Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Hur ska hemsidan och forumet bli bättre? Kom med synpunkter!
Användarvisningsbild
Prelude
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-04-19
Ort: USA

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Prelude »

I haven't been here long and I certainly don't have a lot of posts but I have been on other forums and, well, I only have a few suggestions and/or remarks.

1.
It is good to have rules, if someone would want to put together such a list even if it isn't of great detail. Just enough for the big problems like excess threads. Sticky it in each and every forum so it cannot be missed, and perhaps PMed to new members so as not to have an excuse for ignorance.

Of course mistakes will happen or someone may miss a detail; a moderator can fix it and hopefully the person will recognize and not do it again. If so, then they should be warned.

2.
Also, I don't know how the moderators like to do things, or how bad the forum can get. If it is "this is how it's done, no questions or comments allowed" then I guess it is how it is. But depending on the situation I didn't know, if instead of PMing a moderator, to have a thread or forum for discussions of a reprimand or if someone wants to ask beforehand if the rules are not clear enough.

Plus, if someone wants to argue a little too hard for their case it's a faster way to get their account suspended.

3.
I don't think there should be an age requirement. I don't think it's fair. It seems like it would be restricting younger people from even enjoying the game, or the environment of the game, or the sport itself. Rather, instead, create a forum for adults. Isn't there a way to force under 13 or above 13. I don't know the ins and outs of these boards. Perhaps you can do 16 or 18. Granted some may lie, but if you can't tell they are that young then perhaps it isn't that bad.

If there are any complaints about language or quality when it is a minor then it would be that the agreement is null if they lied about their age.

4.
Spelling. It's a minor detail. Typos will happen, whether in the heat of the moment or just because to err is human. I would imagine it is one's own responsibility to care about grammer or not. It is just as easy to skip a poorly written post as it is an obsurd.

5.
If you really wanted there could be levels of "moderators". I thought there is a master account that has complete control. Restrict certain moderators to certain forums or limited abilities. Sort of like a competency test. If you can handle this much, then you can have more responsibility, step by step.

Only if necessary of course. People go on hiatus, vacations, breaks, whatever it may be.


Only my thoughts and opinions.
Bild
"He just used me like pony. He was on top of me. I don't like being the pony. I want to be on top." - Datsyuk
Glasflaskan
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-02-08

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Glasflaskan »

Very well written. Agree with you in most effectively.
Freedom of speech - use it or lose it!
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Crashmash »

Nu har ett antal moderatorer arbetat under ett tag, mycket i det dolda med rättade inlägg och så vidare. Hur tycker ni det fungerar?

I Match-forumet så kan bara moderatorer starta trådar, och vissa matcher kom upp sent till en början men känns som det börjar ordna upp sig nu. Anledningen är att alla förstainlägg ska se likadana ut, samt extra information om det skulle behövas.

Det har varnats en hel del användare, och det känns som det ger en effekt. Det har även bannats en del direkt, medans vissa bara blir tillrättavisade i sitt inlägg. Moderatorerna skulle arbeta dolt till en början, men nu har det väl visat sig vilka som är det.

Vad tycker ni om att när inlägg redigeras så skrivs det under med // Mod? Jag tycker det är bättre än nicket, så slipper man tänka på vem det är som redigerar. När en användare varnas så skickas förklaring samt moderatorns nick till den varnade.
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av lilleman »

Crashmash skrev:Nu har ett antal moderatorer arbetat under ett tag, mycket i det dolda med rättade inlägg och så vidare. Hur tycker ni det fungerar?

I Match-forumet så kan bara moderatorer starta trådar, och vissa matcher kom upp sent till en början men känns som det börjar ordna upp sig nu. Anledningen är att alla förstainlägg ska se likadana ut, samt extra information om det skulle behövas.

Det har varnats en hel del användare, och det känns som det ger en effekt. Det har även bannats en del direkt, medans vissa bara blir tillrättavisade i sitt inlägg. Moderatorerna skulle arbeta dolt till en början, men nu har det väl visat sig vilka som är det.

Vad tycker ni om att när inlägg redigeras så skrivs det under med // Mod? Jag tycker det är bättre än nicket, så slipper man tänka på vem det är som redigerar. När en användare varnas så skickas förklaring samt moderatorns nick till den varnade.
Har inte skrivit här på ett bra tag nu, framförallt på grund av nivån på detta forum. Dock så har jag läst här en hel del och jag har sett förändringarna som gjorts och jag har tänkt dela upp ditt inlägg i tre olika delar, en del för varje stycke.

1. Angående att bara moderatorer kan starta matchtrådar så låter det först rätt logiskt med tanke på att man alltid vet att man hittar den viktigaste informationen om matchen i det första inlägget i tråden. Det tycker jag definitivt är positivt.
Å andra sidan så kan det bli rätt tråkigt när man vet att varje gång man ska öppna ett nytt inlägg i en ny tråd så kommer det bara att stå samma saker. Vart matchen sänds och så vidare...
För mig är en del av forum-besöket "spänningen" med att öppna en ny tråd och se vad folk har för första tankar angående matchen, kanske någon hets i första inlägget eftersom det oftast är det som folk läser mest.
Jag vet inte om ni håller med men i längden, efter 55 omgångar, så kan det kanske bli lite långtråkigt att läsa samma fakta i första inlägget i varje ny tråd. Man kanske kan få med det på ett annat sätt i tråden...?

