Visst är det komiskt!!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gårdare
Inlägg: 117
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Nacka

Visst är det komiskt!!

Inlägg av Gårdare »

Visst, att vi tappar spelare är inte bra. Men när vi nu gör det, så blir folk ruskigt upprörda över att vi tappar spelare som till 100% inte platsat i förra årets lag!! En smula komiskt! Helt plötsligt står Djurgården hockey på ruinens brant pga av att spelare som "Robban" Nilsson och Staffan Kronwall försvinner.....ööhh och?

Förra årets statistik:

Robert Nilsson 23 2 4 6 6
Johnny Oduya 49 2 4 6 139
Daniel Fernholm 31 3 2 5 22
Staffan Kronwall 35 1 4 5 43

Om någon skulle tala om för mig under gångna säsongen att tre av dessa skulle till NHL, så skulle jag ifrågasätta den personens hockeykunnande.

Allmänna betyg:

Robban, rätt dålig över lag. Glänste till ibland. Men mest på bänken
Jonny, gjorde väl stundtals sitt jobb. Men som vanligt alldeles för ofta i fel bås.
Fernholm, spelade ungefär på Ronnies nivå. Dock en av de bättre i slutspelet. Passar nog bra i NHL. Bra räckvidd och kan slå sarg ut.
Staffan, hade problem att ta plats. Speltid i Brynäs.

Fernholm fick väl någon landskamp, och Jonny lyckades hamna där pga Hardys hybriz. Jag menar kom igen nu! Det är inga stjärnor vi pratar om.

I dagens lag finns det garanterat spelare med högre potential än dessa. Så varför vara orolig över backbesättningen?
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Bra inlägg!

Även jag har lyft på ögonbrynen över vilka spelare som NHL-lagen värvat. Hade Robert Nilsson inte haft Kenta som farsa är jag ytterst tveksam till att han skulle åkt över redan nu. Lill Magics fjolårssäsong var inte så bra, jämför med Luleås talanfulle back Johan Fransson som hade ett mellanår ifjol. Han blev kvar i LHF.

Din avlutande fråga "Så varför vara orolig över backbesättningen?" måste naturligtvis besvaras med att backarna som är kvar inte heller är några stjärnbackar. DIF har några bra forwards och en ung lovande målvakt, men backbesättningen är under all kritik för att tillhöra ett elitserielag, det var den redan innan Fernholm försvann.

I och med att några spelare drog till NHL får DIF iaf lite pengar, dessa slantar måste användas till nyförvärv av andra backar.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Cellus
Inlägg: 129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Cellus »

Även fast spelarna kanske inte gör bra ifrån sig i EHL så kanske dom lyckas bättre i NHL. Ett bra exempel på det är t.ex den största svensk-djurgårdaren på andra sidan Atlanten, Mats Sundin.

Hans säsong i Djurgården innan han åkte över;
1989/1990 - 34-10-8-18-16 (Matcher, mål, assist, total, utvisning)
18p på 34 matcher.. inte så bra.

Men i hans första säsong i NHL

1990/1991 - 80-23-36-59 (Matcher, mål, assist, total, utvisning)
Lite bättre. Så man kan lyckas i NHL även fast man inte lyckas i EHL. Samt visseversa, kolla Näslund t.ex.. Mega stjärna i NHL, en i mängden i MoDo..
" -Vi håller ihop i vått och i tort, för skölden med färgerna gult, rött och blått "
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 189
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Tjäna sin klubb först

Inlägg av Philly Flu »

På något sätt tycker man att en spelare bör ha glänst åtminstonde ett år i sitt elitserielag innan de drar.

Oduya kan jag nog tycka var på gränsen till att vara riktigt etablerad i Djurgården och har gjort några bra säsonger. Robban och Ferna hade fortfarande sitt genombrott framför sig i DIF. Kronvall säckade lite de två senaste säsongerna i stället för att slå igenom stort och bli den stjärnback han hade potential att bli.

Ska NHL sno spelare från Djurgården innan de blommat ut så stannar vi på 16 guld.
Användarvisningsbild
Gårdare
Inlägg: 117
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Nacka

Inlägg av Gårdare »

Cellus skrev:Även fast spelarna kanske inte gör bra ifrån sig i EHL så kanske dom lyckas bättre i NHL. Ett bra exempel på det är t.ex den största svensk-djurgårdaren på andra sidan Atlanten, Mats Sundin.

