Biljettpriserna ett skämt?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Jacke
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Universum

Biljettpriserna ett skämt?

Inlägg av Jacke »

Hur illa ser ekonomin ut egentligen? Inte fasen ska man kunna kränga upp till 260spänn för att få se årets trupp som är helt utan riktiga storstjärnor. Förra året kunde jag förstå priserna eftersom det var lockout och båda Espen och Marre återvänt. Men att sätta dessa hutlösa priser när 25% av lönerna är bantade är nästan skandal.

Ett steg i fel riktning. Tror knappast man vinner publik genom att ruinera. Visst, man stödjer Djurgården men man vill väl ha lite valuta för pengarna också.
Användarvisningsbild
Hovet
Inlägg: 637
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Hovet »

Det är därför du vinner jävligt mycket på att köpa ett säsongskort, även fall du bara går 5-6 matcher så vinner du på att köpa säsongskort plus att du stöder DIF.
Går man på en match om året i globen så kan man väl hosta upp 250 ur fickan och dessutom stödja DIF.
Så sluta klaga.
Användarvisningsbild
Jacke
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Universum

Inlägg av Jacke »

Jag tjänar på att köpa säsongskort men vad händer med alla som inte är uppdaterade i priserna utan endast går några gånger per år. Dessa personer skräms iväg om priserna ska fortsätta stiga.

Trodde att Djurgården försökte sattsa på att försöka få engångsbesökare att gå fler gånger men ju högre priser desto lägre publiksiffra. Detta trodde jag var ett känt faktum?

Målet ska vara att försöka få besökarna att gå på matcher de inte "måste" se. Möter vi Mora gapar globen tom eftersom det oftast inte bjuds på bra spel då. Sänks biljettpriset kanske 1000personer kommer som annars inte skulle komma.

Valet för mig just nu är säsongskort eller stanna hemma.
Användarvisningsbild
Original Frasse
Inlägg: 214
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Aktiv Sittplats i hockey, Sektion 106 i fotboll
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Jacke skrev:
Valet för mig just nu är säsongskort eller stanna hemma.
Det valet är väl inte så svårt? Har själv redan köpt säsongsplåt, helt otroligt bra pris

Du kan ju jämföra med LHC:

Seriekortspriser:
Gäller träningsmatcher och 25 elitseriematcher
# Sittpl, Långsida: 6000 kr
# Sittpl, Hörn: 5500 kr
# Sittpl, Kortsida: 5250 kr
# Sittpl, Rad 1-2, nedre etage: 5250 kr
# Rullstolsplatser: 2000 kr
# Ledsagare till rullstolsburen: 2000 kr
# Ståplats, vuxen: 2500 kr
# Ståplats, ungdom 7-17: 1500 kr

Lösbiljetter
# Sittplats Långsida: 250 kr
# Sittplats, Hörn: 230 kr
# Sittplats Kortsida: 220 kr
# Sittplats Rad 1 och 2: 220 kr
# Lös ståplats, vuxen 120 kr
# Lös ståplats, ungdom (7-17) och pensionärer 70 kr

Så lösbiljettpriserna ligger väl ungefär som LHC men t ex Klack och 995 kortet är rena klippet
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Re: Biljettpriserna ett skämt?

Inlägg av Don_T »

Ta bort! Blev fel!
Senast redigerad av Don_T den 2005-08-15 22:21:28, redigerad totalt 1 gånger.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Re: Biljettpriserna ett skämt?

Inlägg av Don_T »

Jacke skrev:Hur illa ser ekonomin ut egentligen? Inte fasen ska man kunna kränga upp till 260spänn för att få se årets trupp som är helt utan riktiga storstjärnor. Förra året kunde jag förstå priserna eftersom det var lockout och båda Espen och Marre återvänt. Men att sätta dessa hutlösa priser när 25% av lönerna är bantade är nästan skandal.

Ett steg i fel riktning. Tror knappast man vinner publik genom att ruinera. Visst, man stödjer Djurgården men man vill väl ha lite valuta för pengarna också.
För det första är det långsida Etage A (fd Etage 3) som kostar 260 kr, det är samma prisläge som förra säsongen.

