Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

MAP, fel. Han drar inte dit där slantarna är mest. Ett tydligt exempel på det är att han valde Djurgården.

Ska vi bli mästare inom de närmaste 3 åren är det en förutsättning att det finns en spelare som Marusak i truppen. Jag menar, hur många BRA tvåvägsbackar har vi idag som presterar?

Till Andy, nämn en back som har likadana kvalitéer som Marusak och går på samma pris. Vi har världens chans att knyta upp en utav Europas bästa backar (Ja, han har kapaciteten för det och har visat upp det flera gånger) varför då schabbla bort det? Jag vet inte, men vi kommer nog inte få se några större världsstjärnor inom de närmaste tre åren förutom eventuellt några hemvändare.
Bild
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Självklart måste man vara pragmatisk när man bygger laget. Vad jag säger är att han inte passar in i min vision om laget 07/08. Kan vi inte fylla luckorna med bättre backar och om vi har råd kan han gärna få vara en nödlösning även 07/08. Måste jag välja ser jag hellre att Ragnarsson avslutar sin kariär i DIF 07/08...

Märk väl återigen att jag inte vänder mig mot hans insatser på isen (bortsett från hans fysiska spel) och att jag tycker att det under rådande omständigheter var en kanonvärvning.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

Jag instämmer helt i att han egentligen inte passar in i Djurgårdens nya vision när det gäller att bygga laget kring Stockholmsprofiler. Men då vi inte kan få en likvärdig eller bättre spelare än Marusak så bör man i princip göra allt man kan för att behålla honom. När han spelar 100% utav sin kapacitet så håller han utan problem väldigt, väldigt bra internationell klass. Skulle tom. kunna påstå att han skulle kunna blivit en NHL-back om han varit 5 år yngre och presterat likadant.
Bild
MAP
Inlägg: 187
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av MAP »

the rocket, är jag helt ute och cyklar eller valde han DIF för att övergångssystemet hindrade honom från att söka ny klubb i Ryssland?
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

Han fick inte bara anbud från Djurgården, men ja, han kunde inte söka en ny klubb i Ryssland. Men andra klubbar utanför de ryska gränserna var intresserade och bjöd en hel del kosing.
Senast redigerad av Therocket1 den 2007-01-17 17:51:07, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
*Knirre
Inlägg: 562
Blev medlem: 2005-10-11

Inlägg av *Knirre »

Håller med Andy till 100% angående Marusak.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Therocket1 skrev:Jag instämmer helt i att han egentligen inte passar in i Djurgårdens nya vision när det gäller att bygga laget kring Stockholmsprofiler. Men då vi inte kan få en likvärdig eller bättre spelare än Marusak så bör man i princip göra allt man kan för att behålla honom. När han spelar 100% utav sin kapacitet så håller han utan problem väldigt, väldigt bra internationell klass. Skulle tom. kunna påstå att han skulle kunna blivit en NHL-back om han varit 5 år yngre och presterat likadant.
En liten korrigering - det är ingen ny vision att bygga laget med Stockholmsprofiler. Den har mer eller mindre alltid funnits, även om man trampade snett några år på 90-talet.

Raketen >>> Men då är vi helt överens om Jiri då.
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

Det jag menar med "ny" så är det just att nu håller de verkligen den, förut var vet något halvhjärtat bara.
Bild
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Therocket1 skrev:Det jag menar med "ny" så är det just att nu håller de verkligen den, förut var vet något halvhjärtat bara.
Inte en chans... Kolla moderklubb på laget innan dippen på 90-talet. Det var definitibt inhet halvhjärtat förut - det var DIF!
Therocket1
Inlägg: 920
Blev medlem: 2005-08-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Inlägg av Therocket1 »

Jag pratar om de senaste åren, vad som hände för 10 år sen när jag knappt visste vad hockey var ligger inte i mitt intresse.
Bild
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Therocket1 skrev:Jag pratar om de senaste åren, vad som hände för 10 år sen när jag knappt visste vad hockey var ligger inte i mitt intresse.
Synd - själv är jag jäkligt intresserad av allt som har med DIF att göra och då inte minst gamla goda tider (när jag inte var född) med Lasse Björn, TUmba och Rolle.

