Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Inlägg av Östgöten »

Tittar framåt mot nästa år och gör följande reflektion om laget nästa säsong. För att öka trovärdigheten i reflektionen har jag prisatt spelarna med en uppskattad månadslön, där måttenheten i representerar 50 000 kr (inklusive skatter). För varje i ökas spelarens lön med 50 000 kr (inklusive skatter).

Föregående spelarbudget beräknas ligga på 30 600 000 kr (inklusive skatter), något som bedömts utifrån vad DIF:s ledning har antytt i media. För nästa år beräknas summan uppgå till 31 800 000 kr (inklusive skatter).

Föregående års summa fördelas på följande sätt:
Målvakter: 3i (150 000 kr per månad och 1 800 000 kr per år)
Backar: 23i (1 150 000 kr per månad och 13 800 000 kr per år)
Forwards: 25i (1 250 000 kr per månad och 15 000 000 kr per år)

Nästa år räknar jag med följande upplägg.

Målvakter
Daniel Larsson (ii)
Stefan Ridderwall (i)
Mark Owuya (i)

Alternativ:
Eddie Läck (i)

Kommentar: Viktigast för nästa år att Larsson stannar! Om han flyttar till NHL är Eddie Läck (tidigare i DIF), som spelar i Leksand, ett alternativ som andremålvakt bakom Stefan Ridderwall.

Backar
Timmy Pettersson (iii) - KLASSBACK (iiii)
David Printz (iii) - KLASSBACK (iiii)
Ronnie Pettersson (ii) - Oscar Eklund (i)
Linus Kjell (i) - Alexander Deilert (i)

Alternativ på klassbackar:
Ossi Väänänen (iiii), som spelar på artistkontrakt
Petri Kokko (iiii), som spelar hela säsongen
Nicholas Angell (iiii), som spelar hela säsongen

Ej nytt kontrakt:
Dennis Persson (i)
Fredrik Ericson (i)
Jiri Marusak (iiii)
Thomas Johansson (ii)
Edvin Frylén (iii), om det går att bryta kontraktet i annat fall ersätter han Ronnie Pettersson i fjärde backpar ovan.

Kommentar: Viktigt nästa säsong är att påbörja ett nödvändigt generationsbyte för backbesättningen med att Oscar Eklund ersätter Thomas Johansson i första backpar. Vidare bör Alexander Deilert och Linus Kjell flyttas upp i A-laget.

Om Ossi inte stannar nästa säsong är Nicholas Angell (Brynäs) och Jyri Marttinen (Skellefteå) intressanta alternativ, där jag föredrar Nicholas Angell som är högerskytt.

Forwards
Niklas Anger (ii) - Kristofer Ottosson (iii) - Nicklas Danielsson (ii)
Fredrik Bremberg (iiii) - KLASSCENTER (iiii) - Andreas Engqvist (ii)
Jimmie Ölvestad (ii) - Nichlas Falk (iii) - Christian Eklund (ii)
Carl Gustafsson (i) - Henrik Eriksson (i) - Tobias Lindström (i)

Vid skador:
Jacob Josefsson alternativt William Wallén från J20

Ej nytt kontrakt:
Dick Axelsson (i)
Johan Ryno (ii)
Patric Hörnqvist (ii)
Pär Bäcker (ii)

Alternativ på klasscentrar:
Yared Hagos (iii), som spelar hela säsongen
Tommi Santala (iiii), som spelar hela säsongen

Kommentar: DIF måste prioritera att behålla de lovande spelare som slagit igenom under 07/08 nämligen Danielsson och Engqvist. Det är troligt att Dick Axelsson kommer att kräva en rejäl slant nästa år, något som gör att han väljer ett annat lag framför DIF. Ett tänkbart alternativ till Dick är Mats Zuccarello Aasen från Norge.

Lovande spelare bör slussas in från J20 för att underlätta utfasningen av gamla trotjänare 09/10. Från J20 hämtas Carl Gustafsson, Henrik Eriksson och Tobias Lindström.

Avslutningsvis är det viktigt nästa säsong att ersätta Pär Bäcker med en högerfattad klasscenter, där jag föredrar Tommi Santala. Yared Hagos är på förslag ovan, som tyvärr inte är ett huvudalternativ eftersom han är för ojämn i sitt spel. I sina bästa stunder är Yared Hagos mycket bra, tyvärr har han en tendens att dölja sin förmåga i långa perioder.

