Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

odburt skrev:Kanske en utopi, men ska vi satsa så ska åtminstone satsa på ett lag som kan ta sig till semifinal till nästa säsong.

Först och främst, minst 20 matcher på Hovet!

Satsa på Daniel Larsson, jag tror att han kan bli hur bra som helst, ungefär som Bengans utveckling i år. Jag är inte förvånad om han lirar i Tre Kronor nästa säsong.

Dragan skall ersättas med Hannula.

Ronnie håller inte längre, även om han har ett stort djurgårdshjärta så är det dags att sluta nu. Ronnie och Fredric Ericsson ska bort.

Lindman har stundom varit helkass, tyckte dock att han spelade upp sig på slutet av säsongen. Eftersom Ronnie är sämre tycker jag att han ska bort först.

Man får väl avvakta och se hur det går för Skellefteå i kvalserien, kanske kan Lintner eller P-A Lundström vara något. Skulle även vilja plocka hem Rudslätt från DHL.

Mitt "drömlag" 07/08:

Larsson (förstemålvakt) - Ridderwall - (någon meriterad keeper)

O. Eklund
D. Fernholm
T. Johansson
R. Lintner
M. Lindman
J. Marusak
T. Pettersson

D. Axelsson
F. Bremberg
P. Bäcker
N. Danielsson
C. Eklund
N. Falk
M. Hannula
P. Hörnqvist
D. Rudslätt
C. Thörn
K. Ottosson
J. Ölvestad

Fyller gärna på med någon bra center och back!
Menar du verkligen att du tycker Lindman varit bättre än R. Pettersson i år? I såna fall har vi lång väg att vandra... :roll:

F.ö. så finns det väl egentligen INGENTING som tyder på att Hannula ska komma till oss. Det var väl bara tidningarna som drog en egen slutsats när han flyttade från Jkpg och ville vara närmare familjen i Sthlm.

Rudslätt har vi pratat om vid ett flertal tillfällen i denna tråd, och varje gång har det konstaterats att han i dec. skrev på ett nytt 2års-kontrakt med sin klubb i Tyskland så han kan du stryka direkt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ledningen är tveksamma till Thörn då han är skadebenägen. Tror nog han är den av de unga spelarna osm lirat med a-laget som kommer få förlängt. ( Om man bortser från bengan då förstås. )

Ser egentligen inga fel alls i de spelare som man gör sig av med. ´Vi hade ju på tok för många backar denna säsong så att det skär ner där är inget att säga något om. Hade väl kanske gärna sett att ericsson fått sparken också, men han väl 1 åe kvar på kontraktet kanske.

Avgörnade just nu borde vara att lägga ner de pengar som krävs på att få stommen av viktiga backar att stanna:

Timmy
Tompa
Ronnie
Jiri
Daniel

Där har du fem bra killar att bygga vidare på. Plocka in 2 junisar som ges chansen samt signa in ett bra namn till så känns den lagdelen lugn. Helst då sjävlfallet en PP back.

Om vi inte har råd att behålla Jiri då kan man nog diskutera om det är värt att ha en elitsatsning alls. Spelare av Jiris typ som vill stanna i föreningen får man bara inte slarva bort.

Att det blir omsättning på sepalre även denna säsong torde till stor del bero på att vi helt enkelt plockat in för många mindre bra spelare under året och dessa skall nu givetvis bort.
Användarvisningsbild
odburt
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av odburt »

grandstoff skrev:
odburt skrev:Kanske en utopi, men ska vi satsa så ska åtminstone satsa på ett lag som kan ta sig till semifinal till nästa säsong.

Först och främst, minst 20 matcher på Hovet!

Satsa på Daniel Larsson, jag tror att han kan bli hur bra som helst, ungefär som Bengans utveckling i år. Jag är inte förvånad om han lirar i Tre Kronor nästa säsong.

Dragan skall ersättas med Hannula.

Ronnie håller inte längre, även om han har ett stort djurgårdshjärta så är det dags att sluta nu. Ronnie och Fredric Ericsson ska bort.

