa med 91,39% Brynäs (Markström 19/20 matcher) leder på 92,48%
Wesslau Har stått 13 matcher och ligger femma med 90,68%.
Ridderwall är den ”andra” målvakt som har stått mest, åtta matcher. På det leder han målvaktsligan för ”andra målisarna som har stått mer än tre matcher med 92,78%

Djurgården är det lag som har gjort minst tekningar 1154 st.
Timrå har tekat flest gånger 1308 st.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Inlägg: 1737
Blev medlem: 2008-04-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Statistik

Inlägg av sthlm_dif »

Honken skrev:Djurgården är det lag som har fått flest utvisningar med sig 98 st. men även det lag som har fått flest emot sig 102. Vi ligger tre i Special Teams.
Notera hur många utvisningar Färjestad och Rögle har fått med / emot sig.
Man blir inte förvånad precis.
Att spela en match i Ängelholm utan att få ett 5 mot 3 läge emot sig hör inte till vanligheterna.
Förstår inte varför domarna ger Rögle fördelar så fort deras fans buar. Lite bedrövligt är det.

För övrigt så är den övriga statistiken riktigt intressant!
Ditt statistik arbete uppskattas!
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av Mäklaren »

Håller med! Riktigt intressant, och härligt att du tar dig tid att göra detta. Det är ju sådana grejer som man inte tänker på direkt. :)
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Statistik

Inlägg av -daniel- »

Nu har vi mött alla lag 2 gånger. Kom fram til följande interna statistik:

Mot HV71 =3 av 6 poäng (+-0 i målskillnad. 9-9)
Mot MoDo =2 av 6 poäng (-1 i målskillnad. 3-4)
Mot SAIK = 3 av 6 poäng (+-0 i målskillnad. 4-4)
Mot FHC = 6 av 6 poäng (+6 i målkillnad. 8-2)
Mot Brynäs = 1 av 6 poäng (-2 i målskillnad. 5-7)
Mot LHC = 3 av 6 poäng (-2 i målskillnad. 3-5)
Mot Luleå = 3 av 6 poäng (+2 i målskillnad. 9-7)
Mot Färjestad = 0 av 6 poäng (-2 i målskillnad. 1-3)
Mot Rögle = 3 av 6 poäng (+-0 i målskillnad. 4-4)
Mot Timrå = 6 av 6 poäng (+3 i målskillnad. 6-3)
Mot SSK = 3 av 6 poäng (+1 i målskillnad. 4-3)

Nu orkar jag inte ta fram exakta uppgifter hur serien såg ut förra året vid den här tidpunkten, men noterbart är ju framförallt idel vinster mot Frölunda och Timrå; förra året såg det framförallt bra mycket mörkare ut mot Frölunda. För att det skall bli slutspel måste vi höja oss avsevärt i de fortsatta mötena mot Brynäs och Modo, och börja plocka än fler poäng mot bottengäng som SSK & Rögle.
Bild
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

Eftersom det har varit så mycket snack om målvakterna sista tiden så tittade jag på hur dom har skött sig jämfört med förra säsongen.
Har våra målvakter varit likvärdiga, bättre eller sämre än förra säsongen?

Om vi börjar med förra säsongen.
Efter 22 matcher hade Wesslau stått 5 matcher
Fått 202 skott mot sig och släppt in 15 mål 92,57 SVS% 2,15 GAA
Ridderwall hade stått 15 match och fått 453 skott mot sig och släppt in 45 mål 90,07 SVS% 2,77 GAA

Efter 22 matcher den här säsongen har Ridderwall stått 7,5 matcher fått 180 skott mot sig och släppt in 13 mål 92,78 SVS% 1,73 GAA
Wesslau har stått 14,5 matcher fått 401 mot sig och släppt in 38 mål 90,52 SVS% 2,62 GAA