Hans säsong i Djurgården innan han åkte över;
1989/1990 - 34-10-8-18-16 (Matcher, mål, assist, total, utvisning)
18p på 34 matcher.. inte så bra.

Men i hans första säsong i NHL

1990/1991 - 80-23-36-59 (Matcher, mål, assist, total, utvisning)
Lite bättre. Så man kan lyckas i NHL även fast man inte lyckas i EHL. Samt visseversa, kolla Näslund t.ex.. Mega stjärna i NHL, en i mängden i MoDo..
Hehe, nja 18 pinnar på 34 matcher. Inte så pjåkigt första säongen.
DIF 4 EVER
Inlägg: 317
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av DIF 4 EVER »

Du har rätt. Staffan Kronwall är absolut ingen förlust, bara en skugga av bror sin. Oduya lika så. Han drog på sig en massa onödiga utvisningar som gjorde att DIF alltid fick 2-3 boxplay per match.
Skillnaden det här året är att Oduya kommer dra på sig en massa onödiga utvisningar för Frölunda.
Det borde Djurgårdare vara glada för snarare än ledsna.
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Sundin var matchvinnaren

Inlägg av Frasse »

Hehe, nja 18 pinnar på 34 matcher. Inte så pjåkigt första säongen.
De mål Mats gjorde under sin debutsäsong var inte vilka som helst, utan flera av dem var rent matchvinnande.
Han avgjorde bland annat två matcher i slutsekunderna under en och samma vecka (Råttorna och HIV71).

Däremot är det långt ifrån förvånande att spelare som Robert Nilsson och Daniel Fernholm tar chansen i NHL.
Det ligger i tiden för NHL-lagen att plocka över "billiga" spelare även om Robban faktiskt fick ett riktigt bra kontrakt.
Vad gäller Staffan tror jag det mer handlar om att hans agent, IMG vill han honom på andra sidan pölen och egentligen skulle ha accepterat vilket bud som helst.
Samma sak gäller för Johannes Salmonsson som också representeras av just IMG och det var aldrig aktuellt med spel i Sverige. Utan för att "hans" klubb (läs Pittsburgh) precis som de flesta NHL-klubbarna såg nog med förtjusning hur Johannes ställde upp i CHL-draften för att de själva skulle kunna hålla koll på hans speltid samt förehavanden på isen.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Dr Avalanche
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Dr Avalanche »

Det må vara hänt att Kronwall, Oduya och Fernholm inte är några stjärnbackar. Men de som vi har kvar (möjligtvis med undantag för Pettersson och Mika, samt Adam A som eventuellt kan bli något) är banne mig rejält mycket sämre.

André Matsson, Jonas Liwing och Jesper Björk är inte precis de stabilaste backar man kan bygga sin defensiv på.
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Inlägg av Erik I »

Visst, under "normala omständigheter" hade förlusten av vissa namn inte gjort särskilt mycket, men med tanke på att vissa namn tycks värvade i ren desperation - om inte Difs scouter sett nåt ingen annan sett, vilket man ju kan hoppas - hade man gärna sett att några stannade.

Kan någon kanske också förklara värvningsreglerna för mig och andra som inte har stenkoll? Det är ju en total skillnad mot fotbollen när Dif får 450.00 dollar för tre spelare, kaffepengar egentligen ju. har för mig det finns finns nåt avtal som säger att NHL betalar x antal miljoner till Elitserien varje år och därför får plocka x antal spelare....eller något ditåt. Nån som vet mer?
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Jag tror inte DIF har så mycket scouter att tala om. Särkijärvi har tränat både Mattsson och Björck tidigare, det är förmodligen därför de spelar i DIF den här säsongen.
al bundy
Inlägg: 55
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av al bundy »

Ritterwand skrev:Jag tror inte DIF har så mycket scouter att tala om. Särkijärvi har tränat både Mattsson och Björck tidigare, det är förmodligen därför de spelar i DIF den här säsongen.
Djurgården har en värvningsgrupp där bl.a. Håkan Södergren är med i.
Skriv svar