Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9541
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2023-05-05 10:23:39 Framförallt så hade Växjö och Modo backar som var groteskt skickliga på det spelsättet. Odelius kanske har samma spelfilosofi men han hade inte tagit en reservplats i någon av de backsidorna.
Jag tror du har lite personligt agg mot spelartypen Odelius. Ung och puckskicklig vilket brukar vara din kryptonit vilket också är helt fine. Man har olika preferenser.

Men enligt objektiv statistik var Odelius faktiskt bland dom bästa i ligan defensivt eftersom, när han var inne på isen, så hade motståndarlagen minst antal farliga lägen mot oss (xG against) minst antal passningar in i vårt slott (on ice passes to slot against) och minst antal kontrollerade ingångar i vår zon (on ice controlled entries against)

Om det inte är en bra defensiv back så vet jag inte vad som är det.

Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av #10 »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-05 10:27:18
Manijock skrev: 2023-05-05 10:23:39
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 10:19:22
Manijock skrev: 2023-05-05 10:04:48
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 09:36:17 Karlsson - Odelius
Hammarlund - X
Arnesson - Ytterell

Vore ju en dröm. Men jag tror varken att Hammarlund eller Odelius blir kvar och vi har några andra backar på kontrakt.
Haha hujedamig vilket ihåligt backpar i lineupen. Kevin K är bra när han släpper loss men det kräver någon typ av konsekvenstänk av grannen då åtminstone. Krävs ingen Arnesson direkt, men Hammarlund gjorde det tillräckligt bra på slutet. Någon som har lite defensivt grundtänk i botten. Odelius är typ den sista jag skulle sätta upp där.

Nej för fan släpp Odelius nu bara.
Det där med offensiv back - defensiv back tycker jag känns väldigt förlegat och inte något som dom bästa lagen längre anammar. Titta på Växjö och Modo denna säsong exempelvis, vinnarna från våra två högstadivisioner - där är det först och främst backar som kan hantera pucken och få spelet flytande fort och effektivt.

För mig är ett backpar bra när ditt lag genererar mer och farligare lägen framåt än bakåt när dom är på isen.
Framförallt så hade Växjö och Modo backar som var groteskt skickliga på det spelsättet. Odelius kanske har samma spelfilosofi men han hade inte tagit en reservplats i någon av de backsidorna.
Killen är 18 år och gjorde sin första seniorsäsong.
Lugn.
Håller med, tyckte han var mkt bra i fjol då han var med, sämre i år, men har stor talang och utveckling i sig, vi kastade bort Holm, Ollas mfl pga för lite tålamod. Gör inte samma miss igen
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av mb81 »

Jim Morrison skrev: 2023-05-05 09:36:17 Karlsson - Odelius
Hammarlund - X
Arnesson - Ytterell

Vore ju en dröm. Men jag tror varken att Hammarlund eller Odelius blir kvar och vi har några andra backar på kontrakt.
Verkligen. En duktig allsvensk högerfattad back på krysset så är jag nöjd. Behöver inte vara nån superstjärna men nån som kan producera en del. Erik Ullman(Vita Hästen) eller Marcus Kalrström(Almtuna) skulle vara bra tillskott. Borde bli rätt billig men med hög uppsida.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9541
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

mb81 skrev: 2023-05-05 10:54:26
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 09:36:17 Karlsson - Odelius
Hammarlund - X
Arnesson - Ytterell

Vore ju en dröm. Men jag tror varken att Hammarlund eller Odelius blir kvar och vi har några andra backar på kontrakt.
Verkligen. En duktig allsvensk högerfattad back på krysset så är jag nöjd. Behöver inte vara nån superstjärna men nån som kan producera en del. Erik Ullman(Vita Hästen) eller Marcus Kalrström(Almtuna) skulle vara bra tillskott. Borde bli rätt billig men med hög uppsida.
En August Berg liksom eller en Josef Ingman för den delen. Båda dina förslag låter jättebra.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_
Inlägg: 3238
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

