Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
hannesfeldin
Djurgården Hockey
Inlägg: 5
Blev medlem: 2023-01-19

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av hannesfeldin »

Angående medlemsmötet om en vecka är informationen som jag fått till mig att det mestadels handlar om en uppföljning till höstens möte. Redan då utlovade styrelsen ett uppföljande möte under inledningen av det nya kalenderåret, mycket för att just få möjligheten att presentera Matthias samt den delvis nya organisationen/ledningen. Det kommer likt senast även att informeras kring status på sporten, ekonomin och övriga centrala frågor.

Hoppas detta gav viss klarhet.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Daniel942 »

https://www.difhockey.se/article/igcas9t-1lead/view
Djurgården Hockey tillsätter en arbetsgrupp, under ledning av tillträdande VD Matthias Sånemyr och sportsligt ansvarig Niklas Wikegård, för att adressera föreningens ekonomiska och sportsliga framtidsutsikter. Läs mer om bakgrunden till samt syftet med arbetsgruppen här.

Arbetsgruppen ska adressera två delar som berör dels Djurgården Hockeys situation, dels svensk ishockeys situation.

Djurgården Hockey är en av Sveriges mest framgångsrika och traditionstyngda ishockeyföreningar. Utöver de vunna mästerskapen har många stora svenska ishockeyspelare fostrats och representerat föreningen genom åren och den breda supporteruppslutningen ger upphov till stolthet. Djurgården Hockey är en institution i svensk ishockey och positionen vi intar väcker reaktioner, både hos de som har sina sympatier hos föreningen och de som inte har det.

Djurgården Hockey befinner sig idag i ett utsatt ekonomiskt läge och det faktum att herrarnas representationslag spelar i HockeyAllsvenskan är ett sportsligt misslyckande som får stora konsekvenser för föreningens övergripande konkurrenskraft över tid. Vi kan inte heller vara nöjda med den höga personalomsättningen som präglat organisationen, föreningens kommersiella utveckling och det faktum att det fortfarande saknas en grundläggande infrastruktur för att bedriva kvalitativ ishockeyverksamhet i Stockholm. Ovanstående ska föranleda ödmjukhet och självrannsakan. För detta bär vi i föreningen ansvar. Den ena delen handlar således om den utvärdering som behöver ske vad gäller föreningens egen styrning och resultat över tid. Ifrån föreningens sida behöver vi skapa en bättre transparens och förankra den lägesbild som nu råder och söka stöd ifrån medlemmar och andra intressenter för vägen framåt för Djurgården Hockey. Vi kommer att återkomma om hur det ska ta sig uttryck i praktiken.

Den andra delen berör fler i svensk ishockey och handlar om de ökande skillnaderna och förutsättningarna mellan SHL och HockeyAllsvenskan (och även Hockeyettan) som enligt vår bedömning de närmsta åren ytterligare kommer öka avståndet och ytterligare förskjuta konkurrenssituationen. Det här är dåligt för både Djurgården Hockey och för svensk ishockey. För att ta ett exempel ligger ersättningen för mediarättigheter till klubbarna i HockeyAllsvenskan kvar på 5 miljoner kronor, medan SHL-klubbarna fram till 2030 kan räkna med 65 miljoner kronor årligen. Till det kan adderas att nuvarande ersättningssystem i form av en förutbestämd pott för spelare som går ifrån lägre divisioner till SHL är alldeles för otillräcklig. Ovanstående i kombination med att den ekonomiska ersättningen för spelare som lämnar för NHL är alldeles för låg skapar en helt ohållbar ekonomisk situation. I brist på goda arena- och träningsförutsättningar ges inte föreningen heller möjlighet att kapitalisera på de två konkurrensfördelar vi har i form av ett stort supporterintresse och en framgångsrik ungdoms- och juniorverksamhet. Kontentan är att Djurgården Hockey inte kan omsätta det stora intresse som finns kring föreningen ekonomiskt.

