Två matcher för Ölvestad

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Två matcher för Ölvestad

Inlägg av Don_T »

Disciplinnämndens bestraffning av Jimmie Ölvestad

Matchdatum: 2009-01-12

Mellan: Djurgårdens IF - Linköpings HC

Domare/anmälare: Ulf Rådbjer

BESLUT

Efter ett match penalty i en match mellan Djurgårdens IF och Linköpings HC, Elitserien, den 12 januari 2009, åläggs Jimmie Ölvestad, Djurgårdens IF, följande straff för olämpligt uppförande:

Avstängning fr.o.m. den 13 januari t.o.m. den 17 januari 2009. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

Bestraffningen innebär totalt två matchers avstängning (inklusive den automatiska avstängningen).

SKÄL

Disciplinnämnden har tagit del av anmälan och Jimmie Ölvestads yttrande samt av filmsekvenser från händelsen. Av utredningen framgår att Jimmie Ölvestad har agerat på ett oacceptabelt sätt genom att kraftigt protestera och med kraft har slå klubban i plexit. Sammantaget finner nämnden att Jimmie Ölvestads agerande bör leda till att han stängs av

två matcher inklusive den automatiska avstängningen.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar, utvisning enligt regel 550 f.

I händelse av missnöje får talan mot detta beslut föras av såväl den anmälande som bestraffade parten hos Riksidrottsnämnden, Idrottens Hus, 114 73 Stockholm. Klagoskriften skall ha inkommit till Riksidrottsnämnden inom två veckor från den dag då det med överklagandet avsedda beslutet meddelats.

I avgörandet har deltagit Cecilia Hager, Åke Markström, Ulf Lindgren och Hans Göran Elo.

Enhälligt
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Steef
Inlägg: 346
Blev medlem: 2008-03-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Gävle

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av Steef »

på sett och vis förstår jag att hen blev avstängt för att ha Slagit?(har för mig att han kastade den) i plexit, för jag vet att dem som sitetr i nämden brukar stänga av för sånt och desutom verker dem ha nått mot oss. men det jag inte förstår är varför han fick matchstraf från början.
Senast redigerad av Steef den 2009-01-15 18:25:39, redigerad totalt 1 gånger.
*skriv signatur här*
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av Buford »

Jaha, då har dom åter igen bekräftat vilka pajaser dom är, vilket jävla skämt. Att skada andra spelare medvetet bagatelliseras av domarkår och disciplinnämd. Men att visa lite känsla och slå med klubban mot plexit bedöms som ett synnerligen allvarligt brott och pöbeln skall då genast låta huvuden rulla.

Vart fan är hockeyn på väg i detta land?
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av spiik »

För mig är det sådana här avgöranden så får hela diciplinnämnden att framstå som ett sort jävla påhittat skämt. Vilken är deras egentliga funktion?

Jag trodde det främst var att stävja fult spel som kan åsamka skador. Som exempel togs inte Hagos bentackling på Fimpen överhuvudtaget upp trots att det fega tillgreppet höll Fimpen borta från spel i över 1 månad. Istället ska ett litet utbrott som inte skadar någon mer än Ölvestad själv (i form av game) ge 2 (!) matchers avstängning! Självklart ska Ölvestad inte bete sig så men var fan ligger logiken!?

Diciplinnämnden tar död på hela underhållningsvärdet och produkten hockey med sådan typ av maktmissbruk!
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av DIF_Soldier »

Pihl det jävla aset spelar ju?! VAD I HELVETE?!
Sök upp de där idioterna och slå dem på käften.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
warrant
Inlägg: 2632
Blev medlem: 2007-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av warrant »

Arto Blomsten tycker att M.Holmqvist filmade bra..Att han föll som en hollywood stjärna ner på isen..

Men att det hela skulle leda till matchstraff för båda var ju helt fel..
2+2 hade räckt
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Inlägg: 1737
Blev medlem: 2008-04-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av sthlm_dif »

Åter igen har svenska ishockeyförbundet bevisat VILKA JÄVLA IDIOTER DOM ÄR. Hur i helvette kan dessa bönder ge honom matchstraff och 2 matchers avstängning för en 2 minuters utvisning? Är dom helt jävla dumma i huvudet? Fyfan va arg jag blir. Man kan ju i princip skadade motståndare i flera månader med fula tacklingar som leder till endast match straff... Kanske är det dags att tänka om, och ändra på lite regler, förbannade idioter.

