Frågetråden

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av sm910 »

ciirree skrev: Jag är inte så jätteinsatt i varför Stockholms stad inte vill hjälpa till. Men tycker att det är horribelt.
Jag känner bara, Hovet är arenan som Gud glömde, typ.
Stockholm Stad har hjälpt oss en del redan, ta bara deras "köp" av Wallenstamshallen som räddade vår elitlicens. Framförallt finns det dock en avsaknad av behov till och en förståelse för att Stockholm som kommun inte ska sponsra privat kommersiell näringsverksamhet. Kommuner skall syssla allmännyttig verksamhet, där ingår inte särintressen som Djurgårdens elithockey. Den principen kommer förhoppningsvis Falu Förvaltningsrätt snart stärka i målet mot Gävle kommuns beslut att sponsra Brynäs. Däremot hade många områden i Stockholm med omnejd mått bättre av mer istider för barn och ungdomsverksamheten, men det är en annan fråga.

I landsortskommuner finns en ökad acceptans bland medborgarna att sponsra ortens elitförening på ett sätt du aldrig skulle återfinna bland Stockholms kommuninvånare. Dels för att Stockholm inte behöver något idrottslag för att sätta staden på kartan, dels för att vi inte har ett ensamt lag som alla kan enas under och dels för att vi som allmänt borgerligare än snittsverige har lägre acceptans för dylikt skatteslöseri. Många landsortskommuner - och människor överlag - lever dessutom i tron att kommunsponsring till elitlaget gynnar den kommunala tillväxten, trots att både internationella och svenska studier visar att så inte är fallet.
Kall-El skrev:Spelar väl för tusan ingen roll vad det är för jumbotron som hänger i taket.

Långt mycket viktigare då att vi ser till att vi kan tjäna så mycket pengar som möjligt per biljett vi säljer och detta sker knappast genom en ny skärm i taket som säkerligen skulle medföra en hyreshöjning.
Precis, det här är en viktig sak att ha i åtanke när vi hyr arenan. Varje investering som ökar värdet av upplevelsen inne i arenan kommer AEG vilja äta upp direkt i sina avtal med oss. Slutnotan får vi som betalar ett högre biljettpris stå för. SGA (AEG) får tillräckligt mycket pengar skänkta av SGA Fastigheter (Stockholms Stad) ändå med nuvarande upplägg för att jag ska vilja unna dem det.
Kall-El skrev: Går man inte på hockey för att titta på matchen?

Om jumbotronen är viktig kan man ju lika gärna se matchen på TV hemma eller?
Jag har också svårt att tänka något annat, inte ens bland den värsta stereotypen av företagsbesökare och jippomarginalare borde jumbotronen vara särskilt viktig. Upplevelsen av att se direkt på plan är ju så oerhört mycket större att jag sällan ser någon poäng att ta blicken därifrån, ens för repriser.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Frågetråden

Inlägg av ciirree »

Tack för långt och utförligt svar :)

Det här med jumbotron så var det återigen inte det jag menade att Hovet skulle investera i. Jag tog det som ett exempel. Sen att jag faktiskt tycker om en större och fräschare jumbotron var en annan femma.

Sen glömde jag också bort att även om man skulle investera i något så skulle det ändå inte gynna DIF så mycket med tanke på att vi hyr arenan. Vilket suger.
Mattias85
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-10-10
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Frågetråden

Inlägg av Mattias85 »

Någon mer än jag som ännu inte fått säsongens medlemskap bekräftat (i form av ett fint plastkort)?
Gode
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-11-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Frågetråden

Inlägg av Gode »

Jag har inte heller fått kortet, och jag betalade i april. Mailade i slutet av juli och fick svaret att jag skulle få det så fort nästa leverans av kort anlänt. Oklart vad som hänt sedan dess..
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av android »

Varför har vi inte fullsatt varje match?

När frågan kommer upp utifrån är man snabb med att säga att det är en sådan konkurrens bland aktiviteterna i Stockholm, att det är så många matcher i Elitserien etc etc.

Samtidigt har vi ju ett publikunderlag som borde kunna generera 8000 varje match. I hockeyn har vi en hyfsat stark grundpublik på typ 5000 (varav 4000 är säsongskort). Att locka dessa 3000 extra varje match borde inte vara omöjligt. Eller skippa 8000 säg istället 7500 (allså minus bortaklack och skymd sikt). Alltså 2500 pers.