2. Att varna folk är helt rätt väg att gå. Att kicka folk på direkten är lite fel tycker jag. Enda gången det är rätt att kicka någon på direkten är väl om individen i fråga gjort någonting stort som bryter mot reglerna, förslagsvis rasistiska påhopp eller liknande.
Annars så tycker jag följande ska gälla; en varning och sedan blir man avstängd under en viss tid. Avstängningstiden tycker jag ska bero på hur grovt man har brutit mot reglerna.
OBS! Följden av personangrepp skall bli en varning! Det tycker jag är viktigt!

3. Det är rätt att bara skriva under med "//mod" eftersom jag tror att det annars kan resultera i ett "hat" mot diverse moderatorer eller liknande om man vet vem det är som editerar inlägget.

Detta var min slant. Bespara mig idiot-kommentarer och så vidare.
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Crashmash »

Anledningen till att enbart moderatorer skapar matchtrådar är för att alla ska hitta informationen enkelt i förstainlägget. Vanliga användare kan starta trådar i de tre andra delarna, vilket räcker enligt mig. Jag förstår hur du tänker, men jag vidhåller fortfarande vid att det ska se ut som det gör nu. I alla fall jag läser igenom merparten av de inlägg som är skrivna sedan min senaste inloggning på forumet och ser då dessa inlägg du syftar på ändå.
Användarvisningsbild
easer90
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-11-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av easer90 »

Tycker det funkar helt utmärkt som det gör nu, men det man kan titta på är ju om någon användare som har skriviet ett visst antal inlägg och skött sig också kan starta matchtrådar i framtiden eller något liknande.

för det är alltid kul att se ett första inlägg med masa hets i som gör en taggad så kanske en blandning av mod/användar inlägg. :D
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av odburt »

easer90 skrev:Tycker det funkar helt utmärkt som det gör nu, men det man kan titta på är ju om någon användare som har skriviet ett visst antal inlägg och skött sig också kan starta matchtrådar i framtiden eller något liknande.

för det är alltid kul att se ett första inlägg med masa hets i som gör en taggad så kanske en blandning av mod/användar inlägg. :D
Jag håller inte med dig. Det är inte så fysiskt ansträngande att scrolla ner till nästa inlägg. Inlägg 1 ska vara en standardmall. Men det är ju min åsikt.
Användarvisningsbild
Tartarus
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-04-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Tartarus »

Jag tycker nivån har höjts rätt mycket sen moddarna började sitt jobb, vilket är bra. Hur många moderatorer finns det? Jag har koll på ett par, men förmodligen inte alla.

Att bara moderatorer kan starta matchtrådar tycker jag är bra, just för att, som tidigare nämnts, första inlägget ska innehålla samma information inför varje match. Tråkigt? Nej, man behöver ju inte läsa första inlägget om man inte vill.
Lite finare, lite bättre

Bloggen
Användarvisningsbild
easer90
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-11-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av easer90 »

Visste inte vilken tråd jag skulle ta upp det i, men borde det inte kommit upp en matchtråd om DIF-Modo snart?
Bäst-i-stan
Inlägg: 476
Blev medlem: 2007-11-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Bäst-i-stan »

Tycker det blev mycket bättre med aktiva moderatorer. Nivån höjdes en aning och onödiga trådar kan tas bort relativt snabbt. Även inlägg har blivit bättre men visst kan en del här göra bättre ifrån sig. Dock kan jag tycka att en del matchtrådar kommer lite för sent upp inför nästa match.
Bäst-i-stan
Inlägg: 476
Blev medlem: 2007-11-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Bäst-i-stan »

Match imorn motserieledarna och det väntas mycket publik men inte finns det någon matchtråd. Vakna!
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Jepe »

Bäst-i-stan skrev:Match imorn motserieledarna och det väntas mycket publik men inte finns det någon matchtråd. Vakna!
Går väl alldeles utmärkt att skapa en själv om du märker att en sådan inte redan finns, eller funkar inte det?
2014-04-07, vad hände?
Sidney Crosby
Inlägg: 880
Blev medlem: 2007-01-04
Ort: Dystopin

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Sidney Crosby »

Dessvärre bara mods som kan starta matchtrådar.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Inför aktiva moderatorer + fler forum!

Inlägg av Jepe »

Yes såg det precis också. :? Har aldrig tänkt på det innan.

(ändrat här nu :D )
Går väl tyvärr inte att skapa en själv om du märker att en sådan inte redan finns, så tyvärr funkar inte det!
2014-04-07, vad hände?
Skriv svar