Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Hur ska hemsidan och forumet bli bättre? Kom med synpunkter!
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Enbom »

Inför aktiva moderatorer


Ja. Så enkelt, det slängs fina glåpord i så gott som varje tråd nu, in med någon som kan ta bemästra ansvaret på en moderatorsplats. Då kanske det blir lite mera inriktning på trådämnet, istället för att två stycken sketna snubbar ska tävla om vem som kan hitta på den tuffaste förolämpningen!

+


fler forum!
Nja, fler är att ta i. Ett behövs egentligen, ett forum kallat "Allmänt", för vanligt tjat om musik, film, andra sporter eller vad man kan tänkas sysselsätta sig med.

Skulle skapa något mer att diskutera om, vilket knappast är en nackdel, samt så skulle fler medlemmar spendera sin tid här mer aktivt, än att småläsa lite i Silly Season-tråden och sen försvinna.


Bara mina ord, förväntar mig inte ens en sekund att någonting kommer hända :roll:
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av isolerad »

Ja, moderatorer behövs. Det lär bli ännu fler idiotinlägg när säsongen dragit igång.

Men för att en moderator ska göra nytta behövs tydliga regler. Nu hittar jag inte ens några regler. Det måste arbetas fram. Och är det okej att ta bort inlägg med dålig svenska?

Sen angående ett forum om allmänt vet jag inte ifall det skulle vara så bra. Jag tror det skulle locka hit fler användare som skriver mycket, men med väldigt liten substans i inläggen.

Möjligtvis det skulle kunna fungera med ett allmäntforum om det hade ett krav i stil med att man måste ha varit registrerad t ex tre månader för att få skriva där.
i
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Enbom »

isolerad skrev:Och är det okej att ta bort inlägg med dålig svenska?
Definitivt inte, är det något stavfel kan man gå in och ändra det om man känner för det, är det läsligt så är det ingen som bryr sig.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag skulle gärna ta på mig ansvaret att bli moderator - låsa alla alldeles för många trådar som skapas varje dag, hänvisa till trådbyte m.m.. T.ex - EN tråd för en artikel?! Skäms.
Säg den glädje som varar
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av m0ng00se »

DIF_Soldier skrev: T.ex - EN tråd för en artikel?! Skäms.
let me forever burn in the purgatory:(
Användarvisningsbild
blocco
Inlägg: 1199
Blev medlem: 2006-09-24

Inlägg av blocco »

DIF_Soldier skrev:Jag skulle gärna ta på mig ansvaret att bli moderator - låsa alla alldeles för många trådar som skapas varje dag, hänvisa till trådbyte m.m.. T.ex - EN tråd för en artikel?! Skäms.
Jag skulle med ställa upp på det. Tillochmed jag tycker att nivån börjar bli dålig.
micke_1891
Inlägg: 328
Blev medlem: 2005-12-14
Ort: Tyresö

ok

Inlägg av micke_1891 »

Jag hjälper gärna till att redigera inlägg med dålig grammatik/slarvfel.
Det enda som betyder något är att du är där. kom igen stöd Djurgården
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av isolerad »

DIF_Soldier skrev:Jag skulle gärna ta på mig ansvaret att bli moderator - låsa alla alldeles för många trådar som skapas varje dag, hänvisa till trådbyte m.m.. T.ex - EN tråd för en artikel?! Skäms.
Har du tidigare erfarenhet av att vara moderator i storleksordning av det här forumet eller större?

Det är mer arbete än vad man kan tro...
i
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Enbom »

isolerad skrev:
DIF_Soldier skrev:Jag skulle gärna ta på mig ansvaret att bli moderator - låsa alla alldeles för många trådar som skapas varje dag, hänvisa till trådbyte m.m.. T.ex - EN tråd för en artikel?! Skäms.
Har du tidigare erfarenhet av att vara moderator i storleksordning av det här forumet eller större?

Det är mer arbete än vad man kan tro...
Storleksordning... det här?

