Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Sponsorerna ifråga påstår ju ha lyft sina farhågor till valberedningen. AB hävdar att det är "flera tunga sponsorer" frågan om vilka och varför kvarstår.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av crike »

Sponsorer eller andra "tyckare" i och runt föreningen som vill ha för mycket att säga till om är aldrig bra.

Började gå bra för Leksand när Tjomme kom in och gjorde klart att det var han som bestämde avseende sporten och inte några i och kring styrelsen.

Går skit i bl.a. Södertälje för att det är för många som anser sig ha rätten att ha sina fingrar i syltburken.

Är man en tillräckligt stor sponsor så kan man ha vissa krav bundna till sin sponsring, men oftast kommer ju dom på förfrågan; om ni som sponsor går in med X miljoner så kan vi värva spelare Y. Det ska inte vara tvärtom; om jag går in med X miljoner så värvar ni spelare Y.
HCCL
Inlägg: 222
Blev medlem: 2019-04-23

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av HCCL »

Vilka sponsorer är det som hotar att lämna då?
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Daniel942 »

Att man som sponsor väljer att läcka brevet till media gör ju att dom tappar ansiktet totalt. Dom hade kunnat driva sin linje internt mot DIF, men att gå till media så är det som att man nästan har en annan agenda. Pajkastning offentligt, trevligt hörni....

Jag tror att man har haft folk internt som har smörjt dessa sponsorer med information, bra paket på hyllan osv osv. När Kraft då kommer och gör nödvändiga förändringar i organisationen för framtiden så blir det jobbigt för dessa sponsorer som inte längre får samma (ej hälsosamma, rentav farliga) behandling.

Nu har sponsorerna två val. Dra in sponsringen eller fortsätt sponsra men låt föreningen jobba nu. Ni drar upp en jävla massa skit i onödan.
Skulle Kraft på något sätt försvinna skulle jag bli riktigt orolig. Han har en väldigt bra agenda som han driver för supportrarna och hur vi ska få intresset på höga nivåer igen. Det är värt mer än alla pengar dessa sponsorer drar in till föreningen.

Lyssna på DIF Poddens avsnitt "Avgå styrelsen, eller?" för mer information.
DIF!
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

Jim Morrison skrev: 2022-04-13 08:02:57
Nattuggla_ skrev: 2022-04-13 07:57:28
Jim Morrison skrev: 2022-04-13 07:54:50
Nattuggla_ skrev: 2022-04-13 07:49:29
Jim Morrison skrev: 2022-04-13 07:41:15

Som ett brev på posten. Lyssna på DIFpodden som länkades här ovan så beskrev dom att exakt detta skulle hända. Mestadels för att Kraft vågat ta obekväma beslut och gjort sig av med spons-kompisar. Sponsorerna har blivit kränka för att någons son eller dotter fått sparken och tänker att dom skjuter in pengar i DIF så ska det vara på deras sätt och dom ska få bestämma.

Nya sponsorer går alltid att hitta. Ni kan lämna om det inte passar eller om DIF inte agerar efter er personliga vilja.
Vänta lite, fattar jag rätt:
Kraft har tagit de obekväma, nödvändiga besluten, och rasar sponsorerna?
Jag förstår inte vad de vill med detta egentligen? Det är ju precis den här inriktningen vi måste fortsätta, bli av med alla kompisar och personer som sitter med gamla meriter.
Alla vill ha förändring med det ska inte drabba dom personligen. Det ska vara på deras sätt och med deras pengar ska dom få bedöma vilka som ska arbeta inom sporten.

Man ifrågasätter bland annat att ”fokus förflyttats från sporten och medlemmarna till att kommersialisera” och menar att den inriktningen i sin tur lett till en omorganisation samt uppsägningar i personalen.

”Ett förändringsarbete som leder till personalflykt kan inte vara annat än osunt och visar på att den operativa ledningen inte har kompetens för uppgiften”, skriver sponsorerna i brevet.