Måste även poängtera att DIF är rätt bra faktiskt med sina erbjudanden och hur man använder mail-listor och annat.

För en godkänd säsong publikmässigt (där vi lär ligga i botten hela säsongen och antagligen förlora en hel del) så tycker jag att följande är rimligt:
Över 7500 i alla matcher mot:
FBK
LIF
Brynäs
Premiären mot Växjö
Lördagsmatcherna mot HVx2, Luleå, Skellefteå och Örebro

Över 7000:
Matcherna mot Frölunda, Luleå och Modo

Runt 6500
Örebro, Skellefteå, Växjö, HV, LHC

I matcher där man märker att det inte kommer bli över 6500 bör man bjuda in ett antal ungdomslag. Detta betalar tillbaka sig i längden.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17512
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Frågetråden

Inlägg av SirDIFalot »

android skrev:Varför har vi inte fullsatt varje match?

När frågan kommer upp utifrån är man snabb med att säga att det är en sådan konkurrens bland aktiviteterna i Stockholm, att det är så många matcher i Elitserien etc etc.

Samtidigt har vi ju ett publikunderlag som borde kunna generera 8000 varje match. I hockeyn har vi en hyfsat stark grundpublik på typ 5000 (varav 4000 är säsongskort). Att locka dessa 3000 extra varje match borde inte vara omöjligt. Eller skippa 8000 säg istället 7500 (allså minus bortaklack och skymd sikt). Alltså 2500 pers.

Måste även poängtera att DIF är rätt bra faktiskt med sina erbjudanden och hur man använder mail-listor och annat.

För en godkänd säsong publikmässigt (där vi lär ligga i botten hela säsongen och antagligen förlora en hel del) så tycker jag att följande är rimligt:
Över 7500 i alla matcher mot:
FBK
LIF
Brynäs
Premiären mot Växjö
Lördagsmatcherna mot HVx2, Luleå, Skellefteå och Örebro

Över 7000:
Matcherna mot Frölunda, Luleå och Modo

Runt 6500
Örebro, Skellefteå, Växjö, HV, LHC

I matcher där man märker att det inte kommer bli över 6500 bör man bjuda in ett antal ungdomslag. Detta betalar tillbaka sig i längden.
Det har vi verkligen. Men hockeysäsongen är lång och det är väldigt många matcher på bara ett halvår. Det handlar dessutom om en sport som inte avgörs under serielunken. Det är nog många som resonerar som så att "Äh, jag går när matcherna börjar betyda något" typ.
Expert.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev:
android skrev:Varför har vi inte fullsatt varje match?

När frågan kommer upp utifrån är man snabb med att säga att det är en sådan konkurrens bland aktiviteterna i Stockholm, att det är så många matcher i Elitserien etc etc.

Samtidigt har vi ju ett publikunderlag som borde kunna generera 8000 varje match. I hockeyn har vi en hyfsat stark grundpublik på typ 5000 (varav 4000 är säsongskort). Att locka dessa 3000 extra varje match borde inte vara omöjligt. Eller skippa 8000 säg istället 7500 (allså minus bortaklack och skymd sikt). Alltså 2500 pers.

Måste även poängtera att DIF är rätt bra faktiskt med sina erbjudanden och hur man använder mail-listor och annat.

För en godkänd säsong publikmässigt (där vi lär ligga i botten hela säsongen och antagligen förlora en hel del) så tycker jag att följande är rimligt:
Över 7500 i alla matcher mot:
FBK
LIF
Brynäs
Premiären mot Växjö
Lördagsmatcherna mot HVx2, Luleå, Skellefteå och Örebro

Över 7000:
Matcherna mot Frölunda, Luleå och Modo

Runt 6500
Örebro, Skellefteå, Växjö, HV, LHC

I matcher där man märker att det inte kommer bli över 6500 bör man bjuda in ett antal ungdomslag. Detta betalar tillbaka sig i längden.
Det har vi verkligen. Men hockeysäsongen är lång och det är väldigt många matcher på bara ett halvår. Det handlar dessutom om en sport som inte avgörs under serielunken. Det är nog många som resonerar som så att "Äh, jag går när matcherna börjar betyda något" typ.
Absolut är det så. Jag tror till och med att jag nämner det. Det borde ändå inte vara omöjligt. Det är ju trots allt rätt många som inte bryr sig nämnvärt om ovanstående bortförklaringar. Det borde inte vara omöjligt att lägga till ytterliggare på den siffran. Kan man öka den "säkra" publiksiffran med 1000 personer så finns ju inte så många biljetter kvar vilket sätter hårdare tryck på dessa.

