Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17516
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Mattias_87 skrev: 2024-03-30 11:16:36 Jag tror inte en lösning är att försöka dra ut mer pengar från säsongare. Vi betalar redan tillräckligt, särskilt utanför klacken. Vi måste få välbeställda människor och gärna dessa som knappt går på matcherna att gå in i Djurgårdshjärtat. Det skulle vara bra om vi kunde få in lite svenska profiler att gå med.

Sedan (jag är beredd på hat nu) är att i finalmatcher/avgörande semifinalmatcher är att ha ett fåtal platser som vi säljer för snuskiga höga priser. Typ som i NHL är det vissa lag som kanske har 10 premiumplatser man lägger ut för budgivning i stormatcher. Låt de som har för mycket pengar betala mer om dom vill.
Det är väl den rimligaste målgruppen? Att få välbärgade att gå med går ju dessvärre ingen skillnad då samma mängd pengar dras från alla. Så 10 mångmiljonärer innebär ju fortfarande bara 680 kr.
Expert.
dr111DIF
Inlägg: 1020
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

SirDIFalot skrev: 2024-03-30 11:40:30
Mattias_87 skrev: 2024-03-30 11:16:36 Jag tror inte en lösning är att försöka dra ut mer pengar från säsongare. Vi betalar redan tillräckligt, särskilt utanför klacken. Vi måste få välbeställda människor och gärna dessa som knappt går på matcherna att gå in i Djurgårdshjärtat. Det skulle vara bra om vi kunde få in lite svenska profiler att gå med.

Sedan (jag är beredd på hat nu) är att i finalmatcher/avgörande semifinalmatcher är att ha ett fåtal platser som vi säljer för snuskiga höga priser. Typ som i NHL är det vissa lag som kanske har 10 premiumplatser man lägger ut för budgivning i stormatcher. Låt de som har för mycket pengar betala mer om dom vill.
Det är väl den rimligaste målgruppen? Att få välbärgade att gå med går ju dessvärre ingen skillnad då samma mängd pengar dras från alla. Så 10 mångmiljonärer innebär ju fortfarande bara 680 kr.
Så är det. Det är mycket prat om de rikaste och miljardärer inte bara inom idrottsspons men det är en väldigt liten del egentligen om man jämför med de många bäckarna.

Sen kan man jämföra hjärtat i hockey och fotbollen viktat mot antalet säsongskort och då har väl hockeyn bättre snitt?

Fotbollen har nästan fördubblats i publiksnitt och säsongare på knappa tio år men inte hockeyn. M.a.o många nya supportrar till fotbollen som inte upptäckt hockeyn, där tror jag den stora möjligheten finns. Upplägg som jag skrev om tidigare kanske kan leda till att några fastnar. 200-400 säsongare till och lika många strökollare per match skulle göra stor skillnad ändå. Flera av dessa skulle säkert hitta till hockeyhjärtat med.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17516
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

dr111DIF skrev: 2024-03-30 18:17:12
SirDIFalot skrev: 2024-03-30 11:40:30
Mattias_87 skrev: 2024-03-30 11:16:36 Jag tror inte en lösning är att försöka dra ut mer pengar från säsongare. Vi betalar redan tillräckligt, särskilt utanför klacken. Vi måste få välbeställda människor och gärna dessa som knappt går på matcherna att gå in i Djurgårdshjärtat. Det skulle vara bra om vi kunde få in lite svenska profiler att gå med.

Sedan (jag är beredd på hat nu) är att i finalmatcher/avgörande semifinalmatcher är att ha ett fåtal platser som vi säljer för snuskiga höga priser. Typ som i NHL är det vissa lag som kanske har 10 premiumplatser man lägger ut för budgivning i stormatcher. Låt de som har för mycket pengar betala mer om dom vill.
Det är väl den rimligaste målgruppen? Att få välbärgade att gå med går ju dessvärre ingen skillnad då samma mängd pengar dras från alla. Så 10 mångmiljonärer innebär ju fortfarande bara 680 kr.
Så är det. Det är mycket prat om de rikaste och miljardärer inte bara inom idrottsspons men det är en väldigt liten del egentligen om man jämför med de många bäckarna.

Sen kan man jämföra hjärtat i hockey och fotbollen viktat mot antalet säsongskort och då har väl hockeyn bättre snitt?