Klart och tydligt att det handlar om det. Några personer med kopplingar till sponsorerna som fått gå.
Ja, och som Kraft svarar här också: " /../ Det finns en mindre grupp partners som löpande under året riktat kritik mot olika delar av verksamheten varav jag kan kommentera den del som handlar om den administrativa organisationen som jag ansvarar för. Kritiken berör i huvudsak ett antal förändringar i organisationen"

Klart och tydligt.
Nu är ju alla sponsorer viktiga. Men frågan är hur "viktiga" just dessa är. Känslan är ju att Kraft inte är orolig. Kanske är en del mindre sponsorer.
Jag personligen kan vara utan sponsorer som känner att dom har någon bestämmanderätt och inflytande på vilka som ska arbeta inom sporten för att dom skjuter in pengar. Sådant inflytande vill jag vara utan för det har visat sig i historiskt i många sporter att det inte är bra. Thomas Kraft har reparerat en väldigt sargad relation till supportrarna och för första gången på länge är det positiva vindar organisatoriskt. Han ska ingenstans i mitt tycke.
Kortsiktigt kan det vara dåligt om vi förlorar pengar. Men jag gråter inte blod över att bi förlorar sponsorer som håller den gamla styrelsen om ryggen och vill jaga bort Kraft. De kommer kosta väldigt mycket långsiktigt om vi ska ha sponsorer som ska vara med och styra och peta i sport och organisation.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Rudi »

Om det är ett öppet brev borde det inte vara några problem att få reda på vilket rövgäng till sponsorer det rör sig om. Jag tolkar det inte som att brevet är läckt, utan att det helt enkelt är skickat till Aftonbladet för att de ska publicera en artikel i avsändarnas syfte. Det känns som ett pack vi klarar oss utan.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9444
Blev medlem: 2009-12-01

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Jim Morrison »

Daniel942 skrev: 2022-04-13 09:33:13 Att man som sponsor väljer att läcka brevet till media gör ju att dom tappar ansiktet totalt. Dom hade kunnat driva sin linje internt mot DIF, men att gå till media så är det som att man nästan har en annan agenda. Pajkastning offentligt, trevligt hörni....

Jag tror att man har haft folk internt som har smörjt dessa sponsorer med information, bra paket på hyllan osv osv. När Kraft då kommer och gör nödvändiga förändringar i organisationen för framtiden så blir det jobbigt för dessa sponsorer som inte längre får samma (ej hälsosamma, rentav farliga) behandling.

Nu har sponsorerna två val. Dra in sponsringen eller fortsätt sponsra men låt föreningen jobba nu. Ni drar upp en jävla massa skit i onödan.
Skulle Kraft på något sätt försvinna skulle jag bli riktigt orolig. Han har en väldigt bra agenda som han driver för supportrarna och hur vi ska få intresset på höga nivåer igen. Det är värt mer än alla pengar dessa sponsorer drar in till föreningen.

Lyssna på DIF Poddens avsnitt "Avgå styrelsen, eller?" för mer information.
Ganska uppenbart att man väljer att gå offentligt för att

1) få någon effekt när den interna linjen samt påverkanskampanj mot Kraft inte fungerat
2) få supportrarna på sin sida som är den ultimata kraften att få som man vill.

I brevet är det dessutom fullständiga lögner tydligen som att Kraft var anledningen till att Jocke var kvar såpass länge när det snarare är tvärtom. En grej som jag själv hade diktat ihop om jag ville få supportrar på min sida då man vet vad folk tycker om Jocke.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Donkels-3.0
Inlägg: 1151
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Donkels-3.0 »

Rudi skrev: 2022-04-13 10:13:23 Om det är ett öppet brev borde det inte vara några problem att få reda på vilket rövgäng till sponsorer det rör sig om. Jag tolkar det inte som att brevet är läckt, utan att det helt enkelt är skickat till Aftonbladet för att de ska publicera en artikel i avsändarnas syfte. Det känns som ett pack vi klarar oss utan.
...säkert några ex DFG rejects som agerat brukar ju vara deras signatur att agera på detta vis
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av crike »

Har nu lyssnat (för första gången) på DIF-Podden och senaste avsnittet ”Avgå styrelsen! Eller?”.

• Oerhört bra avsnitt att lyssna på, gör det, alla!
• Var källkritisk, alltid bra att vara

Men, jag blir så oerhört förbannad. Jag anser mig vara en normal supporter till Djurgårdens IF, kanske lite mer engagerad och sökande än vissa i och med att man ändå är här inne och läser och skriver, men ändå normal får jag säga. Jag har nuförtiden inte mer info än gemene man för det jag får till mig är egentligen det som syns på planerna och/eller olika mediekanaler.

