Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Kall-El skrev:Håll i er nu för nu kommer något mycket ovanligt att ske. Undertecknad kommer försvara Jocke och hans truppbyggande. Förra säsongen kastade jag mycket skit i den mannens riktning för att ha slarvat bort två centrar med potential att stanna hela sina karriärer i DIF. Den kritiken menar jag för övrigt fortfarande är helt rimlig.

I fallet Davidsson tycker jag faktiskt Jocke agerar helt rätt och dessutom kanske detta agerande bottnar lite i vad som hänt efter hans val förra sommaren. ( Man kan ju alltid hoppas på detta i alla fall. )

Varför agerar då Jocke rätt?

I mitt tycke av följande tre orsaker:

* Davidsson lär vara förlorad till NHL/AHL som senast efter nästa säsong. Att då ge han ett stort kontrakt över en säsong för att samtidigt offra bort möjligheten att behålla en center som kan vara i klubben under flera säsonger känns fel. ( Tänk här om valet står mellan att behålla Strandberg i 3-4 säsonger eller bara ha Davidsson i en säsong. )

* Rent spelmässigt ställer jag stora frågetecken om Davidsson varit så bra så denna säsong att man kan räkna in honom som en gjuten 2:a center nästa säsong. Tycker till och med killen var bättre förra säsongen jämfört med denna. Kort sagt killen skulle nog må bäst av att lira 3:e center minst en säsong till.

* Situationen med Ante. Ingen verkar veta något här vilket naturligtvis gör det ännu knivigare att bygga en centersida till kommande säsong. Just med tanke på de stora frågetecknen kring dennes framtid menar jag att vikten av att ha minst två bra pålitliga centrar ytterligare blir väldigt stor. Har i dagsläget i alla fall väldigt svårt att Davidsson kunna gå in och fylla den uppgiften.

Visst kan Davidsson explodera under nästa säsong. Om detta sker lär han dock vara förlorad per omgående till NHL. Det man måste komma ihåg är att nyckeln att bygga ett framgångsrikt SHL-lag är att hitta riktigt bra spelare, men dessa spelare får samtidigt inte vara så bra att de kan bli intressanta för NHL eller KHL. ( Vilket för övrigt är typexemplet på varför det sved så extra mycket med spelare som Ljungh och Johansson. )

Avslutningsvis vill jag dock nämna att jag är mycket tveksam till att plocka in Wandell. Skulle mycket hellre se att vi kommande säsong plockade in något med en påtagligt större offensiv uppsida.
Jag håller med om ungefär allt du skriver men med en brasklapp. OM Växjö skriver kontrakt med Mackan och han försvinner till NHL så lär det vara med Europaklausul. Vad det innebär är att Mackan i så fall endast kan spela i Växjö om han inte vill harva i farmarligan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av ciirree »

gaspo skrev:Sanny är en pajas!
Om Jocke valt bort Mackan till förmån för Wandell så är det han som bär den titeln.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Märkligt ändå, vilken förvandling på bara en vecka.
Helt plötsligt blev världens snällaste/räddaste "Pojk-center" en klasscenter
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Robban1
Inlägg: 9
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Robban1 »

ciirree skrev:
gaspo skrev:Sanny är en pajas!
Om Jocke valt bort Mackan till förmån för Wandell så är det han som bär den titeln.
Tycker inlägg likt detta är så fruktansvärt okonstruktiva.
Bidrar egentligen ingenting förrutom att du nästan kallar jocke för pajas.

Wandell och mackan är 2 olika spelartper.

Skulle säga att Wandell ersätter wirtanen, defensiv center.

Men fortsätt du med inlägg helt utan tanke.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev:Märkligt ändå, vilken förvandling på bara en vecka.
Helt plötsligt blev världens snällaste/räddaste "Pojk-center" en klasscenter
Kan inte heller förstå det. I år har han långa stunder varit som bäst 4:e center. Att nu vilja satsa på honom som topp 2 är förvånansvärt.
Okey om man verkligen tycker han är bättre än Strandberg. Men där går i så fall våra åsikter isär. Strandberg har närmat sig Josefsson och honom ska vi vara glada över att ha på kontrakt.

Synd, trodde stenhårt på Mackan inför i år.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Robban1
Inlägg: 9
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Robban1 »

Mackan har i år vart lite sämre än föregående säsong, klart det finns potential i honom. Men att Strandberg får spela mer är inte konstigt då han t ex spelat bättre.