För att sammanfatta. Det är Djurgården Hockeys eget ansvar att vi spelar i HockeyAllsvenskan. Det är också vårt ansvar att vi har de förutsättningar vi har gällande träningsanläggning. Vi ska också vara ärliga och tillstå att den ordning som idag präglar seriesystemen och därtill fördelningsnycklar är en konsekvens av beslut vi varit med och fattat. Vi kan bara beklaga det. Det har drabbat andra hårt och nu drabbar det oss.

Med det sagt. Det finns nu två vägar att gå. Den ena är att fortsätta som tidigare. Det innebär att Djurgården Hockey kraftigt behöver skära ned på sin verksamhet och därtill sportsliga ambitioner i en HockeyAllsvensk kontext. Ekonomin tillåter ingenting annat och vi bedömer inte att det finns några genvägar för att komma upp i en ekonomi som kan förändra det. Det är dock inte en acceptabel väg att gå för en ishockeyförening med Djurgårdens historia, kultur och ambitioner.

Då återstår alternativ nummer två. Ett rakt och ärligt samtal om nuläge med Djurgården Hockeys medlemmar, aktieägare, samarbetspartners och övriga intressenter. En heltäckande lägesbild som utgår ifrån de förutsättningar som vi som förening har att utgå ifrån och förankring av vision och handlingsplan för framtidens Djurgården Hockey. Till det behövs, är vår övertygelse, ett samtal inom svensk ishockey om hur hållbar dagens affärsmodell är beroende på geografisk hemort, liga och därtill tillhörande rättigheter och att det, som i Djurgården Hockeys fall, faktiskt inte lönar sig tillräckligt att ha en framgångsrik ungdoms- och juniorishockey.

Situationen är ohållbar. Djurgården Hockey kommer därför att tillsätta en arbetsgrupp, under ledning av tillträdande VD Matthias Sånemyr och sportsligt ansvarig Niklas Wikegård, för att adressera det ovanstående. Det är ingen liten uppgift och vi har inte alla svar nu men genom denna kommunikation vill vi sprida kännedom om den situation vi befinner oss i och att vi ifrån Djurgården Hockeys sida kommer att fördjupa dialogen med medlemmar och övriga intressenter runt föreningen men också parallellt söka en debatt (som i vårt tycke ännu inte infunnit sig) om vad vi tillsammans vill med svensk ishockey. I det arbetet kommer vi att sträcka ut en hand till andra föreningar som, liksom oss, önskar se en öppnare debatt om svensk ishockeys framtid.
DIF!
Nattuggla_
Inlägg: 3126
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

När nyheten först kom ut om Niklas Wikegård så var känslan för mig bara "Nej, nej, nej. Inte samma misstag igen."
En gammal Djurgårdsprofil som går in som sportchef.

Ju mer tid som gått, nyheten kändes mer ok redan när man förtydligade hans roll som sportsligt ansvarig, så har jag gillat den här rekryteringen mer och mer.
Jag är övertygad om att när Niklas slutar så är vi återigen en stabil förening ekonomiskt och ett Topp-6 lag i SHL. Det här var nog bland det bästa som kunde hända Djurgården Hockey. Jag är riktigt förväntansfull för vad som komma skall.

Jag tycker även att nya VDn låter intressant, men jag kan honom för lite för att uttala mig.
Men känslan nu är bra, även om vi står inför tuffa utmaningar. Och jag hoppas det är exakt den känsla dem kan förmedla till alla runtomkring föreningen och däribland partners och sponsorer.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9444
Blev medlem: 2009-12-01

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Jim Morrison »

Det beror ju helt och hållet på hur vi styr upp ekonomin framöver. Om man läser mellan raderna kan man ju se att det behövs ett rejält tillskott från partners och privatpersoner för att ens kunna konkurrera på den här nivån.

