Marcus Nilson klar för Djurgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev:Jaaah, Sicken soppa.
Vet inte vad detta gav faktiskt, som vi inte redan visste innan.
Beröm iaf till de tuffa pojkarna som väldigt strategiskt satte sig längst bak i "klassrummet" för att därifrån kunna mumla förorts-repliker lite lagom anonymt......som nästan hördes ända fram.


Undrar hur Marcus ska kunna prestera ens hälften av sitt kunnande, hyfsad psykisk anspänning första hemmamatcherna
Skönt att hitta ett inlägg som beskriver det jag känner är värt att sätta i tryck en kväll som denna.

För mig som sätter de sportsliga aspekterna betydligt före käbbel så gör Mackan det jävligt bra om han presterar i kommande match. Han gör det bra om han ens orkar byta om och göra en hyfsad uppvärmning.

Btw, han lät riktigt stolt killen som fick bekräftat att Mackan känt sig obekväm under rättegången.......
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Hepsnastian
Inlägg: 546
Blev medlem: 2012-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sollentuna

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Hepsnastian »

Ouppfostrat och barnsligt att sitta och skrika rakt ut på ett möte..
Cred till er som verkligen ställde frågor.

Kör hårt mackan.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av sm910 »

sensei skrev:
Debacle skrev:
sensei skrev:
Husmusen skrev:Ledningen saknar fingertoppskänsla. Den här värvningen har skapat så mycket negativ energi. DIF är allvar för många. Jag tycker det är beklämmande att ledningen valt att försöka ta på sig all skit från stämningen. Det är lite väl uppenbart att man försöker skydda Mackan.

Det bästa hade varit om ledningen var öppen med att man var besviken på stämningen och att Mackan erkände att han var sur på DIF och valde rättsprocess. Ingen idé att försöka prata runt det.
Ja, det är så jag också tolkar hela situationen trots att de försöker göra det svårare än det är genom prata om annat.

Tycker ändå att Kareel förklarade det hela bäst. Sen är det skillnad att vara transparent och tillmötesgående och samtidigt försöka genomföra ett uppdrag. "Juristens" krav på att det skulle publiceras interna arbetsdokument på hemsidan ang. olika beräkningar kändes här lite väl hysteriskt.
Hysteriskt på vilket sätt? Saklig och satt hycklarna på plats när de ljög. Kareel satt och ljög, efterkonstruerade sina svar och lyckades flera gånger säga emot sig själv på svar han givit någon minut tidigare. Vilket jäkla skitmöte egentligen, hur mycket jag än avskyr kapten ynkrygg så var det synd om honom. Varför var man inte bara ärlig, Mackan blåljög, Kareel likaså, parodi och ovärdigt världens finaste klubb. Satt och yrkade på transparens, hycklare.
Nej, "juristen" var den som gav ut mest rökridåer. Bland annat spelade "juristen" på allmän förvirring ang. vad som utgör ett kontrakt, vad som var muntligt kontrakt, hurvida MN tyckte att han hade ett kontrakt, hurvida DIF hade erbjudit ett kontrakt och slutligen vad rätten ansåg vara ett kontrakt. Till synes endast i syfte att hetsa och få fram utbrott som "du sitter och ljuger" etc.

Bottom line är att MN blev besviken och sur, DIF blev också sura och så blev det rätten som avgjorde. Allt annat fluff är onödigt och ovidkommande.
Ja, vad vi fick se var en rent cynisk föreställning av demagogi med ett enda syfte - att publikt förnedra en försvarslös Nilson. Är man påläst och dessutom jurist - för att inte säga advokat inom arbetsrätt som här gjordes gällande - finns en enorm potential till konstruktiva, klargörande och blottläggande frågor. Potential att utnyttja sina yrkeskunskaper till att här belysa och förklara de relevanta delarna ur rättegången på ett pedagogiskt sätt för oss icke-jurister, och genom klargörande frågor möjliggöra att hela föreningen som sådan kan ta ställning till eventuellt kvarstående problematik från tvisten som kan inverka på beslutet att spela Nilson. Någon sådan konstruktiv intention såg vi aldrig, bara ett sorgligt försök att förnedra Nilson, påhejat av småungar som tyckte det var klockrent att skrika "pajas" och liknande varje gång Nilson blev ställd. Ett beteende som förvisso inte sällan återfinns bland ungdomsförbundare och förstaårsstudenter på vissa humanioralinjer, men som ingen över 30 kan tycka är annat än patetiskt och omoget. Ett sorgligt slöseri med goda kunskaper, absolut inte värdigt en advokat "närmare medelåldern".