Dessutom ska det kosta att se DIF! De behöver pengarna!

Sluta klaga på DIF Hockey NU! Alla sanna Djurgårdare vet att ekonomin är dålig! Det är nu vi ska visa vart hjärtat är!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Rash
Inlägg: 713
Blev medlem: 2005-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Hur fan kan man klaga på priserna?!
Alla vet hur ekonomin ser ut! Även om man kapat lönerna så är det bara ETT steg i det stålbad vi MÅSTE genomgå. DIF Hockey måste vända på varenda sten för att pressa fram extra pengar!

Folk som inte är beredda att lägga några kronor extra på en lösbiljett är inte DIF intresserade av!

Så antingen så:
Köper man ett säsongskort
eller så ler man och gillar läget!

DIF, lite dyrare, lite bättre!
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Jacke
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Universum

Inlägg av Jacke »

Vill bara påpeka att det finns för få trogna fans för att kunna vända ett ekonomiskt underläge genom att betala höga priser. Känns som om det är dags att börja från scratch. Gå ut till folket och visa att du inte behöver vara en inbiten supporter för att gå på matcherna utan kan gå för en mindre summa pengar när du får lust.

"Folk som inte är beredda att lägga några kronor extra på en lösbiljett är inte DIF intresserade av!"

En underbar marknad ifall det skulle va så! Att man kunde dumpa sina kunder baraför de inte var tillräckligt trogna. Skulle DIF gå ut med den komentaren skulle hälften av besökarna försvinna. Detta är Stockholm, det finns mycket annat att spendera pengarna på än att gå på hockey.

Sen kan någon förklara för mig hur detta går ihop. Elitlicensen klarades med lite hjälp förra säsongen, därför väljer Djurgården att sänka lönerna med 25%. Sämre trupp och inga storstjärnor, ja då ska det vara höga biljettkostnader. Logiken pekar åt alla håll, ska detta bli en rekordsäsong ekonomiskt eller räknar DIF med mycket låg publiksiffra.

Aja, jag har sagt mitt, hate me or not. Tycker fortfarande biljettpriserna är för höga för vad vi sätter på isen även om det gör mig till "icke trogen Djurgårdare".
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Mycket läsning! DIF är inte dyrast!

Inlägg av Don_T »

Brynäs
Säsongskort exkl slutspel
Sittplats (stolar) sektion B,C 8250:-
Sittplats (stolar) sektion A,D 7250:-
Sittplats (bänk/stol) sektion F-N Företag/Privat 5500/4000:-
Ståplats sektion K och S* Ungdom/Vuxen/Företag 1200:-/2000:-/3000:-
*Vem vill lösa säsongskort på bortastå?

Lösbiljetter
Sittplats (stolar) sektion A,B,C,D 185:-
Sittplats (bänkar) sektion F,G,H,I,J (stolar) L, M, N 160:-
Sittplats Familjeläktare sektion E 80:-
Ståplats sektion K och S över 16 år 100:-
Ståplats sektion K och S under 16 år 60:-
Anm. Vid matcherna mot Leksands IF så höjs samtliga biljettpriser med 20 kr/biljett.
Sektion A, B, C, D, L, M, N är stolar.
Sektion E är familjeläktaren.
Sektion F, G, H, I, J är bänkar.
Sektion K är hemmalagets supportrars ståplats.
Sektion S är bortalagets supportrars ståplats.
Gästande lag börjar alltid med att ha försvarande zon mot sektion L och M.

Djurgården
Säsongkort inkl slutspel
Etage A långsida 6600:-
Etage B långsida 4900:-
Kortsida 2500:-
995-kortet 995:- ej slutspel
Klack 995:-

Lösbiljetter
Ordinarie biljettpriser på hemmamatcherna i Globen ligger i tre olika prisklasser, beroende på var i arenan man vill sitta.
160:-/per biljett
220:-/per biljett
260:-/per biljett
Till de fem hemmamatcherna som spelas på Hovet under säsongen är ett enhetspris fastställt till 210:-/ per biljett.
OBS! Priserna är inklusive serviceavgifter.