Eller det är väl inte ens mellan raderna. Står ju klart och tydligt att någonting behöver förändras drastiskt eller så behöver vi som skrivet ovan.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_
Inlägg: 3126
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-03-04 12:50:12 Det beror ju helt och hållet på hur vi styr upp ekonomin framöver. Om man läser mellan raderna kan man ju se att det behövs ett rejält tillskott från partners och privatpersoner för att ens kunna konkurrera på den här nivån.

Eller det är väl inte ens mellan raderna. Står ju klart och tydligt att någonting behöver förändras drastiskt eller så behöver vi som skrivet ovan.
Det är ingen lätt uppgift. Det säger man ju utåt också. Men man måste nånstans tro på det, annars kan vi istället lägga oss ned och självdö och starta om i Division 6.
Allt börjar ju med rätt rekrytering, och det är den jag kommenterar ovanför.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9444
Blev medlem: 2009-12-01

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-04 12:54:24
Jim Morrison skrev: 2024-03-04 12:50:12 Det beror ju helt och hållet på hur vi styr upp ekonomin framöver. Om man läser mellan raderna kan man ju se att det behövs ett rejält tillskott från partners och privatpersoner för att ens kunna konkurrera på den här nivån.

Eller det är väl inte ens mellan raderna. Står ju klart och tydligt att någonting behöver förändras drastiskt eller så behöver vi som skrivet ovan.
Det är ingen lätt uppgift. Det säger man ju utåt också. Men man måste nånstans tro på det, annars kan vi istället lägga oss ned och självdö och starta om i Division 6.
Allt börjar ju med rätt rekrytering, och det är den jag kommenterar ovanför.
Absolut. Jag tror Wikegård är helt rätt person att styra den här organisationen i en presidentroll. Han är omtyckt av många och har ett enormt kontaktnät efter hans tid i branschen. Han kan nog trycka på rätt knappar både här och där för att få till möten med eventuella partners och inom ligasystemet. Sånemyr vet jag inte än.

Så synd att det verkar skita sig med Nybladh för det känns som att han hade kunnat bli ett perfekt komplement till ovanstående och kunna fokusera 100% på sporten samt göra mycket med små medel. Men med tanke på texten som lades ut känns det inte som att vi kan ligga på en SHL-nivå vad gäller sportchefslön. Tyvärr.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2024-03-04 12:50:12 Det beror ju helt och hållet på hur vi styr upp ekonomin framöver. Om man läser mellan raderna kan man ju se att det behövs ett rejält tillskott från partners och privatpersoner för att ens kunna konkurrera på den här nivån.

Eller det är väl inte ens mellan raderna. Står ju klart och tydligt att någonting behöver förändras drastiskt eller så behöver vi som skrivet ovan.
Ja kalkylen är att det är för dyrt att bedriva konkurrenskraftig verksamhet på hockeyallsvensk nivå med de förutsättningar (läs kostnader) som finns i Stockholm. I alla fall om man skall ha full lagstege, damlag mm. Dvs verksamheten kan inte bära sina egna kostnader över tid om man samtidigt skall ha råd med en spelartrupp tung nog att gå upp till SHL. Så antingen får man med hjälp av extern finansiering satsa i ett högriskprojekt att "gå upp" eller så får man lägga ner saker.
Det är egentligen inga nyheter när det kommer till Stockholmshockeyn och det har varnats om det ganska länge. Det finns ju knappt en hockeyförening i hela Stockholm på någon nivå som skulle överleva utan sponsorer (dvs externt kapital) och en massa eldsjälar.

Man kan inte säga att systemet är riggat men det har ett antal år premierat mekanismer som gör att det riggar sig självt med tiden och cementerar föreningar i respektive liga. Med en allvarlig risk för ekonomisk katastrof och förlust av elitlicensen för de lag som åker ur så har jag full förståelse för de röster som vill "stänga" högstaligan då de flesta är väl insatta i vad en degradering faktiskt innebär i dagsläget.

