Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Hur ska hemsidan och forumet bli bättre? Kom med synpunkter!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Back to the good old days skrev:Jag trodde i min enfald att detta var ett forum för Djurgårdssupportrar, inte ett forum för välskrivning.

Jag är dock den förste att hålla med om att SMS-svenskan som vissa skribenter använder ska stävjas, men att helt dissa de individer som endast stavar fel, är lite av "overkill".
Det är väl ingen som har sagt nåt annat? Felstavning är väl inget annat än mänskligt, men de som inte lägger någon som helst tanke bakom sina inlägg och skriver som dagisbarn bara för att man "inte orkar", ja då har denne ingen plats på DIF Forum.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Back to the good old days
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-08-15
Ort: Sofia fs
Kontakt:

Inlägg av Back to the good old days »

DIF_Soldier skrev:Det är väl ingen som har sagt nåt annat? Felstavning är väl inget annat än mänskligt, men de som inte lägger någon som helst tanke bakom sina inlägg och skriver som dagisbarn bara för att man "inte orkar", ja då har denne ingen plats på DIF Forum.
Jepp! Håller med! Lr vad säger ni övriga m8s :wink:
.
Hej hå, Hej hå... Vi hatar aik! Ett äckligt gäng, med noll poäng... Hej hå, hej hå...
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

DIF_Soldier skrev:
Therocket1 skrev:Jag anser att man bör skaffa ett dolt underforum som bara vissa har tillgång till. För att komma med där bör man uppvisa goda kunskaper i svensk skrift, kunna argumentera och diskutera och på en bra nivå. Medlemmarna i detta underforum bestämmer sedan om man vilka man ska låta få tillgång till detta.

På så sätt kan man hålla en hög nivå på forumet för de som önskar det samtidigt som de som vill "chatta" kan få göra det.
Mycket bra idé! För att enklare kunna bestämma vilka som får vara med kanske det bör finnas en request-tråd där man argumenterar för sin sak, och där underforumsskribenterna tar hänsyn till tidigare inlägg och förbättring/försämring av inläggen, samt om de tillför något.

Vad jag är orolig för dock är hur man ska räkna rösterna internt för/emot?
Ska man låta alla rösta kan det ta en evighet att bli accepterad om man requestar sent, och att köra "först till kvarn"-metoden med bäst av fem kan ju också bli ganska orättvist.
Att sätta upp en poll som tar slut en viss tid brukar funka. Då har man säg ett par dagar på sig att rösta, har man inte röstat under de dagarna då har man helt enkelt missat att göra det.
Bild
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Inlägg av lilleman »

Nå, vad tycker Webmastern om det ovanstående ideerna?
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
128
Inlägg: 76
Blev medlem: 2008-05-20
Säsongskort: Ja

Inlägg av 128 »

Lite tankar om det "dolda" forumet som ni vill skapa.

1. Det bör inte vara dolt helt och hållet. Istället bör det regleras vilka som ska skriva där. Om ni vill ha ett dolt forum kan ni hänga på 11433s forum...

2. Istället för att göra som ni förespråkar. Att man ska vara inröstad för att delta, tycker jag att man ska få tillgång till den "dolda" delen efter låt säg 3 månders medlemskap och sedan är moderatorerna mycket strikta vad gäller tillåtelsen att skriva i forumet. Onödiga inlägg resulterar i varning, 3 varningar resulterar i avstängning från skrivande. Det ska dock finnas en helt öppen del där personen fortfarande kan skriva.

Var säkert något mer, men detta var det som jag kom på nu.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

Vi talar om ett dolt underforum, inte om att göra hela forumet dolt.
Bild
Användarvisningsbild
dif rules
Inlägg: 512
Blev medlem: 2006-09-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av dif rules »

Jag tycker ni spekulerar om helt fel saker. Att göra ett prydligt underforum för bra skribenter skulle kunna vara som en blogg, där några får tillgång, med PM till webmaster som ansökan där man berättar sina ambitioner, och sedan får vi vanliga "chattare" läsa era skrifter. Där har ni en poäng. Vore verkligen skitsjysst, men inga forum för "de bättre" som gör det till att vi andra inte för va med i diskussionen. Forum är forum trots allt, och detta är ett DIF-forum, där vi alla redan är lite finare och lite bättre, men alltför dryga inlägg tas om hand om av Mod.

Angående Mod´s är det enligt mig frågan om att webmaster utser en eller fler, helt enligt hans tycko, sedan får de/dem tacka ja/nej. Sedan får dem en prövotid, då det kan bli drygt om dem uppför sig för messersmith´s, som jag mycket väl kan tänka mig vissa bli.
Om prövotiden är lyckad, ja då har vi våra efterlängtade moderatorer.
Själv röstar jag enbart på Blocco och 128, då dem verkar vara mest realistiska om livet i allmänhet.

Kör hårt 8)
FULL FART FRAMÅT
HÄLL TÄTT BAKÅT

/vet att mitt användarnamn är lite emot reglerna
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 286
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Webmaster »

Dolt forum känns inte bra av två skäl:
1) 11433 finns redan och plockar upp en stor del av de supportrar som vill skriva om DIF med vissa kvalitetskrav.
2) Det rimmar rätt illa med en officiell hemsida att stänga ute folk på ett så elitistiskt sätt.