Fotbollen har nästan fördubblats i publiksnitt och säsongare på knappa tio år men inte hockeyn. M.a.o många nya supportrar till fotbollen som inte upptäckt hockeyn, där tror jag den stora möjligheten finns. Upplägg som jag skrev om tidigare kanske kan leda till att några fastnar. 200-400 säsongare till och lika många strökollare per match skulle göra stor skillnad ändå. Flera av dessa skulle säkert hitta till hockeyhjärtat med.
Jag tror hockeyn kan få sig ett rejält lyft med ett renoverat Globen, precis som det blev ett rejält lyft för fotbollen att flytta till Tele2 Arena. Även om det känns plastigare och historielöst. Det kommer bli bättre för partners och betydligt fler "bra platser" att sälja.
Expert.
Nattuggla_
Inlägg: 3145
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2024-03-30 22:20:53
dr111DIF skrev: 2024-03-30 18:17:12
SirDIFalot skrev: 2024-03-30 11:40:30
Mattias_87 skrev: 2024-03-30 11:16:36 Jag tror inte en lösning är att försöka dra ut mer pengar från säsongare. Vi betalar redan tillräckligt, särskilt utanför klacken. Vi måste få välbeställda människor och gärna dessa som knappt går på matcherna att gå in i Djurgårdshjärtat. Det skulle vara bra om vi kunde få in lite svenska profiler att gå med.

Sedan (jag är beredd på hat nu) är att i finalmatcher/avgörande semifinalmatcher är att ha ett fåtal platser som vi säljer för snuskiga höga priser. Typ som i NHL är det vissa lag som kanske har 10 premiumplatser man lägger ut för budgivning i stormatcher. Låt de som har för mycket pengar betala mer om dom vill.
Det är väl den rimligaste målgruppen? Att få välbärgade att gå med går ju dessvärre ingen skillnad då samma mängd pengar dras från alla. Så 10 mångmiljonärer innebär ju fortfarande bara 680 kr.
Så är det. Det är mycket prat om de rikaste och miljardärer inte bara inom idrottsspons men det är en väldigt liten del egentligen om man jämför med de många bäckarna.

Sen kan man jämföra hjärtat i hockey och fotbollen viktat mot antalet säsongskort och då har väl hockeyn bättre snitt?

Fotbollen har nästan fördubblats i publiksnitt och säsongare på knappa tio år men inte hockeyn. M.a.o många nya supportrar till fotbollen som inte upptäckt hockeyn, där tror jag den stora möjligheten finns. Upplägg som jag skrev om tidigare kanske kan leda till att några fastnar. 200-400 säsongare till och lika många strökollare per match skulle göra stor skillnad ändå. Flera av dessa skulle säkert hitta till hockeyhjärtat med.
Jag tror hockeyn kan få sig ett rejält lyft med ett renoverat Globen, precis som det blev ett rejält lyft för fotbollen att flytta till Tele2 Arena. Även om det känns plastigare och historielöst. Det kommer bli bättre för partners och betydligt fler "bra platser" att sälja.
Om elitlicensen för Djurgårdens hockeysektion hänger på privata bidrag i nuläget så vet jag inte hur mycket man ska hoppas på ett lyft med en betydligt dyrare arena?
Speciellt om vi blir kvar i Hockeyallsvenskan.
Kommer ha extremt svårt att sälja slut på biljetter mot runt 9-10 av 13 lag.

Arenan kommer verkligen i helt fel läge. Är rädd att det kommer förvärra snarare än förbättra för oss.

Fotboll är ju väldigt annorlunda ekonomiskt om vi pratar överlag iallafall. Där kan ju några lyckade spelarförsäljningar göra underverk för en klubb.

Hur såg ekonomin ut för Djurgården Fotboll när Tele2 öppnades? Har dålig koll själv.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vi behöver väl pengarna för att vara fortsatt ett topplag med chans att gå upp?

Med en bra sportchef ska vi ju ha ett bättre lag än övriga klubbar om budgetarna är lika.
Vår överlägsna juniorverksamhet borgar för att vi ska kunna lägga krutet på 2 riktigt spetsiga linor, en bredd och resten ska utan problem kunna vara juniorer.
( självklart kan en junior spela högre upp i laget om den platsar)

Så även om vi skulle tappa något i spelarbudget ska vi kunna utmana om SHL.
Men vi måste börja värva spelare i rätt ålder och rätt priskategori.

