Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

Kojak skrev:Då undrar man ju varför "Sektion-F" kortet försvunnit..?

Kan det vara för att locka fler till klacksektionen? :)

Skulle vara intressant att få veta hur försäljningen av säsongskorten ligger till, om nu DIF vill svara på sådana frågor.

F-kortet har INTE försvunnit.
Hade man det förra säsongen så har man nu fått ett erbjudande att förnya sitt F-kort. (Även här så har priset höjts + att det är några andra förändringar).
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Inlägg av odburt »

En kul besked, även om det inte säger så mycket..

http://hockeyligan.se/index.php?article=1459
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

I balansräkningen, under kortfristiga skulder så fanns en "övrig skuld" på 8 692 838 kr.
Förra året var samma summa 1 948 031 kr, alltså en differens på ungefär 6,7 miljoner kronor.

Vid en fråga på vad det var för skuld så visste inte ordförande Mats Larsson det.
Inte heller klubbdirektören Tommy Engström, med ansvar för ekonomin, hade en aning.
Revisorn som lämnat revisionsberättelsen hade inte heller någon som helst koll på vad det kunde vara.

Vi har alltså en kortfristig skuld på nästan 8,7 miljoner kronor som ingen ansvarig hade någon som helst aning om vad det kunde vara!

Oavsett om skulden i sig har en bra förklaring eller inte måste jag säga att jag inte känner mig lugn och trygg just nu med ansvarigas koll på ekonomin...

EDIT: Är det så att dom visste vad det var, men inte ville berätta för årsmötet, så är det en ännu större skandal...
Senast redigerad av Hr1 den 2008-06-17 22:03:11, redigerad totalt 3 gång.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
stolpskott
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-03-18

Inlägg av stolpskott »

Hr1 skrev:I balansräkningen, under kortfristiga skulder så fanns en "övrig skuld" på 8 692 838 kr.
Förra året var samma summa 1 948 031 kr, alltså en differens på ungefär 6,7 miljoner kronor.

Vid en fråga på vad det var för skuld så visste inte ordförande Mats Larsson det.
Inte heller klubbdirektören Tommy Engström, med ansvar för ekonomin, hade en aning.
Revisorn som lämnat revisionsberättelsen hade inte heller någon som helst koll på vad det kunde vara.

Vi har alltså en kortfristig skuld på nästan 8,7 miljoner kronor som ingen ansvarig hade någon som helst aning om vad det kunde vara!

Oavsett om skulden i sig har en bra förklaring eller inte måste jag säga att jag inte känner mig lugn och trygg just nu med ansvarigas koll på ekonomin...
Låter rent ut sagt för jävla bedrövligt! Har vi anlitat barn som meriter (Som har med ekonomi att göra) att sälja saft utanför sitt hus?
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Hr1 skrev:I balansräkningen, under kortfristiga skulder så fanns en "övrig skuld" på 8 692 838 kr.
Förra året var samma summa 1 948 031 kr, alltså en differens på ungefär 6,7 miljoner kronor.

Vid en fråga på vad det var för skuld så visste inte ordförande Mats Larsson det.
Inte heller klubbdirektören Tommy Engström, med ansvar för ekonomin, hade en aning.
Revisorn som lämnat revisionsberättelsen hade inte heller någon som helst koll på vad det kunde vara.

Vi har alltså en kortfristig skuld på nästan 8,7 miljoner kronor som ingen ansvarig hade någon som helst aning om vad det kunde vara!

Oavsett om skulden i sig har en bra förklaring eller inte måste jag säga att jag inte känner mig lugn och trygg just nu med ansvarigas koll på ekonomin...

EDIT: Är det så att dom visste vad det var, men inte ville berätta för årsmötet, så är det en ännu större skandal...
Vid ett årsmöte är det styrelsen ansvar att kunna svara på frågor som dessa. Vägrar de göra det av en eller annan anledning skall de bara bort omedelbums. OM de inte vet vad en skuld på 8.7 miljoner kronor rör sig om bör de nog avgå självmant pga inkompetens.