Kommande års budget fördelas på följande sätt:
Målvakter: 4i (200 000 kr per månad och 2 400 000 kr per år)
Backar: 19i (950 000 kr per månad och 11 400 000 kr per år)
Forwards: 30i (1 500 000 kr per månad och 18 000 000 kr per år)

Kommentar: Ovanstående lag håller sig inom snåla ekonomiska ramar, något som öppnar för att inför säsongsstarten värva en (1) klasspelare såsom Nils Ekman, Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilson, Tommi Santala och att eventuellt behålla Ossi Väänänen. Nämnda spelare kommer in i det längsta avvakta utveckllingen i NHL innan de skriver på för någon klubb. Tommi Santala skulle ge DIF en riktigt bra centerstomme relativt lagets konkurrenter.

Mitt realistiska huvudförslag:

Forwards
Niklas Anger - Kristofer Ottosson - Nicklas Danielsson
Fredrik Bremberg - Tommi Santala - Andreas Engqvist
Jimmie Ölvestad - Nichlas Falk - Christian Eklund
Carl Gustafsson - Henrik Eriksson - Tobias Lindström

Backar
Timmy Pettersson - Petri Kokko
David Printz - Nicholas Angell
Ronnie Pettersson - Oscar Eklund
Linus Kjell - Alexander Deilert
Senast redigerad av Östgöten den 2008-03-21 18:53:12, redigerad totalt 15 gång.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Crashmash »

Även Linus Kjell, Alexander Deilert, Mattias Guter, Tobias Lindström och Linus Persson kommer ta ett steg framåt förhoppningsvis och jag hoppas att dem kommer vara kvar i DIF. Vi har även ett par ännu yngre spelare, som säkerligen kommer att få chansen någon match nästa säsong och som även fått det denna säsongen.

Det ser ljust ut bland juniorerna om vi får behålla dem.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Hoppas att de skriver långtidskontrakt med Engqvist och Danielsson. Gustafsson och Eklund på seniorkontrakt. Lindström och Guter detsamma men med utlåning till allsvenskan (eller jämbördig liga) nästa år. Vore kul om Axelsson och Larsson stannar ett år till..

Vi får hoppas att de rör om så lite som möjligt i laget. Ett par spelare här eller där går att byta ut men förhoppningsvis så går de inte tillbaks till strategin med att byta ut halva laget som klubben använde för några år sen.
robin_dif
Inlägg: 650
Blev medlem: 2005-08-17
Ort: sthlm

Inlägg av robin_dif »

Känns ju inte helt omöjligt med Daniel Tjärnqvist och Nisse Ekman till nästa år.
Användarvisningsbild
blocco
Inlägg: 1199
Blev medlem: 2006-09-24

Inlägg av blocco »

robin_dif skrev:Känns ju inte helt omöjligt med Daniel Tjärnqvist och Nisse Ekman till nästa år.
Daniel har sagt att han kanske kan tänka sig att spela i DIF nästa säong. Tyvärr så sa Nisse att han, som han kände just nu, ville stanna om de ville ha honom kvar.
Sidney Crosby
Inlägg: 880
Blev medlem: 2007-01-04
Ort: Dystopin

Inlägg av Sidney Crosby »

Vad jag har hört så trivdes inte Nisse alls i Ryssland, och ville tillbaka till sin fru och dotter.
Användarvisningsbild
blocco
Inlägg: 1199
Blev medlem: 2006-09-24

Inlägg av blocco »

Sidney Crosby skrev:Vad jag har hört så trivdes inte Nisse alls i Ryssland, och ville tillbaka till sin fru och dotter.
I början gjorde han inte det, han fru och barn trivdes inte och flyttade hem. Nu ha han skaffat egen chaufför som han kan prata med och börjat förstå genomgångar och liknande och dessutom kommit igång med spelet på isen. Därför sa han att han kunde tänka sig att stanna om han blev erbjuden nytt kontrakt.

Men som du sa så har han också sagt att han saknar sin son och fru och var ett tag nära att bryta kontraktet.
stolpskott
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-03-18

Inlägg av stolpskott »

blocco skrev:
Sidney Crosby skrev:Vad jag har hört så trivdes inte Nisse alls i Ryssland, och ville tillbaka till sin fru och dotter.
I början gjorde han inte det, han fru och barn trivdes inte och flyttade hem. Nu ha han skaffat egen chaufför som han kan prata med och börjat förstå genomgångar och liknande och dessutom kommit igång med spelet på isen. Därför sa han att han kunde tänka sig att stanna om han blev erbjuden nytt kontrakt.

