Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-12 08:35:50
Mattias_87 skrev: 2024-03-11 21:06:38
nalland skrev: 2024-03-11 20:59:25 Läste snabbt i förbifarten att man nämnde att ekonomin framledes är beroende av externa aktörer. Utvecklades det vidare, och "avslöjade" de i sådant fall om sådana aktörer var andra än DIF Fotboll?
Enligt (Tror det var VD:n) så är alla topp 6 i HA beroende av externa finansiärer i HA. Däremot så var man ganska tydliga med att vi alltid kommer att gå för att gå upp till SHL men att just nästa säsong blir ekonomisk tuff. Nej de verkade inte ha något på gång förutom att fotbollen och hockeyn ska hjälpa varandra. För tio år sedan hade fotbollen ekonomiska problem, nu är det hockeyn.

Sedan nämnde man om flytten till Avicii arena och det lät som att man tror det kan innebära ett ekonomiskt lyft med publik och sponsorer och det även är nödvändigt då kostnaderna ökar. Antar att det redan är klart att arenahyran ökar då.
Viktigt att påpeka om det sitter supportrar som bara går på fotbollen och tycker att ishockeyn ska klara sig själv.
En del sura miner därifrån gällande lånet hockeyn fick enligt vad jag hört iallafall.

Men för mig är det en no brainer.
Vi har väl alltid tryckt på utåt att Djurgården är Djurgården, oavsett om det är hockey eller fotboll, Djurgårdsfamiljen.
Har vi en så välmående fotbollssektion och en hockeysektion som är nära konkurs så borde det vara självklart för alla att fotbollen går in och hjälper till, det glädjer mig att det verkar vara så.
Det kommer alltid finnas de som tycker så, men de tänker fel även utifrån att gynna fotbollen. Jämfört med säckarna har vi nog många inbitna fans som följer både hockeyn och fotbollen. Både hockeyn och fotbollen är viktiga för varandra då de genererar ömsesidigt supporterintresse. Hockeyn va tex en gång i tiden min inkörsport till att såsmåningom följa DIF fotboll nästan lika mycket. Ett starkt hockeylag som är bäst i stan är bästa tänkbara marknadsinvestering för fotbollen och vice versa. Jag blir verkligen glad om sektionerna insett detta och utnyttjar möjlighet till samarbete ekonomiskt och marknadsföringsmässigt.
Nattuggla_
Inlägg: 3125
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2024-03-11 21:21:35
nalland skrev: 2024-03-11 20:59:25
Mattias_87 skrev: 2024-03-11 20:53:37
nalland skrev: 2024-03-11 19:53:17 Någon som är på informationsmötet ikväll?
Ja. Vad undrar du över?
Läste snabbt i förbifarten att man nämnde att ekonomin framledes är beroende av externa aktörer. Utvecklades det vidare, och "avslöjade" de i sådant fall om sådana aktörer var andra än DIF Fotboll?
Man behöver 30 miljoner kronor i privata bidrag för att rädda föreningen kortsiktigt och investera i dom kommande tre åren.
Nog för att 30 mille är mycket men detta borde man kunna ordna fram?
Då är det altså 30 miljoner för att rädda föreningen kortsiktigt och kunna utmana någorlunda de kommande åren, tolkar jag det rätt då? Eller är det priset för att bara "överleva" på marknaden?
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Rudi »

Jag tolkade det som att det är vad man anser sig behöva för att genomföra den härliga ”treårsplanen” och nå en ekonomi som går runt medan man fortfarande är konkurrenskraftiga, inte att det behövs 30 mille enbart för att rädda föreningen från att gå under, men där hör man kanske vad man helst vill.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

Rudi skrev: 2024-03-12 12:13:01 Jag tolkade det som att det är vad man anser sig behöva för att genomföra den härliga ”treårsplanen” och nå en ekonomi som går runt medan man fortfarande är konkurrenskraftiga, inte att det behövs 30 mille enbart för att rädda föreningen från att gå under, men där hör man kanske vad man helst vill.
Tolkade det också som att det är vad som krävs för att hålla en balanserad ekonomi utan att behöva fimpa andra delar av verksamheten om man samtidigt vill ha toppbudget för herrlaget varje år.