Om detta nu stämmer, man måste ju ta det mesta med en nya salt numer, känns det som nödvändigt att det kommer ut både en förklaring kombinerat med en ursäkt på hemsidan och detta senast imorgon.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Men skulden är altså bekräftad att den finns där?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

När det handlar om chockhöjningen av biljettpriserna är jag faktiskt riktigt förvånad. Jag trodde att detta var en styrelse som tänkte på fansen och inte bara på dollartecken. Visst, pengar måste in, men att utnyttja säsongarna är inget annat än bedrövligt!

Läget kanske är ännu allvarligare än vi kan tänka oss...
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Kall-El skrev:
Hr1 skrev:I balansräkningen, under kortfristiga skulder så fanns en "övrig skuld" på 8 692 838 kr.
Förra året var samma summa 1 948 031 kr, alltså en differens på ungefär 6,7 miljoner kronor.

Vid en fråga på vad det var för skuld så visste inte ordförande Mats Larsson det.
Inte heller klubbdirektören Tommy Engström, med ansvar för ekonomin, hade en aning.
Revisorn som lämnat revisionsberättelsen hade inte heller någon som helst koll på vad det kunde vara.

Vi har alltså en kortfristig skuld på nästan 8,7 miljoner kronor som ingen ansvarig hade någon som helst aning om vad det kunde vara!

Oavsett om skulden i sig har en bra förklaring eller inte måste jag säga att jag inte känner mig lugn och trygg just nu med ansvarigas koll på ekonomin...

EDIT: Är det så att dom visste vad det var, men inte ville berätta för årsmötet, så är det en ännu större skandal...
Vid ett årsmöte är det styrelsen ansvar att kunna svara på frågor som dessa. Vägrar de göra det av en eller annan anledning skall de bara bort omedelbums. OM de inte vet vad en skuld på 8.7 miljoner kronor rör sig om bör de nog avgå självmant pga inkompetens.

Om detta nu stämmer, man måste ju ta det mesta med en nya salt numer, känns det som nödvändigt att det kommer ut både en förklaring kombinerat med en ursäkt på hemsidan och detta senast imorgon.
Det jag skrev är inte saltat, snarare sockrat, och stämmer till 100 procent.
Det är helt ofattbart att ingen av dom ansvariga hade koll och det är skäl nog att inte ha förtroende för dessa personer längre.

Är det så att dom visste men inte ville säga, vilket man bara kan spekulera i, så är det ett oerhört övertramp mot föreningen och föreningens medlemmar.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Kan någon ladda upp balansräkningen någonstans på nätet så man kan kika?
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Inlägg av odburt »

Andy skrev:Kan någon ladda upp balansräkningen någonstans på nätet så man kan kika?
Gör det när jag kommer hem ifrån jobbet, har den hemma.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

odburt skrev:
Andy skrev:Kan någon ladda upp balansräkningen någonstans på nätet så man kan kika?
Gör det när jag kommer hem ifrån jobbet, har den hemma.
Great!

Är det någon som vet eller misstänker vad som döljer sig bakom posten? Eller någon som hört med Mats Larsson?
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Andy skrev:
odburt skrev:
Andy skrev:Kan någon ladda upp balansräkningen någonstans på nätet så man kan kika?
Gör det när jag kommer hem ifrån jobbet, har den hemma.
Great!

Är det någon som vet eller misstänker vad som döljer sig bakom posten? Eller någon som hört med Mats Larsson?
Man kan ju alltid hoppas att skulden döljer en signing-on bonus till Tjärnqvist. OM så är fallet kanske man inte vill gå ut och skylta med det hela innan allt är helt klart.

Tyvärr är det väl mer troligt att föreningen dragit på sig än större utgifter av något slag tyvärr.
Användarvisningsbild
odburt
Inlägg: 849
Blev medlem: 2006-10-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nacka

Inlägg av odburt »

Balansräkning (2008-04-30)

Tillgångar:

Inventarier 18 247

Lån i koncernföretag 10 702 000
Lån till närstående företag 100 000

Kundfordringar 617 149
Ford. hos koncernföretag 1 175 633
Övr. ford. 74 025
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter 843 087

Kassa och bank 4 410 828

Summa tillgångar: 17 940 969

Skulder och eget kapital:

Balanserat resultat -4 543 924
Årets resultat 5 085 514

Skulder till kreditinstitut 2 000 000
Leverantörsskulder 4 599 555
Aktuella skatteskulder 1 133 846
Övriga skulder 8 692 838
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 973 140

Summa eget kapital och skulder: 17 940 969

Skulle även vilja nämna från resultaträkningen att utan Anschutz pengar hade vi gått ca 5 milj back i år igen och garanterat förlorat elitlicensen. Hade vi missat slutspel hade förlusten krupit upp emot 7 milj SEK! Skrämmande!