Ett tips är att du intresserar dig för lagen från 1983 - 1991 - det var DIF det...
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Fricke »

Andy

Det var tider då inte var och varannan svenskfödd medelmåtta antingen provade lyckan i NHL/AHL eller täljde guld på kontinenten. Förutsättningarna är olika.

Att i första hand värva spelare med Sthlmsanknytning och i andra hand värva Svenskar är ett bra mål. Spelarna känner sig mer hemmastadda och kommer snabbare in i laget. För det är ju precis därför man valt denna strategi - inte för att stockholmare på något sätt skulle vara bättre på hockey. (Inte för att detta garanterar något - se Stefan Pettersson). Du får samtidigt se vad i backväg det finns att tillgå från Sthlmsregionen som är på samma nivå som Marusak. Det får inte bli ett självändamål att ha stockholmare för sakens skull. Marusak är bevisligen inne i laget - lagets förmodligen bästa back. Att då byta ut och "chansa" på någon ny känns vanskligt.

Du skrev också om russin och kakan. Jag håller med dig att dyra importer verkligen ska tillföra något men sett till poängsnitt, speltid m.m så är det väl precis det han gör. Självklart vill jag se en ny Thomas Eriksson eller Stambert men så länge dom inte finns på marknaden ser jag inte fel i att behålla Marusak.

Vi får nog f.ö. snart se en ny gyllene generation i Eklund, From-Björk, Ribbenstrand m.m mycket tackvare Säckens fina jobb med J-lagen.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Fricke skrev:Andy

Det var tider då inte var och varannan svenskfödd medelmåtta antingen provade lyckan i NHL/AHL eller täljde guld på kontinenten. Förutsättningarna är olika.

Att i första hand värva spelare med Sthlmsanknytning och i andra hand värva Svenskar är ett bra mål. Spelarna känner sig mer hemmastadda och kommer snabbare in i laget. För det är ju precis därför man valt denna strategi - inte för att stockholmare på något sätt skulle vara bättre på hockey. (Inte för att detta garanterar något - se Stefan Pettersson). Du får samtidigt se vad i backväg det finns att tillgå från Sthlmsregionen som är på samma nivå som Marusak. Det får inte bli ett självändamål att ha stockholmare för sakens skull. Marusak är bevisligen inne i laget - lagets förmodligen bästa back. Att då byta ut och "chansa" på någon ny känns vanskligt.

Du skrev också om russin och kakan. Jag håller med dig att dyra importer verkligen ska tillföra något men sett till poängsnitt, speltid m.m så är det väl precis det han gör. Självklart vill jag se en ny Thomas Eriksson eller Stambert men så länge dom inte finns på marknaden ser jag inte fel i att behålla Marusak.

Vi får nog f.ö. snart se en ny gyllene generation i Eklund, From-Björk, Ribbenstrand m.m mycket tackvare Säckens fina jobb med J-lagen.
Jag är fullständigt överens med dig Fricke.

DIF:s väg att satsa på juniorer som växer upp till stjänspelare, gör ett par år i NHL och sedan återvänder till DIF är lysande. Kronwall kommer att bli den störste svenske backen i NHL genom tiderna, sedan återvända och förgylla DIF på ålderns höst.

Frågan är bara vad alla "icke russin" gör på lång sikt för de Svenska klubbarna. Dom hindrar våra junisar från att växa in i laget, utvecklas och ta nästa steg. Genom att hela tiden köra på kortsiktiga lösningar och "panikvärvningar" slår man undan benen för sig själv.

Självklart är Boyle välkommen om han vill vara ett av våra russin.

Samtidigt är jag återigen mycket glad och tacksam för värvningen av Jiri. Försöker bara höja perspektivet ett snäpp...

