Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
fidyekcoh
Inlägg: 110
Blev medlem: 2010-05-10

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av fidyekcoh »

Inte ofta jag skriver här inne men läser rätt ofta.

Debatten om Nilson är en het potatis, där åsikterna om hans vara eller icke vara går isär en del.

När Mackan valde att komma hem blev han en stor hjälte i många ögon. Inte bara en kille med Djurgårds-hjärta utan även en spelare som gjort bra ifrån sig i NHL och även varit duktig i landslaget. Hans osvenska spelstil och sköna attityd/energi var det som gjorde honom till en av mina favoritspelare.

Från att ha varit en tredjelina-spelare i NHL med begränsad poängskörd klev han in hos oss i en ledande kedja med höga förväntningar om att bidra med mycket poäng. Mackan överträffad dom flesta förväntningar och vann interna poängligan stort. Laget tog sig också till final, vilket var en stor bragd.

Efter det hände dock något. Om det var det misslyckade NHL-tryouten eller något annat vet jag inte. Men han har inte gått att känna igen de senaste två säsongerna. Någon gång ibland har han blixtart till. Överlag så har det inte räckt till. Oengagerad, otränad, egoistisk är några ord som har omgivit hans honom. Han tenderade ofta att också visa gamnacke och vika ner sig vid motgång, inte okej som kapten.

Jag vet att han har talang och hur han har spelat tidigare, därav känner man en stor frustration. Sett till fjolårets prestation vill jag inte ha honom kvar även om han producerad en del poäng. En ledande spelare med en sådan lön måste betyda så mycket mer för laget.

Något radikalt måste ske om jag skulle vilja se honom i Djurgårdströjan nästa säsong. Kan han verkligen hitta motivationen igen? i allsvenskan? Känns som att han skulle ta för stor plats och energi i laget. Sen till problem nummer två - ekonomin. Om alla spelare inser att det inte funkar med elitserielön i allsvenskan så kan man undra hur Mackan tänker. Nej det bästa vore nog om han sökte spel i europa, för bådas bästa.
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av 12139 »

Marcus Nilson kommer inte att spela i DIF.

Otto ville ha dubbla lönen mot vad Challe erbjöd. Challe sa då nej. Det är vad som drar ut på tiden. Förmodligen så lägger Ottosson av.

Challe visade intresse för Sveriges bästa målskytt i J20 den här säsongen, men han kommer att spela i USA.

Challe satsar medvetet mindre på stockholmare den här säsongen än vad som gjorts tidigare.
Senast redigerad av 12139 den 2012-06-02 12:48:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerka
Inlägg: 304
Blev medlem: 2011-03-21
Säsongskort: Ja
Ort: Sollentuna

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Jerka »

Christopher J skrev:Vi behöver producerande forwards. Därför är Mackan ett bra alternativ om det finns möjlighet att få honom. Vi ska upp direkt och vi vet vad Mackan kan. Sätt honom i en kedja med Linkan och vi får ett riktigt tungt anfallsvapen.
Klart man vill ha Otto, men vi har redan bra centrar. Vi saknar forwards som vi vet kan leverera. Åberg, Sörensen och Tim kan det gå hur som helst för. Och varför skulle Mackan vara omotiverad och inte Otto. Otto ville också dra ut på det efter säsongen.
Får vi Otto känns det naturligtvis bra, men får vi Mackan så känns forwardssidan riktigt bra och vass.
Ottos plats ska inte gå i stöpet för att vi har andra bra centrar. Spelare som Honken och Tim borde prioriteras ner och köpas ut eller liknande om plats inte finns för Otto. Han om någon ska ha en plats i vårt lag 12/13 om han vill det.
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av 12139 »

Största missen som begåtts var att sparka Hardy Nilsson för att spelarna inte tålde honom. Med honom hade vi spelat SM-slutspel och allt hade varit okej nu.