#10 skrev: 2023-05-05 10:44:52
Nattuggla_ skrev: 2023-05-05 10:27:18
Manijock skrev: 2023-05-05 10:23:39
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 10:19:22
Manijock skrev: 2023-05-05 10:04:48

Haha hujedamig vilket ihåligt backpar i lineupen. Kevin K är bra när han släpper loss men det kräver någon typ av konsekvenstänk av grannen då åtminstone. Krävs ingen Arnesson direkt, men Hammarlund gjorde det tillräckligt bra på slutet. Någon som har lite defensivt grundtänk i botten. Odelius är typ den sista jag skulle sätta upp där.

Nej för fan släpp Odelius nu bara.
Det där med offensiv back - defensiv back tycker jag känns väldigt förlegat och inte något som dom bästa lagen längre anammar. Titta på Växjö och Modo denna säsong exempelvis, vinnarna från våra två högstadivisioner - där är det först och främst backar som kan hantera pucken och få spelet flytande fort och effektivt.

För mig är ett backpar bra när ditt lag genererar mer och farligare lägen framåt än bakåt när dom är på isen.
Framförallt så hade Växjö och Modo backar som var groteskt skickliga på det spelsättet. Odelius kanske har samma spelfilosofi men han hade inte tagit en reservplats i någon av de backsidorna.
Killen är 18 år och gjorde sin första seniorsäsong.
Lugn.
Håller med, tyckte han var mkt bra i fjol då han var med, sämre i år, men har stor talang och utveckling i sig, vi kastade bort Holm, Ollas mfl pga för lite tålamod. Gör inte samma miss igen
Vi kastade även bort backen som precis lirade upp Modo. David Bernhardt.
Djurgården har verkligen en hel del att lära. Känns som om vi är steget efter i mycket. Vilket är konstigt egentligen sett till hur många bra unga spelare vi tar fram? Sen plötsligt så finns varken tålamod eller kompetens att behålla och förvalta dem?
Vi måste bli bättre på att ta hand om dessa spelare.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2023-05-05 11:01:58, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Skönt att läsa intervjun med KG. Kanske också kan göra att forumet nyanseras lite. Varit väldigt mycket snack om domedagen.
Rätt ogrundat också, mycket rena gissningar. Visst ska det spekuleras, men ett tag tävlades det i att skriva om vår undergång.
Jag tror att vi mycket väl kommer kunna ha goda chanser redan till kommande säsong. Problemet är väl att även Björklöven och Brynäs kommer utmana rejält.

Backsidan ser ut att bli ganska lik som jag gissade för ett par dagar sedan. Frågetecknet är väl om Hammarlund känner att han inte vågar tacka nej till SHL. Vet ju aldrig om chansen kommer igen. Men jag tror verkligen han stannar. För vågar han chansa och dra, och sedan håller det inte? Då kan ju dörren till oss vara stängd.

Men det som ska in nu behöver som sagt innehålla fart och skicklighet. Spelare som kan lira. Drömmen vore ju att behålla Östlund.
Spelare som Lekki/Ludde är jag inte lika trånande efter. Vi behöver spelare som kan utmana och driva spelet. Syntes tydligt mot Modo hur mycket efter vi var i det spelet. Då vi värvat Grewe är frågan om vi verkligen har plats för en till av samma kaliber, Hank. Jag kan tycka det, men då måste vi värva/ förlänga annorlunda med övriga forwards.

Sedan måste Klasen fortsätta. Vågar inte tänka på var denna säsong slutat utan honom. Nu fick vi ändå lira ett långt slutspel och en hel del viktiga stålar in in i kassan.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-05 10:59:15
#10 skrev: 2023-05-05 10:44:52
Nattuggla_ skrev: 2023-05-05 10:27:18
Manijock skrev: 2023-05-05 10:23:39
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 10:19:22

Det där med offensiv back - defensiv back tycker jag känns väldigt förlegat och inte något som dom bästa lagen längre anammar. Titta på Växjö och Modo denna säsong exempelvis, vinnarna från våra två högstadivisioner - där är det först och främst backar som kan hantera pucken och få spelet flytande fort och effektivt.