Frölunda
Säsongskort exkl slutspel
Kategori 1: 5000,-
Kategori 2: 4500,-(2250,-)
Kategori 3: 3000,-(1500,-)
Priser inom parentes avser ungdom under 16 år samt pensionärer.
Matchtröja ingår före 12/8

Lösbiljetter
Biljettpriserna gäller vid samtliga hemmamatcher i grundserien.
Kategori 1 (brun): 250,-
Kategori 2 (röd): 200,- (100,-)
Kategori 3 (grön): 150,- (75,-)
Priser inom parentes avser ungdom under 16 år samt pensionärer.

Färjestad
Säsongkort
SEKTION GRÖN
Företagskort inkl. slutspel och program ...................... 8 600:-
Säsongskort grundserien ........................................... 6 000:-
SEKTION ROSA
Företagskort inkl. slutspel och program ...................... 7 800:-
Säsongskort grundserien ........................................... 5 500:-
SEKTION ORANGE
Företagskort inkl. slutspel och program ...................... 7 000:-
Säsongskort grundserien* ........................................... 5 000:-
SEKTION BLÅ
Företagskort inkl. slutspel och program ...................... 5 900:-
Säsongskort grundserien ........................................... 4 250:-
FAMILJELÄKTAREN
Inga säsongskort till försäljning
STÅPLATS
Inkl. slutspel och bortaresa .......................................... 2 000:-

Lösbiljetter
240 kr/match
220 kr/match
200 kr/match
170 kr/match
140 kr/match
100 kr/match

HV
Säsongskort troligen inkl slutspel
VIP 9625.- - 8625:-
Balkong: 9125:-
Långsida: 6625:-
Hörn och kortsida: 5125:-
Bakom mål: 4625:-
Ståplats: 2500:- (ungdom: 1200:-)

Lösbiljetter
Balkong: 300:-
Långsida: 275:-
Hörn och kortsida: 225:-
Bakom mål: 225:-
Ståplats: 100:- (ungdom: 50:-)
Serviceavgift tillkommer

Linköping
Säsongskort
Gäller träningsmatcher och 25 elitseriematcher
Sittpl, Långsida: 6000 kr
Sittpl, Hörn: 5500 kr
Sittpl, Kortsida: 5250 kr
Sittpl, Rad 1-2, nedre etage: 5250 kr
Rullstolsplatser: 2000 kr
Ledsagare till rullstolsburen: 2000 kr
Ståplats, vuxen: 2500 kr
Ståplats, ungdom 7-17: 1500 kr

Lösbiljetter
Sittplats Långsida: 250 kr
Sittplats, Hörn: 230 kr
Sittplats Kortsida: 220 kr
Sittplats Rad 1 och 2: 220 kr
Lös ståplats, vuxen 120 kr
Lös ståplats, ungdom (7-17) och pensionärer 70 kr

Luleå
Säsongskort
För info, kontakta Luleå Hockeys kansli på telefon 0920-20 17 80

Lösbiljetter
Sittplats Från 170:- till 295:- beroende på plats. Billigare alternativ finns där sikten är delvis skymd. Dessa platser säljs endast på Luleå Hockeys kansli och i kassan vid Coop Arena. Detta gäller även biljetter för funktionshindrade.
Ståplats vuxen 105:-
Ståplats ungdom, värnpliktig, student,
pensionär och LuleåFans 80:-
Funktionshindrade 160:-
Obs! En serviceavgift på 10-20 kronor tillkommer vid förköp av biljetter.

