Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Antie skrev:
rikkard skrev:
Ritterwand skrev:
Jag hoppas att det som menas med "satsning" innebär en framgångsrik långsiktig strategi, inte en massa kortsiktiga dyra värvningar av legoknektar som ändå inte gör oss bra nog för att konkurera med Färjestad och HV71.
Håller helt med. Långsiktiga värvningar (som även kan leverera på kort sikt), inte fylla laget med lata tjecker eller finnar som begär kraftiga lönelyft ifall de mot all förmodan skulle lyckas. Vi ska bygga upp en ny ryggrad som ska kunna stå sig några år framöver.

När man ser på värvningar finns det inom svensk elitseriehockey ett föredömligt exempel och ett mardrömsexempel. Det senare syftar naturligtvis på Malmö, som värvar dyrt, utan någon som helst känsla. Inget lagbygge, ingen själ i klubben.

Linköping är däremot ett gott exempel på ett bra lagbygge. Tänker framförallt på värvningar som Magnus Johansson, Bautabröl, Joakim Eriksson etc.

Grejen är att man kan inte bygga långsiktigt från 1 säsong. Man bygger långsiktigt sakta men säkert. Det är inte bara att köpa in 4-5 "stjärnor" och sen kalla det långsiktig lösning. Man måste bygga på laget mer och mer varje år och inte få spelarna att sticka till NHL och till andra klubbar osv. Nu gäller det för DIF att hitta duktiga backar främst av allt och scouta livet av sig för att hitta dom där duktiga spelarna i Schweiz,Tyskland,Finland och Sverige. Gärna kanske 1-2 riktiga grymma spelare tex Bautabröl och Hagos så vi vet att vi kan lita på att ngn tar kommandot och sen hitta dom där lite mer okända spelarna runt världen.
Man kan inte bygga långsiktigt utan en bra ekonomi och en bra ekonomi får man inte när man har en hög planhyra och inte får intäkter från omkringinkomster i form av korv och öl m.m.

Bra ekonomi får man genom att äga och förvalta den egna arenan.

Djurgår´n kommer för överskådlig framtid att vara hänvisad till den marknad där kategorin "sämre spelare" finns.

Den tid när DIF kunde värva toppspelare är dessvärre förbi.
Användarvisningsbild
Nillaeh

Inlägg av Nillaeh »

Värvar Djurgården bröderna Enström blir det lätt sm-guld 07/08. Inget snack om saken!!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Enligt artikeln på startsidan verkar det som att vi har Larsson och Riddarn
som burvaktare 07/08.

JAEVLIGT riskabelt om ni frågar mig.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

DIF_Soldier skrev:Enligt artikeln på startsidan verkar det som att vi har Larsson och Riddarn
som burvaktare 07/08.

Jaevligt starkt enligt mig! Skönt att de vågar satsa på unga lovande målisar...
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Rocker skrev:
DIF_Soldier skrev:Enligt artikeln på startsidan verkar det som att vi har Bautabröl och Riddarn
som burvaktare 07/08.

Visst är det starkt att satsa på unga talanger, men frågan är om vi skulle gjort detta om vi haft råd med annat.

Påståendet om att våga satsa kan te sig något förhastat eftersom det i själva verket beror på att vi inte har några andra möjligheter.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Bautabröl skrev:
Rocker skrev:
DIF_Soldier skrev:Enligt artikeln på startsidan verkar det som att vi har Bautabröl och Riddarn
som burvaktare 07/08.

Visst är det starkt att satsa på unga talanger, men frågan är om vi skulle gjort detta om vi haft råd med annat.

Påståendet om att våga satsa kan te sig något förhastat eftersom det i själva verket beror på att vi inte har några andra möjligheter.
Jag tror det är en kombination. Lassila var väl, om jag inte minns helt fel, rätt dyr. Tror man väljer att lägga mer stålar på en starkare backuppsättning. Larsson visade trots allt han klarar trycket och spelade jäkligt stabilt. RBada Larsson och Ridderwall kan nog täppa till ordentligt med stabila backar framför sig!
Användarvisningsbild
Bjurling_39

Inlägg av Bjurling_39 »

Kaptenen Ölvestad: Tackla är som att göra mål för mig!
kungK2

Inlägg av kungK2 »

Har varit lite nyfiken på Jari Tolsa som väl gått i glömska efter tiden i vf. Han var som jag minns det en viktig del i deras dragkejda eller vad de kallades. Ingen direkt poängmaskin men en nyttig lagspelare.

Borde ju kunna gå att väcka liv i honom typ som med Bäcker. Har ett vagt minne av att vi visade intresse för att värva honom innan han drog till Finland(?)

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=308
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Nja, Tolsa är väl ingen prio. nr.1 värvning, men helt klart en spelare som bör stå med på listorna, dock ganska långt ner.
Bild
Brutus

Inlägg av Brutus »

Så här ska laget se ut inför nästa säsong enligt mitt tycke!

Larsson som nr 1 och "Lill-Riddarn" som back up.

Backar:

Timmy-Marusak
Fernholm-Johansson
Lindman-Robin Jonsson
Ronnie-Persson
Extra back From-Björck

1:a Line
Ölvestad-Falk-Hannula

2:a Line
Linkan-Bäcker-Axelsson

3:e Line
Hörnqvist-Ottosson-Engqvist

4:e Line
Fimpen-Thörn-Ask

Löfberg får stå på tillväxt ett år till, och skall behållas.