Mackan och hela Davidsson linan har levt för mycket på Jonathans prestationer.
Tycker det är tråkigt och se folks frustrationer på jocke.

Jocke gör ett väldigt bra jobb, vi har tur som har honom.
Han kan inte lova speltid eller större roller i laget.

Hockey är en färsk sport, om man inte presterar tillräckligt bra så minskar speltiden.
Användarvisningsbild
Glory1
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-03-10

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Glory1 »

Prestationsmässigt blir han inte så svår att ersätta, hade också högre förväntningar på honom. Dock suger det att Växjö ska ta del av våra utvecklingspengar om han signar i NHL och alltid trist att se Djurgårdare i andra svenska lag.

Hade räknat bort honom med tanke på att vi verkar ha gjort klart med Wandell men hade räknat med att han gick till AHL..
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Instämmer med många, Mackan får inte plats. Dessutom kan man lägga energi på Vejdemo framöver, som är långt starkare i nuläget. Adam Falk och William Eklund på väg upp. Och Krüger är ju inte helt vansinnigt orealistisk framöver. Alternativ finns.

Synd, men som många varit inne på har Mackan inte tagit några kliv och Strandberg har gjort det med råge. Alla kan inte spela i DIF.

Nu vet jag att han bara är 20 men i NULÄGET är han för harig att göra skitjobbet. Vill aldrig stå i skottlinjen utan är bekväm i hörnen. Då föredrar jag en sån som Vejdemo.

Modigt Jocke.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2019-04-02 15:01:39, redigerad totalt 2 gång.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4798
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Bra dump. Ett ganska oväntat och modigt beslut av Jocke. Måste berömma honom här.

Jag ser redan vår centersida framför mig nästa säsong, förhoppningsvis mer långsiktig.
Det ända Davidsson vill är till NHL. Har nog googlats rätt friskt på NHL-highlights där hemma, inget fel i det, men ser hellre att vi satsar på Strandberg bakom Josef och sen har man Wandell/Östman och kanske Dennis alternativt junior.
Spela fult
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av ciirree »

Det är många som tycker förlängningen av Hank är bra och nu verkar en hel del tycka det är okej/nödvändigt att Mackan lämnar.

Hoppas inte det är samma folk. Jag hade inte fått ihop det.
JiWe
Inlägg: 217
Blev medlem: 2011-05-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av JiWe »

ciirree skrev:Man väntar bara på dagen vi släpper Holtz, Grewe och Björnfot till förmån för en begränsad spelare som "alltid kommer till jobbet" och är en bra förebild.

Vet inte bakgrunden till det här så man bör kanske ta det lugnt med spekulationerna. Men vi pratar alltså om en potentiell toppcenter som dessutom är medlem i JK. Jag har riktigt svårt att se att Marcus själv väljer bort Djurgården till förmån för plastklubben nr.1.

Jocke gör mycket bra men man har ju haft en hel del dåliga vibbar vad gäller honom senaste tiden.
Varför skulle nämnda trio ”släppas” till andra klubbar? Visst, Mackan är talangfull och någon toppcenter är han inte i närheten av att vara i dagsläget och når/har han ens den potentialen så är det tveksamt om han når dit redan nästa år. Skulle han ändå explodera så är han förlorad säsongen efter. Med andra ord inget som går att bygga långsiktigt.
Robban1
Inlägg: 9
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Robban1 »

ciirree skrev:Det är många som tycker förlängningen av Hank är bra och nu verkar en hel del tycka det är okej/nödvändigt att Mackan lämnar.

Hoppas inte det är samma folk. Jag hade inte fått ihop det.
Fast vänta.. snälla. varför inte tänka efter lite innan man drar iväg ett inlägg likt dett?

*Mackan har spelat med sin bror och fjällby nästan hela säsongen, presterat ganska dåligt med speltiden som kommit.
Att Mackan lämnar är för att vi som klubb kan bli bättre, samt att Strandberg troligtvis tar rollen som 3e center nästa säsong.

*Hank, han gör väldigt få minuter på matcherna, och är inte center för den delen, och väldigt långtifrån samma spelartyp.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av ciirree »

Robban1 skrev:
ciirree skrev:Det är många som tycker förlängningen av Hank är bra och nu verkar en hel del tycka det är okej/nödvändigt att Mackan lämnar.