Den enda poäng han egentligen verkade vilja hamra in - förutom att mästra Nilson och övriga med detaljer ur domstolshandlingarna - var ju den initiala om att Nilson inte gjorde det för principen utan för pengarna genom själva yrkandet av skadestånd. Det låter för mig väldigt besynnerligt att någon skulle driva en sådan fastställelsetalan i den här typen av tvist. Framförallt så trodde jag inte att det var möjligt, i Lag (1974:371) om rättegången i arbetstvister (LRA) läser vi följande
LRA 4 kap. 6 § skrev: Talan, som ej innefattar yrkande att motparten skall förpliktas att fullgöra eller underlåta något, skall avvisas om det ej är av avsevärd betydelse för käranden eller den för vilken organisation för talan att sådan fastställelsetalan prövas
För att få sina punkter prövade krävs alltså i normalfallet fullgörelsetalan (dvs, ett faktiskt yrkande på skadestånd eller annat) om det inte är av "avsevärd betydelse". Utifrån Nilsons egna argumentation om att få klarare regler i hockeybranschen kan man kanske tänka att det vore av i alla fall viss betydelse, men det är ju långt från säkert att rätten delat den åsikten. Det hade varit rent korkat att chansa på det i alla fall, och riskera att inte få saken prövad alls, när man kan efterskänka eventuellt skadestånd i efterhand i stället.

Så, en advokat inom arbetsrätt har självklart full koll på något så grundläggande som vilka rättegångshinder som finns för arbetstvister. Därför får någon jurist eller annan insatt gärna förklara för mig hur jag tolkat lagen fel, för det hoppas jag verkligen med tanke hur många som verkar se upp till herr advokat. Annars är jag rädd att de gått på en riktigt rejäl fuling ikväll.
Användarvisningsbild
hjelm
Inlägg: 78
Blev medlem: 2009-01-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av hjelm »

Rudde skrev:
Mash skrev:Skön analysering "Pulverapa" - Låter vettigt.


Ser början av supporterträffen och advokaten äcklar mig. Han är enbart där för att trycka ner Marcus och ledningen så långt som möjligt. Fy fan.

Pang däremot var väldigt vältalig, förvånansvärt nog. Sen att han avslutar med att kräva avgång känns lite sisodär.

Det blir en intressant framtid och hoppas innerligt att folk, framförallt supportergrupperna, kan gräva ner stridsyxan trots besvikelse och irritation. Djurgården behöver stöttning nu, extremt känsligt skede på alla plan. Vore grymt skönt om det kunde visas att stämningen på Hovet inte sänks, trots dessa turbulenta dagar. Känslan säger att det är att hoppas för mycket.

Kämpa Djurgår'n!
Hur kan du bli äcklad av att få höra sanningen?
Tycker du att det är bättre att sitta och lyssna på deras lögner?
Vad får du ut av det?

Det är helt otroligt att folk tycker juristen gjorde fel. Han synade alla lögner från Kaarel och Marcus och då blir ni lacka. Det liknar ett sektbeteende.

Är det bättre att leva i förnekelse att vår förening sköts inkompetent och sakta men säkert gå under än att se sanningen och få till förändringar.
+1
kapustin
Inlägg: 1
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av kapustin »

Någon gång måste man börja. Här börjar jag. Jag funderade en sekund på om det finns koppling till hur man känner för Nilson och vilka partisympatier man har. No offence. Fattar såklart att det svider oerhört.

Vänsterpartiet – Han tog från de fattiga och gav till sig själv. Det är inte ok. Om man nu inte är självutnämnd ledare för laget. Då är det såklart fritt fram. Men som läget är borde han kanske ha skänkt pengarna till fansen för att de ska kunna ha ett riktigt bra ”vi hatar dig, Mackan”-tifo. Skål.

Socialdemokrater – Man måste alltid lyssna till arbetsrätten. Det gjorde ”Mackan” – som vi kallar honom. Vi är själva redo att samarbeta med alla som gör oss starkare. Och visst är han lite lik Löfven i sin retorik vid presskonferenser?

Folkpartister – Alla har en fri vilja och Nilson har följt lagen. Han är på något sätt friheten personifierad. Måste gå och lägga mig nu.