Antal skott
2008/2009 655 St.
2009/2010 580 St.
75 skott mindre 11,45% Eller översatt till mål ungefär 7,5 st.
Bättre backspel eller beror det på att vi tillbringat mer tid i anfallszon, kanske både och.
Brynäs som har släppt in minst mål 48 st och har fått 595 skott mot sig.
Rögle har fått flest skott mot sig 699 St. och har släppt in 63 mål

Antal insläppta mål
2008/2009 60 St.
2009/2010 51 St.
En förbättring med 15% vilket jag anser är riktigt bra.
DIF ligger på delad tredje plats för minst antal insläppta mål med 51 st mot 48 för Brynäs endast tre mindre riktigt bra enligt min mening.
Wesslau och Ridderwall har i stort bytt plats på antal matcher i mål mellan säsongerna och även räddningsprocent. Men det är inget konstigt med det. Av de målvakter som har stått ”få” matcher så ligger man antingen i toppen eller botten av statistiken. T.ex. har Nicklas Dahlberg med 4 matcher 86,46 i SVS% Christian Engstrand med tre matcher har 95,24 i SVS%
Endast tre säsonger har DIF släppt in färre mål än denna säsong. Varav två av dessa var när vi var riktigt bra 2000/01 48 st. och 2001/02 50 st.
Det går inte klaga alltför mycket på antalet insläppta mål då det ligger i toppen av vad DIF har presterat de 10 sista åren samt i toppen av lagen i årets serie.
Bild

Historiskt Perspektiv
Jag har plockat bort målvakter med mindre än 20 matcher, utan statistiskt ha säkerställt det så verkar det som om det är ungefär här man börjar få en målvakts ”riktiga” SVS%
Antar att en del höjer på ögonbrynen, eller snarare tappar hakan när ni ser att Wesslau är den tredje bästa målvakten genom tiderna i Djurgården som har spelat mer än 20 matcher. Ridderwall ligger på en sjunde plats.

Bild
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Statistik

Inlägg av Mäklaren »

Att Tommy Söderström ligger 12:a på den där listan visar att listan inte går att lita på för fem öre. Dock riktigt intressant statistik i vanlig ordning, Honken.

Wesslau DIF:s tredje bäste målvakt genom tiderna? Haha :)
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Statistik

Inlägg av android »

Det är ju trots allt ganska ofta som Wesslau inte släpper in så många mål.

Problemet är att många av dom mål han släpper in skulle en skarpare målvakt tagit. Sen är han ingen ordentlig matchvinnare.

En bra målvakt vinner matcher. Om vi gör 3 mål så släpper han bara 2 mål. Wesslau känns lite tvärtom gör vi 1 släpper han 2. Gör vi inget släpper han 1.

Det går kanske att utveckla honom vidare. Men just nu känns ridderwall som en mer matchvinnar typ. Även om jag tycker Gustaf är väldigt sympatisk och faktiskt en hygglig målvakt många stunder.

Honken, vet inte hur du plockat fram värdena. Men om du har en enkel tabell kanske du kan plocka fram antal vinster, vinstprocent osv?
Född till sportchef.
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

Jarå det finns, kommer med den så fort jag får lite tid över. Har en hel del till i ämnet också som jag ska presentera så fort det går.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
jensa85
Inlägg: 1305
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Statistik

Inlägg av jensa85 »

Appropå att Wesslau står dagens match mot SAIK kollade jag bara upp Ridderwalls vs Wesslau i lite statistik.

När Gustaf står: 5 0 3 8 =18 poäng på 16 matcher (1,13 poäng i snitt)
När Stefan står: 7 0 2 3 = 23 poäng på 12 matcher (1.92 poäng i snitt)

Där siffrorna står för 3, 2, 1, 0 poäng.

Gustaf Wesslau: 16 matcher 2,71 GAA 90,30 %

Stefan Ridderwall: 13 matcher 1,98 GAA, 92,69 %

Tycker denna lite "kluddriga" undersökning talar sitt tydliga språk.
Såg någonstans att någon sa att Wesslau har fått många "svåra matcher". Hmm. Ridderwall har bland annat stått Frölunda borta X2 samt FBK borta X2. Dessutom en av matcherna mot HV.