Istället tar vi in en oprövad juniortränare och åker ur Elitserien.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17593
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

12139 skrev:Största missen som begåtts var att sparka Hardy Nilsson för att spelarna inte tålde honom. Med honom hade vi gått till slutspel och allt hade varit okej nu.

Hardy har fått så oerhört mycket oförtjänt kritik.
Du säger emot dig själv lite, spelarna tålde inte honom, men med honom hade det gått mycket bättre? Vi hade dessutom gått till slutspel? Vad grundar du det på?

Vad jag hört var saker och ting verkligen katastrof med Hardy under sista året. Det var inte heller mycket bättre året innan.
Expert.
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av 12139 »

SirDIFalot skrev:
12139 skrev:Största missen som begåtts var att sparka Hardy Nilsson för att spelarna inte tålde honom. Med honom hade vi gått till slutspel och allt hade varit okej nu.

Hardy har fått så oerhört mycket oförtjänt kritik.
Du säger emot dig själv lite, spelarna tålde inte honom, men med honom hade det gått mycket bättre? Vi hade dessutom gått till slutspel? Vad grundar du det på?

Vad jag hört var saker och ting verkligen katastrof med Hardy under sista året. Det var inte heller mycket bättre året innan.
Att spelarna inte tycker om en tränare betyder inte alltid att han är dålig för laget. Spelarna gillade Zabel, men lyckades knappt göra ett mål per match med honom i båset.

Jag tror att vi hade spelat slutspel med Hardy kvar i båset.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17593
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

12139 skrev:
SirDIFalot skrev:
12139 skrev:Största missen som begåtts var att sparka Hardy Nilsson för att spelarna inte tålde honom. Med honom hade vi gått till slutspel och allt hade varit okej nu.

Hardy har fått så oerhört mycket oförtjänt kritik.
Du säger emot dig själv lite, spelarna tålde inte honom, men med honom hade det gått mycket bättre? Vi hade dessutom gått till slutspel? Vad grundar du det på?

Vad jag hört var saker och ting verkligen katastrof med Hardy under sista året. Det var inte heller mycket bättre året innan.
Att spelarna inte tycker om en tränare betyder inte alltid att han är dålig för laget. Spelarna gillade Zabel, men lyckades knappt göra ett mål per match med honom i båset.

Jag tror att vi hade spelat slutspel med Hardy kvar i båset.
Problemet var att Hardy inte fick gå tidigare. Ingen kan begära att en tränare ska hinna förändra något med bara några matcher kvar.
Expert.
Manijock
Inlägg: 7887
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Manijock »

sensei skrev:
Harold Camping skrev:
Manijock skrev:Nilson platsar inte så enkelt är det.. I mitt tycke går samtliga forwards framför en mätt, omotiverad tjockis som bara tar energi från laget. Dessutom en usel ledare och dålig förebild. Han har gömt sig när det gått dåligt och förbannat egotrippad rätt igenom. Glömmer aldrig när han har chans på ett friläge, blir nerriven, och istället för att fullfölja situationen som mycket väl kunde slutat med en målchans så vänder han sig om för att skälla ut domaren.... Vilken förebild för de yngre killarna verkligen!

Är det inte hög tid att tvätta bort losermentaliteten från DIF nu?

Vad du än tycker om Nilson så var han våran poängbästa spelare förra året, troligtvis den bästa offensiva kraften och någon looser är han inte, Mackan fick trots allt lira med Otto och Jimmie som egentligen inte hör hemma i en leading line som ska producera.

Kan hålla med om att han inte är den optimala ledaren och har ett lite för dåligt kroppspråk ibland men du överdriver något gränslöst. Du skulle nog behöva en hurring!
Som du förstår så finns det ett visst mått av effektsökeri i jockmaniacs inlägg. Med andra ord - ta det med en nypa salt. Jag är övertygad om att jockmaniac i verkligheten är helt medveten om att Nilson är en av de bättre spelarna i svensk hockey givet att han coachas rätt och är i god form fysiskt och mentalt.
Du har rätt i att jag gillar effekter på det jag skriver och sen så poängterar jag noggrant att en "omotiverad mätt" Mackan inte är någonting att ha. Skulle han av någon konstig anledning bestämma sig för att börja jobba för laget så visst, han har spelat i NHL av en anledning och 09-10 säsongen så skötte han sig utmärkt. Men jag är tämligen övertygad om att han är slut och att han inte har något mer i en rink att göra. För sitt eget bästa borde han lägga av!

