Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

fd skuggan skrev:
Kall-El skrev: Denna säsong kommer inte att bli enkel den saken är säker. En riktigt bra målvakt kunde varit en räddning, men nu valde man märkligt nog borta detta helt...
Enkelt kommer det verkligen inte att bli, MEN:

Jag tror inte styrelsen "valde bort" något. Dom valde våra målisar för att dom tror dom har kapacitet. Precis som dom trodde på Daniel Larsson när dom gav honom chansen som förstamålis. Även då kraxade olyckskorparna högt härinne, vad jag minns...

Nu hoppas och tror jag att våra unga målisar kommer att ha växt av erfarenheterna från förra säsongen då dom fick känna på kravet att leverera match efter match. Lite mer erfarna och 1 år äldre. Jag tror det blir skitbra på målisfronten i år.

Minns även när en orutinerad 19-årig Tellqvist tog chansen då dåvarande stormålisen Tommy Söderström vacklade mitt i säsongen. Det slutade med att Tommy aldrig fick tillbaka förstaspaden den säsongen och sen la av. Tellan fick chansen som förstamålis säsongen efter . Hur det gick?
2 raka SM-guld...
Jämförelsen med D.Larsson (& ännu värre Tellqvist) är bara enfaldigt dum.
Det finns några stora helt avgörande skillnader mellan ovan nämnda namn.
Talang & utvecklingsmöjligheter, där var både Larsson & Tellan bättre redan inna dom fick chansen.
Sedan när chansen dök upp (håll i dig nu).....SÅ tog dom den!

Wesslau är & kommer att förbli en "sprattelPajas" = inget 1:a Keepers-ämne.
Ridderwall har potential, men har redan visat att han inte riktigt räcker till som 1:a-keeper.
(11 matcher 07/08, 27 matcher 08/09).
Så det stämmer som Kall-El säger, man har helt enkelt valt bort detta.


Hade DIF spelat nuvarande målvaktspar 07/08 hade vi totalbommat slutspel även den säsongen.
Men hur absurt den än kan låta så står vi nu inför ett mycket större problem när Bremberg packat väskorna
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
mårten
Inlägg: 820
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sverige

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av mårten »

Lee Harvey Oswald skrev:
fd skuggan skrev:
Kall-El skrev: Denna säsong kommer inte att bli enkel den saken är säker. En riktigt bra målvakt kunde varit en räddning, men nu valde man märkligt nog borta detta helt...
Enkelt kommer det verkligen inte att bli, MEN:

Jag tror inte styrelsen "valde bort" något. Dom valde våra målisar för att dom tror dom har kapacitet. Precis som dom trodde på Daniel Larsson när dom gav honom chansen som förstamålis. Även då kraxade olyckskorparna högt härinne, vad jag minns...

Nu hoppas och tror jag att våra unga målisar kommer att ha växt av erfarenheterna från förra säsongen då dom fick känna på kravet att leverera match efter match. Lite mer erfarna och 1 år äldre. Jag tror det blir skitbra på målisfronten i år.

Minns även när en orutinerad 19-årig Tellqvist tog chansen då dåvarande stormålisen Tommy Söderström vacklade mitt i säsongen. Det slutade med att Tommy aldrig fick tillbaka förstaspaden den säsongen och sen la av. Tellan fick chansen som förstamålis säsongen efter . Hur det gick?
2 raka SM-guld...
Jämförelsen med D.Larsson (& ännu värre Tellqvist) är bara enfaldigt dum.
Det finns några stora helt avgörande skillnader mellan ovan nämnda namn.
Talang & utvecklingsmöjligheter, där var både Larsson & Tellan bättre redan inna dom fick chansen.
Sedan när chansen dök upp (håll i dig nu).....SÅ tog dom den!

Wesslau är & kommer att förbli en "sprattelPajas" = inget 1:a Keepers-ämne.
Ridderwall har potential, men har redan visat att han inte riktigt räcker till som 1:a-keeper.
(11 matcher 07/08, 27 matcher 08/09).
Så det stämmer som Kall-El säger, man har helt enkelt valt bort detta.


Hade DIF spelat nuvarande målvaktspar 07/08 hade vi totalbommat slutspel även den säsongen.
Men hur absurt den än kan låta så står vi nu inför ett mycket större problem när Bremberg packat väskorna

Instämmer till fullo

Sen får väl tilläggas att fd skuggan är på de flesta som säger nåt negativt angående DIF fast man ändå håller sig till verkligheten.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Kall-El »

En intressant tanke.

Vad är egentligen det största problemet, vår målvaktssituation eller brist på poänggörare?

Själv är jag inne på målvakten då denne spelare 60 minuter varje match och det oftast är enklare att spela defensiv grishockey än att skapa chanser.