Trots detta har vi bara förlorat 3 matcher av de 12 som Ridderwall startat.

Stor klasskillnad och givetvis ska Riddarn vara UTTALAD förstamålvakt!
Användarvisningsbild
mannge
Inlägg: 277
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm, Johanneshov
Kontakt:

Re: Statistik

Inlägg av mannge »

Hittade ingen bättre passande tråd, så om det är någon så blir upprörd att jag tar in ajk-statistik (samt vinst) här får jag be om ursäkt.

Inte för att brukar lägga märke till skottstatistiken så värst. Men detta blev jag faktiskt lite uppmärksammad av...

Troja/Ljungby–ajk 3–5 (1–2, 0–2, 2–1)
Första perioden: 0–1 (4.39) Johan Ryno (Christian Sandberg, Daniel Bång), 0–2 (6.29) Patrik Bergström (Jonas Westerling, Richard Gynge) spel fem mot fyra, 1–2 (8.03) Victor Fantenberg (Daniel Wallin).
Andra perioden: 1–3 (7.16) Jonas Westerling, 1–4 (18.52) David Engblom (Victor Ahlström, Oscar Ahlström).
Tredje perioden: 1–5 (1.58) Johan Ryno (Christian Sandberg), 2–5 (10.59) Daniel Håkansson (Pär Edblom), 3–5 (16.29) Pär Edblom (Niklas Enberg) spel fem mot fyra.
Skott: 64–37 (28–17, 18–11, 18–9).
Utv, Troja/Ljungby: 6x2, 1x5, 1 matchstraff. ajk: 9x2, 1x5, 1 matchstraff.
Domare: Martin Brolin, Hässleholm.
Publik: 1 569.


64 skott på 3 perioder...

Vet inte vad rekordet för skott i en match är i Allsvenskan/Elitserien? men detta måste väl tillhöra toppen iaf, eller?
Blue Brigade A11
Honken
Inlägg: 1098
Blev medlem: 2009-01-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Statistik

Inlägg av Honken »

mannge skrev:Hittade ingen bättre passande tråd, så om det är någon så blir upprörd att jag tar in ajk-statistik (samt vinst) här får jag be om ursäkt.

Inte för att brukar lägga märke till skottstatistiken så värst. Men detta blev jag faktiskt lite uppmärksammad av...

Troja/Ljungby–ajk 3–5 (1–2, 0–2, 2–1)
Första perioden: 0–1 (4.39) Johan Ryno (Christian Sandberg, Daniel Bång), 0–2 (6.29) Patrik Bergström (Jonas Westerling, Richard Gynge) spel fem mot fyra, 1–2 (8.03) Victor Fantenberg (Daniel Wallin).
Andra perioden: 1–3 (7.16) Jonas Westerling, 1–4 (18.52) David Engblom (Victor Ahlström, Oscar Ahlström).
Tredje perioden: 1–5 (1.58) Johan Ryno (Christian Sandberg), 2–5 (10.59) Daniel Håkansson (Pär Edblom), 3–5 (16.29) Pär Edblom (Niklas Enberg) spel fem mot fyra.
Skott: 64–37 (28–17, 18–11, 18–9).
Utv, Troja/Ljungby: 6x2, 1x5, 1 matchstraff. ajk: 9x2, 1x5, 1 matchstraff.
Domare: Martin Brolin, Hässleholm.
Publik: 1 569.


64 skott på 3 perioder...

Vet inte vad rekordet för skott i en match är i Allsvenskan/Elitserien? men detta måste väl tillhöra toppen iaf, eller?
Min databas börjar närma ”sig färdig”
Så jag kan i allafall tala om att flest skott denna säsong har HV71 mot Timrå 53 st.
Tvåa ligg Djurgården med 46 skott mot LHC Vilket även är den match med flest skott totalt 76 st.
Match med minst skott var mellan MODO Luleå 15-14 i skott
Matchen slutade 4-0
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Skriv svar