Vad jag däremot kan tänka mig, och det jag menade med medlemsforum, är ett forum för medlemmar i Djurgården Hockey. Om det innebär någon form av "förbättring" ur det perspektiv som diskuteras här vet jag inte.
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Inlägg av odburt »

Webmaster skrev:Dolt forum känns inte bra av två skäl:
1) 11433 finns redan och plockar upp en stor del av de supportrar som vill skriva om DIF med vissa kvalitetskrav.
2) Det rimmar rätt illa med en officiell hemsida att stänga ute folk på ett så elitistiskt sätt.

Vad jag däremot kan tänka mig, och det jag menade med medlemsforum, är ett forum för medlemmar i Djurgården Hockey. Om det innebär någon form av "förbättring" ur det perspektiv som diskuteras här vet jag inte.
Det är möjligt. Eller kanske en avdelning där flitiga och kompetenta skrivare kan få husera (behöver inte vara dolt). 11433 är ändå rätt inoffciellt.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

Fler och fler seriösa skribenter försvinner succesivt från detta forum just för att nivån är låg, kan inte vi som vill hålla en seriös diskussion göra det? Detta är trots allt ett officiellt forum, det är ju inte så att det underforumet kommer vara dolt för alla. Visar man mogenhet samt att man kan skriva någorlunda bra (Jag personligen kräver inte att nån ska stava 100% rätt, men att man använder stor bokstav där man ska, skiljetecken etc. ser jag som en självklarhet). Som du själv påpekar så är detta ett officielt forum, då kan väl alla som vill ha en diskussion få ha det? Vad är bättre, att alla seriösa skribenter försvinner och forumet står kvar med personer som använder chat-språk eller att vi har båda?
Bild
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Inlägg av lilleman »

Igentligen är väl det enda som krävs ett flertal ordentliga moderatorer som är inne minst en gång varannan dag skulle jag säga. Moderatorerna måste hålla ordning på sådana som skriver katastrolfalt. Det moderatorerna enligt mig ska göra är att hålla koll på att det inte är några som spamar forumet, och ge ut varningar till sådana som inte följer reglerna.

En ide enligt mig vore att; Om detta forum HAR för få moderatorer att de få moderatorerna som finns skulle sätta upp en poll där vi andra för rösta för vilka som borde bli moderatorer och så får de sedan tacka "Ja/nej"

Vad tycks?
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Frasse »

Detta forum har väl hela tiden kämpat med det faktum att många skribenter har väldigt svårt att uttrycka sig på en språkligt vettigt sett.
Nu skall det väl inte vara krav på att man skall vara professor i svenska för att få skriva här men som Therocket1 skrev
Jag personligen kräver inte att nån ska stava 100% rätt, men att man använder stor bokstav där man ska, skiljetecken etc. ser jag som en självklarhet
, så borde man i alla fall kunna ställa krav på att de som skriver här kan skriva en mening som är någorlunda grammatiskt rätt.

Något elitforum är inget jag eftersträvar bara ett forum som håller vettig språklig nivå och där man inte startar flera trådar i samma ämne.
Det är inte svårt att kontrollera om det redan finns en tråd i ett ämne.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Enbom »

Lika bra att ge oss ett undangömt forum för dom som varit medlem längre än en viss tid (3-6 månader låter rimligt tycker jag) så slutar vi ju klaga. :wink:

Visserligen så är det där snygga forumet där Crashmash och Frasse basar ganska underground och häftigt, men aja. Jag vill bara ha massor.
Nu förlorar jag allt! :(
vazze
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-10-05

Re:

Inlägg av vazze »

lilleman skrev:Igentligen är väl det enda som krävs ett flertal ordentliga moderatorer som är inne minst en gång varannan dag skulle jag säga. Moderatorerna måste hålla ordning på sådana som skriver katastrolfalt. Det moderatorerna enligt mig ska göra är att hålla koll på att det inte är några som spamar forumet, och ge ut varningar till sådana som inte följer reglerna.

En ide enligt mig vore att; Om detta forum HAR för få moderatorer att de få moderatorerna som finns skulle sätta upp en poll där vi andra för rösta för vilka som borde bli moderatorer och så får de sedan tacka "Ja/nej"

Vad tycks?
Och det var väldigt rättstavat i ditt egna inlägg Lilleman, hur är det nu man säger (?)
-Man skall inte kasta sten i glashus..

-Igentligen? Finns inte i akademins ordlista. Egentligen var ordet du letade efter.
-Sådana som skriver katastrolfalt, hela meningsuppbyggnaden är under all kritik, och sen stavas det katastrofalt.
-Ett ide eller en idé är ju den stora frågan, men var björnen sover har kanske inte med ditt inlägg att göra?

Så i grund och botten borde en moderator redigerat ditt inlägg då?

Mvh
Den NYA forumpolisen!
jjonas
Inlägg: 504
Blev medlem: 2008-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av jjonas »

Tycker inte att det spelar någon roll hur man stavar så länge budskapet når fram. Ord som ''igentligen'' och ''ide'' bör man förstå även om de är felstavade.
Skriv svar