Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17550
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Sv: Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:
-daniel- skrev:Förstår inte vad vi skall med en ny arena till, snarare se till så elitlag i Stockholm får möjlighet att nyttja Hovet fullt ut (handlar väl om att sätta press på kommunen och göra gemensam sak av det hela. Dvs DIF / Aik). Dessutom behövs det en rejäl uppfräschning då Hovet är riktigt, riktigt sunkigt.

Drömmen vore ju att vi kunde köpa Hovet tillsammans med Solna Aik och sen rusta upp arenan och utöka den till runt 10.000 platser genom att sänka isen.

Den stora dödsstöten vore att bygga en arena i någon förort, tror garanterat vi skulle tappa enormt mycket mer på det.
Sänka isen? Ta bort hyllan i stället! Det går säkert att klämma in några loger på en ny kortsida tillsammans med riktiga publikplatser.
Sänker man isen och gör den till en renodlad hockeyarena skulle nog hyran för DIF och aik skjutas i höjden, då de ej längre kan få in pengar på annat håll än från hockeyklubbarna. Och då ska de dessutom få in pengarna för renoveringen.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av -daniel- »

minalman skrev:
-daniel- skrev:Förstår inte vad vi skall med en ny arena till, snarare se till så elitlag i Stockholm får möjlighet att nyttja Hovet fullt ut (handlar väl om att sätta press på kommunen och göra gemensam sak av det hela. Dvs DIF / Aik). Dessutom behövs det en rejäl uppfräschning då Hovet är riktigt, riktigt sunkigt.

Drömmen vore ju att vi kunde köpa Hovet tillsammans med Solna Aik och sen rusta upp arenan och utöka den till runt 10.000 platser genom att sänka isen.

Den stora dödsstöten vore att bygga en arena i någon förort, tror garanterat vi skulle tappa enormt mycket mer på det.
Sänka isen? Ta bort hyllan i stället! Det går säkert att klämma in några loger på en ny kortsida tillsammans med riktiga publikplatser.
Nej, sänka isen så att man får in några rader till längst ner.

Dessutom måste alla faciliteter förbättras, säten bytas ut etc.etc. Jag har bekanta (som förvisso är måttligt hockeyintresserade skall tilläggas) som vägrar gå på Hovet pga det fruktansvärda skicket arenan är i och allt runtomkring. Hovet är charmigt som fan, men det finns några saker som är under all kritik.
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
minalman skrev:
-daniel- skrev:Förstår inte vad vi skall med en ny arena till, snarare se till så elitlag i Stockholm får möjlighet att nyttja Hovet fullt ut (handlar väl om att sätta press på kommunen och göra gemensam sak av det hela. Dvs DIF / Aik). Dessutom behövs det en rejäl uppfräschning då Hovet är riktigt, riktigt sunkigt.

Drömmen vore ju att vi kunde köpa Hovet tillsammans med Solna Aik och sen rusta upp arenan och utöka den till runt 10.000 platser genom att sänka isen.

Den stora dödsstöten vore att bygga en arena i någon förort, tror garanterat vi skulle tappa enormt mycket mer på det.
Sänka isen? Ta bort hyllan i stället! Det går säkert att klämma in några loger på en ny kortsida tillsammans med riktiga publikplatser.
Sänker man isen och gör den till en renodlad hockeyarena skulle nog hyran för DIF och aik skjutas i höjden, då de ej längre kan få in pengar på annat håll än från hockeyklubbarna. Och då ska de dessutom få in pengarna för renoveringen.
Visionen är just att det inte skall vara något annat än en renodlad hockeyarena. På sikt är nog det ett krav för att bedriva idrott på elitnivå...
Bild
VäsbyMental
Inlägg: 134
Blev medlem: 2012-04-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av VäsbyMental »

Att prata om en ny arena när vi knappt har pengar att skrapa ihop en bra trupp till nästa år känns väldigt långt bort.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Husmusen »

Att äga en egen arena är ju nyckeln till en sund ekonomi. Hur har ni tänkt att vi ska kunna mätas oss på lång sikt när vi går back eller i bästa fall +-0 år efter år även fast vi har bra publiksnitt.
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av sthlm1891 »