Mackan blev bästa poängplockare i brist på annat. Felet i förra säsongens lag var att vi saknade hockeylirare som kunde göra poäng. Simple! Kristoffersson sprutade poäng i Brittiska ligan för någon säsong sen, trots det skulle jag inte vilja ha honom i en leading line i DIF. Om ni hajar vad jag surrar om?

Otto får gärna stanna, men inget satans gnäll om lönen. Kan Ölvestad som är en viktigare spelare tänka sig att ta en allsvensk lön, så kan du fan det också. Annars är det bara att dra!
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Caveman »

Det är precis det han är Mackan Nilson, en förlorare, det finns ingen som helst vinnarskalle i honom, den evige förloraren.
Senast redigerad av Caveman den 2012-06-02 14:37:41, redigerad totalt 1 gånger.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av mb81 »

Angående Mackan så tror jag mycket på ryktet gällande modo. De har tappat nicky d, dicken och schremp bland annat. Det känns som enda aktuella svenska klubben. De flesta börjar få fullt i lagen ju!
superfast
Inlägg: 60
Blev medlem: 2011-03-28

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av superfast »

Granath har nr 4 i videon.

Ännu mer som tyder på att Mackan är helt ute ur dif.
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av jensa öhling »

Är Mackan motiverad och spelar på den nivå han kan är han givetvis en enorm tillgång. Helt överlägsen i allsvenskan. Men var han inte motiverad i Elitserien har jag svårt att se honom tända till i allsvenskan. Och en omotiverad Nilson är en stor belastning. Som förra säsongen när han bara gick och gnällde.


Ottosson är av en helt annan sort. Han kommer alltid till jobbet, oavsett match. Ett proffs, som dock inte har alls samma höga kapacitet som Nilson. Föredrar ändå Ottosson då han är en betydligt bättre lagspelare och skulle vara jättenyttig, särskilt i en eventuell kvalserie.

Kommer inte Otto in ser det lite tunt ut på centerpositionen. Johner, Ljungh, Weigel och Fimpen. Håller det? Ljungh färgade inte som center i fjol. Weigel helt färsk på seniornivå.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17593
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av SirDIFalot »

jensa öhling skrev:Är Mackan motiverad och spelar på den nivå han kan är han givetvis en enorm tillgång. Helt överlägsen i allsvenskan. Men var han inte motiverad i Elitserien har jag svårt att se honom tända till i allsvenskan. Och en omotiverad Nilson är en stor belastning. Som förra säsongen när han bara gick och gnällde.


Ottosson är av en helt annan sort. Han kommer alltid till jobbet, oavsett match. Ett proffs, som dock inte har alls samma höga kapacitet som Nilson. Föredrar ändå Ottosson då han är en betydligt bättre lagspelare och skulle vara jättenyttig, särskilt i en eventuell kvalserie.

Kommer inte Otto in ser det lite tunt ut på centerpositionen. Johner, Ljungh, Weigel och Fimpen. Håller det? Ljungh färgade inte som center i fjol. Weigel helt färsk på seniornivå.
Håller med. Otto behövs. Hank kan spela center men det är verkligen inte hans position. Samma gäller Honken.
Expert.
Janzoo
Inlägg: 1635
Blev medlem: 2010-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Janzoo »

superfast skrev:Granath har nr 4 i videon.

Ännu mer som tyder på att Mackan är helt ute ur dif.
Jag tror bestämt att du menar DIF. Trollar du? Det har ju ingen som helst betydelse.
Låst