Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Hur ska hemsidan och forumet bli bättre? Kom med synpunkter!
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Don66-2 »

Det är väl knappast åldern som är väsentlig för att få skriva,utan hur man beter sig,och i MITT tycke HUR man skriver...kan vara väldigt jobbigt att läsa vissa inlägg p.g.a kraftigt bristande kunskaper i stavning,meningsuppbyggnad etc. Något som inte enbart har med ålder att göra.
calpe
Inlägg: 107
Blev medlem: 2009-01-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av calpe »

Don66-2 skrev:Det är väl knappast åldern som är väsentlig för att få skriva,utan hur man beter sig,och i MITT tycke HUR man skriver...kan vara väldigt jobbigt att läsa vissa inlägg p.g.a kraftigt bristande kunskaper i stavning,meningsuppbyggnad etc. Något som inte enbart har med ålder att göra.
Här snackas det om att det ska vara ålderskrav att stå i klacken och gå på matcher, då tycker jag att det är en självklarhet att det ska var det på forumet, älderskrav. Man bör ha erfarenhet av hockey dvs vara minst myndig innan man gör inlägg på det här forumet.
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Emil Svelander »

calpe skrev:
Don66-2 skrev:Det är väl knappast åldern som är väsentlig för att få skriva,utan hur man beter sig,och i MITT tycke HUR man skriver...kan vara väldigt jobbigt att läsa vissa inlägg p.g.a kraftigt bristande kunskaper i stavning,meningsuppbyggnad etc. Något som inte enbart har med ålder att göra.
Här snackas det om att det ska vara ålderskrav att stå i klacken och gå på matcher, då tycker jag att det är en självklarhet att det ska var det på forumet, älderskrav. Man bör ha erfarenhet av hockey dvs vara minst myndig innan man gör inlägg på det här forumet.
Då kan vi väl börja med att säga adjö till dig då?
Sjunger avgå Johnny...
calpe
Inlägg: 107
Blev medlem: 2009-01-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av calpe »

Emil Svelander skrev:
calpe skrev:
Don66-2 skrev:Det är väl knappast åldern som är väsentlig för att få skriva,utan hur man beter sig,och i MITT tycke HUR man skriver...kan vara väldigt jobbigt att läsa vissa inlägg p.g.a kraftigt bristande kunskaper i stavning,meningsuppbyggnad etc. Något som inte enbart har med ålder att göra.
Här snackas det om att det ska vara ålderskrav att stå i klacken och gå på matcher, då tycker jag att det är en självklarhet att det ska var det på forumet, älderskrav. Man bör ha erfarenhet av hockey dvs vara minst myndig innan man gör inlägg på det här forumet.
Då kan vi väl börja med att säga adjö till dig då?

Menar du att det ska var ett ålderskrav att stå i klacken men inte att skriva i forumet?
Är du underårig själv???
:?
Glasflaskan
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-02-08

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Glasflaskan »

Enbom skrev:Ja. Så enkelt, det slängs fina glåpord i så gott som varje tråd nu, in med någon som kan ta bemästra ansvaret på en moderatorsplats.
Hur ska en moderator utses? Igenom omröstning av oss som är delaktig i forumet? Eller får Webmaster själv välja ut någon potentiell kanditat till moderatorposten?

En moderator är ju bra att ha. Plocka bort inlägg som inte är relevant till ämnet och även ge varningar till användare som inte sköter sig.
Freedom of speech - use it or lose it!
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Frasse »

För den uppmärksame så finns det redan ett antal moderatorer för detta forum.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av isolerad »

1 Webmaster
2 Daniel
3 Emil Svelander
4 Frasse
5 Therocket1
6 Jimmy
7 Crashmash

Det här är alla moderatorer och de har funnits ett tag. Var uppmärksamma.

Bättre att istället starta en tråd där det klagas på ett konstruktivt sätt att moderatorer inte svarar på PM eller förklarar varför man fått en varning (är det bara webmaster som kan varna?). "Ditt inlägg var inte ok" duger inte som förklaring. Specificerar inte ens vilket inlägg det var.
i
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Crashmash »

Jag kan bara tala för mig själv, och brukar använda följande när jag varnar:
Använd ett bättre språk när du skriver. Använd stor bokstav och "och" istället för "å" och så vidare. Försök att tänka på hur du skriver innan du postar dina inlägg.

Eller något liknande. Eftersom det oftast brukar vara i flera inlägg personen i fråga har skrivit uselt så får i alla fall jag uppfattningen om att personen vet vad den gjort för fel. I något fall så har jag fått ett PM om varningen, men jag känner att det inte varit några problem att peka på varför jag gav just den en varning.

Så är det någon som vill diskutera en varning, så är det bara att kontakta den moderator som givit varningen. Pinsamt om det nu inte går att se vem av moderatorna som gett den, men det tror och hoppas jag på.
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av isolerad »

Crashmash skrev: Så är det någon som vill diskutera en varning, så är det bara att kontakta den moderator som givit varningen. Pinsamt om det nu inte går att se vem av moderatorna som gett den, men det tror och hoppas jag på.
Och om moderatorn som gav varningen vägrar svara på ett PM med frågan varför utan bara ignorerar det, vad gör man då?


-------------

"Du går med på att inte posta något grovt, obscent, vulgärt, förtalande, hatiskt, hotande, sexuellt orienterat eller något annat material som kan bryta mot lagarna i ditt land, lagar i landet där “difhockey.se” finns, eller internationell lag. "

Detta är de enda reglerna som jag har lyckats hitta på detta forum. Och de var verkligen inte lätta att hitta. Jag har haft ETT inlägg som raderats under min vistelse här, vilket jag också troligen blev varnad för. Det innehöll inget av ovanstående. Ändå så har jag inte fått en förklaring. Riktigt, riktigt dåligt.