Lindman har stundom varit helkass, tyckte dock att han spelade upp sig på slutet av säsongen. Eftersom Ronnie är sämre tycker jag att han ska bort först.

Man får väl avvakta och se hur det går för Skellefteå i kvalserien, kanske kan Lintner eller P-A Lundström vara något. Skulle även vilja plocka hem Rudslätt från DHL.

Mitt "drömlag" 07/08:

Larsson (förstemålvakt) - Ridderwall - (någon meriterad keeper)

O. Eklund
D. Fernholm
T. Johansson
R. Lintner
M. Lindman
J. Marusak
T. Pettersson

D. Axelsson
F. Bremberg
P. Bäcker
N. Danielsson
C. Eklund
N. Falk
M. Hannula
P. Hörnqvist
D. Rudslätt
C. Thörn
K. Ottosson
J. Ölvestad

Fyller gärna på med någon bra center och back!
Menar du verkligen att du tycker Lindman varit bättre än R. Pettersson i år? I såna fall har vi lång väg att vandra... :roll:

F.ö. så finns det väl egentligen INGENTING som tyder på att Hannula ska komma till oss. Det var väl bara tidningarna som drog en egen slutsats när han flyttade från Jkpg och ville vara närmare familjen i Sthlm.

Rudslätt har vi pratat om vid ett flertal tillfällen i denna tråd, och varje gång har det konstaterats att han i dec. skrev på ett nytt 2års-kontrakt med sin klubb i Tyskland så han kan du stryka direkt.
Nepp, Hannula är bara förhoppningar, ingen fakta bakom det alls.
Att Rudslätt skrivit på nytt kontrakt visste jag inte om...
Men Lindman måste ändå ha större potential än Ronnie?? På slutet såg man ju hur tydligt som helst att han är för gammal, grymt långsam, tacklar inte, skjuter inte... helt värdelös i högre tempo, tyvärr!
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Man kanske ska sikta högre, kolla lite i Schweiz, Per Hållberg kanske man kan locka hit med tanke på hur Bäcker har fått utvecklas här...
rikkard

Inlägg av rikkard »

Ritterwand skrev:
Jag hoppas att det som menas med "satsning" innebär en framgångsrik långsiktig strategi, inte en massa kortsiktiga dyra värvningar av legoknektar som ändå inte gör oss bra nog för att konkurera med Färjestad och HV71.
Håller helt med. Långsiktiga värvningar (som även kan leverera på kort sikt), inte fylla laget med lata tjecker eller finnar som begär kraftiga lönelyft ifall de mot all förmodan skulle lyckas. Vi ska bygga upp en ny ryggrad som ska kunna stå sig några år framöver.

När man ser på värvningar finns det inom svensk elitseriehockey ett föredömligt exempel och ett mardrömsexempel. Det senare syftar naturligtvis på Malmö, som värvar dyrt, utan någon som helst känsla. Inget lagbygge, ingen själ i klubben.

Linköping är däremot ett gott exempel på ett bra lagbygge. Tänker framförallt på värvningar som Magnus Johansson, Mikael Håkansson, Joakim Eriksson etc.
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Jag tycker för ovanlighetens skull att att DIF resonerar helt klockrent, om den där artikeln är korrekt.

Vill verkligen inte se att några horribla summor läggs på Marusak. Får jag se att vi kontrakterat honom kommer jag att ha ekonomiångest under hela nästa säsong också...
Linköping är däremot ett gott exempel på ett bra lagbygge. Tänker framförallt på värvningar som Magnus Johansson, Mikael Håkansson, Joakim Eriksson etc.
EXAKT! Det är sådana värvningar vi måste lägga våra "stora" pengar på.
Användarvisningsbild
mårten

Inlägg av mårten »

Som det nämns ovan kan man inte behålla Jiri Marusak som inte är någon storstjärna utan en bra back på grund ut av ekonomin känns ju framtiden väldigt oviss.

Man kan ju undra vad som menas med storsatsning då som Engström gick ut med till nästa säsong.

Vi klarar INTE en snålsäsong till...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tror inte ni kommer hitta mycket bättre back än Jiri om jag skall vara ärlig. Hållberg är för övrigt i princip klar för MoDo...