Just nu känns det som att vi har spelare som kan grisa sig till poängen, men att vi knappast har målvakt bra nog för detta upplägg.

Känns också som att vi kommer få kämpa för varje kasse kommande säsong. Tvivlar på att vi kommer få något gratis.
Användarvisningsbild
Sebbe G
Inlägg: 432
Blev medlem: 2008-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Sebbe G »

Fattar inte varför spelarna nu står och skjuter på träplankor på försäsongen. Vi har ju 3 målvakter som borde turas om att stå även på försäsongen.
Det är ju bara på med alla skydd förutom skridskorna. På dem kan man ta av skenorna eller stå med inlines! För att en målvakt ska vara på topp behövs det att man får känna på några puckar även under sommaren.
Användarvisningsbild
Sebbe G
Inlägg: 432
Blev medlem: 2008-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Sebbe G »

Det här är en spelare som kan göra mål iallafall.
Alexandre Giroux: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7963
Han hade ju varit perfekt om man läser sammafattingen.

Backen som ska in!
Allas favorit: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2685

Och han som tydligen ska vara klar redan.
Marcus Nilson: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=728

Om inte Alexandre kommer tycker jag man ska höra med Mats Sundin iallafall. Även om det inte leder til någonting. Men det skadar inte att kolla med han!
kungK2
Inlägg: 225
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av kungK2 »

Känns som att vi nog får vänta ett litet tag till om vi nu ska förstärka från Nordamerika, marknaden har precis öppnat och i takt med att de stora namnen signas så behöver vissa lag fylla på med "billiga lösningar" typ Haydar/Krog som det snackats om här inne eller helt enkelt för att fylla trupperna. Självklart väljer de flesta att spela i en NHL klubb om chansen ges och om det nu inte händer så kan ju Europa eller tom Sverige bli ett alternativ.
Lucas
Inlägg: 316
Blev medlem: 2008-09-15

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Lucas »

Finns det ingen chans att Haydar/Krog joinar? Letat men inte hittat sources att dom e klara (Krog iaf).
Jagar vi Ossi eller inte?
Användarvisningsbild
Sebbe G
Inlägg: 432
Blev medlem: 2008-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Sebbe G »

Lucas skrev:Finns det ingen chans att Haydar/Krog joinar? Letat men inte hittat sources att dom e klara (Krog iaf).
Jagar vi Ossi eller inte?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7305
Kolla på vilka klubbar han har spelat i så ser du att det står 2009/2010 Atlanta Trashers!
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av bastis7 »

haydar är klar för colorado!
Lucas
Inlägg: 316
Blev medlem: 2008-09-15

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Lucas »

Sebbe G skrev:
Lucas skrev:Finns det ingen chans att Haydar/Krog joinar? Letat men inte hittat sources att dom e klara (Krog iaf).
Jagar vi Ossi eller inte?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7305
Kolla på vilka klubbar han har spelat i så ser du att det står 2009/2010 Atlanta Trashers!
Bah. Nu kom det upp på prospects.. Dom var bara lite sega på att uppdatera deras transfer sida.

Another one bites the dust..
Användarvisningsbild
heap
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-05-12

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av heap »

Shit vad alla är negativa här inne. Visst linkan försvinner, våran bästa poänggörare, fine. Men inför denna säsong är Andreas Engqvist skadefri. Alla minns väl hans inledning på förra säsongen med bla spel i Tre Kronor. Om Markus nilsson är klar som påstås har vi också där en spelare av hög klass som förmodligen kommer göra en hel del poäng i vinter.

Målvaktsidan är helt okej. När Wesslau hade växt in i rollen som förstemålvakt förra säsongen gjorde han det bra. Vi har även Mark Owuya som är en stor talang. Var bland annat med i JVM som andremålvakt. Han var även nära att föra Almtuna till kvalserien i våras. Mycket tack vare stabilt målvaktspel. Killen har stor potential att bli en riktigt bra burväktare i DIF framöver.

Juniorerna har även dom förhoppningsvis tagit ett steg framåt i utvecklingen. Jag personligen hoppas väldigt mycket på Krüger och framförallt Josefsson. Två stora talanger som jag hoppas blommar ut i vinter. Josefsson är såpass begåvad att jag tycker man ska satsa på honom i en andrafemma.
Användarvisningsbild
Sebbe G
Inlägg: 432
Blev medlem: 2008-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Sebbe G »

heap skrev:Shit vad alla är negativa här inne. Visst linkan försvinner, våran bästa poänggörare, fine. Men inför denna säsong är Andreas Engqvist skadefri. Alla minns väl hans inledning på förra säsongen med bla spel i Tre Kronor. Om Markus Nilson är klar som påstås har vi också där en spelare av hög klass som förmodligen kommer göra en hel del poäng i vinter.

