Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

Mindrocker skrev:
pulverapa skrev:
Mindrocker skrev:
pulverapa skrev:
Mindrocker skrev: Det kan synas vara en petitess i sammanhanget, men lyssnar man närmare och funderar lite över texten och hur klacken framför den så inser man snabbt att framförandet motverkar textens innehåll. I stället för att livet känns lätt efter den avslutande strofen så bidrar klackens totala tonartsmiss i just det partiet till att man känner precis tvärtom. Det är snudd på pinsamt att de som står i klacken inte tar sig tid till att lyssna igenom SFGD ordentligt ett par gånger och får kläm på slutpartiet. Det borde vara obligatoriskt om man köper klackkort.
Det handlar inte om sista stroferna i sången, det handlar om att folk helt enkelt inte kan sjunga, eftersom det är fel tonart i klacken redan från början. Man lyssnar inte. Men ärligt talat bryr jag mig inte. Det är helt okej ändå. Anledningen till att jag är lite insatt är att jag faktiskt sjungit kör på relativt professionell nivå.

Sen kan det ju också tilläggas att detta är vår svåraste sång.
Intressant. Men borde det inte vara så att även om klacken hamnar fel redan från början så borde de väl sjunga fel på samma sätt genom hela SFGD, eller är det just den genomgående felaktiga tonarten som gör att det låter extra illa på slutet?
Folk klarar inte av att sjunga så "högt" i slutet i den felaktiga tonarten helt enkelt. Den ligger säkert en ters (två steg på ett piano) för högt. Då blir det svårt och sista biten hamnar i lägre tonart.

Och ja, det är genomgående fel i hela sången. Men många sjunger också "rätt". Cred till dem!
Med andra ord borde en genomlysning eller två inte vara helt fel om det är en sådan svår sång. Hoppas att sångfåglarna har hunnit med det till i kväll ...
Det är ingen idé. SFGD är en svår sång. That's it.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Andy »

Djurgårdshjälpens nästa insamling får kanske gå till stämgafflar att dela till publiken
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

Andy skrev:Djurgårdshjälpens nästa insamling får kanske gå till stämgafflar att dela till publiken
Inga problem. Stämgafflar kostar väl typ 20 spänn styck. Vet inte hur många jag har. Kanske kan donera några ;)
S. Skuggan
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av S. Skuggan »

pulverapa skrev:
Andy skrev:Djurgårdshjälpens nästa insamling får kanske gå till stämgafflar att dela till publiken
Inga problem. Stämgafflar kostar väl typ 20 spänn styck. Vet inte hur många jag har. Kanske kan donera några ;)
Hjälper sådana för en som är tondöv? Typ mig?


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Heaty
Inlägg: 673
Blev medlem: 2009-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Rönninge

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Heaty »

Tror det säkraste är att alla håller käften så att någon inte råkar sjunga fel, så kan vi hyra in en sponsorklack (Skoda Klacken?) med bara erfarna körsångare.
Då blir det ordning på vår supporterkultur!
Användarvisningsbild
Rebban
Inlägg: 32
Blev medlem: 2013-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Rebban »

Heaty skrev:Tror det säkraste är att alla håller käften så att någon inte råkar sjunga fel, så kan vi hyra in en sponsorklack (Skoda Klacken?) med bara erfarna körsångare.
Då blir det ordning på vår supporterkultur!
Haha exakt!
DIFdalarna
Inlägg: 103
Blev medlem: 2010-12-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIFdalarna »

S. Skuggan
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av S. Skuggan »

Heaty skrev:Tror det säkraste är att alla håller käften så att någon inte råkar sjunga fel, så kan vi hyra in en sponsorklack (Skoda Klacken?) med bara erfarna körsångare.
Då blir det ordning på vår supporterkultur!
Skulle i vart fall överaska om exempelvis domkykokören eller kanske fler körer fyllde upp i kurvan och ex. sjunger Gamla Djurgården i a cappella, samt i övrigt stöttar klacken.
Givet då i rät tonart, med eller utan stämgaffel!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

S. Skuggan skrev:
pulverapa skrev:
Andy skrev:Djurgårdshjälpens nästa insamling får kanske gå till stämgafflar att dela till publiken
Inga problem. Stämgafflar kostar väl typ 20 spänn styck. Vet inte hur många jag har. Kanske kan donera några ;)
Hjälper sådana för en som är tondöv? Typ mig?


Sent from my iPad using Tapatalk
Nej, det gör det nog inte. Kan man inte lyssna på melodin och sjunga i rätt tonart så ser jag inte hur en stämgaffel skulle hjälpa... :)

Vill poängtera att jag inte störs ett dugg av detta. Jag tycker det låter bra. :)
S. Skuggan
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av S. Skuggan »

pulverapa skrev:
S. Skuggan skrev:
pulverapa skrev:
Andy skrev:Djurgårdshjälpens nästa insamling får kanske gå till stämgafflar att dela till publiken
Inga problem. Stämgafflar kostar väl typ 20 spänn styck. Vet inte hur många jag har. Kanske kan donera några ;)
Hjälper sådana för en som är tondöv? Typ mig?


Sent from my iPad using Tapatalk
Nej, det gör det nog inte. Kan man inte lyssna på melodin och sjunga i rätt tonart så ser jag inte hur en stämgaffel skulle hjälpa... :)

Vill poängtera att jag inte störs ett dugg av detta. Jag tycker det låter bra. :)
Jag med, tycker att det låter bra ; )


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stulle »

Det är nästan frestande att betala bara för att få höra Billy Opel LIVE.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Sv: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

De där masarna vet något som vi bara kan hoppas. Att det är sista gången vi möts på Hovet, eftersom vi är i SHL nästa år.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sm910 »

Hånskratt åt drakarna eller vad fan rekonstruktionsgängets supportrar kallar sig kan nog tyvärr fastna i vrångstrupen. Kommer något lag med sig 100-200 organiserade taggade bortasupportrar finns det en risk för flashbacks till när vi blev förnedrade av bortainvasioner under globen-eran. I det skick vår klack är just nu känns det som det vore spiken i kistan för att cementera dess förfall.

Och oavsett om vi skulle klara möta upp en borta"invasion", så lär vi behöva hänfalla åt de mest trista, simpla, repetitiva ramsor vi har för att få något som helst drag. Men ja, jag ser mig gärna överbevisad på den punkten.
Mitt-i-klacken 1983
Inlägg: 388
Blev medlem: 2006-10-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermanland

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Mitt-i-klacken 1983 »

:lol: Det här var ju riktigt roligt att läsa. Äntligen lite humor i forumet. Stämgaffel till alla i klacken är ju lysande. Sen kör vi nykterhetskontroll för vi kan ju inte ha folk som sluddrar och snubblar på orden när dom väl lärt sig tonarten, och sedan kan hålla den. Jag lovar att hjälpa mina närmaste grannar att hålla god ton. Jag är alt om någon undrar...men sen blir jag sopran ju längre matchen lider...och sen spricker den totalt mot slutet. Men det löser sig :D

Gällande invasionen från Mora så har vi intet att frukta. Dom har en trumma, och den kan man köra en stämgaffel i. När vi invaderade med Djurgårdens tuffa brudar tyckte jag dom såg rätt spaka ut,och hade inte mycket sång att komma med. Det fixar vi :)
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Bluebrigade08 »

Låt dom komma. Vi ska visa att vi har den bästa klacken och sittplatsen. Vi på sittplats kommer vara grymt taggade.
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
Skriv svar