Centern – Vi gillar centrar. Även de som är slut.

KD – Har du gjort avbön och sagt förlåt? Bra, Marcus. Då förlåter vi dig. Men det vore bra om du röstade på oss.

Moderater – Han krävde bara sin lön. Va, våra pengar? Hutlöst. Han borde jobbat gratis. Sparka honom. Och vem fan hittade på avtal överhuvudtaget? Sparka avtalsansvarige också.

SD – Han svek sin klubb. Vårt kära märke. Vår stolta sköld. Vår mäktiga fana. Bevara Dif som Dif var 1889. Jaha..1891. Skit samma. Men vår sköld…vår gamla jokertröja…vår…

Fi – Alltså, är han minoritet mot en klassisk gammal översittarförening? Då gör han ju helt rätt. Förresten. Hockey är en förtryckarsport. Varför finns det inga tjejer som kör ismaskinen? Nej, tacka vet vi konståkning.

Blankröst – Jag vill bara ha in Douglas Murray.

Soffliggare – Härliga gamla Djurgår’n. Leder vi serien?
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1854
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Andspe »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Alltid oavsett betyder inte att allt ledningen gör är korrekt.
Kan ni seriöst hålla käften och inse att det finns två sidor här?
Tro att ni är bättre och "goda" för att ni uppenbarligen är överlyckliga att en av DIF Hockeys största svikare genom alla tider gör en "bejublad comeback" när han närmar sig pensionsåldern.

MN var kapten
MN var en STOR orsak till degrageringen
MN var inte ensam att ha kontrakt när vi åkte ur
MN var den enda som vägrade sänka lönen
MN stämde ett mycket hårt ekonomiskt pressat DIF
Varför gjorde ingen annan dettta?
MN, aldrig välkommen.


F.ö inte förvånad om det blir internbox om grisfots gelikar leker allan nästa match.
Hoppas dock inte det.
Är det så konstigt efter hur MN blev behandlad av styrelsen? Efter alla missförstånd och oklarheter?

"MN var den enda som vägrade sänka lönen" Fel! Han kunde gå ned i lön. Tänk även på Otto som säkert hade bojkottat DIF och inte supportrarna hade ställt upp. Ölvestad & Fimpen däremot.. Halverade säkerligen sin lön och spelade för pisslön i HA. Det är dumdristigt, men oerhört hedersvärt!

"MN stämde ett mycket hårt ekonomiskt pressat DIF" för att DIFs ledning vägrade diskutera.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av sm910 »

Ingen halverade sin lön när vi åkte ur. Övriga av de "bäst betalda" fick sina löner minskade med 29-43%
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK
Inlägg: 239
Blev medlem: 2011-11-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Andspe skrev:
ANTECKNINGSBLOCK skrev:Alltid oavsett betyder inte att allt ledningen gör är korrekt.
Kan ni seriöst hålla käften och inse att det finns två sidor här?
Tro att ni är bättre och "goda" för att ni uppenbarligen är överlyckliga att en av DIF Hockeys största svikare genom alla tider gör en "bejublad comeback" när han närmar sig pensionsåldern.

MN var kapten
MN var en STOR orsak till degrageringen
MN var inte ensam att ha kontrakt när vi åkte ur
MN var den enda som vägrade sänka lönen
MN stämde ett mycket hårt ekonomiskt pressat DIF
Varför gjorde ingen annan dettta?
MN, aldrig välkommen.


F.ö inte förvånad om det blir internbox om grisfots gelikar leker allan nästa match.
Hoppas dock inte det.
Är det så konstigt efter hur MN blev behandlad av styrelsen? Efter alla missförstånd och oklarheter?

"MN var den enda som vägrade sänka lönen" Fel! Han kunde gå ned i lön. Tänk även på Otto som säkert hade bojkottat DIF och inte supportrarna hade ställt upp. Ölvestad & Fimpen däremot.. Halverade säkerligen sin lön och spelade för pisslön i HA. Det är dumdristigt, men oerhört hedersvärt!