Gamla Djurgårdare som vill hem ska ha lön efter att de just är gamla, på väg NER i karriären.
Inte en hög lön för att locka tillbaka dem.
Vi har ingen skyldighet mot dem, vi fostrade dem och de spelade i andra klubbar under sin prime.
Vill de bosätta sig och fostra familjen i Linköping istället är det ju upp till dem att göra det livsvalet.

Men ibland funderar man ju, ska Stockholm verkligen hålla på med elitishockey om det inte går runt?
Vore såklart fruktansvärt för oss supportrar, men allting har ett slut.
4 segrar kvar
Nattuggla_
Inlägg: 3145
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-03-31 19:15:02 Vi behöver väl pengarna för att vara fortsatt ett topplag med chans att gå upp?

Med en bra sportchef ska vi ju ha ett bättre lag än övriga klubbar om budgetarna är lika.
Vår överlägsna juniorverksamhet borgar för att vi ska kunna lägga krutet på 2 riktigt spetsiga linor, en bredd och resten ska utan problem kunna vara juniorer.
( självklart kan en junior spela högre upp i laget om den platsar)

Så även om vi skulle tappa något i spelarbudget ska vi kunna utmana om SHL.
Men vi måste börja värva spelare i rätt ålder och rätt priskategori.

Gamla Djurgårdare som vill hem ska ha lön efter att de just är gamla, på väg NER i karriären.
Inte en hög lön för att locka tillbaka dem.
Vi har ingen skyldighet mot dem, vi fostrade dem och de spelade i andra klubbar under sin prime.
Vill de bosätta sig och fostra familjen i Linköping istället är det ju upp till dem att göra det livsvalet.

Men ibland funderar man ju, ska Stockholm verkligen hålla på med elitishockey om det inte går runt?
Vore såklart fruktansvärt för oss supportrar, men allting har ett slut.
Det trodde jag också, men SirDIFalot svarade mig igår i annan tråd att så är inte fallet.
Utan privata bidrag hade vi inte haft eliticens idag.

Nej, det är ingen överdrift. Vi räddas av privata bidragen nu. Vi fick max göra ett minusresultat på fyra miljoner den här säsongen för att få licens och det ser vi ut att göra. Den är inte hotad för att det finns folk som går in och täcker.

Därför tycker jag det är märkligt om man hoppas en ny arena ska ge ett lyft.
Den är förmodligen mycket dyrare att spela i. Och det ryktas om ca 13.000 platser, även för hockey. Den kommer ju aldrig säljas slut mot typ Tingsryd, Östersund, Almtuna osv.

Några bättre platser för sponsorer kommer ju inte rädda våran elitlicens.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7169
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-01 09:08:24
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-03-31 19:15:02 Vi behöver väl pengarna för att vara fortsatt ett topplag med chans att gå upp?

Med en bra sportchef ska vi ju ha ett bättre lag än övriga klubbar om budgetarna är lika.
Vår överlägsna juniorverksamhet borgar för att vi ska kunna lägga krutet på 2 riktigt spetsiga linor, en bredd och resten ska utan problem kunna vara juniorer.
( självklart kan en junior spela högre upp i laget om den platsar)

Så även om vi skulle tappa något i spelarbudget ska vi kunna utmana om SHL.
Men vi måste börja värva spelare i rätt ålder och rätt priskategori.

Gamla Djurgårdare som vill hem ska ha lön efter att de just är gamla, på väg NER i karriären.
Inte en hög lön för att locka tillbaka dem.
Vi har ingen skyldighet mot dem, vi fostrade dem och de spelade i andra klubbar under sin prime.
Vill de bosätta sig och fostra familjen i Linköping istället är det ju upp till dem att göra det livsvalet.

Men ibland funderar man ju, ska Stockholm verkligen hålla på med elitishockey om det inte går runt?
Vore såklart fruktansvärt för oss supportrar, men allting har ett slut.
Det trodde jag också, men SirDIFalot svarade mig igår i annan tråd att så är inte fallet.
Utan privata bidrag hade vi inte haft eliticens idag.

Nej, det är ingen överdrift. Vi räddas av privata bidragen nu. Vi fick max göra ett minusresultat på fyra miljoner den här säsongen för att få licens och det ser vi ut att göra. Den är inte hotad för att det finns folk som går in och täcker.

