Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av AMMC »

Mäklaren skrev:Undrar vad Ragge försäkringspengar skall användas till...
Jag tror nog att de redan spenderats på Kronwall.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av -daniel- »

AMMC skrev:
Mäklaren skrev:Undrar vad Ragge försäkringspengar skall användas till...
Jag tror nog att de redan spenderats på Kronwall.
Det tror faktiskt inte jag, för uppgifterna från Engström tidigare var tydliga; Kronwall är INTE en ersättare för Ragge. Sen kan jag ju iofs fortfarande tycka att så verkar vara fallet när man inte värvar en ersättare nu när det är bekräftat att kungen slutar. Tror dock man för fullt håller på och utvärderar målvakts-situationen istället för vårt försvar som trots allt stabilerats sen Kronwall kommit in..
Bild
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Stavhoppet »

Jag har hittat drömvärvningen på målvaktssidan :D

En Free Agent från NHL Ray Emery. Född 1982, 188 lång 92 kg. Har varit förstamålvakt i Philadelphia Flyers. Men är nu tydligen Free agent. Vore ju kanon, inte för att jag tror att det är jätte sannolikt men nog vore det trevligt alltid.

Vad tror övriga här inne? Kommer det att värvas någon målvakt under uppehållet och i så fall vem?

//Henke
Soulsic
Inlägg: 316
Blev medlem: 2009-02-07
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Soulsic »

Stavhoppet skrev:Jag har hittat drömvärvningen på målvaktssidan :D

En Free Agent från NHL Ray Emery. Född 1982, 188 lång 92 kg. Har varit förstamålvakt i Philadelphia Flyers. Men är nu tydligen Free agent. Vore ju kanon, inte för att jag tror att det är jätte sannolikt men nog vore det trevligt alltid.

Vad tror övriga här inne? Kommer det att värvas någon målvakt under uppehållet och i så fall vem?

//Henke
Han är långtidsskadad och det är därför han är free agent. Om eller när han återhämtar sig vet jag inte.
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Fricke »

Lite tudelad kring hur man bör agera efter det trista beskedet om Ragge...

* SAIK är missnöjda med Skrbek. Sparkar honom och adderar Kosttinen till ett av elitseriens starkaste försvar.

* DIF tappar sin i särklassbästa back till förtidspensionering och gör ingenting...

Å ena sidan är det kanske vettigt att Järlan avvaktar. Lassen och Deilert har gjort det ganska bra de senaste matcherna. Antar att båda två behöver få spela för att utvecklas och det tycks finnas uppsida i båda. Detta öppnar även för att Claesson ska få speltid.

Å andra sidan har Oscar Eklund varit bedrövlig på senare tid och att ha dessa tre gentlemän spelandes samtidigt känns... Tveksamt?

Ska bli kul att se hur Gozzi agerar nu när McNevin verkar vara borta för säsongen...
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Stavhoppet »

----> Soulsic

Okej det hade jag helt missat :(

Skit oxå jag som tyckte att det var den optimala värvningen.
Känns som om det finns en viss chans/risk att det blir en finsk keeper. Då det är många av dem som spelar på en relativt hög nivå.

Som någon tidigare skrev så har ju Vesa Toskala endast en korttids kontrakt med AIK kanske något att kolla på?

Någon annan som har koll på vilka målvakter som finns tillgängliga?

//Henke
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av AMMC »

Stavhoppet skrev:----> Soulsic

Okej det hade jag helt missat :(

Skit oxå jag som tyckte att det var den optimala värvningen.
Känns som om det finns en viss chans/risk att det blir en finsk keeper. Då det är många av dem som spelar på en relativt hög nivå.

Som någon tidigare skrev så har ju Vesa Toskala endast en korttids kontrakt med AIK kanske något att kolla på?

Någon annan som har koll på vilka målvakter som finns tillgängliga?

//Henke
Calle Söderberg, Emery och nu Toskala...kollar du mycket på eliteprospects.com eller vad är grejen?

Känns som att du drar till med oerhört random namn. Kan med stor säkerhet säga att ingen av dem kommer att återfinnas i DIF.
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Stavhoppet »

---> AMMC.

Toskala var det någon annan här inne som skrev om att han hade ett korttidskontrakt. Så det vet jag inte om det stämmer.

Söderberg var det en polare ur Almtuna som rekomenderade.

Emery tog jag från Elitsprospects helt sant.