Tycker absolut att fotbollen kan bidra med 5m per år i 3 år för att rädda DIF hockey som viktigt inkörsport för nya rekryter till djurgårdsfamiljen. Det skojar Bosse ihop som ingenting med de skenande spelarpriserna i allsvenskan.
Sen får hjärtat, fans och partners skrapa ihop den andra halvan varje år.
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Örnen »

Jag vet inte vad som är mest skämskudde när "medlemmarna" får ställa frågor. Gubben ska raljerar om att vi har en sönderläst spelidé har och haft det i flera år. Spelar tydligen exakt likadant och alla lag vet om vad vi ska göra. (Att vi haft typ fem olika tränare verkar inte göra någon skillnad)

Eller kvinnan som för andra mötet i rad tar illa upp över att VD säger att vi måste bli bättre på intäktssidan och i synnerhet företagsförsäljning. "Det viktigaste är supportrarna, glömmer ni oss så kommer det vara tomt på läktarna en dag. Ni måste bli bättre på att uppskatta oss". Vad tror folk att supporterskap går ut på? Vad ska DIF göra att supportrarna ska känna sig uppskattade? Vi har tredje högst publiksnitt i hela hockeysverige, men vi ligger fan inte trea i Sverige vad gäller intäkter på företagsförsäljning. Är det orimligt att DIF pratar om att det sistnämnda är en prioritet?
DIFLuWi
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av DIFLuWi »

Örnen skrev: 2024-03-13 16:36:16 Jag vet inte vad som är mest skämskudde när "medlemmarna" får ställa frågor. Gubben ska raljerar om att vi har en sönderläst spelidé har och haft det i flera år. Spelar tydligen exakt likadant och alla lag vet om vad vi ska göra. (Att vi haft typ fem olika tränare verkar inte göra någon skillnad)

Eller kvinnan som för andra mötet i rad tar illa upp över att VD säger att vi måste bli bättre på intäktssidan och i synnerhet företagsförsäljning. "Det viktigaste är supportrarna, glömmer ni oss så kommer det vara tomt på läktarna en dag. Ni måste bli bättre på att uppskatta oss". Vad tror folk att supporterskap går ut på? Vad ska DIF göra att supportrarna ska känna sig uppskattade? Vi har tredje högst publiksnitt i hela hockeysverige, men vi ligger fan inte trea i Sverige vad gäller intäkter på företagsförsäljning. Är det orimligt att DIF pratar om att det sistnämnda är en prioritet?
Den typen av frågor är ändå viktiga att bemöta. Att även de får känna sig sedda och hörda. Det ger ju ändå "goodwill" till föreningen, även om såklart frågorna är totalt irrelevanta och inget vi supportar egentligen har något att göra med.
Vissa supportrar behöver kunna köpa VIP-paket, vissa behöver få kunna träffa spelare ibland, vissa behöver bli sedda på andra sätt.

Ett nödvändigt ont tyvärr.
Nattuggla_
Inlägg: 3125
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

Litet spännande instick av Wikegård i dagens Rinkside-podd där han säger att han snart ska iväg på ett möte med Jacob Josefson, som börjat/börjar arbetsträna i Djurgården.

Har alltid fått sportchefsvibbar av honom, men har ingen aning om hur kompetent han är eller om det ens är det han ska göra.
Spännande i vilket fall. Såna som honom vill man ha kvar i föreningen om de kan bidra.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-14 11:55:19 Litet spännande instick av Wikegård i dagens Rinkside-podd där han säger att han snart ska iväg på ett möte med Jacob Josefson, som börjat/börjar arbetsträna i Djurgården.

