Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av medu82 »

Har fått svar utav Jesper nu, han verkade ha en hel del mail att svara på :)
Då kanske dem förstår allvaret utav det hela!

"Tja Jocke,
Ledsen om jag är något kortfattad. Många mail att besvara.

Arbetet med att förbättra relationen med UCS har pågått under en tid. Framför allt mer intensivt under de senaste veckorna.
Detta arbete kommer givetvis att fortsätta.
Därför känns det otroligt olyckligt att det blev ett steg tillbaka i fredags.

Hoppas du litar och tror på mig att jag verkligen kommer titta på detta helt opartiskt.

Men när jag bara kortfattat tagit del av bägge sidor så låter det inte som själva säkerhetsarbetet gått utanför de normala rutinerna. Alltså vakterna har stått på de positioner som de alltid står på. Både under och efter matchen.

Hur sedan vakterna skulle agerat vid konfrontationen är något som vi kommer titta närmare på.

Men som ett exempel så vet jag att det bara var fyra vakter som stod utanför. De tre andra vakterna sprang inifrån när de hörde att det blivit livliga diskussioner. Detta vet jag för att jag stod själv kvar inne på Hovet och såg då vakterna springa ut.

Hur de livliga diskussionerna startade vet jag inte.

I den bästa av världar så skulle inte ens möjlighet till diskussion ha uppstått.
Vi håller på jobbar med möjliga lösningar som ska göra att det blir bra för alla parter. Hoppas vi kan komma i mål med det.

Mvh
Jesper "


Jag skulle gissa att de livliga diskussionerna startade pga att UCS kände sig förföljda och filmade och därför sa ifrån...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK
Inlägg: 239
Blev medlem: 2011-11-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Jag avskyr verkligen Abbe och är MYCKET tveksamt inställd till Kaarel "konsumera" Lehiste men den senaste kontroversen med UCS känns lite överdriven.

Snutar/OV har stått vid bortaklackens utgång under alla matcher jag har gått på i år.
Är det UCS som själva leker martyrer och letade upp dessa för att tjafsa eller skedde förföljelse och filmning både på hovet och tydligt utanför?

Vore intressant med info om vad som hände.
Oaklund
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-04-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Oaklund »

Det jag såg var att det stod 4 OVs mitt på globentorget, har aldrig sett dom stå där tidigare.

Ultraskillarna kommer ut och är på väg bort mot bron och tuben, OVsarna flyttar inte på sig och då uppstår det livliga diskussioner.

Jag tycker att det är en märklig positionering av OVs mitt på globentorget, precis som om dom skulle möta upp ultraskillarna när dom kommer ut. Förstår att dom känner sig förföljda.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Det är så jävla beklagligt...Lite mer fingertoppskänsla och vi kanske hade varit ett steg närmare att lösa konflikten. Nu är vi helt plötsligt ännu ett steg längre bort.
OVs har iofs knappast en historia av att vara fingertoppskänsliga. I värsta fall blev dom placerade där på order av Abbe när han fått span på ultraskillarna.
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

De här OV i fredags hade kanske ingen reagerat på om frågan inte redan varit så infekterad. Så man kanske inte ska stirra sig blind på just den här händelsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

Zephyrox skrev:De här OV i fredags hade kanske ingen reagerat på om frågan inte redan varit så infekterad. Så man kanske inte ska stirra sig blind på just den här händelsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det gör inte händelsen mer okej.
Användarvisningsbild
Amadeus
Inlägg: 225
Blev medlem: 2010-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Amadeus »

Jenny Silfverstrand skrev:Som jag tidigare skrev, händelserna i fredags kommer att noggrant utredas. Men vill bara kort redogöra hur användningen av kameror sker kring våra matcharrangemang.

Att det är kameraövervaktning inne på Hovet är inget konstigt, så har det varit i flera år och finns även på Tele2 och Stockholms Stadion. Gäller de flesta arenorna i Sverige.
De Go-Pro kameror som vissa OV är utrustade med är bland annat viktiga ur ett rättsäkerhetsperspektiv, både vad det gäller för besökaren/supportern och ordningsvakterna. Det finns ofta två versioner av vad som har hänt. De filmar dock inte ständigt utan endast när man anser att det finns fog för det. Detta är en stor tillgång för oss när det kommer till att bl a säkerhetsställa vår kravbild mot säkerhetsbolaget.
Om någon känner sig övervakad på ett trakasserande sätt så är det något vi självklart ser över.
Jenny, jag skulle vilja ha ett direkt svar och inga luddigheter till varför är Abbe kvar. Är det för att han inte går att flyttas på pga av olika arbetsavtal, eller är det helt enkelt för att ni inte tycker han misskött sina åtaganden och är en bra säkerhetsansvarig?

Jag är en sån där vanlig, tråkig sittplatsare som klappar takten o sjunger med ibland, dvs ingen som skapar stämning direkt. Jag har gått lika mycket för att se hockey som av njuta av den underbara stämningen vi haft. Nu blir man verkligen gråtfärdig när man tittar på klacken. En liten trogen skara försöker, men de flesta sitter ned med armarna i kors eller håller på med sina telefoner.

För mig är det helt främmande varför ingenting har lösts fast det gått år sen det hela startade.
Så i fredags fick vi se en otrolig förvandling av klacken. Och vad får man då höra efteråt?
Jo, att dessa killar som stod för stämningen har blivit förföljda och filmade av OV. För vad? Kom ordern från Abbe, eller kom den från DIF? Fanns det fog för det mot självaste Oskarshamn, med sina 50 bortafans? När läget varit så jäkla kritiskt med UCS och några av de är på plats en kväll så det måste förstöras på en gång. Fy fan, vad besviken jag är.

Jag vill inte höra att det ska ses över, det hade ni kunna gjort för länge, länge sen.
Tex vid polismassakern i Globenderbyt. Varför har ni inte sett över det? Jag var där med mina två barn, första raden sektionen ovanför så jag såg allt det hemska som hände supportrarna.
Det var väl där allt började? Börja med att se över Abbes agerande från det derbyt.

Den här konflikten håller på att ta död på DIF hockey. Som Adam sa i intervjun efter matchen "det var fansens förtjänst att det blev mål för de hejade på så att vi fick energi". Tänk då att ha så varje match, hur mycket publiken skulle kunna hjälpa laget, men som det varit senaste tiden kommer det förstöra hela hockeyn. Det är väl fan bara att anlita en professionell medlare om ni inte kan hitta en lösning själva. Kan sådana medlare medla framgångsrikt i krigshärjande länder bör de väl kunna hitta en lösning i Djurgårdskonflikten.
"Jag spelar hellre i division 4 iklädd DIF-tröjan än att spela med något annat lag i elitserien"
Fimpen
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av medu82 »

Amadeus skrev:
Jenny Silfverstrand skrev:Som jag tidigare skrev, händelserna i fredags kommer att noggrant utredas. Men vill bara kort redogöra hur användningen av kameror sker kring våra matcharrangemang.

Att det är kameraövervaktning inne på Hovet är inget konstigt, så har det varit i flera år och finns även på Tele2 och Stockholms Stadion. Gäller de flesta arenorna i Sverige.
De Go-Pro kameror som vissa OV är utrustade med är bland annat viktiga ur ett rättsäkerhetsperspektiv, både vad det gäller för besökaren/supportern och ordningsvakterna. Det finns ofta två versioner av vad som har hänt. De filmar dock inte ständigt utan endast när man anser att det finns fog för det. Detta är en stor tillgång för oss när det kommer till att bl a säkerhetsställa vår kravbild mot säkerhetsbolaget.
Om någon känner sig övervakad på ett trakasserande sätt så är det något vi självklart ser över.
Jenny, jag skulle vilja ha ett direkt svar och inga luddigheter till varför är Abbe kvar. Är det för att han inte går att flyttas på pga av olika arbetsavtal, eller är det helt enkelt för att ni inte tycker han misskött sina åtaganden och är en bra säkerhetsansvarig?

Jag är en sån där vanlig, tråkig sittplatsare som klappar takten o sjunger med ibland, dvs ingen som skapar stämning direkt. Jag har gått lika mycket för att se hockey som av njuta av den underbara stämningen vi haft. Nu blir man verkligen gråtfärdig när man tittar på klacken. En liten trogen skara försöker, men de flesta sitter ned med armarna i kors eller håller på med sina telefoner.

För mig är det helt främmande varför ingenting har lösts fast det gått år sen det hela startade.
Så i fredags fick vi se en otrolig förvandling av klacken. Och vad får man då höra efteråt?
Jo, att dessa killar som stod för stämningen har blivit förföljda och filmade av OV. För vad? Kom ordern från Abbe, eller kom den från DIF? Fanns det fog för det mot självaste Oskarshamn, med sina 50 bortafans? När läget varit så jäkla kritiskt med UCS och några av de är på plats en kväll så det måste förstöras på en gång. Fy fan, vad besviken jag är.

Jag vill inte höra att det ska ses över, det hade ni kunna gjort för länge, länge sen.
Tex vid polismassakern i Globenderbyt. Varför har ni inte sett över det? Jag var där med mina två barn, första raden sektionen ovanför så jag såg allt det hemska som hände supportrarna.
Det var väl där allt började? Börja med att se över Abbes agerande från det derbyt.

Den här konflikten håller på att ta död på DIF hockey. Som Adam sa i intervjun efter matchen "det var fansens förtjänst att det blev mål för de hejade på så att vi fick energi". Tänk då att ha så varje match, hur mycket publiken skulle kunna hjälpa laget, men som det varit senaste tiden kommer det förstöra hela hockeyn. Det är väl fan bara att anlita en professionell medlare om ni inte kan hitta en lösning själva. Kan sådana medlare medla framgångsrikt i krigshärjande länder bör de väl kunna hitta en lösning i Djurgårdskonflikten.

Bra skrivet, men är nog bättre att du mailar Jenny det dära, för hon tittar inte in här så ofta(iaf inte svarar)
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
klaiso
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-09-10

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av klaiso »

Tre tankar..

-Att inte någon part har uttryckt sig i frågan på ett vettigt sätt sedan flera år tillbaka tolkar jag som att läget är iskallt och oförändrat.

-De supportrar som bojkottar Hovet har inte gått ut med någonting på flera år, utöver den tweet som har fått overkligt stor uppmärksamhet.

-I fredags gick 15 pers in och förändrade stämningen. Dessa 15 personer hade kunnat vara vilka som helst.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Axel_K »

Inte 15 personer som helst, det krävs 15 personer som är otroligt duktiga på vad de gör och som folk har respekt för.
klaiso
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-09-10

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av klaiso »

Axel_K skrev:Inte 15 personer som helst, det krävs 15 personer som är otroligt duktiga på vad de gör och som folk har respekt för.
Det var först efter 10-15min någon klev på och tystade för att dra igång en ny ramsa. Innan det var det bara malande.
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

klaiso skrev: -I fredags gick 15 pers in och förändrade stämningen. Dessa 15 personer hade kunnat vara vilka som helst.
Nej. Alla har respekt för UCS, vilket gör en stor skillnad.
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av medu82 »

klaiso skrev:Tre tankar..

-Att inte någon part har uttryckt sig i frågan på ett vettigt sätt sedan flera år tillbaka tolkar jag som att läget är iskallt och oförändrat.

-De supportrar som bojkottar Hovet har inte gått ut med någonting på flera år, utöver den tweet som har fått overkligt stor uppmärksamhet.

-I fredags gick 15 pers in och förändrade stämningen. Dessa 15 personer hade kunnat vara vilka som helst.
Sedan så var det väl inte direkt 15 pers som jag förstod det? (o såg från sittplats)
Det var ju Ludde och Pang som drog igång det hela...

Och enligt Jesper så har dem närmat sig varandra på senare tid(iaf i mailet jag fick utav honom och la ut några sidor bakåt).
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
klaiso
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-09-10

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av klaiso »

medu82 skrev:
klaiso skrev:Tre tankar..

-Att inte någon part har uttryckt sig i frågan på ett vettigt sätt sedan flera år tillbaka tolkar jag som att läget är iskallt och oförändrat.

-De supportrar som bojkottar Hovet har inte gått ut med någonting på flera år, utöver den tweet som har fått overkligt stor uppmärksamhet.

-I fredags gick 15 pers in och förändrade stämningen. Dessa 15 personer hade kunnat vara vilka som helst.
Sedan så var det väl inte direkt 15 pers som jag förstod det? (o såg från sittplats)
Det var ju Ludde och Pang som drog igång det hela...

Och enligt Jesper så har dem närmat sig varandra på senare tid(iaf i mailet jag fick utav honom och la ut några sidor bakåt).
Det var ungefär 15 pers som gick in och sjöng. Sen kom fler och fler ner mot den klicken personer. Pang och Ludde klev upp i minut 10 om jag minns rätt.

Mtp på efterspelen lär det dröja innan det sker något liknande igen. Se och lär ni som har drivet?
Stentuff
Inlägg: 500
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Bromma

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stentuff »

klaiso skrev: Mtp på efterspelen lär det dröja innan det sker något liknande igen. Se och lär ni som har drivet?
Nej,väldigt dålig idé. Om vi någonsin vill ha tillbaka UCS till Hovet kan vi ju inte ersätta dom?
Skriv svar