"MN stämde ett mycket hårt ekonomiskt pressat DIF" för att DIFs ledning vägrade diskutera.
Fast det står ju jättetydligt i domen att MN vägrade gå med på att halvera sin lön?
Tala åtminstone sanning om du ska försvara honom.
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Kalliasson »

http://www.hockeysverige.se/2015/01/13/ ... ket-plats/

Har läst lite vad folk har skrivit och många verkar förvänta sig poängproduktion. Ottosson vill helst se honom som grovjobbare. Detta framförallt för att inte förstöra gruppdynamiken då grovjobbare lirar mer i skymundan. Intressant vinkel om ni frågar mig.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17597
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av SirDIFalot »

medu82 skrev:
JLindgren skrev:
Rix skrev:Haha, snubben som säger att Mackan ska plocka Forsberg. Jävla legend.
Va det inte SirDIFalot?
Lät som honom.
Nej, det var Olof. (@Orlaf_10 på twitter)

Jag ställde lite frågor innan.
Expert.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av sm910 »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:
Andspe skrev: Är det så konstigt efter hur MN blev behandlad av styrelsen? Efter alla missförstånd och oklarheter?

"MN var den enda som vägrade sänka lönen" Fel! Han kunde gå ned i lön. Tänk även på Otto som säkert hade bojkottat DIF och inte supportrarna hade ställt upp. Ölvestad & Fimpen däremot.. Halverade säkerligen sin lön och spelade för pisslön i HA. Det är dumdristigt, men oerhört hedersvärt!

"MN stämde ett mycket hårt ekonomiskt pressat DIF" för att DIFs ledning vägrade diskutera.
Fast det står ju jättetydligt i domen att MN vägrade gå med på att halvera sin lön?
Tala åtminstone sanning om du ska försvara honom.
Japp, jättetydligt. För att citera ur domen:

(Djurgårdens anförda sakomständigheter)
Där föreslog Djurgården en halvering av lönerna. På detta sätt inleddes
förhandlingar om ett nytt avtal. Vid mötet framförde M.N. inga omedelbara invändningar


(Unionens anförda sakomständigheter)
Senare under säsongen hölls ett utvärderingssamtal mellan sportchefen C.B., dåvarande klubbdirektören T.E. och M.N. Djurgården framhöll återigen att M.N. låg för högt i lön och han ombads att halvera sin lön. M.N. hänvisade till att kontraktet gällde och bad Djurgården att återkomma med ett preciserat förslag, vilket Djurgården inte gjorde

(Domskälen)
Av utredningen framgår att såväl Djurgården som M.N. var införstådda
med att M.N:s ersättningsnivåer inte var förenliga med spel i allsvenskan och att båda
parter var inställda på att föra en dialog om förändring av avtalet.


http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2014/13-14.pdf
Senast redigerad av sm910 den 2015-01-14 00:45:52, redigerad totalt 2 gång.
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Mash »

Rudde skrev:
Mash skrev:Skön analysering "Pulverapa" - Låter vettigt.


Ser början av supporterträffen och advokaten äcklar mig. Han är enbart där för att trycka ner Marcus och ledningen så långt som möjligt. Fy fan.

Pang däremot var väldigt vältalig, förvånansvärt nog. Sen att han avslutar med att kräva avgång känns lite sisodär.

Det blir en intressant framtid och hoppas innerligt att folk, framförallt supportergrupperna, kan gräva ner stridsyxan trots besvikelse och irritation. Djurgården behöver stöttning nu, extremt känsligt skede på alla plan. Vore grymt skönt om det kunde visas att stämningen på Hovet inte sänks, trots dessa turbulenta dagar. Känslan säger att det är att hoppas för mycket.

Kämpa Djurgår'n!
Hur kan du bli äcklad av att få höra sanningen?
Tycker du att det är bättre att sitta och lyssna på deras lögner?
Vad får du ut av det?

Det är helt otroligt att folk tycker juristen gjorde fel. Han synade alla lögner från Kaarel och Marcus och då blir ni lacka. Det liknar ett sektbeteende.

Är det bättre att leva i förnekelse att vår förening sköts inkompetent och sakta men säkert gå under än att se sanningen och få till förändringar.
Det finns flera sätt att framföra sin åsikt på. 'Advokaten' fullkomligt trycker ner Marcus och kör över honom, utan respekt. Det är det som äcklar mig. Sen att han har rätt eller fel tänker jag inte gå in på, men på sättet det görs är äckligt.

Det finns fler sätt att framföra sina åsikter. Så som advokaten/juristen gjorde det är i mina ögon respektlöst. Sen kan vi prata hur lite respekt ledningen har visat oss supportrar, men att ge igen med samma mynt känns lite dagisnivå.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag började titta på videon för att få samma svar som alla andra.