Detta med tanke på ekonomi och realitet. Se till att satsa pengarna på två stycken tunga nyförvärv (Hannula och Jonsson). En back och en forward. Se sedan till att behålla Jiri, Ferna kan nog bli kvar med tanke på hur de rankade honom efter förra campen.
Att Hörnqvist inte får lira med Linkan är enbart för att Axelsson ska få en bra start i Dif, det kommer gå enormt mycket lättare för honom om han får hänga ett par kassar tidigt på säsongen. Hörnqvist gör sin tredje säsong nästa år (om han nu blir kvar) och är redo att ta lite mer ansvar. Han kommer växa ytterligare och kan kanske dra med sig Ottosson uppåt i poängligan.
Med tre kedjor som kan producera och en "checkingline" blir Dif svårslagna nästa år!

Låna ut Liwing, Danielsson och Ericsson.
Kicka Sjögren
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Brutus skrev:Så här ska laget se ut inför nästa säsong enligt mitt tycke!

Backar:

Timmy-Marusak
Fernholm-Johansson
Lindman-Robin Jonsson
Ronnie-Persson
Extra back From-Björck

Ölvestad-Falk-Hannula

Linkan-Bäcker-Axelsson

Fimpen-Thörn-Ask

Detta med tanke på ekonomi och realitet. Se till att satsa pengarna på två stycken tunga nyförvärv (Hannula och Jonsson). En back och en forward. Se sedan till att behålla Jiri, Ferna kan nog bli kvar med tanke på hur de rankade honom efter förra campen.
Att Hörnqvist inte får lira med Linkan är enbart för att Axelsson ska få en bra start i Dif, det kommer gå enormt mycket lättare för honom om han får hänga ett par kassar tidigt på säsongen. Hörnqvist gör sin tredje säsong nästa år (om han nu blir kvar) och är redo att ta lite mer ansvar. Han kommer växa ytterligare och kan kanske dra med sig Ottosson uppåt i poängligan.
Med tre kedjor som kan producera och en "checkingline" blir Dif svårslagna nästa år!

Kicka Sjögren
Kan inte på nåt sätt se hur ledningen ska kunna sära på Linkan och Bengan. Att sära på dem vore tjänstefel. Jag tror nämligen att Dick klarar sig mera själv än Bengan och jag tror han kommer producera utan Linkan.
Sjunger avgå Johnny...
Brutus

Inlägg av Brutus »

Emil svelander skrev:

Backar:

Timmy-Marusak
Fernholm-Johansson
Lindman-Robin Jonsson
Ronnie-Persson
Extra back From-Björck

Ölvestad-Falk-Hannula

Linkan-Bäcker-Axelsson

Fimpen-Thörn-Ask

Kicka Sjögren
Kan inte på nåt sätt se hur ledningen ska kunna sära på Linkan och Bengan. Att sära på dem vore tjänstefel. Jag tror nämligen att Dick klarar sig mera själv än Bengan och jag tror han kommer producera utan Linkan.
Mycket möjligt att du har rätt, men tanken att ha tre riktigt vassa linor är sjukt soft. Kan dock villigt erkänna att jag inte sett Axelsson lira i Huddinge i vinter och är en aning osäker på hur stor talang han är. Kommer killen klara att gå in första året i ES och producera på egen hand?
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Brutus skrev:
Emil svelander skrev:

Backar:

Timmy-Marusak
Fernholm-Johansson
Lindman-Robin Jonsson
Ronnie-Persson
Extra back From-Björck

Ölvestad-Falk-Hannula

Linkan-Bäcker-Axelsson

Fimpen-Thörn-Ask

Kicka Sjögren
Mycket möjligt att du har rätt, men tanken att ha tre riktigt vassa linor är sjukt soft. Kan dock villigt erkänna att jag inte sett Axelsson lira i Huddinge i vinter och är en aning osäker på hur stor talang han är. Kommer killen klara att gå in första året i ES o
ch producera på egen hand?
Av det man såg/hörde på försäsongen så var han riktigt bra och klarade sig ''själv''. Sen är det väl inte helt fel att Lira med Otto heller, han tar ett enormt ansvar i defensiven, speciellt när anfallspelet klickar för honom.
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Drömlaget vore ju såklart

Line 1
Arlbrandt – Hagos - Hannula
Johansson - Fernholm

Line 2
Bremberg – Bäcker - Hörnqvist
Pettersson - Jonsson

Line 3
C. Eklund - Ottosson – Ölvestad
O. Eklund - Marusak

Line 4
Anger - Falk - Axelsson

Extra back - Persson/From-Björk
Extra forward - Thörn

Fast sannolikheten är ju minimal...
Säg den glädje som varar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tycker nog att Axelsson och eklund skall byta plats dock.

Tyvärr blir detta lag aldrig verklighet dock med tanke på att Hannula är för dyr. Hagos kanske man kan hoppas på, men tyvärr tror jag inte vi har ekonomi till honom heller.

Anger hoppas jag avslutningsvis bara är ett obehagligt rykte...

Tycker nästan det som känns värst är att man seriöst funderar på att behålla Danielsson, Liwing och Ericsson. Alright den förstnämnde kan få en säsong till, men de andra två håller bara inte för spel i elitserien. Dessutom är de båda backar och backar har vi redan för många medelmåttor av.
Skriv svar