Sen lyssnar jag på det här avsnittet och inser, något jag förstås vetat, att det är många supportar som har så mycket mer information om vad som faktiskt händer bakom kulisserna…men inte gjort/gör något.

Nej jag tar inte bort mitt egenansvar och jag skulle kunna vara än mer sökande i att få information, men har man vetskap om att ett brott sker och inte gör något åt det är man på gränsen till att vara medhjälpare. Varför har inte fler supportar som vetat att det är så mycket skit i föreningen agerat tidigare?

Det bästa man kunde ha gjort enligt mig hade faktiskt varit en skrivelse från supporterhåll till supportrarna om hur det ligger till. Även om jag är källkritisk har jag inte ett tvivel på att Järnkaminerna vill föreningens och supportrarnas bästa. Behöver inte ens vara någon från Järnkaminerna, vilken ”visselblåsare” som helst hade kunnat få yttra sig, så att alla ”normala” supportrar får upp ögonen.

Jag tycker man skulle ha kommunicerat exakt det man tycker är fel i föreningen. Allt från hur sociala medier sköts, till biljettförsäljningen till det arbete som görs gentemot föreningen och både styrelse och VD samt vilken respons man får. Säg att Jenny hade intressekonflikter och inte alls var så sugen på att hjälpa till med de ”små” sakerna som att det ska vara tyst i avbrotten. Kommunicera att Danijela har lämnat styrelsen (för som sagt det syntes ju bara genom att namnet försvann på hemsidan).

Om Järnkaminerna/eller någon annan kommer med ett förslag på nya styrelsemedlemmar så lovar jag att själv granska dessa och se till att min och mina barns röster läggs på årsmötet.

Det största som sades i podden dock, som jag helt missat, var ju att Kraft (och Jenny) inte är på något sätt är sportsligt ansvariga. Sportchef rapporterar direkt till styrelsen. Med tanke på vad som skrivits här inne under året kan jag ju säga att det är jag inte ensam om att ha missat.
Användarvisningsbild
Hepsnastian
Inlägg: 546
Blev medlem: 2012-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sollentuna

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Hepsnastian »

Tror det är viktigt som fan, om inte viktigare än någonsin att Djurgården säljer så många säsongskort som möjligt nu. Och försöka lägga krut när säsongen är igång på att få så många lösbiljetter sålda till varje hemma match.
Vi kan inte snitta 3k pers / match.
Målet måste vara att gå för fulla hus, jämt!

Där kan vi fans bidra iallafall.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Daniel942 »

Hepsnastian skrev: 2022-04-13 15:54:22 Tror det är viktigt som fan, om inte viktigare än någonsin att Djurgården säljer så många säsongskort som möjligt nu. Och försöka lägga krut när säsongen är igång på att få så många lösbiljetter sålda till varje hemma match.
Vi kan inte snitta 3k pers / match.
Målet måste vara att gå för fulla hus, jämt!

Där kan vi fans bidra iallafall.
Med en bra prissättning och att alla hetsar sina polare så bör vi kunna nå riktigt bra tal nästa år i säsongskortsförsäljning.
DIF!
Nattuggla_
Inlägg: 3127
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

Daniel942 skrev: 2022-04-13 17:41:38
Hepsnastian skrev: 2022-04-13 15:54:22 Tror det är viktigt som fan, om inte viktigare än någonsin att Djurgården säljer så många säsongskort som möjligt nu. Och försöka lägga krut när säsongen är igång på att få så många lösbiljetter sålda till varje hemma match.
Vi kan inte snitta 3k pers / match.
Målet måste vara att gå för fulla hus, jämt!

Där kan vi fans bidra iallafall.
Med en bra prissättning och att alla hetsar sina polare så bör vi kunna nå riktigt bra tal nästa år i säsongskortsförsäljning.
Fast i ärlighetens namn. Vem har ens lust att köpa det just nu? Jag kan bara prata för mig själv såklart men just nu så blåser det inga jätteroliga vindar kring föreningen.
Känslan just nu från Djurgården och mediateamet är "vi skiter i vilket".
Det är helt knäpptyst.

