Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Inlägg av Therocket1 »

Nåväl, då är det läge att börja spekulera kring nästa säsongs trupp. Jag är 110% säker på att DIF fortfarande spelar i ES.

Nåväl, tänkte dra lite kontraktsinfo m.m. så jag kan sätta igång spekulerandet. ;)

Spelare med kontrakt även nästa säsong:

Målvakter:
Daniel Larsson

Backar:
Fredrik Ericsson
Thomas Johansson
Jonas Liwing
Dennis Persson
(Christoffer From-Björk, är inte säker, men jag tror att han har kontrakt över nästa säsong)


Forwards:
Morten Ask
Dick Axelsson
Fredrik Bremberg (08/09)
Pär Bäcker
Nicklas Danielsson
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Nichlas Falk


Spelare med utgående kontrakt denna säsong:

Målvakter:
Teemu Lassila
Stefan Ridderwall

Backar:
Daniel Fernholm
Martin Lindman
Jiri Marusak
Timmy Pettersson
Ronnie Pettersson
Alexander Ribbenstrand

Forwards:
Patric Hörnqvist
Christofer Löfberg
Kristofer Ottosson
Christopher Thörn
Dragan Umicevic
Jimmie Ölvestad


När det gäller dagens trupp så bör vi behålla följande spelare med utgående kontrakt:

Målvakter:
Stefan Ridderwall

Backar:
Daniel Fernholm
Jiri Marusak
Timmy Pettersson
Alexander Ribbenstrand

Forwards:
Patric Hörnqvist
Christofer Löfberg
Kristofer Ottosson
Christopher Thörn
Jimmie Ölvestad

Kommentar: Inget ont om Lassila, men vi behöver en mer rutinerad målvakt bakom Larsson. Med tanke på vad Lassila lyfter så är han alldelles för dyr som andra målvakt, därav så bör han inte få förnyat kontrakt. Ridderwall har framtiden framför sig.

När det gäller backarna så har Lindman varit en flopp. Han är alldelles för ojämn och hans spel speglar inte hans poängskörd, han kan tacka "Linkan" för många utav poängen. När det gäller Ronnie så tycker jag att han spelar på sista versen, är för långsam och med nutidens nya regler så passar han inte in. Ribbenstrand bör lånas ut till en Allsvensk klubb nästa säsong.

Och så forwards då, Umicevic är en ren flopp! Latare, mer ojämnare spelare får man leta efter. T.o.m. Brendl är bättre än Umicevic när det gäller latheten. När det gäller Thörn och Löfberg borde de inte få A-lagskontrakt med DIF, men de bör stanna inom DIFs organisation bli utlånade till Allsvenskan.

Summa sumarum så kommer truppen se ut såhär nästa säsong om vi räknar bort nyförvärv:

Målvakter:
Daniel Larsson
Stefan Ridderwall

Backar:
Fredrik Ericsson
Daniel Fernholm
Christoffer From-Björk
Thomas Johansson
Jonas Liwing
Jiri Marusak
Dennis Persson (Utlånad)
Timmy Pettersson
Alexander Ribbenstrand (Utlånad)

Forwards:
Morten Ask
Dick Axelsson
Fredrik Bremberg
Pär Bäcker
Nicklas Danielsson
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Nichlas Falk
Patric Hörnqvist
Christofer Löfberg (Utlånad)
Kristofer Ottosson
Christopher Thörn (Utlånad)
Jimmie Ölvestad

2 målvakter, 7+2 backar samt 11+2 forwards.

Men nu kommer vi till det roliga, vilka med kontrakt även nästa säsong som behövs dumpas. :)

Målvakter:
- - - - - -

Backar:
Fredrik Ericsson
Jonas Liwing

Forwards:
Morten Ask
Pär Bäcker

Kommentar: Ericsson är en utav de största flopparna jag har sett i DIF, han måste puts väck. Liwing tycker jag har fått sina chanser nu, har i princip aldrig sett ett slagskott från han, trots att han besitter ett bra slagskott. Vi behöver spelare som vågar, det gör inte Liwing.

Ask har varit en mindre besvikelse, men jag vill göra plats för en annan utlänning som håller högre klass. Han har inte de egenskaperna som en center i DIF bör ha. Han är en rollspelare i mina ögon. När det gäller Bäcker så är han helt enkelt för dålig för att vara en 2a line center men för dyr för att vara en 3e line, tyvärr, men han måste bort.

Det betyder att i nuläget så har vi:
2 målvakter, 5+2 backar och 9+2 forwards.

Nu kommer vi till något annat roligt, nyförvärv. Här kommer jag lista en del spelare som i mina ögon passar in i DIF, både hockeymässigt och karaktärsmässigt.