I ett längre perspektiv så "tävlar" man inte i sporten Ishockey utan i ekonomi och till skillnad från fotbollen är egen talangutveckling inte en särskilt lönsam historia men dagens regelverk så varför skulle en elitförening syssla med sånt och ge något tillbaka till idrotten hockey?
Senast redigerad av Praetori den 2024-03-04 13:25:30, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8113
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

Jag blev också lycklig över att höra att Wikegård var klar för oss, alltid gillat honom. Däremot vill man förändra ligasystem och allt hur övergångar och allt ska se så hade han varit bättre som VD för Svenska ishockeyförbundet.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2024-03-04 13:25:06 Jag blev också lycklig över att höra att Wikegård var klar för oss, alltid gillat honom. Däremot vill man förändra ligasystem och allt hur övergångar och allt ska se så hade han varit bättre som VD för Svenska ishockeyförbundet.
Kan han lyckas med att samla Hockeyettan och Hockeyallsvenskans föreningar bakom sig så har han nog mer clout än Plars har som VD.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

Praetori skrev: 2024-03-04 13:28:42
Mattias_87 skrev: 2024-03-04 13:25:06 Jag blev också lycklig över att höra att Wikegård var klar för oss, alltid gillat honom. Däremot vill man förändra ligasystem och allt hur övergångar och allt ska se så hade han varit bättre som VD för Svenska ishockeyförbundet.
Kan han lyckas med att samla Hockeyettan och Hockeyallsvenskans föreningar bakom sig så har han nog mer clout än Plars har som VD.
Lantisklubbarna i SHL kommer inte gå med på några förändringar. Möjligen kan man öppna upp kvalspelet lite men det kan också sluta tvärtom. Nu är dessutom bordet dukat för att plundra Stockholm på talanger till hockeygym.

Blir nog till att jobba hårt på sponsordelen eller fribryta från ligaavtalet a la Boden om man vill förändra den ekonomiska bilden. Vore intressant med statistik över tittarsiffror på Tv4 för de olika ligorna och lagen.
EspenK
Inlägg: 9044
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av EspenK »

Efter att ha läst meddelandet tänker jag:

1. Blottad strupe. Vi är på väg att bli Bajen fans?
2. Hur illa är det inför nästa sässe?
Pratar vi en halvering av budget? Ca 15 milj eller ännu sämre? I så fall måste vi förhandla om de dyra kontrakten. Brodin,Kruger kommer ju stå för mer än en. Tredjedel av lönekostnaderna själva.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

EspenK skrev: 2024-03-05 06:03:17 Efter att ha läst meddelandet tänker jag:

1. Blottad strupe. Vi är på väg att bli Bajen fans?
2. Hur illa är det inför nästa sässe?
Pratar vi en halvering av budget? Ca 15 milj eller ännu sämre? I så fall måste vi förhandla om de dyra kontrakten. Brodin,Kruger kommer ju stå för mer än en. Tredjedel av lönekostnaderna själva.
Budgeten kommer såklart bantas en del men också mycket kontrakt som löper ut. Jag tror att man dels vill skapa en ingång i den här debatten man vill ha igång och dels tidigt signalera att vissa nedskärningar kan komma att ske samt signalera till partners/fans att all hjälp behövs. Gillar ändå den tydliga kommunikationen som kommer från nya VD. Tror vi ändå kommer ha en bra HA-budget om än inte i närheten av första två åren.

Rensar vi i de kvarvarande kontrakten är mycket vunnet. Kan inte tänka mig annat än att Krügers är justerad i och med förlängningen.

Renen, Brodin måste man väl prata med. Klasen tror jag lägger av om det fortsätter se lika avslaget ut för hans del som sista tiden.
Nattuggla_
Inlägg: 3126
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

EspenK skrev: 2024-03-05 06:03:17 Efter att ha läst meddelandet tänker jag:

1. Blottad strupe. Vi är på väg att bli Bajen fans?
2. Hur illa är det inför nästa sässe?
Pratar vi en halvering av budget? Ca 15 milj eller ännu sämre? I så fall måste vi förhandla om de dyra kontrakten. Brodin,Kruger kommer ju stå för mer än en. Tredjedel av lönekostnaderna själva.
15 mille är inte dåligt på den här nivån heller, får man ändå tänka.
Det är ju just de dyra kontrakten du nämner som är problemet.