Läs Janne Bengtsson i SvD idag....
smurf02
Inlägg: 95
Blev medlem: 2006-11-01

Inlägg av smurf02 »

I dagens läge ser spelartruppen ut såhär l
v

Målvakter
01 Daniel Larsson
30 Stefan Ridderwall
35 Teemu Lassila

Backar
04 Martin Lindman
06 Ronnie Pettersson
07 Alexander Ribbenstrand
15 Jiri Marusak
18 Thomas Johansson
33 Timmy Pettersson
38 Fredrik Ericson
55 Daniel Fernholm

Forwards
09 Kristofer Ottosson
10 Patric Hörnqvist
14 Christian Sjögren
16 Nichlas Falk
17 Christofer Löfberg
19 Jimmie Ölvestad
20 Christian Eklund
21 Andreas Engqvist
23 Fredrik Bremberg
24 Pär Bäcker
26 Morten Ask
34 Christopher Thörn
44 Nicklas Danielsson
84 Dragan Umicevic


Dessa spelare ska då bort i mina ögon:

Christian Eklund : Tycker killen har underpresterat och begär mer av honnom = Bort.

Morten Ask : Killen e bra men det fins e del spelare som kan ta denna plats = Bort

Christian Sjögren : han e kanske en bra och ruttinerad spelare men även här fins bättre = Bort.

Kristoffer ottosson : En toppspelare men. skulle vara roligt att se någt nytt men det gör inget om han stannar heller = Bort/kvar.

Thomas Johansson : jag förväntar mig mer av han poängmässigt och nu känner jag att vi kan sattsa pengar på någn annan som "Timmy P" därför sätter jag = bort.

Jonas Liwing : allsvenskan bör duga ett år = bort.

Fredrick Ericson : han ska bort tycker att han är helt kass = Bort.

Daniel Larsson : Lassila är stabilare i mål änn vad larsson är ... tror att ett allsvenskt år skulle vara bra för Larsson = Bort/Lån.


om vi tar bort alla dessa ser truppen ut som följande:

Målvakt:
30 Stefan Ridderwall
35 Teemu Lassila

Backar:
04 Martin Lindman
06 Ronnie Pettersson
07 Alexander Ribbenstrand
15 Jiri Marusak
33 Timmy Pettersson
55 Daniel Fernholm


Forwards:
10 Patric Hörnqvist
16 Nichlas Falk
17 Christofer Löfberg
19 Jimmie Ölvestad
21 Andreas Engqvist
23 Fredrik Bremberg
24 Pär Bäcker
34 Christopher Thörn
44 Nicklas Danielsson
84 Dragan Umicevic

Nu kommer vi till dom som ska Lånas ut:
Andreas Engqvist
Christofer Löfberg

Nu e det dax att pressentera Nyförvärven som jag ser det:

Forwards:
Tony Mårtensson:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=59

Esa Pirnes:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2713

Jesper Matsson:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=208

Patrik Elias:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8698

Backar:
Mikko Luoma:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2702

Sanny Lindström:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=725

Christoffer From-Björk:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2280

Målvakt:
Mark Owoya:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5763



Denna trupp Lyder då under dessa namn:


Målvakt:
?? Mark Owoya 3 Målvakt
30 Stefan Ridderwall 2 Målvakt
35 Teemu Lassila 1 Målvakt

Backar:
04 Martin Lindman
06 Ronnie Pettersson
07 Alexander Ribbenstrand
15 Jiri Marusak
33 Timmy Pettersson
55 Daniel Fernholm
?? Mikko Luoma
?? Sanny Lindström
?? Christoffer From-Björk

Forwards
10 Patric Hörnqvist
16 Nichlas Falk
17 Christofer Löfberg = Lån
19 Jimmie Ölvestad
21 Andreas Engqvist = Lån
23 Fredrik Bremberg
24 Pär Bäcker
34 Christopher Thörn
44 Nicklas Danielsson
84 Dragan Umicevic
?? Patrik Elias
?? Tony Mårtensson
?? Jesper Matsson
?? Esa Pirnes



Detta e min laguppställning för kommande sässong .. men säger inte att jag e lysande me detta
robin_dif
Inlägg: 650
Blev medlem: 2005-08-17
Ort: sthlm

Inlägg av robin_dif »

asså är du seriös eller?
Skriv svar