Målvakter:
Joaquin Gage
33 år, vänsterplock
Essen Mosquitoes, 2.GBun
Kanada
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdis ... B%5D=13118
Kommentar: En rutinerad publikfavorit som DIF med lätthet bör kunna knyta tillbaks med tanke på att han lirar i den tyska andraligan just nu. En rutinerad målvakt, har varit med om det mesta och kan bistå med mängder utav erfarenhet till Larsson, den perfekta backupen!

Backar:
Mario Cartelli
27 år, högerskytt
HC Plzen, O2 Extraliga
Tjeckien
http://www.eurohockey.net/players/show_ ... erial=6231
Kommentar: Duktig PP-back som har ett mycket bra skott, bra precision och styrka. Har även ett fint passningsspel och kan med gott resultat användas som speluppläggare på blå. Är en mycket skicklig skridskoåkare. Besitter även ett bra defensivt spel tillskillnad från ex. Lintner.

Zdenek Kutlák
26 år, vänsterskytt
HC Ceské Budejovice, O2 Extraliga
Tjeckien
http://www.eurohockey.net/players/show_ ... rial=35802
Kommentar: En tung tvåvägsback vars främsta styrka är det defensiva spelet. Han använder sina 100 pannor på ett ypperligt, duktig skridskoåkare men även duktig offensivt. Har en del NHL rutin, men mycket AHL rutin.

Oscar Eklund
18 år, vänsterskytt
Djurgårdens IF J20, J20 Superelit
Sverige
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4353
Kommentar: Kommande storback som är bättre än Persson och Ribbenstrand. Han är grymt lugn i vartenda situation han befinner sig i, tvåvägsback, dock lite åt det defensiva hållet. Kan även lånas ut om det skulle behövas.

Forwards:
Pär Arlbrandt
24 år, högerskytt
Rögle BK, Allsvenskan
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=825
Kommentar: En spelare som fullkomligt har öst in poäng i Allsvenskan i flera säsonger nu. Har tagit ännu ett kliv framåt. Perfekt ersättare för Umicevic.

Petr Sykora
28 år, vänsterskytt
HC Moeller Pardubice, O2 Extraliga
Tjeckien
http://www.eurohockey.net/players/show_ ... erial=6091
Kommentar: Grymt duktig center som har spelat en hel del med Tjeckien i många olika sammanhang. En stadig poängplockare, bra speluppläggare. Även duktig i boxplay.

Patrik Lundh
18 år, vänsterskytt
Djurgårdens IF J20, J20 Superelit
Sverige
Kommentar: Har fullkomligen dominerat i J20, 39p på 20 matcher talar sitt tydliga språk. Grymt bra skridskoåkare, nästan Ölvestad-klass. Dock en klubbteknik bättre än Ölvestads, kan bli något riktigt stort.

Summa sumarum så får vi denna trupp:

Målvakter:
Joaquin Gage
Daniel Larsson

Backar:
Mario Cartelli
Oscar Eklund
Daniel Fernholm
Christoffer From-Björk
Thomas Johansson
Zdenek Kutlák
Jiri Marusak
Timmy Pettersson

Forwards:
Pär Arlbrandt
Dick Axelsson
Fredrik Bremberg
Nicklas Danielsson
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Nichlas Falk
Patric Hörnqvist
Patrik Lundh
Kristofer Ottosson
Petr Sykora
Jimmie Ölvestad

Utlånade:
Stefan Ridderwall, målvakt
Dennis Persson, back
Alexander Ribbenstrand, back
Christofer Löfberg, forward
Christopher Thörn, forward

I mina ögon är detta en trupp som kan slåss om en topp 4 plats. Utan tvekan. Lönebudgeten har i stort sett inte ökat så himla mycket, men en liten ökning har det blivit.

Några femmor då som avslutning:

Bremberg - Sykora - Hörnqvist
Kutlák - Marusak

Ölvestad - Falk - Arlbrandt
Timmy - Cartelli

Axelsson - Ottosson - Danielsson
Fernholm - Johansson

Fimpen - Engqvist - Lundh
From-Björk - Eklund

Posta gärna era tankar och funderingar kring nästa års trupp. Båda era egna trupper samt den ovan, hoppas att ni har haft en trevlig läsning!
Bild
henke
Inlägg: 91
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Bor i Göteborg

Inlägg av henke »

Att du orkar spåna inför nästa säsong när läget är som det är har jag lite svårt att förstå. Men kör på.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

Om du läser min andra mening så förstår du varför jag spånar.
Bild
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag hoppas FÖR ALLT I VÄRLDEN att Jimmie stannar. Han måste vi bara ha. Vad gäller Hörnqvist så är ju han urbra att ha, men jag undrar om han inte köps av en annan toppklubb ute i Europa. Fast han kan iofs stanna i DIF för att uttvecklas...