Man kan ha ett topplag i Hockeyallsvenskan för 15-17 miljoner. Sedan möjligtvis få ett tillskott av Djurgårdshjärtat + sponsorer i slutet på en säsong och ta in spets.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-05 08:58:10
EspenK skrev: 2024-03-05 06:03:17 Efter att ha läst meddelandet tänker jag:

1. Blottad strupe. Vi är på väg att bli Bajen fans?
2. Hur illa är det inför nästa sässe?
Pratar vi en halvering av budget? Ca 15 milj eller ännu sämre? I så fall måste vi förhandla om de dyra kontrakten. Brodin,Kruger kommer ju stå för mer än en. Tredjedel av lönekostnaderna själva.
15 mille är inte dåligt på den här nivån heller, får man ändå tänka.
Det är ju just de dyra kontrakten du nämner som är problemet.

Man kan ha ett topplag i Hockeyallsvenskan för 15-17 miljoner. Sedan möjligtvis få ett tillskott av Djurgårdshjärtat + sponsorer i slutet på en säsong och ta in spets.
Vi har lite över från insamlingen också + jag förutsätter att vi kör 1-2 fansens spelare till nästa bygge med tanke på det intresse som var. Förhoppning är väl att 15 miljoner i grund kryddas upp till ca 20 miljoner med hjärtat, extra spons och insamlingar.
Nattuggla_
Inlägg: 3126
Blev medlem: 2021-08-14

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Nattuggla_ »

dr111DIF skrev: 2024-03-05 09:56:02
Nattuggla_ skrev: 2024-03-05 08:58:10
EspenK skrev: 2024-03-05 06:03:17 Efter att ha läst meddelandet tänker jag:

1. Blottad strupe. Vi är på väg att bli Bajen fans?
2. Hur illa är det inför nästa sässe?
Pratar vi en halvering av budget? Ca 15 milj eller ännu sämre? I så fall måste vi förhandla om de dyra kontrakten. Brodin,Kruger kommer ju stå för mer än en. Tredjedel av lönekostnaderna själva.
15 mille är inte dåligt på den här nivån heller, får man ändå tänka.
Det är ju just de dyra kontrakten du nämner som är problemet.

Man kan ha ett topplag i Hockeyallsvenskan för 15-17 miljoner. Sedan möjligtvis få ett tillskott av Djurgårdshjärtat + sponsorer i slutet på en säsong och ta in spets.
Vi har lite över från insamlingen också + jag förutsätter att vi kör 1-2 fansens spelare till nästa bygge med tanke på det intresse som var. Förhoppning är väl att 15 miljoner i grund kryddas upp till ca 20 miljoner med hjärtat, extra spons och insamlingar.
Ja, jag tror 15 är ganska lågt räknat faktiskt.
Vi låg väl närmare 30 nu? Tror Madhawk hade uppgift om 27,5 mille innan Loponen, Ragnarsson och Dahlström.
(om någon har koll får ni gärna rätta mig).

Även om vi har en del dyra kontrakt så försvinner ju också en restlön på Hedström, tre tränares löner (2,5 då med tanke på att vi inte betalar hela Fagervall) och Liss.
Så, mer än 12,5 mille kan det ju inte diffa? Trots de dyra kontrakten och det dåliga ekonomiska läget. Jag räknar med 15 men hoppas snarare på runt 17-18.

Men med en mindre spelarbudget krävs också smartare rekryteringar. Så där är det ju extremt viktigt vilken sportchef vi får in. Jag är spänd på det.
Skriv svar