Leksand
Säsongskort exkl slutspel
Gröna sektioner, 4800:-
Gula sektioner, 4500:-
Blå sektioner, 3800:-

Lösbiljeter
Ingen uppgift

MoDo
Säsongskort inkl slutspel
VIP-kortl+matchprogram
Rad 3-12 6400:- - 7400:-
Rad 2 6400:-
Rad 1 5900:-
Ståplats vuxen 3500:-
Ståplas ungdom 1750:-

Lösbiljetter
Ingen uppgift

Mora
Säsongskort inkl slutspel
Sektion A,B,C och D rad 1-3 5.000:-
Sektion A och D rad 4-11 6.000:-
Sektion B och C rad 4-11 7.500:
Sektion E, H, I och J 5.000:-
Sektion G 7.500:-

Ingen uppgift angående säsongskort för supportrarna

Lösbiljetter
Ingen uppgift

SSK
Säsongsbiljetter inkl slutspel
SEKTION D, E, N & M 4000.-
SEKTION C, F & O 5000:-
SEKTION A & B 6250:-
SEKTION G, H, J & K 5000:-
Gäller endast rad 1 till 4. Övriga delar av sektionerna utgör
sponsorläktare.
SEKTION L – STÅPLATS 3000 (vuxen)/1500:- (ungdom upp till 18 år)

Lösa Biljetter
Sittplats sektion D, E 165 kr
Sittplats sektion M, N 165 kr vuxna, 105 kr ungdom upp t om 14 år
Sittplats sektion C, F, O 210 kr
Sittplats sektion O höger rad 1-6 165 kr
Sittplats sektion A, B 260 kr
Sektionerna ligger i direkt anslutning till en av arenans nya restauranger (P), som öppen ut mot isytan och som innehåller matsal och barer. Restaurangen invigs i början av januari 2006
Sittplats sektion G, H, J, K 210 kr. Rad 1-4 under sponsorläktare.
Ståplats sektion L 125 kr vuxna, 65 kr ungdom upp t om 18 år

Timrå
Säsongsbiljetter inkl slutspel
Sektion B, C, H, I 7000:-
Sektion A, D, G, J, 5750:-
Sektion K, L, 4750:-
Ståplats sektion E, F vuxen 2000:-
Ståplats sektion E, F ålderspensionär 1000:-
Ståplats sektion E, F ungdom 7-17 år 1000:-

Lösa biljetter
Ingen uppgift

Källa: Föreningarnas hemsidor
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Blå Kongo
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Blå Kongo »

Håller med om att priserna är löjligt höga... och tycker faktiskt inte att vi kan jämföra med andra klubbar där konkurrenssituationen är en helt annan...

Om vi nu bortser från de som är genuint hockeyintresserade och djurgårdare och som köper säsongsbiljett i princip oavsett pris och kvalitet på laget... så finns det ändå rätt många fler platser att sälja i Globen... som vi alla vet så finns det inte 14000 fanatiker...

Första prioritet måste vara att få in så mycket folk som möjligt... människor som köper korv, kaffe, öl... OCH som känner andra människor som de kan tänkas ta med sig på match...

Så... bortsett från de genuint intresserade som kommer i vilket fall som helst...

*Djurgården säljer en produkt - en match är en stunds avkoppling och underhållning och kanske en möjlighet att umgås med goda vänner eller arbetskamrater.

*Det finns ett tydligt samband mellan framgång för laget och publiktillströmning - detta gäller för alla lag och alla idrotter.

*Djurgården har i princip ingen "övre gräns" för antalet åskådare under grundserien eftersom antalet matcher med fullsatt kommer att vara lätträknade...


I år kommer DIF som vi alla vet förmodligen inte ligga i topp... och har inga storstjärnor som "alla" vill se... inte heller kommer Foppa eller liknande profiler komma på besök och locka "marginalpublik"... att i detta skede ta våra biljettpriser är riktigt löjligt.

Vi jämför... för samma pris som en biljett kan en marginalåskådare exempelvis istället:

*Ta 4-6 öl med sina vänner

*Bjuda flickvännen på bio och godis

Den som struntar i att exempelvis dra med sig flickvännen på 5 betydelselösa matcher i grundserien får lätt pengar över till annat - teater kanske?


Vi måste ha klart för oss att DIF spelar i STOCKHOLM - konkurrensen från såväl andra åskådarsporter som annat utbud är enormt mycket större än på en liten ort... Leksands främsta konkurrent sportmässigt är Masarna speedway, biografen visar i bästa fall en film per kväll och det finns någon enstaka halvdålig restaurang... (ja, jag har varit där...)