Därför tycker jag det är märkligt om man hoppas en ny arena ska ge ett lyft.
Den är förmodligen mycket dyrare att spela i. Och det ryktas om ca 13.000 platser, även för hockey. Den kommer ju aldrig säljas slut mot typ Tingsryd, Östersund, Almtuna osv.

Några bättre platser för sponsorer kommer ju inte rädda våran elitlicens.
Tack för info.

Från sidan av som enkel supporter är allt märkligt. Finns massvis av Djurgårdare. Rimligtvis borde flera vara företagare. Borde gå hitta sätt att driva ett elitlag i Stockholm.
Men tyvärr verkar det ju inte gå.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8116
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-01 09:08:24 Därför tycker jag det är märkligt om man hoppas en ny arena ska ge ett lyft.
Den är förmodligen mycket dyrare att spela i. Och det ryktas om ca 13.000 platser, även för hockey. Den kommer ju aldrig säljas slut mot typ Tingsryd, Östersund, Almtuna osv.
Jag tror det kan bli ett publiklyft med en fräsch Globen. För att locka gå-aldrig eller gå-ibland folk. Men ja den kommer fortfarande att vara alldeles för stor.

Sedan sa ju KG/VD på senaste medlemsmötet att det kommer att bli merkostnader att spela i Globen. Så har vi samma mängd sponsorer och publik så blir ju det en förlust.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Eriksson
Inlägg: 742
Blev medlem: 2012-02-18

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Eriksson »

Mattias_87 skrev: 2024-04-01 09:48:51
Nattuggla_ skrev: 2024-04-01 09:08:24 Därför tycker jag det är märkligt om man hoppas en ny arena ska ge ett lyft.
Den är förmodligen mycket dyrare att spela i. Och det ryktas om ca 13.000 platser, även för hockey. Den kommer ju aldrig säljas slut mot typ Tingsryd, Östersund, Almtuna osv.
Jag tror det kan bli ett publiklyft med en fräsch Globen. För att locka gå-aldrig eller gå-ibland folk. Men ja den kommer fortfarande att vara alldeles för stor.

Sedan sa ju KG/VD på senaste medlemsmötet att det kommer att bli merkostnader att spela i Globen. Så har vi samma mängd sponsorer och publik så blir ju det en förlust.
Jag får nog erkänna att jag idag tillhör gå-aldrig eller gå-ibland folk. Det beror på att det tyvärr är hutlöst dyrt att gå på en match. Jag som bor en bit utanför stockholm och har 20 mil ToR, samt skall parkera i det likaså hutlöst dyra Globen garaget och sedan vill ha lite tilltugg i de ännu dyrare kioskerna.

Räknar jag på två personer, Biljetter 420x2 + Soppa ca 300:- + Parkering ca 200 och sedan lite tilltugg på det för 500:- Så kan jag inte påstå att 1840:- för två personer att se en match tilltalar mig direkt.

Kommer jag att gå på match i "nya globen" Säkerligen, oftare? Knappast Mest nyhetens behag för mig i alla fall
Förr gick jag mera eller mindre på varje hemmamatch. Nu är jag inte direkt fattig och har råd, men vissa saker betalar jag inte överpris för bara

Visste jag att DIF fick merparten av intäkterna i kioskerna och biljetterna, ja då är det en annan femma Men Stockholms stad som de profithungriga svinen de är stöttar inte våra klubbar i storstaden
Vad vet jag, jag är bara en supporter som gnäller
dr111DIF
Inlägg: 1020
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

Det är ju knepigt att staden som äger arenorna inte har några problem att låta ett enskilt företag (SthlmLive/AEG) håva in på driften av alla stadens arenor. Hade ju varit något om detta kunde lösas på ett sätt som bättre gynnar föreningarna som drar en så stor del av hyresgästerna.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17516
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Största problemet är ju att 5 miljoner i TV-pengar inte räcker på långa vägar att bedriva den verksamheten vi vill bedriva med herr, dam, junior, ungdom etc.

VD och styrelse har pratat på senaste möten om att vi måste bli sjuhelvetes mycket bättre på företagsförsäljning.