Det är tråkigt att det forum jag helst vill hänga i är så fruktansvärt misskött. Att sätta upp ordentliga regler och klistra i varje forum vore en bra början och borde ha gjorts för längesen.
i
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av lilleman »

isolerad skrev:
Crashmash skrev: Så är det någon som vill diskutera en varning, så är det bara att kontakta den moderator som givit varningen. Pinsamt om det nu inte går att se vem av moderatorna som gett den, men det tror och hoppas jag på.
Och om moderatorn som gav varningen vägrar svara på ett PM med frågan varför utan bara ignorerar det, vad gör man då?


-------------

"Du går med på att inte posta något grovt, obscent, vulgärt, förtalande, hatiskt, hotande, sexuellt orienterat eller något annat material som kan bryta mot lagarna i ditt land, lagar i landet där “difhockey.se” finns, eller internationell lag. "

Detta är de enda reglerna som jag har lyckats hitta på detta forum. Och de var verkligen inte lätta att hitta. Jag har haft ETT inlägg som raderats under min vistelse här, vilket jag också troligen blev varnad för. Det innehöll inget av ovanstående. Ändå så har jag inte fått en förklaring. Riktigt, riktigt dåligt.

Det är tråkigt att det forum jag helst vill hänga i är så fruktansvärt misskött. Att sätta upp ordentliga regler och klistra i varje forum vore en bra början och borde ha gjorts för längesen.
Jag håller med dig där!

Detta forum sköts på ett sätt som inte är okej!

Varför inte sätta upp regler ála Djurgårdsjävlar eller JK forum. Hur svårt kan det vara?
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Crashmash »

isolerad skrev:Och om moderatorn som gav varningen vägrar svara på ett PM med frågan varför utan bara ignorerar det, vad gör man då?
Jag var tvungen att kolla igenom min inkorg, men jag hittade inget från dig så det kan inte varit jag. Inte lätt för mig att svara på då, men vi moderatorer har en rätt klar vy över hur vi ska sköta det. Tråkigt om det inte lyckas, och det är något vi får förbättra.
Glasflaskan
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-02-08

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Glasflaskan »

Eftersom detta forum är PhpBB så vet jag mycket väl att man kan lägga till en text under de personer som är moderatorer och texten är "moderator ( jag drivet själv ett sådant forum fast med en sida också och i en senare version ).

Det skulle underlätta avsevärt mycket så man ser vilka som är moderator istället för att en lista smackas upp framför ögonen.

Sen att sätta upp tydliga regler, var som en annan skrev, ovanför här. Har själv försökt att leta regler som finns för forumet. Jag fann inga regler, däremot fann jag andra regler, enkla regler som kan sättas på vilket forum som helst och de postade jag via PM till Webmaster förra veckan, men jag har inte fått någon respons på de jag skickade. Så istället kanske jag kan vända mig till någon annan som kan ta emot detta PM med regler och titta igenom de och kanske lägga ut reglerna i en klistrad tråd här i forumet.
Freedom of speech - use it or lose it!
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Crashmash »

Tanken var att det inte skulle synas vilka som var moderatorer, utan att de skulle verka i det tysta utan att någon skulle tänka "oj, här har en moderator skrivit så det där vågar jag inte svara på", som kan vara fallet på vissa forum vad jag märkt.

Angående det andra så är det igång med att få upp en tydlig regeltråd, och vi har tagit del av ditt PM Glasflaskan.
Glasflaskan
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-02-08

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Glasflaskan »

Crashmash skrev:Tanken var att det inte skulle synas vilka som var moderatorer, utan att de skulle verka i det tysta utan att någon skulle tänka "oj, här har en moderator skrivit så det där vågar jag inte svara på", som kan vara fallet på vissa forum vad jag märkt.
Instämmer!! Så brukar det faktiskt vara på en del forum. Syns det att någon är moderator så vågar inte någon skriva, eller börja ifrågasätta de handlingar som personen gör.
Crashmash skrev:Angående det andra så är det igång med att få upp en tydlig regeltråd, och vi har tagit del av ditt PM Glasflaskan.
Kanon!! Personligen, som dig, så tycker jag om det här forumet. Har länge besökt själva hemsidan, klickat runt, följ resultat, intervjuer och annat smått och gott som finns här. Efter att många om och men bestämde mig för att kliva in här och känna av stämningen. Än så länge läser jag rätt mycket, gått igenom historik och så. Postar ibland och ibland inte.

Det jag upplever som skribent kan vara att ibland läser jag där medlemmar sticks i stäv med varandra då och då. Hallå? Vi alla är ju Djurgårdare och fans av Djurgården, inte ska vi behöva bråka och hamna i slagsmål här i forumet?! Att en del missar bokstäver, bygger meningar fel eller missar något kommatecken här eller där, vad spelar det för roll? Huvudsaken är att man förstår vad människan skriver. Det tycker jag!!

Att det sedan finns både språkpoliser och "hobbymoderatorer" det är jag väl medveten om och det kan bli jobbigt i längden också.

Men att skapa ett nytt forum, för regler, vore toppen tycker jag och säkert många andra också. Behöver ju inte vara något avancerat, räcker ju helt enkelt men den länken som jag skickade via PM till Webmaster eller om ni nu har skapat eget material så är ju det också bra.

Ha en fortsatt trevlig natt! Nu ska jag i säng och be till gud att Djurgården slår Brynäs i nästa match.
Freedom of speech - use it or lose it!
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Crashmash »

Det som tar lite tid nu är att skriva ihop en så komplett regelbok som möjligt, med regler som passar DIF Hockey's forum och som är lätta att förstå. Mest för att det inte ska finnas några tvivel när väl en varning utfärdas.
Skriv svar