Hoppas inte det är samma folk. Jag hade inte fått ihop det.
Fast vänta.. snälla. varför inte tänka efter lite innan man drar iväg ett inlägg likt dett?

*Mackan har spelat med sin bror och fjällby nästan hela säsongen, presterat ganska dåligt med speltiden som kommit.
Att Mackan lämnar är för att vi som klubb kan bli bättre, samt att Strandberg troligtvis tar rollen som 3e center nästa säsong.

*Hank, han gör väldigt få minuter på matcherna, och är inte center för den delen, och väldigt långtifrån samma spelartyp.
Behöver inte vara samma spelartyp för att jag ska göra den jämförelsen.

Mackan är 20 år. 20(!). Ingen är i sitt livs form när man är så ung. Och han mäktade ändå med 27 poäng i grundserien.
Hank får kontrakt för att han är en bra förebild men har inga spetsegenskaper alls.
Det är alltid så. Mindre talangfulla spelare kommer "lättare undan" kritiken endast för att man ger 110% i skridskoåkningen och tacklar mycket. Det är ganska tröttsamt.
Robban1
Inlägg: 9
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Robban1 »

ciirree skrev:
Robban1 skrev:
ciirree skrev:Det är många som tycker förlängningen av Hank är bra och nu verkar en hel del tycka det är okej/nödvändigt att Mackan lämnar.

Hoppas inte det är samma folk. Jag hade inte fått ihop det.
Fast vänta.. snälla. varför inte tänka efter lite innan man drar iväg ett inlägg likt dett?

*Mackan har spelat med sin bror och fjällby nästan hela säsongen, presterat ganska dåligt med speltiden som kommit.
Att Mackan lämnar är för att vi som klubb kan bli bättre, samt att Strandberg troligtvis tar rollen som 3e center nästa säsong.

*Hank, han gör väldigt få minuter på matcherna, och är inte center för den delen, och väldigt långtifrån samma spelartyp.
Behöver inte vara samma spelartyp för att jag ska göra den jämförelsen.

Mackan är 20 år. 20(!). Ingen är i sitt livs form när man är så ung. Och han mäktade ändå med 27 poäng i grundserien.
Hank får kontrakt för att han är en bra förebild men har inga spetsegenskaper alls.
Det är alltid så. Mindre talangfulla spelare kommer "lättare undan" kritiken endast för att man ger 110% i skridskoåkningen och tacklar mycket. Det är ganska tröttsamt.
Ingen som begär att han ska vara i sin livsform heller.
Saken är ju Strandberg presterar bättre. Och kommer troligen spela flera säsonger i djurgården nu, Vi som lag måste ju också bli bättre, än att stå och stampa i bekvämlighet.
Hank är liksom forward och spelar väldigt lite. Vi behöver ju någorlunda fast grund i laget med spelare. Mackan gör nog bara 1 säsong till i shl för att sedan pröva lyckan i nhl eller andra ligor.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4798
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

ciirree skrev:
Robban1 skrev:
ciirree skrev:Det är många som tycker förlängningen av Hank är bra och nu verkar en hel del tycka det är okej/nödvändigt att Mackan lämnar.

Hoppas inte det är samma folk. Jag hade inte fått ihop det.
Fast vänta.. snälla. varför inte tänka efter lite innan man drar iväg ett inlägg likt dett?

*Mackan har spelat med sin bror och fjällby nästan hela säsongen, presterat ganska dåligt med speltiden som kommit.
Att Mackan lämnar är för att vi som klubb kan bli bättre, samt att Strandberg troligtvis tar rollen som 3e center nästa säsong.

*Hank, han gör väldigt få minuter på matcherna, och är inte center för den delen, och väldigt långtifrån samma spelartyp.
Behöver inte vara samma spelartyp för att jag ska göra den jämförelsen.

Mackan är 20 år. 20(!). Ingen är i sitt livs form när man är så ung. Och han mäktade ändå med 27 poäng i grundserien.
Hank får kontrakt för att han är en bra förebild men har inga spetsegenskaper alls.
Det är alltid så. Mindre talangfulla spelare kommer "lättare undan" kritiken endast för att man ger 110% i skridskoåkningen och tacklar mycket. Det är ganska tröttsamt.
ROLLER ska passa spelarna också. Ansträng dig lite när du tänker.
Spela fult
Låst