Random namn är väl en fråga om definition. Vad innebär Random för dig? Alla som inte spelat för oss tidigare? Calla Söderberg var väl mera inför nästa säsong som jag tänkte kunde vara aktuell.

Oavsett vad så känns det som att det finns ett problem med att vi släpper in för mkt mål? Av alla laget som ligger top 8 så har vi släppt in flest mål men gjort långt ifrån flest... närmare bestämt är det bara 2 lag som gjort färre mål (Frölunda & LHC) Sam SSK som gjort lika många.

Vi har 2.84 mål insläppta/match och vi har gjort 2.53...

säsongen 2009/2010 hade vi ett snitt på 2.36 insläppta och 2.93 gjorda.

//Henke
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Kall-El »

Fricke skrev:Lite tudelad kring hur man bör agera efter det trista beskedet om Ragge...

* SAIK är missnöjda med Skrbek. Sparkar honom och adderar Kosttinen till ett av elitseriens starkaste försvar.

* DIF tappar sin i särklassbästa back till förtidspensionering och gör ingenting...

Å ena sidan är det kanske vettigt att Järlan avvaktar. Lassen och Deilert har gjort det ganska bra de senaste matcherna. Antar att båda två behöver få spela för att utvecklas och det tycks finnas uppsida i båda. Detta öppnar även för att Claesson ska få speltid.

Å andra sidan har Oscar Eklund varit bedrövlig på senare tid och att ha dessa tre gentlemän spelandes samtidigt känns... Tveksamt?

Ska bli kul att se hur Gozzi agerar nu när McNevin verkar vara borta för säsongen...

Ingen av de tre spelarna du nämner har imponerat överdrivet mycket på mig.
De har lyckats i någon match ibland, men som back måste du leverera hela tiden och tyvärr har inte de spelarna gjort detta. Eklund har väl kanske i mitt tycke varit lite bättre än Lassen och Deilert, men skall jag vara helt ärlig skulle jag nog föredraga om ingen av dessa tre tillhörde våra topp 6 backar eller i alla fall absolut inte mer än en av dem.
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Mash »

Kall-El skrev:
Fricke skrev:Lite tudelad kring hur man bör agera efter det trista beskedet om Ragge...

* SAIK är missnöjda med Skrbek. Sparkar honom och adderar Kosttinen till ett av elitseriens starkaste försvar.

* DIF tappar sin i särklassbästa back till förtidspensionering och gör ingenting...

Å ena sidan är det kanske vettigt att Järlan avvaktar. Lassen och Deilert har gjort det ganska bra de senaste matcherna. Antar att båda två behöver få spela för att utvecklas och det tycks finnas uppsida i båda. Detta öppnar även för att Claesson ska få speltid.

Å andra sidan har Oscar Eklund varit bedrövlig på senare tid och att ha dessa tre gentlemän spelandes samtidigt känns... Tveksamt?

Ska bli kul att se hur Gozzi agerar nu när McNevin verkar vara borta för säsongen...

Ingen av de tre spelarna du nämner har imponerat överdrivet mycket på mig.
De har lyckats i någon match ibland, men som back måste du leverera hela tiden och tyvärr har inte de spelarna gjort detta. Eklund har väl kanske i mitt tycke varit lite bättre än Lassen och Deilert, men skall jag vara helt ärlig skulle jag nog föredraga om ingen av dessa tre tillhörde våra topp 6 backar eller i alla fall absolut inte mer än en av dem.
Sätt ner Falken på backen så är problemet löst, nästan...
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Fricke »

Kall-El skrev: Ingen av de tre spelarna du nämner har imponerat överdrivet mycket på mig.
De har lyckats i någon match ibland, men som back måste du leverera hela tiden och tyvärr har inte de spelarna gjort detta. Eklund har väl kanske i mitt tycke varit lite bättre än Lassen och Deilert, men skall jag vara helt ärlig skulle jag nog föredraga om ingen av dessa tre tillhörde våra topp 6 backar eller i alla fall absolut inte mer än en av dem.
Sett till speltid de senaste matcherna tycks backrankingen vara:

1. Boumedienne (23 min)
2. Kronwall (22 min)
3. Eklund (21 min)
4. A-Honk (20 min)
5. Printz (19 min)
6. Lassen (13 min)
7. Deilert (10 min, spelade dock mer än Lassen mot SAIK)

Alltså jämnt skägg mellan 1-5 och 6-7. Gott så. Att Eklund rankas topp 3 är kanske lite överraskande men han var ganska bra innan hans form dippade de senaste tre matcherna (5 baklängesmål) men som sagt väldigt jämnt mellan 1-5.