I mina ögon är Jiri en stjärnback.
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Tror inte ni kommer hitta mycket bättre back än Jiri om jag skall vara ärlig.

Möjligt, men kanske en lite sämre som kostar mycket mindre, vilket frigör pengar till andra värvningar.

Ser hellre Timmy Pettersson på samtliga backplatser, än Jiri Marusak kombinerat med 6 st "Ribben", om någon förstår liknelsen...
I mina ögon är Jiri en stjärnback.
Med Aftonbladet-mått mätt så är han väl det.. men då är ju också Ronnie P "backstjärnan" i deras artiklar..

Om Jiri är en stjärnback så måste ju Niskala, Rhodin, Magnus Johansson, Åkerman, m fl, besitta näst intill utomjordiska egenskaper.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:Ledningen är tveksamma till Thörn då han är skadebenägen. Tror nog han är den av de unga spelarna osm lirat med a-laget som kommer få förlängt. ( Om man bortser från bengan då förstås. )

Ser egentligen inga fel alls i de spelare som man gör sig av med. ´Vi hade ju på tok för många backar denna säsong så att det skär ner där är inget att säga något om. Hade väl kanske gärna sett att ericsson fått sparken också, men han väl 1 åe kvar på kontraktet kanske.

Avgörnade just nu borde vara att lägga ner de pengar som krävs på att få stommen av viktiga backar att stanna:

Timmy
Tompa
Ronnie
Jiri
Daniel

Där har du fem bra killar att bygga vidare på. Plocka in 2 junisar som ges chansen samt signa in ett bra namn till så känns den lagdelen lugn. Helst då sjävlfallet en PP back.

Om vi inte har råd att behålla Jiri då kan man nog diskutera om det är värt att ha en elitsatsning alls. Spelare av Jiris typ som vill stanna i föreningen får man bara inte slarva bort.

Att det blir omsättning på sepalre även denna säsong torde till stor del bero på att vi helt enkelt plockat in för många mindre bra spelare under året och dessa skall nu givetvis bort.
Håller med. Låt Oscar Eklund få chansen, värva Robin Jonsson och plocka upp From-Björk från Almtuna.
Säg den glädje som varar
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

om de släpper Thörn men behåller medelmåttorna Danielsson och Ericsson är något helt galet.

som jag skrivit i annan tråd så måst Larsson kompletteras med mer än en juniormålvakt. Vi kan inte ta risken att stå och falla med Larsson. Lill-Riddarn är inte mogen att gå in och lira mycket om Larsson sviktar eller blir sjuk/skadad.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

jag tror nog att riddarn klarar av det. Mattias Modig klarade ju säsongen bra och han var ändå nästan första målvakt. Även Gistedt som var förstamålis klarade sig bra och då ska riddarn endast vara back-up. Däremot e det skandal om inte Thörn blir kvar. Sett inget dåligt av honom den här säsongen. Han går in med sina 4-5 min speltid per match och skrapar ändå ihop hyfsat med poäng. Löfberg får gärna lånas ut en säsong till däremot och plocka gärna tillbaks Patrik Nilson. Nu har han kommit igång efter avstängningen och har Djurgårdshjärta. Hoppas dom kan locka hem Robert Nilsson också.
MAP

Inlägg av MAP »

Tycker det är helt fel att ens fundera på om Thörn ska bort. Han har gnetat på med begränsad speltid nu i 4 år och aldrig gnällt eller velat bort. Han är stor och stark och borde nu få en ärlig rejäl chans i en andra eller tredje-kedja.
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Ja Thörn har både storleken, fart och inställning! Han får dom inte kasta ut! Hur många unga spelare har dom sattsat annars på? Hörnqvist, och ja...? För "Ribben" fick ju inte spela nått på slutet.
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Man kan inte satsa på spelare hur länge som helst, bara för att de är unga. Både Thörn, Löfberg och Ribben var dåliga i stort sett hela säsongen och därför fick de ingen speltid.
Sjunger avgå Johnny...
Skriv svar