Annars en helt OK trupp. Själv hoppas jag att Sundin och Ekman vänder hemåt :roll: Som sagt, Ölvestad = ETT MÅSTE!

Therocket: Gå på ett styrelsemöte och lägg upp ditt förslag, vettja!
Säg den glädje som varar
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

De personer som vet om mitt kunnande inom DIFs ledning om den tjeckiska- och slovakiskaligan är fullt medvetna om att de när som helst kan ta kontakt med mig när det behövs spelare därifrån. ;)
Bild
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Det låter bra det. Detta kan nog gå vägen om vi får behålla Jimmie, Bengan, Fernholm och Otto... Otto gör inte lika många mål längre, men han tillför rutin och det måste ju alla lag ha.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Bjurling_39
Inlägg: 322
Blev medlem: 2006-06-05
Ort: Örebro

Inlägg av Bjurling_39 »

Hur kan man låna ut Alexander Ribbenstrand??? Det fattar jag inte! Men att du sedan skrev att Joaquin Gage skulle vara en perfekt back up till Larsson håller jag fullständigt med om! Älskar han spel. Sedan att han drog på sej 53 utm vart jag extra glad! Men det du annars skrev verkar jävlig bra. Men jag saknar fortfarande Macke Nilsson :D
Användarvisningsbild
Elias
Inlägg: 202
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Västerort

Inlägg av Elias »

Fernholm har ytterliggare ett år kvar på kontraktet med Pittsburgh, så han måste med andra ord återvända. Det var därför som DIF bara signade honom på ett år.
Josefsson
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Josefsson »

Jimmie Ölvestad skrev på ett tvåårskontrakt inför den här säsongen och har alltså inte ett utgående kontrakt - se http://www.difhockey.se/nyhet.php?news=3298
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hannula är väl ett alternativ med.Han har kontrakt med ett ryskt lag säsongen ut.Och överenskommelsen med Hv att inte spela för något annat elitserielag gällde väl denna säsong bara
Användarvisningsbild
grandstoff
Inlägg: 227
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Örebro

Inlägg av grandstoff »

hardrocker35 skrev:Hannula är väl ett alternativ med.Han har kontrakt med ett ryskt lag säsongen ut.Och överenskommelsen med Hv att inte spela för något annat elitserielag gällde väl denna säsong bara
Mycket energi borde läggas ner för att få Hannula till laget, men hur överenskommelsen mellan honom och HV ser ut har jag ingen aning om...

Bäcker ska iaf vara kvar. Han ligger trea i den interna poängligan och är nyttig. Om man ska se över prestation kontra lön så är det fler spelare som borde synas; Otto, Falken, Lindman, Eklund... Där finns det anledning att skämmas.
Användarvisningsbild
Diffe89
Inlägg: 1130
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Trallkrogen
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Elias skrev:Fernholm har ytterliggare ett år kvar på kontraktet med Pittsburgh, så han måste med andra ord återvända. Det var därför som DIF bara signade honom på ett år.
Han måste återvända om de vill ha honom, eller?
Gäst

Inlägg av Gäst »

grandstoff skrev:
hardrocker35 skrev:Hannula är väl ett alternativ med.Han har kontrakt med ett ryskt lag säsongen ut.Och överenskommelsen med Hv att inte spela för något annat elitserielag gällde väl denna säsong bara
Mycket energi borde läggas ner för att få Hannula till laget, men hur överenskommelsen mellan honom och HV ser ut har jag ingen aning om...

Bäcker ska iaf vara kvar. Han ligger trea i den interna poängligan och är nyttig. Om man ska se över prestation kontra lön så är det fler spelare som borde synas; Otto, Falken, Lindman, Eklund... Där finns det anledning att skämmas.

Bäcker vill jag också ha kvar..Tror att han kan bli ännu bättre nästa säsong
Användarvisningsbild
Diffe89
Inlägg: 1130
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Trallkrogen
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Egentligen borde vi inte sparka alltför många spelare. Det har blivit en dålig vana att byta ut halva truppen efter varje säsong. Jag tycker helt klart att Fredrik Ericson inte borde få stanna, och att vi verkligen bör se över Lassilas situation. Lindman tycker jag bör få stanna, likaså Bäcker, Ask mfl. Jag tror att det finns något bra att bygga på om vi klarar oss i år. Vi är ett topplag hemma och jumbo borta, det kan inte ha med spelarmaterialet att göra (iaf inte så mycket) när skillnaden är så stor.
Användarvisningsbild
X3M
Inlägg: 366
Blev medlem: 2006-08-10
Ort: Gotland

Inlägg av X3M »

Riktigt bra skrivet.!!
Skriv svar