Och för mig så är inte det här någon jävla välgörenhet. Vill man att supportrar ska vara med på resan så får man steppa upp sitt game, helt enkelt.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2022-04-13 18:42:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Daniel942 »

Nattuggla_ skrev: 2022-04-13 18:06:03
Daniel942 skrev: 2022-04-13 17:41:38
Hepsnastian skrev: 2022-04-13 15:54:22 Tror det är viktigt som fan, om inte viktigare än någonsin att Djurgården säljer så många säsongskort som möjligt nu. Och försöka lägga krut när säsongen är igång på att få så många lösbiljetter sålda till varje hemma match.
Vi kan inte snitta 3k pers / match.
Målet måste vara att gå för fulla hus, jämt!

Där kan vi fans bidra iallafall.
Med en bra prissättning och att alla hetsar sina polare så bör vi kunna nå riktigt bra tal nästa år i säsongskortsförsäljning.
Fast i ärlighetens namn. Vem har ens lust att köpa det just nu? Jag kan bara prata för mig själv såklart men just nu så blåser det inga jätteroliga vindar kring föreningen.
Känslan just nu från Djurgården och mediateamet är "vi skiter i vilket".
Det är helt knäpptyst.

Och för mig så är inte det här någon jävla välgörenhet. Vill man att supportrar ska vara med på resan så får man stoppa upp sitt game, helt enkelt.
Vart ska man stoppa upp det?
DIF!
Nattuggla_
Inlägg: 3127
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

Daniel942 skrev: 2022-04-13 18:26:27
Nattuggla_ skrev: 2022-04-13 18:06:03
Daniel942 skrev: 2022-04-13 17:41:38
Hepsnastian skrev: 2022-04-13 15:54:22 Tror det är viktigt som fan, om inte viktigare än någonsin att Djurgården säljer så många säsongskort som möjligt nu. Och försöka lägga krut när säsongen är igång på att få så många lösbiljetter sålda till varje hemma match.
Vi kan inte snitta 3k pers / match.
Målet måste vara att gå för fulla hus, jämt!

Där kan vi fans bidra iallafall.
Med en bra prissättning och att alla hetsar sina polare så bör vi kunna nå riktigt bra tal nästa år i säsongskortsförsäljning.
Fast i ärlighetens namn. Vem har ens lust att köpa det just nu? Jag kan bara prata för mig själv såklart men just nu så blåser det inga jätteroliga vindar kring föreningen.
Känslan just nu från Djurgården och mediateamet är "vi skiter i vilket".
Det är helt knäpptyst.

Och för mig så är inte det här någon jävla välgörenhet. Vill man att supportrar ska vara med på resan så får man stoppa upp sitt game, helt enkelt.
Vart ska man stoppa upp det?
Hahah, steppa* såklart.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Daniel942 skrev: 2022-04-13 18:26:27
Nattuggla_ skrev: 2022-04-13 18:06:03
Daniel942 skrev: 2022-04-13 17:41:38
Hepsnastian skrev: 2022-04-13 15:54:22 Tror det är viktigt som fan, om inte viktigare än någonsin att Djurgården säljer så många säsongskort som möjligt nu. Och försöka lägga krut när säsongen är igång på att få så många lösbiljetter sålda till varje hemma match.
Vi kan inte snitta 3k pers / match.
Målet måste vara att gå för fulla hus, jämt!

Där kan vi fans bidra iallafall.
Med en bra prissättning och att alla hetsar sina polare så bör vi kunna nå riktigt bra tal nästa år i säsongskortsförsäljning.
Fast i ärlighetens namn. Vem har ens lust att köpa det just nu? Jag kan bara prata för mig själv såklart men just nu så blåser det inga jätteroliga vindar kring föreningen.
Känslan just nu från Djurgården och mediateamet är "vi skiter i vilket".
Det är helt knäpptyst.

Och för mig så är inte det här någon jävla välgörenhet. Vill man att supportrar ska vara med på resan så får man stoppa upp sitt game, helt enkelt.
Vart ska man stoppa upp det?
På kansliet. Vi borde ha ett gäng uppstoppade spelmodeller från alla år i hockeyns finrum (och fulrum) att ha i monter.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar