Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Inget av det som hänt eller det som sagts av Jenny (DIF) är nytt för mig. Samma visa förut med, nu finns det twitter bara så info hann snabbt ut till folk. Har pratat om det här förut och varit medveten om alla dessa bortförklaringar. När man väl pratar med någon från DIF så "utreds det" och "nä dem vill inte prata", "vi har gjort förändringar" .... "vi lyssnar".

Orkar inte ens reagera på det här med nu, rycker bara på axlarna och konstaterar att situationen är likadan idag med. Att det sedan sattes på "Åh en sådan härlig dag" i 200 decibel när det skanderades AVGÅ ABBE'r rätt lustigt då det förtydligar hela situationen ännu mer.

Jag har hetsat igång mina polare som bara går sporadiskt att alla ska med på JK dagen. Då ska det fan bli varse på kontrast!! Hoppas fler blev inspirerade till aktion nu, tillsammans som en Djurgårdsfamilj!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 808
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Rojk »

Fast Gopro-kamerorna handlar inte specifikt om just IKO-matchen utan är ett redskap i ordningsvakternas vardag. Detta säger jag utan en större inblick i deras arbete, snackade bara med en som hade när jag var på kareokekväll.

Lägg hellre vikt på antalet OVs och vad de gjorde än att de bär kameror!
It's easier to be an asshole to words than to people
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Bluebrigade08 »

Vad krävs för Abbe ska få sparken? Hur många övertramp ska han få göra? Att bli filmad på en match mot Oskarshamn är inget annat en skandal!! När väl UCS kommer och skapar en stämning som inte funnits på hela säsongen så får ni dom att känna sig ovälkomna med kameror i ansiktet. Sparka Abbe innan det är för sent !!
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

JK-dagen efter jul kommer det nog garanterat ske någon form av aktion, det säger jag utan några som helst belägg men det förstår nog vem som helst. Jag kommer inte gå på någon match fram tills dess i alla fall, och jag hoppas fler hakar på efter det som skedde nu senast.
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

Örebroarn skrev:Svaret från Jenny är ett skämt. Finns inget mer att säga.
Det är absolut inget skämt. Det är en förklaring varför de har kameror på magen. Det ser man ganska ofta nuförtiden.
När det är MOTIVERAT.

Frågan är varför det ska finnas på våra hemmamatcher? Är det motiverat? Vem har i så fall motiverat det? Är det SÄK själva eller kommer det uppifrån?
När alla är överens om att vi vill rädda läktarkulturen och kulturbärarna upplever sig bli trakasserade när de filmas. Varför filmas det då?

Det är lätt att tro att man inte har gett SÄK de rätta taktiska instruktionerna, när det gäller att ha en bra dialog med de som skapar vår läktarkultur.
Så då kan man anta att SÄK filmar utan att bry sig om vad detta innebär för stämningen på en match. Jag tror inte ledningen har sagt att "när ni ser UCS på Hovet så filma!". Men de har inte heller sagt "om UCS dyker upp igen så jobba diskret för vi ligger i en kritisk situation med dem, som vi inte vill förstöra".
Jag tycker ledningen måste börja tänka inte bara strategiskt "Vi vill ha bra stämning", utan också taktiskt "Sabba inte för dem som skapar bra stämning".
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Malto »

Det är enkelt. Styrelsen kan inte backa för ultimatum, för man vet inte vad det i så fall slutar med nästa gång, att publiken inte kommer om inte tränaren eller spelare X får sparken, eller att man vid äventyr av bojkott vill bestämma vilka som värvas osv.

Påvisa därför i stället problemet, ta om inte diskussionen så i alla fall beskriv problemet, och se till att övertyga med argumenten (verkar ju vara rätt lätt detta fall).
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Malto »

minalman skrev:
Örebroarn skrev:Svaret från Jenny är ett skämt. Finns inget mer att säga.
Det är absolut inget skämt. Det är en förklaring varför de har kameror på magen. Det ser man ganska ofta nuförtiden.
När det är MOTIVERAT.

Frågan är varför det ska finnas på våra hemmamatcher? Är det motiverat? Vem har i så fall motiverat det? Är det SÄK själva eller kommer det uppifrån?
När alla är överens om att vi vill rädda läktarkulturen och kulturbärarna upplever sig bli trakasserade när de filmas. Varför filmas det då?

Det är lätt att tro att man inte har gett SÄK de rätta taktiska instruktionerna, när det gäller att ha en bra dialog med de som skapar vår läktarkultur.
Så då kan man anta att SÄK filmar utan att bry sig om vad detta innebär för stämningen på en match. Jag tror inte ledningen har sagt att "när ni ser UCS på Hovet så filma!". Men de har inte heller sagt "om UCS dyker upp igen så jobba diskret för vi ligger i en kritisk situation med dem, som vi inte vill förstöra".
Jag tycker ledningen måste börja tänka inte bara strategiskt "Vi vill ha bra stämning", utan också taktiskt "Sabba inte för dem som skapar bra stämning".
Klokt.
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Raus skrev:JK-dagen efter jul kommer det nog garanterat ske någon form av aktion, det säger jag utan några som helst belägg men det förstår nog vem som helst. Jag kommer inte gå på någon match fram tills dess i alla fall, och jag hoppas fler hakar på efter det som skedde nu senast.
Överlever nog en paus från DIF tills efter jul jag med ....
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Magnutz »

Kan tycka det är bra att låta det gå i alla fall en arbetsvecka innan dom faller över Jenny och övrig DIF Hockey-personal. Det måste ju hållas möten och styrelse m fl måste sättas in i allt. Nu menar inte jag att det kommer en lösning, för det vet jag inget om. Jag hoppas däremot, så förbannat mycket, att det får en bra lösning för oss alla och jag önskar den så snart som möjligt.

Förklaringen till varför OVs har kamera är just det: En förklaring eftersom så många undrat varför de har kameror.

Dags att sova. Lång dag framför oss som slutar med match mot VIK. Huga!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
DIF_Söderort
Inlägg: 55
Blev medlem: 2012-07-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIF_Söderort »

Jenny Silfverstrand skrev:Som jag tidigare skrev, händelserna i fredags kommer att noggrant utredas. Men vill bara kort redogöra hur användningen av kameror sker kring våra matcharrangemang.

Att det är kameraövervaktning inne på Hovet är inget konstigt, så har det varit i flera år och finns även på Tele2 och Stockholms Stadion. Gäller de flesta arenorna i Sverige.
De Go-Pro kameror som vissa OV är utrustade med är bland annat viktiga ur ett rättsäkerhetsperspektiv, både vad det gäller för besökaren/supportern och ordningsvakterna. Det finns ofta två versioner av vad som har hänt. De filmar dock inte ständigt utan endast när man anser att det finns fog för det. Detta är en stor tillgång för oss när det kommer till att bl a säkerhetsställa vår kravbild mot säkerhetsbolaget.
Om någon känner sig övervakad på ett trakasserande sätt så är det något vi självklart ser över.
Som vanligt är det bara snack från styrelse folk. Jenny när ska ni börja prata med supportergrupperna som bojkottar tack vare abbes övertrtamp.
Kraven är inte stora, kraven är bort med abbe och att DIF Hockey ska stå bakom sina supportrar, som DIF Fotboll gör. Abbe har noll förtroende hos supportrarna, gör det enda rätta och ta bort han.
DIF Hockey är ingetting utan sina supportrar och den här säsongen har verkligen visat det. Börja visa att ni vill ha kvar supportergrupperna eller ta konsekvensen av era korkade beslut.
Karel måste avgå
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Zephyrox »

Jag känner spontant att det är värre att kamerorna inte är igång hela tiden. Om en supporter tänder en bengal är det väl troligt att den där kameran hoppar igång men när en övertänd OV vevar med batongen kan man fråga sig om han slår på kameran först. Är det troligt att den som får dessa filmer kommer få en opartisk bild?

Jag kan förstå att det är svårt att få en stor folksamling att behålla lugnet ibland. Men det finns hundra sätt att provocera en lugn folksamling också!
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Jepe »

Vaddå när "det finns fog för det"? ska kamerorna användas ska de vara på hela tiden, hur ska man annars veta hela händelseförloppet? Nej detta är ett stort skämt, se till att ordna upp den här soppan nu.

Skönt att fler börjat tröttna och för upp ögonen. Gör mig riktigt glad!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Daniel942 »

Det är Abbe som lär ut OVs hur de ska agera också. Det har ju funkat bra. :lol:
DIF!
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av -daniel- »

Jenny Silfverstrand skrev:Som jag tidigare skrev, händelserna i fredags kommer att noggrant utredas. Men vill bara kort redogöra hur användningen av kameror sker kring våra matcharrangemang.