Ju längre den led desto mindre bekom det mig. Till slut såg jag bara en sak. Människan Marcus Nilson.
Jävligt irrationellt och känslomässigt styrt månne, och inte mig likt, men jag kunde bara se en kille som satt där och var oerhört nervös och oerhört ångerfull, ledsen, hoppfull och uppriktig.

Någon som med allt känslosvall så gärna försökte säga rätt saker, men inte kunde för att talets gåva saknades. Samma förmåga som saknades då vi åkte ur. Samma rädsla som han då inte vågade möta, den mötte han idag.

Även om orden blev tafatta så talade känslorna sitt tydliga språk. Han vill så gärna gottgöra oss alla.

Med rättsliga och sportsliga tvister åsidosatta; När Marcus sätter sig i den sitsen, och möter en av sina största rädslor i vitögat.... Att man då som medmänniska, fullt medveten om hur Marcus mår där han sitter, förmår sig själv att håna honom med kommentarer som att han "peakade innan Twilight-filmerna" med mera... Det gör mig väldigt illa till mods.

Nä, det här var bara så smärtsamt att se. Sorg, bara sorg.
Säg den glädje som varar
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Donkels »

Mash skrev:
Rudde skrev:
Mash skrev:Skön analysering "Pulverapa" - Låter vettigt.


Ser början av supporterträffen och advokaten äcklar mig. Han är enbart där för att trycka ner Marcus och ledningen så långt som möjligt. Fy fan.

Pang däremot var väldigt vältalig, förvånansvärt nog. Sen att han avslutar med att kräva avgång känns lite sisodär.

Det blir en intressant framtid och hoppas innerligt att folk, framförallt supportergrupperna, kan gräva ner stridsyxan trots besvikelse och irritation. Djurgården behöver stöttning nu, extremt känsligt skede på alla plan. Vore grymt skönt om det kunde visas att stämningen på Hovet inte sänks, trots dessa turbulenta dagar. Känslan säger att det är att hoppas för mycket.

Kämpa Djurgår'n!
Håller med tyckte också "advokaten" var jobbig att lyssna på

Hur kan du bli äcklad av att få höra sanningen?
Tycker du att det är bättre att sitta och lyssna på deras lögner?
Vad får du ut av det?

Det är helt otroligt att folk tycker juristen gjorde fel. Han synade alla lögner från Kaarel och Marcus och då blir ni lacka. Det liknar ett sektbeteende.

Är det bättre att leva i förnekelse att vår förening sköts inkompetent och sakta men säkert gå under än att se sanningen och få till förändringar.
Det finns flera sätt att framföra sin åsikt på. 'Advokaten' fullkomligt trycker ner Marcus och kör över honom, utan respekt. Det är det som äcklar mig. Sen att han har rätt eller fel tänker jag inte gå in på, men på sättet det görs är äckligt.

Det finns fler sätt att framföra sina åsikter. Så som advokaten/juristen gjorde det är i mina ögon respektlöst. Sen kan vi prata hur lite respekt ledningen har visat oss supportrar, men att ge igen med samma mynt känns lite dagisnivå.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Magnutz »

DIF_Soldier skrev:Jag började titta på videon för att få samma svar som alla andra.

Ju längre den led desto mindre bekom det mig. Till slut såg jag bara en sak. Människan Marcus Nilson.
Jävligt irrationellt och känslomässigt styrt månne, och inte mig likt, men jag kunde bara se en kille som satt där och var oerhört nervös och oerhört ångerfull, ledsen, hoppfull och uppriktig.

Någon som med allt känslosvall så gärna försökte säga rätt saker, men inte kunde för att talets gåva saknades. Samma förmåga som saknades då vi åkte ur. Samma rädsla som han då inte vågade möta, den mötte han idag.

Även om orden blev tafatta så talade känslorna sitt tydliga språk. Han vill så gärna gottgöra oss alla.

Med rättsliga och sportsliga tvister åsidosatta; När Marcus sätter sig i den sitsen, och möter en av sina största rädslor i vitögat.... Att man då som medmänniska, fullt medveten om hur Marcus mår där han sitter, förmår sig själv att håna honom med kommentarer som att han "peakade innan Twilight-filmerna" med mera... Det gör mig väldigt illa till mods.

Nä, det här var bara så smärtsamt att se. Sorg, bara sorg.
Du har sett typen förut. Den som gärna sparkar på liggande. Den som tar chansen att trycka ner den redan nedtryckta. Beklämmande beteende.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Skriv svar