Har alltid fått sportchefsvibbar av honom, men har ingen aning om hur kompetent han är eller om det ens är det han ska göra.
Spännande i vilket fall. Såna som honom vill man ha kvar i föreningen om de kan bidra.
Verkligen.
Jacob känns som svärmorsdrömmen nr 1. Så ödmjuk att man funderar över hur han lyckats så bra i en kampsport som ishockey.
Har i mina ögon personligheten för att vara en sportchef. Sedan har jag ingen aning om kompetensen mer än att han bör ha ett gediget kontaktnät efter sina år inom ishockeyns toppskikt, vilket är en viktig start.
4 segrar kvar
Osten östlund
Inlägg: 1688
Blev medlem: 2022-08-10

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Osten östlund »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-03-14 12:47:10
Nattuggla_ skrev: 2024-03-14 11:55:19 Litet spännande instick av Wikegård i dagens Rinkside-podd där han säger att han snart ska iväg på ett möte med Jacob Josefson, som börjat/börjar arbetsträna i Djurgården.

Har alltid fått sportchefsvibbar av honom, men har ingen aning om hur kompetent han är eller om det ens är det han ska göra.
Spännande i vilket fall. Såna som honom vill man ha kvar i föreningen om de kan bidra.
Verkligen.
Jacob känns som svärmorsdrömmen nr 1. Så ödmjuk att man funderar över hur han lyckats så bra i en kampsport som ishockey.
Har i mina ögon personligheten för att vara en sportchef. Sedan har jag ingen aning om kompetensen mer än att han bör ha ett gediget kontaktnät efter sina år inom ishockeyns toppskikt, vilket är en viktig start.

Wikegård och VDn berättade att båda rapporterar till styrelsen var för sig. Svårt att se att en till ska in där, rapporterar till styrelsen ( ny sportchef ).

Om vi nu blir kvar i HA. Så kanske en lösning är att ta in exempelvis Jacob som ass sportchef. För träna/ skola in honom?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17509
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Borde inte folk men framför allt Djurgården Hockey pusha för ett större deltagande i Djurgårdshjärtat Hockey? Jag har gjort en push på twitter några gånger, och det brukar ge typ 10 st nya.

Just nu är det 646 givare. En målsättning till nästa säsong bör absolut kunna vara 1000 personer och på sikt nå ungefär samma siffror som fotbollen på 1590. Även det generellt finns större intresse för fotbollen i våra led så tror jag folk i högre utsträckning ändå vill stötta hockeyns sinnande kassa just nu.

Har folk några tankar på hur man kan sprida det mer? Jag hade inte haft något emot att sätta upp en monter inne på Hovet folk kan komma fram och skriva upp sig och få information om vad initiativet går ut på.
Expert.
Döden
Inlägg: 1885
Blev medlem: 2022-02-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Döden »

SirDIFalot skrev: 2024-03-29 21:54:08 Borde inte folk men framför allt Djurgården Hockey pusha för ett större deltagande i Djurgårdshjärtat Hockey? Jag har gjort en push på twitter några gånger, och det brukar ge typ 10 st nya.

Just nu är det 646 givare. En målsättning till nästa säsong bör absolut kunna vara 1000 personer och på sikt nå ungefär samma siffror som fotbollen på 1590. Även det generellt finns större intresse för fotbollen i våra led så tror jag folk i högre utsträckning ändå vill stötta hockeyns sinnande kassa just nu.

Har folk några tankar på hur man kan sprida det mer? Jag hade inte haft något emot att sätta upp en monter inne på Hovet folk kan komma fram och skriva upp sig och få information om vad initiativet går ut på.
Vetifan… tror fotbollsfolket och ”gemene Djurgårdaren” inte har så stor koll på våra kanaler, FB, IG etc.
Var på en bortamatch där två fotbollssupportrar var med i gänget. Dom hade ingen aning om att vi hade insamlingen senast. Flyers/stånd på fotbollsmatcher, även hockeyn är ju en idé. Pusha med speaker, jumbotronen, skärmar på tele2.
Osten östlund
Inlägg: 1688
Blev medlem: 2022-08-10

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Osten östlund »

SirDIFalot skrev: 2024-03-29 21:54:08 Borde inte folk men framför allt Djurgården Hockey pusha för ett större deltagande i Djurgårdshjärtat Hockey? Jag har gjort en push på twitter några gånger, och det brukar ge typ 10 st nya.