För mig är ett backpar bra när ditt lag genererar mer och farligare lägen framåt än bakåt när dom är på isen.
Framförallt så hade Växjö och Modo backar som var groteskt skickliga på det spelsättet. Odelius kanske har samma spelfilosofi men han hade inte tagit en reservplats i någon av de backsidorna.
Killen är 18 år och gjorde sin första seniorsäsong.
Lugn.
Håller med, tyckte han var mkt bra i fjol då han var med, sämre i år, men har stor talang och utveckling i sig, vi kastade bort Holm, Ollas mfl pga för lite tålamod. Gör inte samma miss igen
Vi kastade även bort backen som precis lirade upp Modo. David Bernhardt.
Djurgården har verkligen en hel del att lära. Känns som om vi är steget efter i mycket. Vilket är konstigt egentligen sett till hur många bra inga spelare vi tar fram? Sen plötsligt så finns varken tålamod eller kompetens att behålla och förvalta dem?
Vi måste också bli bättre på att ta hand om dessa spelare.

Dags att släppa 90-talet och komma in i matchen.
Även Växjö kastade bort Bernhardt. Ingen kan väl påstå att han var i närheten lika bra hos oss eller Växjö som han är i Modo nu?
Sedan måste man också ta in att han då spelade i SHL.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Nattuggla_
Inlägg: 3238
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-05 11:02:38
Nattuggla_ skrev: 2023-05-05 10:59:15
#10 skrev: 2023-05-05 10:44:52
Nattuggla_ skrev: 2023-05-05 10:27:18
Manijock skrev: 2023-05-05 10:23:39

Framförallt så hade Växjö och Modo backar som var groteskt skickliga på det spelsättet. Odelius kanske har samma spelfilosofi men han hade inte tagit en reservplats i någon av de backsidorna.
Killen är 18 år och gjorde sin första seniorsäsong.
Lugn.
Håller med, tyckte han var mkt bra i fjol då han var med, sämre i år, men har stor talang och utveckling i sig, vi kastade bort Holm, Ollas mfl pga för lite tålamod. Gör inte samma miss igen
Vi kastade även bort backen som precis lirade upp Modo. David Bernhardt.
Djurgården har verkligen en hel del att lära. Känns som om vi är steget efter i mycket. Vilket är konstigt egentligen sett till hur många bra inga spelare vi tar fram? Sen plötsligt så finns varken tålamod eller kompetens att behålla och förvalta dem?
Vi måste också bli bättre på att ta hand om dessa spelare.

Dags att släppa 90-talet och komma in i matchen.
Även Växjö kastade bort Bernhardt. Ingen kan väl påstå att han var i närheten lika bra hos oss eller Växjö som han är i Modo nu?
Sedan måste man också ta in att han då spelade i SHL.
Absolut kommer det alltid finnas spelare som flera klubbar inte ser storheten i och som sedan exploderar.
Men i vårat fall känns det som att vi har gjort det misstaget för ofta.
Donkels-3.0
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Donkels-3.0 »

#10 skrev: 2023-05-05 10:44:52
Nattuggla_ skrev: 2023-05-05 10:27:18
Manijock skrev: 2023-05-05 10:23:39
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 10:19:22
Manijock skrev: 2023-05-05 10:04:48

Haha hujedamig vilket ihåligt backpar i lineupen. Kevin K är bra när han släpper loss men det kräver någon typ av konsekvenstänk av grannen då åtminstone. Krävs ingen Arnesson direkt, men Hammarlund gjorde det tillräckligt bra på slutet. Någon som har lite defensivt grundtänk i botten. Odelius är typ den sista jag skulle sätta upp där.