Vet inte vart jag vill komma riktigt, bara en tanke som slog mig.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 708
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Frågetråden

Inlägg av Jimmy Peterson »

Gode skrev:Jag har inte heller fått kortet, och jag betalade i april. Mailade i slutet av juli och fick svaret att jag skulle få det så fort nästa leverans av kort anlänt. Oklart vad som hänt sedan dess..
Korten är skickade till tryck nu och levereras ut i slutet på veckan eller i början på nästa vecka. Har ni inte fått dem nästa vecka så hör av er, så får vi se om något gått fel.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av sm910 »

android skrev:Varför har vi inte fullsatt varje match?

När frågan kommer upp utifrån är man snabb med att säga att det är en sådan konkurrens bland aktiviteterna i Stockholm, att det är så många matcher i Elitserien etc etc.

Samtidigt har vi ju ett publikunderlag som borde kunna generera 8000 varje match. I hockeyn har vi en hyfsat stark grundpublik på typ 5000 (varav 4000 är säsongskort). Att locka dessa 3000 extra varje match borde inte vara omöjligt. Eller skippa 8000 säg istället 7500 (allså minus bortaklack och skymd sikt). Alltså 2500 pers.
[...]
I matcher där man märker att det inte kommer bli över 6500 bör man bjuda in ett antal ungdomslag. Detta betalar tillbaka sig i längden.
Jag tycker absolut det är vettigt att öppenhjärtigt rannsaka sig själva kring vår attraktionskraft och publiksiffror. För att ändå sätta lite siffror på vårt faktiska publikunderlag består Storstockholm av ~2 100 000 personer. Dela det på 3 mellan våra tre stora lag, vi räknar högt och försummar övriga lag. Då är vi nere på 700 000. Stockholms län är lite speciellt jämfört med många av våra övriga konkurrenter, i det att endast 55.3% är födda här. Siffran i tätorten Stockholm, där vi har vårt huvudsakliga stöd, är med all sannolikhet ännu större.

Då är vi nere på ~350 000 personer. Sen kan man alltid spekulera i hur rimligt det är att vi ska dra personer från Norrtälje, södertälje osv, hur stor konkurrensen är med övriga nöjesliv och idrottssektioner eller andra mer svårbedömda faktorer. I slutändan har vi förmodligen inte så himla stort potentiellt publikunderlag som det lätt känns när man betänker Stockholms storlek. Men visst är många matcher på +7500 inte omöjligt om vi får till en bra hype för hockeyn nu i SHL.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av android »

sm910 skrev:
android skrev:Varför har vi inte fullsatt varje match?

När frågan kommer upp utifrån är man snabb med att säga att det är en sådan konkurrens bland aktiviteterna i Stockholm, att det är så många matcher i Elitserien etc etc.

Samtidigt har vi ju ett publikunderlag som borde kunna generera 8000 varje match. I hockeyn har vi en hyfsat stark grundpublik på typ 5000 (varav 4000 är säsongskort). Att locka dessa 3000 extra varje match borde inte vara omöjligt. Eller skippa 8000 säg istället 7500 (allså minus bortaklack och skymd sikt). Alltså 2500 pers.
[...]
I matcher där man märker att det inte kommer bli över 6500 bör man bjuda in ett antal ungdomslag. Detta betalar tillbaka sig i längden.
Jag tycker absolut det är vettigt att öppenhjärtigt rannsaka sig själva kring vår attraktionskraft och publiksiffror. För att ändå sätta lite siffror på vårt faktiska publikunderlag består Storstockholm av ~2 100 000 personer. Dela det på 3 mellan våra tre stora lag, vi räknar högt och försummar övriga lag. Då är vi nere på 700 000. Stockholms län är lite speciellt jämfört med många av våra övriga konkurrenter, i det att endast 55.3% är födda här. Siffran i tätorten Stockholm, där vi har vårt huvudsakliga stöd, är med all sannolikhet ännu större.