DIF_Soldier. Pihl är det inget fel på. Han gjorde något ingen annan spelare gör, nämligen direkt efter att DIF - LHC var slut, så sa han i en intervju att Ölvestad skulle ha fått 2 minuter, medans han själv och M. Holmqvist skulle fått matchstraff.

Men vi kan räkna med en tänd Jimmie i hans comeback borta mot äckliga Frölunda. Han kommer att kriga som en galning, något som kan ge oss 3 poäng därifrån.

Och angående den där Cecilia Hager, redan när hon fick sitt jobb så visste man vilket jävla skämt det var. Jag skulle ha skött hennes arbete 10x bättre än vad den pajasen gör. Jag undrar ärligt talat om hon kan nämna 5 klubbar i Elitserien. Jag skulle ha blivit RIKTIGT förvånad om den pajasen kunde det.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
sportfåne
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-04-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: stockholm

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av sportfåne »

Fan de är Rådbjer dom borde stänga av på livstid ? Man kan ju inte ha en dommaren med Stort FEL i huvudet? fan ska vi låta alla dumma gamla gnagre dömma eller ?
DIF <3
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av Kall-El »

Skämtnämnden har visst slagit till igen. Maken till inkosekventa människor får man leta efter. Den enda kosnekvens jag kan finna är att det är helt okej att skada spelare, men att protestera mot galna domslut skall man bestraffa stenhårt.

Skall för övrigt bli kul att se vilket straff HV-Falk får efter att han drämnde klubban i en målbur efter att ha fått hjälmen avslagen. 2 matcher måste rimlitvis vara ett minikrav förutsätter jag.
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av Edin »

Det är ju ett hån! Pihl spelade match idag och hade det inte varit för honom hade ju situationen aldrig uppstått.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:Skämtnämnden har visst slagit till igen. Maken till inkosekventa människor får man leta efter. Den enda kosnekvens jag kan finna är att det är helt okej att skada spelare, men att protestera mot galna domslut skall man bestraffa stenhårt.

Skall för övrigt bli kul att se vilket straff HV-Falk får efter att han drämnde klubban i en målbur efter att ha fått hjälmen avslagen. 2 matcher måste rimlitvis vara ett minikrav förutsätter jag.
Jag tänkte precis samma sak! Det måste bara bli två matcher. Iallafall efter fiaskot i tisdags.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Tengil
Inlägg: 169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av Tengil »

Liksom alla andra här tycker jag det är horribelt att protestera mot ett felaktigt domslut samt slänga iväg sin klubba i sargen bedöms som allvarligare än att åsamka skada. Däremot vet vi alla, inklusive spelarena och Ölvis att det är såhär det går till i dubbelmoral-ligan Elitserien och disciplinnämnden. Protest och hån av domare är alltid värre än att slasha av ett finger i disciplinnämndens ögon.

#19 måste faktist behärska sig och ta sitt ansvar som kapten istället för att få ett sånt här psykbryt. Helt rätt att stå upp för en lagkamrat som blir nedslagen bakifrån men då får han också ta konsekvenserna efteråt utan att bete sig som han gjorde. Laget är större än jaget...
Steef
Inlägg: 346
Blev medlem: 2008-03-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Gävle

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av Steef »

jag ser koplingar mellan disciplinnämnden och natzityskland.
*skriv signatur här*
Användarvisningsbild
puff
Inlägg: 44
Blev medlem: 2008-09-18

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av puff »

Steef skrev:på sett och vis förstår jag att hen blev avstängt för att ha Slagit?(har för mig att han kastade den) i plexit, för jag vet att dem som sitetr i nämden brukar stänga av för sånt och desutom verker dem ha nått mot oss. men det jag inte förstår är varför han fick matchstraf från början.
Håller med dig till 110%

SKANDAL!
jensa85
Inlägg: 1305
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Två matcher för Ölvestad

Inlägg av jensa85 »

puff skrev:
Steef skrev:på sett och vis förstår jag att hen blev avstängt för att ha Slagit?(har för mig att han kastade den) i plexit, för jag vet att dem som sitetr i nämden brukar stänga av för sånt och desutom verker dem ha nått mot oss. men det jag inte förstår är varför han fick matchstraf från början.
Håller med dig till 110%

SKANDAL!
Kanske dags att byta din visningsbild?
Skriv svar