Nej för fan släpp Odelius nu bara.
Det där med offensiv back - defensiv back tycker jag känns väldigt förlegat och inte något som dom bästa lagen längre anammar. Titta på Växjö och Modo denna säsong exempelvis, vinnarna från våra två högstadivisioner - där är det först och främst backar som kan hantera pucken och få spelet flytande fort och effektivt.

För mig är ett backpar bra när ditt lag genererar mer och farligare lägen framåt än bakåt när dom är på isen.
Framförallt så hade Växjö och Modo backar som var groteskt skickliga på det spelsättet. Odelius kanske har samma spelfilosofi men han hade inte tagit en reservplats i någon av de backsidorna.
Killen är 18 år och gjorde sin första seniorsäsong.
Lugn.
Håller med, tyckte han var mkt bra i fjol då han var med, sämre i år, men har stor talang och utveckling i sig, vi kastade bort Holm, Ollas mfl pga för lite tålamod. Gör inte samma miss igen
….och Bernhardt vilket vi fick lida av i närtid
maag80
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av maag80 »

Instämmer, otroligt fin intervju av Högsander med Kurt-Georg.
Ytterell tror jag på, han gjorde 10 poäng på de 17 matcher han spelade!
Jag tror även på John Norman!
Om han får komma in hel i både ögon och resten av kroppen tror jag han kan vara riktigt bra.
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 509
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av supreme »

Jim Morrison skrev: 2023-05-05 10:55:29
mb81 skrev: 2023-05-05 10:54:26
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 09:36:17 Karlsson - Odelius
Hammarlund - X
Arnesson - Ytterell

Vore ju en dröm. Men jag tror varken att Hammarlund eller Odelius blir kvar och vi har några andra backar på kontrakt.
Verkligen. En duktig allsvensk högerfattad back på krysset så är jag nöjd. Behöver inte vara nån superstjärna men nån som kan producera en del. Erik Ullman(Vita Hästen) eller Marcus Kalrström(Almtuna) skulle vara bra tillskott. Borde bli rätt billig men med hög uppsida.
En August Berg liksom eller en Josef Ingman för den delen. Båda dina förslag låter jättebra.
Ingman ska aldrig representera våra färger igen.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9541
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

supreme skrev: 2023-05-05 11:45:11
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 10:55:29
mb81 skrev: 2023-05-05 10:54:26
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 09:36:17 Karlsson - Odelius
Hammarlund - X
Arnesson - Ytterell

Vore ju en dröm. Men jag tror varken att Hammarlund eller Odelius blir kvar och vi har några andra backar på kontrakt.
Verkligen. En duktig allsvensk högerfattad back på krysset så är jag nöjd. Behöver inte vara nån superstjärna men nån som kan producera en del. Erik Ullman(Vita Hästen) eller Marcus Kalrström(Almtuna) skulle vara bra tillskott. Borde bli rätt billig men med hög uppsida.
En August Berg liksom eller en Josef Ingman för den delen. Båda dina förslag låter jättebra.
Ingman ska aldrig representera våra färger igen.
Nej, inte han såklart, men den spelartypen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock
Inlägg: 7866
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2023-05-05 10:32:58
Manijock skrev: 2023-05-05 10:23:39 Framförallt så hade Växjö och Modo backar som var groteskt skickliga på det spelsättet. Odelius kanske har samma spelfilosofi men han hade inte tagit en reservplats i någon av de backsidorna.
Jag tror du har lite personligt agg mot spelartypen Odelius. Ung och puckskicklig vilket brukar vara din kryptonit vilket också är helt fine. Man har olika preferenser.

Men enligt objektiv statistik var Odelius faktiskt bland dom bästa i ligan defensivt eftersom, när han var inne på isen, så hade motståndarlagen minst antal farliga lägen mot oss (xG against) minst antal passningar in i vårt slott (on ice passes to slot against) och minst antal kontrollerade ingångar i vår zon (on ice controlled entries against)

Om det inte är en bra defensiv back så vet jag inte vad som är det.