Målvaktsidan är helt okej. När Wesslau hade växt in i rollen som förstemålvakt förra säsongen gjorde han det bra. Vi har även Mark Owuya som är en stor talang. Var bland annat med i JVM som andremålvakt. Han var även nära att föra Almtuna till kvalserien i våras. Mycket tack vare stabilt målvaktspel. Killen har stor potential att bli en riktigt bra burväktare i DIF framöver.

Juniorerna har även dom förhoppningsvis tagit ett steg framåt i utvecklingen. Jag personligen hoppas väldigt mycket på Krüger och framförallt Josefsson. Två stora talanger som jag hoppas blommar ut i vinter. Josefsson är såpass begåvad att jag tycker man ska satsa på honom i en andrafemma.
Håller med helt och fullt. Jag tror iallafall Josefsson har utvecklats enormt under sommaren med en bra försäsongsträning och en väldigt bra NHL-draft så tror jag att hans självförtroende är grymt bra nu!
Lucas
Inlägg: 316
Blev medlem: 2008-09-15

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Lucas »

Vore kul att få höra vilka namn vi jagar nu när Krog och Kronwall inte är aktuell längre.. Vågar inte drömma om Ossi, skulle bara bli ännu jobbigare att se honom gå till ett annat lag. Blir Mackans affär offentlig på måndag tro?
Brollan
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Brollan »

heap skrev:Shit vad alla är negativa här inne. Visst linkan försvinner, våran bästa poänggörare, fine. Men inför denna säsong är Andreas Engqvist skadefri. Alla minns väl hans inledning på förra säsongen med bla spel i Tre Kronor. Om Markus nilsson är klar som påstås har vi också där en spelare av hög klass som förmodligen kommer göra en hel del poäng i vinter.

Målvaktsidan är helt okej. När Wesslau hade växt in i rollen som förstemålvakt förra säsongen gjorde han det bra. Vi har även Mark Owuya som är en stor talang. Var bland annat med i JVM som andremålvakt. Han var även nära att föra Almtuna till kvalserien i våras. Mycket tack vare stabilt målvaktspel. Killen har stor potential att bli en riktigt bra burväktare i DIF framöver.

Juniorerna har även dom förhoppningsvis tagit ett steg framåt i utvecklingen. Jag personligen hoppas väldigt mycket på Krüger och framförallt Josefsson. Två stora talanger som jag hoppas blommar ut i vinter. Josefsson är såpass begåvad att jag tycker man ska satsa på honom i en andrafemma.

Kunde inte säga det bättre själv, och klart att Marcus Nilsson är klar....Frasse har aldrig haft fel förut!
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Ritterwand »

heap skrev:Shit vad alla är negativa här inne. Visst linkan försvinner, våran bästa poänggörare, fine. Men inför denna säsong är Andreas Engqvist skadefri. Alla minns väl hans inledning på förra säsongen med bla spel i Tre Kronor. Om Markus nilsson är klar som påstås har vi också där en spelare av hög klass som förmodligen kommer göra en hel del poäng i vinter.

Målvaktsidan är helt okej. När Wesslau hade växt in i rollen som förstemålvakt förra säsongen gjorde han det bra. Vi har även Mark Owuya som är en stor talang. Var bland annat med i JVM som andremålvakt. Han var även nära att föra Almtuna till kvalserien i våras. Mycket tack vare stabilt målvaktspel. Killen har stor potential att bli en riktigt bra burväktare i DIF framöver.

Juniorerna har även dom förhoppningsvis tagit ett steg framåt i utvecklingen. Jag personligen hoppas väldigt mycket på Krüger och framförallt Josefsson. Två stora talanger som jag hoppas blommar ut i vinter. Josefsson är såpass begåvad att jag tycker man ska satsa på honom i en andrafemma.
Bra inlägg, håller med i stort. Angående Josefson så hoppas jag han får bli andre eller tredjecenter och att man flyttar Ottosson till kanten. Det kan låta konstigt men ska vi få ut max av en oerfaren junior (även om han är väldigt begåvad) så ska vi nog se till att han får spela på den position han är vad vid. Jämför tex hur det gick för Nicklas Bäckström när Glen Hanlon försökte spela honom som högerforward under sin rookiesäsong i NHL, när Hanlon fick sparken och Bruce Boudreau flyttade honom till center så blev det succe direkt. Var det inte dessutom så att Ottosson var högerforward det året han satte sitt personliga poängrekord?

För övrigt hoppas jag på att vi förutom Mackan Nilsson hittar en lagom småful, hård arbetande kanadick med Holmström-kvaliteter. Och en stenhård defensiv back i Ossi-stil.
Låst