Detta innebär att om inte arenasituationen förbättras (dvs lönsamheten ökar per besökare) kommer vi att gå i graven om 2 säsonger om det fortsätter likadant som det har gjort de 2 senaste säsongerna.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

odburt skrev:Balansräkning (2008-04-30)

Tillgångar:

Inventarier 18 247

Lån i koncernföretag 10 702 000
Lån till närstående företag 100 000

Kundfordringar 617 149
Ford. hos koncernföretag 1 175 633
Övr. ford. 74 025
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter 843 087

Kassa och bank 4 410 828

Summa tillgångar: 17 940 969

Skulder och eget kapital:

Balanserat resultat -4 543 924
Årets resultat 5 085 514

Skulder till kreditinstitut 2 000 000
Leverantörsskulder 4 599 555
Aktuella skatteskulder 1 133 846
Övriga skulder 8 692 838
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 973 140

Summa eget kapital och skulder: 17 940 969

Skulle även vilja nämna från resultaträkningen att utan Anschutz pengar hade vi gått ca 5 milj back i år igen och garanterat förlorat elitlicensen. Hade vi missat slutspel hade förlusten krupit upp emot 7 milj SEK! Skrämmande!

Detta innebär att om inte arenasituationen förbättras (dvs lönsamheten ökar per besökare) kommer vi att gå i graven om 2 säsonger om det fortsätter likadant som det har gjort de 2 senaste säsongerna.
Detta torde väl i alla fall delvis bevisa att vi realister hade rätt när vi hävdade att pengarna från var AEG var en panikåtgärd för att rädda ett sjunkande skepp. Det visar också att vi hade mer eller mindre helt rätt beträffande måstet i att tjäna mer pengar på varje åskådare. Kort sagt detta visar generellt sett att vi realister när det kommer till den ekonomiska biten var betydligt närmare sanningen än övriga.

Min fråga är återigen denna; Hur många tror att ekonomin kommer bli bättre i och med AEGs övertagande av arenorna?

samt:

Kan det möjligen vara så att det finns en samband mellan de stora höjningarna av priser på säsongskort och AEGS övertagande av driften av Hovet?

Tyvärr är nog riskerna rätt stora att DIF hockey kommer gå samma öde till mötes som Bajen Fotboll. Föreningarna drar in stora summor pengar, men likväl redovisas det väldigt sällan upp bra ekonomiska resultat. Tyvärr risken nog överhängande att DIF hockey kommer få ytterligare ett svart håll att hälla pengar i, nämligen AEG...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

odburt skrev:Balansräkning (2008-04-30)

Tillgångar:

Inventarier 18 247

Lån i koncernföretag 10 702 000
Lån till närstående företag 100 000

Kundfordringar 617 149
Ford. hos koncernföretag 1 175 633
Övr. ford. 74 025
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter 843 087

Kassa och bank 4 410 828

Summa tillgångar: 17 940 969

Skulder och eget kapital:

Balanserat resultat -4 543 924
Årets resultat 5 085 514

Skulder till kreditinstitut 2 000 000
Leverantörsskulder 4 599 555
Aktuella skatteskulder 1 133 846
Övriga skulder 8 692 838
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 973 140

Summa eget kapital och skulder: 17 940 969

Skulle även vilja nämna från resultaträkningen att utan Anschutz pengar hade vi gått ca 5 milj back i år igen och garanterat förlorat elitlicensen. Hade vi missat slutspel hade förlusten krupit upp emot 7 milj SEK! Skrämmande!

Detta innebär att om inte arenasituationen förbättras (dvs lönsamheten ökar per besökare) kommer vi att gå i graven om 2 säsonger om det fortsätter likadant som det har gjort de 2 senaste säsongerna.
Skrämmande!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Skriv svar