Absolut ingenting mot varken unga eller puckskickliga. Dåliga närkampsspelare och sådana som har problem med avvägningar är jag lite allergisk mot dock. Men han är som sagt ung, vilket gjort att jag ändå inte hängt honom denna säsong. Undantaget något slutspelsmatch när jag tappade det lite, när han bara stod och stirrade puck medan hans gubbe kunde ta sig in helt obehindrad i slottet.

Men nästa säsong när vi släpper en del pålitliga gubbar, så har vi varken tid eller möjlighet att lägga tid på chansningar som "kanske" får ett genombrott på en bärande plats. Det räcker med Kevin, Hammarlund och en skadedrabbad Ytterell. Där är våra "billiga chansningar". Kevin tror jag kan bli en förstaback nästa säsong om Garpen slutar med sin förföljelse av honom. Där har vi ett exempel på en pucksäker back som fortfarande är stark runt buren.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nattuggla:

Går alltid vara efterklok över vilka spelare man borde behållit. Sedan är det inte alltid upp till DIF att bestämma att du ska vara kvar medan du får lämna.
Philip Holm är ju en annan som många tycker att vi slarvat bort. Men jag tänker att han kanske behövde miljöombyte för att kunna utvecklas. Han hade ju varit flera säsonger hos oss. Många spelare som utvecklats av just ett miljöombyte, och då talar jag om hela hockeyvärlden.

Men visst, finns såklart misstag som begåtts i vårt sätt att försöka/ kunna behålla spelare.
Ska jag spekulera så tror jag vår bristfälliga röda tråd av spelsätt orsakat en del spelartapp och minskat vår värvningsförmåga.

Vad har vi spelat för hockey senaste 20 åren? 10 åren? 5åren? 2åren?
I mitt tycke väldigt spretigt och varierat.
Och min återkommande fråga har länge varit, vem håller i vår spelidé?
Och vad går den ut på?

Som utomstående spelare skulle jag lockas av Stockholm, vår publik, vår historia och mediefokus. Men jag skulle oroas över om mitt spel skulle passa in i klubben. För hur fan spelar egentligen Djurgården?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9541
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-05 11:51:42 Nattuggla:

Går alltid vara efterklok över vilka spelare man borde behållit. Sedan är det inte alltid upp till DIF att bestämma att du ska vara kvar medan du får lämna.
Philip Holm är ju en annan som många tycker att vi slarvat bort. Men jag tänker att han kanske behövde miljöombyte för att kunna utvecklas. Han hade ju varit flera säsonger hos oss. Många spelare som utvecklats av just ett miljöombyte, och då talar jag om hela hockeyvärlden.

Men visst, finns såklart misstag som begåtts i vårt sätt att försöka/ kunna behålla spelare.
Ska jag spekulera så tror jag vår bristfälliga röda tråd av spelsätt orsakat en del spelartapp och minskat vår värvningsförmåga.

Vad har vi spelat för hockey senaste 20 åren? 10 åren? 5åren? 2åren?
I mitt tycke väldigt spretigt och varierat.
Och min återkommande fråga har länge varit, vem håller i vår spelidé?
Och vad går den ut på?

Som utomstående spelare skulle jag lockas av Stockholm, vår publik, vår historia och mediefokus. Men jag skulle oroas över om mitt spel skulle passa in i klubben. För hur fan spelar egentligen Djurgården?
Känns som att vi var på väg åt ett håll med Tjomme, ett annat med Jocke och nu får vi se var vi tar vägen med KG. Håller med om din analys, DIF har varit alldeles för spretigt och det har varit allt för många viljor och vägar. Man saknar enigheten vi hade en kort stund under Tjomme som sportchef, Jocke som ekonomisk sportchef, Jennie som VD och KG som vice.

DÅ trodde jag vi var på väg att bli ledande i Sverige, vilket vi nog hade blivit om alla bara hade hållit sig till sina roller.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Låst