Det jag menar med att ett renoverat Globen kan bli ett lyft, det är lite samma sak som när vi bytte Stadion mot Tele2, det känns inte lika äkta. Men det kommer finnas bättre möjligheter för företagsförsäljning, fler bra stolar att sälja. Jag tror att det kommer bli ett lyft. Många tyckte ju att fotbollens flytt till Tele2 var onödig när vi inte sålde ut Stadion, men hur många bra platser fanns det liksom? Och det är ju tyvärr rätt liknade på Hovet. Sikten på rad 1-5 är ju katastrof.
Expert.
Nattuggla_
Inlägg: 3145
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2024-04-01 17:02:48 Största problemet är ju att 5 miljoner i TV-pengar inte räcker på långa vägar att bedriva den verksamheten vi vill bedriva med herr, dam, junior, ungdom etc.

VD och styrelse har pratat på senaste möten om att vi måste bli sjuhelvetes mycket bättre på företagsförsäljning.

Det jag menar med att ett renoverat Globen kan bli ett lyft, det är lite samma sak som när vi bytte Stadion mot Tele2, det känns inte lika äkta. Men det kommer finnas bättre möjligheter för företagsförsäljning, fler bra stolar att sälja. Jag tror att det kommer bli ett lyft. Många tyckte ju att fotbollens flytt till Tele2 var onödig när vi inte sålde ut Stadion, men hur många bra platser fanns det liksom? Och det är ju tyvärr rätt liknade på Hovet. Sikten på rad 1-5 är ju katastrof.
Fattar vad du menar men det är ändå lite skillnad?
Man kan ju inte jämföra sporterna på det sättet.

Med största sannolikhet spelar vi i Hockeyallsvenskan när vi entrar nya arenan, och den är dyrare. Då känns det inte som ett par företagsplatser kommer rädda våran ekonomi direkt. Förutom bättre sikt, finns det fler aspekter som kan locka fler besökare?
Tänker att de första 25 omgångarna första året kanske vi kan locka mer publik (coolt att gå i ny arena osv). Men sen då? Kvalitén på ligan är för dålig för att det ska lyfta.
Vi snittar nu runt 6500 pers, nya arenan kommer ha 13.000 platser (enligt vad som sägs iaf).

Jag sitter lite i samma sits som Eriksson när det gäller resväg osv. Och anledningen till varför jag inte går på fler Djurgårdsmatcher live är för att Stockholm Stad gynnas mer av min biljett än vad DIF gör. Då kan jag likagärna donera pengar till supporterspelare och gå med i Djurgårdshjärtat istället.
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Henkos »

Vad kostar damlaget per säsong? Intäkterna är väl obefintliga.
Bogart

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Bogart »

Henkos skrev: 2024-04-02 07:50:13 Vad kostar damlaget per säsong? Intäkterna är väl obefintliga.
Relativt säker på att vi torskar sponsorer om man stryker damlaget. Vissa vill inte sponsra om man inte har både dam och herrlag från vad jag har förstått det som. Därför alla SHL-lagen skaffat damlag och satsar på att ta de upp i SDHL för att sponsorer satt press på dem, annars är ju dam-laget en utgift som du säger.

Sen tycker jag att vi ska ha ett damlag alldeles oavsett, alla ska vara välkomna i Djurgården och att inte ha ett damlag kan se rätt ovälkomnande ut för unga tjejer som vill hålla på ett hockeylag.
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Henkos »

Bogart skrev: 2024-04-02 11:35:03
Henkos skrev: 2024-04-02 07:50:13 Vad kostar damlaget per säsong? Intäkterna är väl obefintliga.
Relativt säker på att vi torskar sponsorer om man stryker damlaget. Vissa vill inte sponsra om man inte har både dam och herrlag från vad jag har förstått det som. Därför alla SHL-lagen skaffat damlag och satsar på att ta de upp i SDHL för att sponsorer satt press på dem, annars är ju dam-laget en utgift som du säger.

Sen tycker jag att vi ska ha ett damlag alldeles oavsett, alla ska vara välkomna i Djurgården och att inte ha ett damlag kan se rätt ovälkomnande ut för unga tjejer som vill hålla på ett hockeylag.
Säger inte emot dig. Ser också gärna att vi har ett damlag om det bär sig någorlunda.

Fortfarande nyfiken dock på vad det kostar att dra runt det hela.
Skriv svar