Just nu är det 646 givare. En målsättning till nästa säsong bör absolut kunna vara 1000 personer och på sikt nå ungefär samma siffror som fotbollen på 1590. Även det generellt finns större intresse för fotbollen i våra led så tror jag folk i högre utsträckning ändå vill stötta hockeyns sinnande kassa just nu.

Har folk några tankar på hur man kan sprida det mer? Jag hade inte haft något emot att sätta upp en monter inne på Hovet folk kan komma fram och skriva upp sig och få information om vad initiativet går ut på.
Varför inte slå ihop dem? Dela potten 50/50. Känns som det kvittar för fotbollen. Dom klarar sig.

Som typ DIF butiken.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

Känns som att antalet givare stagnerat efter nyår, insamlingen bidrog väl lite till det. Som det är nu kan man väl, om man inte är mer aktiv, hoppas på att det börjar krypa långsamt uppåt igen.

Båda förslagen ovan kan vara värda att fundera på. Har på hovet åtminstone vevats lite om hjärtat emellanåt.

Att man blir närmare varandra i hockeyn och fotbollen tycker jag generellt är något man kan utnyttja mer. Kan vi få en del av fotbollens supportrar att gå lite på hockey så kan man nog öka mängden hockeyfans stadigt på sikt. T.ex skulle alla säsongare i fotbollen kunna erbjudas att gå kraftigt rabatterat med en gäst på 3-4 utvalda hemmamatcher under hösten, och vice versa.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17509
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Osten östlund skrev: 2024-03-29 22:42:40
SirDIFalot skrev: 2024-03-29 21:54:08 Borde inte folk men framför allt Djurgården Hockey pusha för ett större deltagande i Djurgårdshjärtat Hockey? Jag har gjort en push på twitter några gånger, och det brukar ge typ 10 st nya.

Just nu är det 646 givare. En målsättning till nästa säsong bör absolut kunna vara 1000 personer och på sikt nå ungefär samma siffror som fotbollen på 1590. Även det generellt finns större intresse för fotbollen i våra led så tror jag folk i högre utsträckning ändå vill stötta hockeyns sinnande kassa just nu.

Har folk några tankar på hur man kan sprida det mer? Jag hade inte haft något emot att sätta upp en monter inne på Hovet folk kan komma fram och skriva upp sig och få information om vad initiativet går ut på.
Varför inte slå ihop dem? Dela potten 50/50. Känns som det kvittar för fotbollen. Dom klarar sig.

Som typ DIF butiken.
Jag tror inte det vore bra. Först och främst skulle man behöva lägga ner båda initiativen och börja om. Sen måste man då välja både fotboll och hockey eller ingenting? Blir en högre kostnad att binda upp sig på än att exempelvis bara stötta hockeyn.
Expert.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8113
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

Jag tror inte en lösning är att försöka dra ut mer pengar från säsongare. Vi betalar redan tillräckligt, särskilt utanför klacken. Vi måste få välbeställda människor och gärna dessa som knappt går på matcherna att gå in i Djurgårdshjärtat. Det skulle vara bra om vi kunde få in lite svenska profiler att gå med.

Sedan (jag är beredd på hat nu) är att i finalmatcher/avgörande semifinalmatcher är att ha ett fåtal platser som vi säljer för snuskiga höga priser. Typ som i NHL är det vissa lag som kanske har 10 premiumplatser man lägger ut för budgivning i stormatcher. Låt de som har för mycket pengar betala mer om dom vill.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar