Djurgårdens IF - Luleå HF, 18/9 2008

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens IF - Luleå HF, 18/9 2008

Inlägg av Emil Svelander »

Klockan är närmare 17.30. Man lämnar allt vad plugg och jobb heter på skrivbordet, knäpper en läsk/bira och börjar att värma upp med sånger hemma i köket. Sånger som ''Håkan Södergren'' och ''SFGD'' dånar nu och husets/lägenhetens övriga boende börjar undra vad fan som pågår. Det är en mycket enkel fråga att besvara: Djurgårn entrar Hovet för premiärmatch mot Luleå om ungefär en och en halv timme.

Ca. en kvart senare lämnar man bostaden. Det är en speciell känsla utomhus. En känsla kombinerad av välbefinnande, nervositet och sjuk adrenalin. Man steppar ned mot tuben, bilen, bussen, taxin eller cykeln. Ca. 15 minuter senare tänker man: ''Det är nära nu''. Klockan är nu runt 18.00 och ett besök på någon av pubarna eller restaurangerna görs. Där stämmer man upp i sång med andra bröder och systrar. Ca. en halv timme senare reser man sig, tackar för sig och börjar så sakteliga röra sig mot det som man lika gärna kan kalla för Djurgårdens hem(tillsammans med Stadion), nämligen Hovet.

Inne på Hovet är stämningen redan på topp. Man letar upp sin plats och tittar sig omkring, även fast man besökt arenan ett några hundratal gånger innan så tycker man alltid att det är lika underbart. Nu är man hemma, hemma på Hovet.

Grabbarna entrar isen och en ruskigt taggad Djurgårdsklack stämmer upp i öronbedövande sång. När sedan skoterraggarna skrinnar in skapas en ljudkuliss som är nära att lyfta Hovets tak, inte en ljudkuliss med sång, inte med kärlek, utan med burop och hat.

SFGD bränns av och sen kör vi!

Bönder, känn er välkomna till Hovet. Vi är här och väntar på er!

Jag längtar, gör du?

100% DJURGÅRDSJÄVEL!
Senast redigerad av Emil Svelander den 2008-06-30 00:09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Sjunger avgå Johnny...
Sidney Crosby
Inlägg: 880
Blev medlem: 2007-01-04
Ort: Dystopin

Inlägg av Sidney Crosby »

Klockrent skrivet Svelander. Ruskigt taggad av det! :)
sthlm stolthet
Inlägg: 147
Blev medlem: 2006-10-18

Inlägg av sthlm stolthet »

Bra Skrivet! I år kommer vi bli många på Hovet. Denna säsong är vår! Nu kör vi Djurgårdsfamiljen! Köp säsongskort!
Användarvisningsbild
Mans91
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-11-26
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mans91 »

underbart skrivet :)
Djuuuuuuuuuuuuu
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Tyvärr kommer den förbannade korpfotbollen stå ivägen för en riktig sport. Blir så förbannad. Korkade stockholmare... :P

Men visst är man där, inget snack. Luleå ska vi bara ta som det ser ut idag, annars kan vi lika gärna köpa enkelbiljett till knatteligan på stört.
Säg den glädje som varar
sportfåne
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-04-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: stockholm

Inlägg av sportfåne »

första matchen e inte lätt men aa jag tycker vi ska kunna ta luleå :P hoppas det sluter upp mycket folk ! jag som själv spelar fotboll tycker det e roligare att se på hockey ;) spec linkan å ölvestad
DIF <3
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Inlägg av odburt »

Det enda jag tänker på de få gångerna jag huttrar på Stadion och kollar på Europas division 73 är just denna dag.

ÅÅÅÅH VI GÖR ALLT FÖR VÅRAT LAG...

5 min senare så..

KLOCKAN SLÅR, KLOCKAN SLÅR, EDVIN GJORDE MÅL!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

odburt skrev:Det enda jag tänker på de få gångerna jag huttrar på Stadion och kollar på Europas division 73 är just denna dag.

ÅÅÅÅH VI GÖR ALLT FÖR VÅRAT LAG...

5 min senare så..

KLOCKAN SLÅR, KLOCKAN SLÅR, EDVIN GJORDE MÅL!
Man kan ju alltid hoppas att han blir Elitseriens poängbäste back. Det är väl det som krävs om han ska få nåt nytt kontrakt :P

Jag längtar sönder! En sån här dag är bättre än nyår, jul och valborg kombinerat.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Inlägg av odburt »

DIF_Soldier skrev:
odburt skrev:Det enda jag tänker på de få gångerna jag huttrar på Stadion och kollar på Europas division 73 är just denna dag.

ÅÅÅÅH VI GÖR ALLT FÖR VÅRAT LAG...

5 min senare så..

KLOCKAN SLÅR, KLOCKAN SLÅR, EDVIN GJORDE MÅL!
Man kan ju alltid hoppas att han blir Elitseriens poängbäste back. Det är väl det som krävs om han ska få nåt nytt kontrakt :P

Jag längtar sönder! En sån här dag är bättre än nyår, jul och valborg kombinerat.
Ska fråga svenskaspel på vad oddsen på att han drar på sig en holding under den första matchen är? Borde ligga runt 1.50 =)
blyrr3
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-01-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av blyrr3 »

LÄNGTAR SÅ IN I HELVETE TILL PREMIÄREN!!!!!
Krossa Lule!
Alltid oavsett - Förevigt Djurgården !

Djurgårdens IF - Mesta Mästarna
1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961
1962 - 1963 - 1983 - 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Inlägg av Doyle »

Härlig beskrivning av det som väntar. En fråga som ändå blir en liten klurighet att lösa blir hur ända in i .......skall man få till inramningen med
"Johanssons Järnkaminer....Monténs Järnkaminer" ekande runt hovets kort o långsidor. Montén lär få byta efternamn för att få in ramsan utan tungvrickning :?
jjonas
Inlägg: 504
Blev medlem: 2008-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av jjonas »

Doyle skrev:Härlig beskrivning av det som väntar. En fråga som ändå blir en liten klurighet att lösa blir hur ända in i .......skall man få till inramningen med
"Johanssons Järnkaminer....Monténs Järnkaminer" ekande runt hovets kort o långsidor. Montén lär få byta efternamn för att få in ramsan utan tungvrickning :?
Eller så kör man:

Tomas Montèns Järnkaminer, Johanssons Järnkaminer.
Senast redigerad av jjonas den 2008-07-17 17:28:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
melker
Inlägg: 764
Blev medlem: 2007-11-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Inlägg av melker »

Riktigt bra skrivit, haha. Är också fruktansvärt taggad inför denna match!
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Användarvisningsbild
dif rules
Inlägg: 512
Blev medlem: 2006-09-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av dif rules »

Er so himla svintaggad so det inte finns! Vi jarnkaminer kommer rojja som fan po lekaren hela sesongen, och det vet liksom alla. I år er alla liksom so taggade. For om jag inte minns fel, so har DIF alltid gjort en skitstark insats po isen ner klacken varit over 1000 pers, och det vet vi alla nu. Derfor er det so jekla kul att kolla po hockey for 1300kr per sesong...

Elska DIF Hockey som dem elskar oss! I år kommer klacken va velfylld garanterat, och vi kommer lyfta laget till ennu ett SM Guld!

18e september / ett slutsolt hovet, och sesongare i klacken er lika med >500!

"OLEOLEOLEOLEOLEOLEOLA OOOOOOOOOOOOOOOHHHHHH VII... JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" er till skillnad fron fotbollen en mkt vanlig foreteelse :)

/ber soklart om ursekt for StaVnIgnEn :(
FULL FART FRAMÅT
HÄLL TÄTT BAKÅT

/vet att mitt användarnamn är lite emot reglerna
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Inlägg av lilleman »

Mycket, mycket bra skrivet Emil!


Jag bor som nog några nu vet i Frankrike på heltid och jag funderar faktiskt på att åka upp och se hockeypremiären.

För jag vet att i hockey är bara den som vill sjunga i 60 minuter, dem som har hjärta för skölden och de som spelar för den. Jag har tidigare alltid varit intresserad av fotboll och hockey, men fotboll har alltid gått snäppet före. Men förra året hände det någonting....... Jag märkte att det är på hockeymatcherna där det är Djurgårdsfamiljen med mest kärlek och vilja, det är dem som finns där. Det är alltid en underbar känsla att kliva in på Hovet ca 20 minuter före match. Jag letar alltid upp en okej onumrerad plats i klacken som allt som oftast blir på kanterna på rad 9 i klacken. Man hör Mats Jonsson prata i högtalarna om vilket omgång det är och vilka våra motståndare är. Sedan dånar det lite musik i högtalarna och man inser att man är samlad i en enad Djurgårdsfamilj där alla har en viktig roll. Sedan kommer en av de stunderna där jag alltid, alltid ryser.... Introt med David Bowies-Heroes och sedan när spelarna kliver in och det allt som oftast dras iväg "Åh Djurgården" ifrån sektion A18/19.

Sedan är det dags, en av de största höjdpunkterna på hela kvällen. När Djurgårdsfamiljen med ca 2000 halsdukar tillsammans som en familj stämmer in i "SFGD" Vilken jävla känsla!

Sedan startar matchen, där Djurgårdsfamiljen är på topp och redan efter 5 minuter när det står 2-0 har Djurgårdsfamiljen visat att vi åter igen är "Sveriges "sämsta" klack". När vi utklassat motståndarklacken på läktaren och en mäktig ljudkuliss inne i Hovet där småbarnen lämnar arenan.

Med 1 minut kvar av matchen stämmer hela Hovet in i "Åh en sådan härlig dag" och man inser att man är så jävla lycklig att vara Djurgårdare. Inte bara för att laget vann den här matchen utan för att man vet att man tillhör en familj, Djurgårdsfamiljen!

Sedan åker man hem och sover med Djurgårdströjan på sig och Djurgårdshjärtat är stort, större än någonsin!

Nu jävlar krossar vi Luleå!
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Skriv svar