Att det är kameraövervaktning inne på Hovet är inget konstigt, så har det varit i flera år och finns även på Tele2 och Stockholms Stadion. Gäller de flesta arenorna i Sverige.
De Go-Pro kameror som vissa OV är utrustade med är bland annat viktiga ur ett rättsäkerhetsperspektiv, både vad det gäller för besökaren/supportern och ordningsvakterna. Det finns ofta två versioner av vad som har hänt. De filmar dock inte ständigt utan endast när man anser att det finns fog för det. Detta är en stor tillgång för oss när det kommer till att bl a säkerhetsställa vår kravbild mot säkerhetsbolaget.
Om någon känner sig övervakad på ett trakasserande sätt så är det något vi självklart ser över.
Tack att du svarar.

Det är en enorm skillnad på en konstant kameraövervakning inne i arenan och en godtycklig manuell övervakning av vissa utvalda individer. För mig ter det som en extremt kränkande åtgärd, begriper man inte att just det tilltaget (dvs att helt plötsligt plocka fram OV-arsenalen's goons och deras GoPro utrustning just när gänget som inte gått på hockey på över två år kommer till arenan) är extremt provocerande så förstår jag verkligen att UCS inte är intresserade av att möta Djurgården Hockey i ett möte och försöka lösa själva kärnfrågan. Det är ju just det här frågan handlar om från början. UCS betraktas av någon helt outgrundlig anledning som huliganer, det finns inget annat sätt att se det på.

Det är inte acceptabelt att Djurgården Hockey lämpar över ansvaret på Alberts bolag och skyller i från sig när liknande oförätter inträffar år 2013 - känns väldigt mycket Nordkorea över hela tilltaget och jag och många med mig kommer förmodligen välja att sluta gå på hockey om inte de här galenskaperna får ett slut. Nu. Är det värt att tappa publik - och i förlängningen naturligtvis pengar - på principfrågor?

Vidare skulle jag gärna vilja veta hur avtalet med SE Säkerhet ser ut, hur lång löptid är det kvar på kontraktet? Är det så att vi (dvs Djurgården Hockey) sitter i ett avtal som vi inte kan krångla oss ur för stunden handlar det om transparens mot sina medlemmar. Var tydlig, informera om hur situationen ser ut och vad som är på gång. Jag kan lova dig att sålda säsongskort nästa år kommer sjunka drastiskt om ni fortsätter att ta lika lättvindigt på de här frågorna; det är liksom inte ett tomt hot utan en reell verklighet som klubben står inför. Ett vägskäl.

Ta ställning och gör det fort.
Bild
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Arkju »

Jenny Silfverstrand skrev:Som jag tidigare skrev, händelserna i fredags kommer att noggrant utredas. Men vill bara kort redogöra hur användningen av kameror sker kring våra matcharrangemang.

Att det är kameraövervaktning inne på Hovet är inget konstigt, så har det varit i flera år och finns även på Tele2 och Stockholms Stadion. Gäller de flesta arenorna i Sverige.
De Go-Pro kameror som vissa OV är utrustade med är bland annat viktiga ur ett rättsäkerhetsperspektiv, både vad det gäller för besökaren/supportern och ordningsvakterna. Det finns ofta två versioner av vad som har hänt. De filmar dock inte ständigt utan endast när man anser att det finns fog för det. Detta är en stor tillgång för oss när det kommer till att bl a säkerhetsställa vår kravbild mot säkerhetsbolaget.
Om någon känner sig övervakad på ett trakasserande sätt så är det något vi självklart ser över.
En kamera som bärs OCH STYRS av en OV förstår jag inte hur det ska kunna öka rättssäkerheten för besökare/supporters? Med ett sånt upplägg är det högst osäkert att hela bilden av en uppkommen situation finns med. Jag har väldigt svårt att se nuvarande upplägg som något som gör att ni kan säkerställa kravbilden mot säkerhetsbolaget.
En kamera som bärs av OV och som inte på något sätt kan styras av denna (av/på, radering osv) och som efter användande samlas in av Djurgården för uppföljning/tömning är något som ger helt andra möjligheter att faktiskt använda kameror på ett vettigt och rättssäkert sätt.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Skriv svar