Då är vi nere på ~350 000 personer. Sen kan man alltid spekulera i hur rimligt det är att vi ska dra personer från Norrtälje, södertälje osv, hur stor konkurrensen är med övriga nöjesliv och idrottssektioner eller andra mer svårbedömda faktorer. I slutändan har vi förmodligen inte så himla stort potentiellt publikunderlag som det lätt känns när man betänker Stockholms storlek. Men visst är många matcher på +7500 inte omöjligt om vi får till en bra hype för hockeyn nu i SHL.
Såklart.

Jag har inte räknat på upptagningsområde eller liknande utan mer på att vi i vissa matcher kan sälja ut Globen tre gånger om vi vill eller vara 25k mot MFF. Vi är ganska ofta många i "vanliga" serielunksmatcher också.
Född till sportchef.
DIF_Söderort
Inlägg: 55
Blev medlem: 2012-07-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av DIF_Söderort »

Är det nån som har koll om det blir någon Tumba-staty vid globen området, som stockholms stad diskuterade förut?
Karel måste avgå
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4514
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Re: Frågetråden

Inlägg av captcash »

Fråga (kanske behandlats innan men orkar inte scanna 50sidor bakåt), nu när vi är i Elitserien igen så kan man ju glömma sin Viaplay...

Vad ska man signa upp för nu, TV4Play eller Csports? De kostar samma, antar att de har samma sändning? Är det nån kvalitetsskillnad och funkar båda flawless på alla devices (dator, padda, smart-TV osv)?

Vad signar folk upp sig för?
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av Axel_K »

captcash skrev:Fråga (kanske behandlats innan men orkar inte scanna 50sidor bakåt), nu när vi är i Elitserien igen så kan man ju glömma sin Viaplay...

Vad ska man signa upp för nu, TV4Play eller Csports? De kostar samma, antar att de har samma sändning? Är det nån kvalitetsskillnad och funkar båda flawless på alla devices (dator, padda, smart-TV osv)?

Vad signar folk upp sig för?
Går du på alla hemmamatcher? I så fall kör bortakortet ifall du endast vill ha DIF's matcher. Själv så har jag Cmore via Boxer!
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4514
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Re: Frågetråden

Inlägg av captcash »

Axel_K skrev:
captcash skrev:Fråga (kanske behandlats innan men orkar inte scanna 50sidor bakåt), nu när vi är i Elitserien igen så kan man ju glömma sin Viaplay...

Vad ska man signa upp för nu, TV4Play eller Csports? De kostar samma, antar att de har samma sändning? Är det nån kvalitetsskillnad och funkar båda flawless på alla devices (dator, padda, smart-TV osv)?

Vad signar folk upp sig för?
Går du på alla hemmamatcher? I så fall kör bortakortet ifall du endast vill ha DIF's matcher. Själv så har jag Cmore via Boxer!
Nej jag kan ju inte det längre pga ny bebis i hemmet, så kommer nog (tyvärr) se ca 75% av alla hemmamatcher från soffan... :/
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Frågetråden

Inlägg av Axel_K »

captcash skrev:
Axel_K skrev:
captcash skrev:Fråga (kanske behandlats innan men orkar inte scanna 50sidor bakåt), nu när vi är i Elitserien igen så kan man ju glömma sin Viaplay...

Vad ska man signa upp för nu, TV4Play eller Csports? De kostar samma, antar att de har samma sändning? Är det nån kvalitetsskillnad och funkar båda flawless på alla devices (dator, padda, smart-TV osv)?

Vad signar folk upp sig för?
Går du på alla hemmamatcher? I så fall kör bortakortet ifall du endast vill ha DIF's matcher. Själv så har jag Cmore via Boxer!
Nej jag kan ju inte det längre pga ny bebis i hemmet, så kommer nog (tyvärr) se ca 75% av alla hemmamatcher från soffan... :/
Ah, då fungerar inte bortakortet så bra... :/
Jag hade nog kört på cmore play men vet inte hur tv4 play är...
Skriv svar