Men som du sa så har han också sagt att han saknar sin son och fru och var ett tag nära att bryta kontraktet.
Tror dock inte han vill stanna i Ryssland ännu en säsong till, han tackade ju nej till Tre Kronor om att han ville umgås med sin familj.
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Jag tror Bremberg sticker efter säsongen. Han verkar inte hitta någon spelglädje denna säsong och DIF kan nog få en rejäl slant för honom. Ser dock hellre Linkan än t.ex. Nisse.


Har också en känsla av att Doug Murray vänder hem efter denna säsong.
Användarvisningsbild
Höken
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-02-26

Inlägg av Höken »

Linkan har väl ett år kvar på kontraktet?

Jag personligen skulle vilja se Linkan även nästa säsong. När väl Linkan blixtrar till, då gör han det på allvar. Kommer ni ihåg matchen mot SAIK som han vände på helt egen hand.

Men en rejäl slant skulle klubben få. Jag antar att det skulle bli Ryssland som skulle bli Linkans destination. Undrar föressten vem denna Douglas Murray är...Såg på Eliteprospects att han tydligen tog sitt pick och pack o drog över till USA för att utvecklas där. Är han en bra lirare?
Skribent och bloggare på SvenskaFans.com
MAP
Inlägg: 187
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av MAP »

Väldigt svårt att spekulera inför nästa säsong redan nu. Många äldre spelare med utgående kontrakt, unga spelare som lockas med NHL-kontrakt, Säckens kontrakt går ut, m.m. Känns dock spontant som vi får väldigt svårt att nå upp till denna säsongs standard, eller vad säger ni andra?
Användarvisningsbild
blocco
Inlägg: 1199
Blev medlem: 2006-09-24

Inlägg av blocco »

Höken skrev:Undrar föressten vem denna Douglas Murray är...Såg på Eliteprospects att han tydligen tog sitt pick och pack o drog över till USA för att utvecklas där. Är han en bra lirare?
Har för mig att Murray har sagt att han vill spela i DIF igen...

Pålitlig och tuff back, bra tacklare. Dock ganska tung och skulle kunna utveckla sin skridskoåkning.

Ledde utvisningsligan i NHL i början av säsongen och fick lite rubriker för det. Det spekulerades lite i om han hade som mål att vinna utvisningsligan, men jag tror inte han toppar den längre. Vet dock inte var man kan kolla upp dettta.
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Höken skrev:Linkan har väl ett år kvar på kontraktet?

Jag personligen skulle vilja se Linkan även nästa säsong. När väl Linkan blixtrar till, då gör han det på allvar. Kommer ni ihåg matchen mot SAIK som han vände på helt egen hand.

Men en rejäl slant skulle klubben få. Jag antar att det skulle bli Ryssland som skulle bli Linkans destination. Undrar föressten vem denna Douglas Murray är...Såg på Eliteprospects att han tydligen tog sitt pick och pack o drog över till USA för att utvecklas där. Är han en bra lirare?
Självklart vill även jag se Linkan i DIF fram tills slutet av hans karriär. Dock så bör vi släppa honom om han vill härifrån. En icke spelsugen Linkan är ingen bra hockeyspelare!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Höken skrev: Undrar föressten vem denna Douglas Murray är...Såg på Eliteprospects att han tydligen tog sitt pick och pack o drog över till USA för att utvecklas där. Är han en bra lirare?
Doug Murray är en stor och tung back (110kg), och han använder sig av tyngden på ett bra sätt. Han delar ut många hårda smällar och viker aldrig ned sig. Han är en riktig slagskämpe, men han är inte typen som åker runt och letar bråk. Han står upp när det behövs och gör det bra. Han har även ett bra skott. Hans svaghet ligger i skridskoåkningen och rörligheten.

Är även barnbarn till allas vår Lasse Björn.
Säg den glädje som varar
karl-jarl
Inlägg: 52
Blev medlem: 2006-09-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av karl-jarl »

Tyvärr så ger era beskrivningar av honom bara påminnelser om Frylén och Printz.
Låst