Seriöst, 30 inlägg per dag i nästan alltid samma tråd? Det är inte alltför jobbigt och vem som helst (borde vara någon välkänd helst dock) kan klara av det om man uppträder moget i övriga fall.
Användarvisningsbild
blocco
Inlägg: 1199
Blev medlem: 2006-09-24

Inlägg av blocco »

Om man är några stycken så kan det ju inte vara speciellt jobbigt.
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av isolerad »

Enbom skrev:
isolerad skrev:
DIF_Soldier skrev:Jag skulle gärna ta på mig ansvaret att bli moderator - låsa alla alldeles för många trådar som skapas varje dag, hänvisa till trådbyte m.m.. T.ex - EN tråd för en artikel?! Skäms.
Har du tidigare erfarenhet av att vara moderator i storleksordning av det här forumet eller större?

Det är mer arbete än vad man kan tro...
Storleksordning... det här?

Seriöst, 30 inlägg per dag i nästan alltid samma tråd? Det är inte alltför jobbigt och vem som helst (borde vara någon välkänd helst dock) kan klara av det om man uppträder moget i övriga fall.
Det blir ju annorlunda senare när säsongen drar igång. Matctrådarna brukar t e x bli runt fem sidor. Det är 150 inlägg.

Alltså, vad jag säger är att det inte är ett omöjligt jobb. Bara det att det måste vara nån som är aktiv åtminstone varje dag och har tid och ork till att rätta andras misstag om och om igen. Har Blocco orken till det så kanon, bara det arbetas fram tydliga regler vad som ska gälla först.
i
Peter
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Peter »

isolerad skrev:Alltså, vad jag säger är att det inte är ett omöjligt jobb. Bara det att det måste vara nån som är aktiv åtminstone varje dag och har tid och ork till att rätta andras misstag om och om igen. Har Blocco orken till det så kanon, bara det arbetas fram tydliga regler vad som ska gälla först.
Inte ska väl moderatorn sitta och rätta inlägg? Plocka bort de felande och varna avsändaren. Upprepas felet ett visst antal gånger så blir det avstängning. Moderatorn ska ju vara den lokala ordningsmakten och inte någon jäkla privatsekreterare!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Isolerad: Nej, inga erfarenheter vad gäller Moderator-posten. Dock kollar jag läget här på forumet (nästan) varje dag och är rätt så händig med datorer (både hård- och mjukvara). Dessutom vet jag var gränsen går mellan ett läsbart inlägg och ett som ej är godkänt.

Men som sagt, 3-4 moderatorer skulle inte sitta fel. Jag och exempelvis då Blocco kan ju fördela arbetet om det nu mot all förmodan skulle bli för mycket jobb.

Inte ska man sitta och rätta en massa inlägg. Dock kan man ta bort inlägg och införa exempelvis varningar till användare som antingen anmälts av en annan användare eller som upprepande gånger har setts skriva obegripliga inlägg eller rent ut sagt svinat sig mot annan användare.

Något av det första jag tänker göra om jag blir moderator är att klistra ett flertal aktuella trådar, exempelvis Silly Season, "Köpa Hovet", "Säsongskort 07/08" etc.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2007-09-18 21:38:10, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Enbom »

Vem som ska bli det är ju en totalt orelevant fråga, det ska Webmaster ha sista ordet i. Eventuellt en poll om det, eftersom han knappast läser våra inlägg speciellt ofta.
Pepp91
Inlägg: 419
Blev medlem: 2006-03-31

Inlägg av Pepp91 »

Som någon nämnt innan så kan man inte ha bara 1 moderator, egentligen skulle man behöva ha 5 eller 7. Då kan man inte göra ett fel så enkelt, t. ex. råka ta bort ett inlägg med ett utmärtk budskap bara för att man kanske uppfattar inlägget som felaktigt pågrund utav språk och formulering. Men om det ska funka med en sådan här grupp så måste man bestämma en viss tid varje dag som alla kan vara med på, och det kommer ju bli stora förseningar i trådarna om det blir så....
Skriv svar