Deilert leder backarnas interna +/- med + 3 och endast han, Kronwall och Holmqvist är på plus. Värst är Lassen som har häpnadsväckande usla -8 efter att ha varit inne på 13 baklängesmål. Dock samlade han på sig de flesta minusnoteringarna under säsongens första matcher.

För att komma till poängen så är varken Deilert eller Lassen färdigbakta och nej dom är inte självklara i topp 6. Men utan minuter kommer dom knappast bli bättre till nästa säsong och visst finns det redan nu bra tendenser. - Så kanske gör Järlan, eller kanske snarare Hardy, rätt i att spela A-Honk, Kronwall, Boumedienne, Printz och Eklund 20+ minuter och låta Deilert/Lassen avlasta som 6:e och 7:e back och därmed få viktiga minutrar i sin utveckling... Dessutom brukar backar må bra av att spela 20+ minuter.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:
AMMC skrev:
Mäklaren skrev:Undrar vad Ragge försäkringspengar skall användas till...
Jag tror nog att de redan spenderats på Kronwall.
Det tror faktiskt inte jag, för uppgifterna från Engström tidigare var tydliga; Kronwall är INTE en ersättare för Ragge. Sen kan jag ju iofs fortfarande tycka att så verkar vara fallet när man inte värvar en ersättare nu när det är bekräftat att kungen slutar. Tror dock man för fullt håller på och utvärderar målvakts-situationen istället för vårt försvar som trots allt stabilerats sen Kronwall kommit in..
Tror och hoppas du har rätt. Tills vidare kan Falken rycka in vid behov.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Stanowski
Inlägg: 71
Blev medlem: 2007-04-16
Ort: Borgholm/Jönköping/Borås

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Stanowski »

Kanske börja tänka på att ta hem Tellqvist snart?
Alltid, Oavsett
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Salas »

Stanowski skrev:Kanske börja tänka på att ta hem Tellqvist snart?
Det går inte att bara ta hem honom, han har ett kontrakt med Dinamo Riga.
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Östgöten »

Min reflektion gällande nuvarande backbesättning är att DIF har bland den sämsta backbesättningen i hela Elitserien. Om vi studerar ett sampel nedan på hur många skott i genomsnitt DIF släpper mot SITT mål varje match ligger laget sist i hela Elitserien. Luleå släpper 22 SoGA (Shots on Goal on Average) varje match mot DIF som släpper 30 SoGA.

Rk Team SoGA
1 LHF 22
2 MODO 25
3 LHC 26
4 SSK 26
5 FRÖ 27
6 FBK 27
7 SAIK 27
8 HV71 28
9 AIK 28
10 BIF 29
11 TIK 29
12 DIF 30

Det är för närvarande populärt att skylla DIF:s tabelläge på Mark Owuya. Mark ligger sjua i SVS% och DIF:s backar ligger sist i SoGA. DIF tycker inte att laget behöver värva ytterligare en back. Jag undrar om det inte är dags för DIF:s sportchef att ta upp huvudet ur sanden och värva en toppback som en ersättare för Ragge för DIF:s backar är inte elitseriemässigga.

Rk Name Team SVS%
1 Salak, A FBK 93
2 Rautio, D LHF 93
3 Fast, V AIK 93
4 Norrena, F LHC 92
5 Hadelöv, A SAIK 92
6 Larsson, D HV71 92
7 Owuya, M DIF 91
8 Holmqvist, J FRÖ 91
9 Nilsson, A LHF 90
10 Sjögren, P SSK 90
11 Pitkämäki, J TIK 90
12 Tarkki, T MODO 90
13 Svedberg, N BIF 90

DIF:s sportchefs satsning på backar från Allsvenskan är pinsam. De senaste åren har Fredrik Eriksson, Niklas Andersson och nu Stefan Lassen förgyllt laget med sin närvaro. Föregående år kunde JJ skylla på brist på pengar - men att ersätta Kyle/Timmy med Stefan Lassen och därefter krydda med Lennhammer/Deilert/Oscar E när det fanns pengar till Daniel Widing är UNDERKÄNT!
Skriv svar