Jag gnäller inte för egen del... det blir säsongsbiljett för mig i år också... men som marginalåskådare hade jag varit klart tveksam till att betala 200 spänn för en betydelselös match mot Luleå när det är kallt och flickvännen hellre vill äta en middag hemma...


Så vad gör vi nu då när priserna är satta?

Tja... ett par förslag:

BILLIGA biljetter till utvalda matcher... typ "ta med dig 2 kompisar så får ni gå in för 100 spänn per skalle"

ÅTERBESÖKSRABATT - typ "tack för att du kom på den här matchen mot HV71 - om du kommer på en annan match inom 1 månad så betalar du bara halva priset"


Viktigt att se i förslagen är att det hela går ut på att få in MER, inte mindre pengar till DIF. Man säljer inga kringprodukter till tomma stolar... man får inga publikintäkter på tomma stolar... och tyvärr - uteblivna vinster skapar fler tomma stolar - något vi klart riskerar i vinter...


Just my two cents worth.
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Hovet:
Det finns massor av människor som av olika skäl inte kan gå på alla, eller ens hälften av matcherna och därmed inte kan köpa säsongskort. Frågan är om dom sen tycker det är helt okej att "hosta upp pengar ur fickan", utan att klaga. Eller om dom istället struntar i att gå på matchen, eller i alla fall färre matcher än annars.

Don_T:
Med din logik, att ”det ska kosta” att se DIF antar jag att du är förbannad på att ett säsongskort i klacken bara kostar 995 kronor? DIF behöver ju pengarna!

För det andra får man väl klaga/vara kritisk hur mycket man vill, så länge man har ett väl genomtänkt resonemang bakom sin ståndpunkt.

Rash:
Med ditt resonemang, "Folk som inte är beredda att lägga några kronor extra på en lösbiljett är inte DIF intresserade av” så skulle nog konkursen komma snabbare än väntat!

Ganska enkelt att säga till folk att köpa säsongskort eller le och gilla läget, utan att ens ha en aning om hur deras situation ser ut. Har du ens tänkt tanken att de flesta människors situationer ser helt olika ut?

Sen skrev du ”DIF, lite dyrare, lite bättre” så jag antar att du tycker att säsongskortet i klacken är alldeles för billigt?


Till sist är jag helt övertygad om att DIF, i alla fall när det handlar om detta, vet vad dom gör och har satt det optimala priset för maximal vinst. Och jag tycker väl det är okej, i dagsläget, eftersom läget med ekonomin är som den är.
Men på sikt tror jag att man delvis måste ändra på sin, i mitt tycke kortsiktiga, strategi. Och jag håller med Jacke och Blå Kongo i en del av deras tankegångar.
Senast redigerad av Hr1 den 2005-08-16 17:54:50, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Original Frasse
Inlägg: 214
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Aktiv Sittplats i hockey, Sektion 106 i fotboll
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Blå Kongo skrev: Första prioritet måste vara att få in så mycket folk som möjligt... människor som köper korv, kaffe, öl... OCH som känner andra människor som de kan tänkas ta med sig på match...
Visst ska så mycket folk som möjligt in, men vad dom köper förutom souvenirer, tjänar inte Djurgårn ett öre på. Detta skrev du faktiskt själv om i ett inlägg från 24 juni. Nu har det iofs ryktats om att Baldakinen, som har försäljningen i Globen och Hovet, har en bättre inställning mot Djurgårn än vad tidigare entrepenörer hade. Vad detta innebär vet jag inte, men det vet kanske någon annan?
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Inlägg av Don_T »

Hr1:[/b
Håller med dig till 95%, säsongskort är pengar nu. Är du "dum nog" att inte köpa säsongskort ska det kosta.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Sofia©
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Sofia© »

Två små frågor:

Går alla pengar till DIF vid säsongskortsköp?
Går alla pengar till DIF vid lösbiljettsköpande?

Hm... I så fall så borde man ju hjälpa DIF mer om man går ofta och köper lösplåtar...

(Got a lifestyle to protect)
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Don_T:
Läs om mitt svar så får du se att det inte är riktigt så jag menar...
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Skriv svar