Husmusen skrev:Att äga en egen arena är ju nyckeln till en sund ekonomi. Hur har ni tänkt att vi ska kunna mätas oss på lång sikt när vi går back eller i bästa fall +-0 år efter år även fast vi har bra publiksnitt.
Är ju tyvärr så ja, alltså vi måste tänka långsiktigt, alla andra städer drar ifrån oss mer och mer för varje år som går medan vi bara står och stampar eller går bakåt.
En egen arena där vi får större bit av intäkterna, Hovet är helt enkelt för gammalt och sunkigt och Globen är inte byggd för en bra publikupplevelse.
Har svårt att se Hovet rustas om eller säljas, när hela globen området ska byggas om så tror jag om dem fick välja velat ha bort Hovet och satsat på kontor och affärer där istället så som det ska göras med söderstadion.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Jag tror 51%-regeln är avgörande för vår framtid. Om t.ex. Arenabolaget ägde oss och tjänade pengar på ett attraktivt lag som fyllde Globen, sålde merchandise och snacks skulle det nog se annorlunda ut. Det finns ingen ekonomi i dagens sätt att driva hockey i Stockholm.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av laxen »

Att ha en egen arena är väl iaf idag helt uteslutet. Om vi går med i KHL och blir ett topplag där kan man väl börja diskutera saken.

Däremot så blev jag väldigt chockad av att läsa att DIF tjänat 150 000 på ett år på kringförsäljning. Bara jag har ju lätt bränt mer än 2000:- på bira och grejer. Av marginalerna där så får DIF uppenbarligen inte många kronor. Här måste vi få bättre marginaler.

Om jag förstår det rätt så äger Stockholms stad i grund och botten alla arenorna men har gett själva driften till AEG.

Såå, vilka är det som rövknullar oss? Stockholms stad eller AEG? Någon som vet hur snacket har gått kring att kanske kunna driva evenemangen själva?


minalman skrev:Jag tror 51%-regeln är avgörande för vår framtid. Om t.ex. Arenabolaget ägde oss och tjänade pengar på ett attraktivt lag som fyllde Globen, sålde merchandise och snacks skulle det nog se annorlunda ut. Det finns ingen ekonomi i dagens sätt att driva hockey i Stockholm.
51% regeln ska finnas kvar. Arenabolaget är ju stockholms stad som äger. Right? Skulle ju vara sjukt om de ägde oss. Om du menar AEG så nej tack. De som driver AEG har ingen aning om vad hovet är för något, typ deras minsta inkomstkälla och en dag så kan de ha sålt sin verksamhet till vem fan som helst. Aldrig i livet att jag vill att mitt älskade DIF ska vara ägt av ett amerikanske kommersiellt skitbolag. Fy fan vilken vidrig tanke.
Senast redigerad av laxen den 2013-04-04 14:55:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

laxen skrev:Att ha en egen arena är väl iaf idag helt uteslutet. Om vi går med i KHL och blir ett topplag där kan man väl börja diskutera saken.

Däremot så blev jag väldigt chockad av att läsa att DIF tjänat 150 000 på ett år på kringförsäljning. Bara jag har ju lätt bränt mer än 2000:- på bira och grejer. Av marginalerna där så får DIF uppenbarligen inte många kronor. Här måste vi få bättre marginaler.

Om jag förstår det rätt så äger Stockholms stad i grund och botten alla arenorna men har gett själva driften till AEG.

Såå, vilka är det som rövknullar oss? Stockholms stad eller AEG? Någon som vet hur snacket har gått kring att kanske kunna driva evenemangen själva?
Varför ska AEG sköta driften, kan vi inte sköta den själva ihop med aik?
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Husmusen »

150.000kr för kiosker och barer på en hel säsong är ett stort skämt. Det är ju kaffepengar.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

Husmusen skrev:150.000kr för kiosker och barer på en hel säsong är ett stort skämt. Det är ju kaffepengar.
Ja, det är fullkomligt oacceptabelt. Vi ska ha det tjugodubbla, minst.
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av laxen »

pulverapa skrev:
laxen skrev:Att ha en egen arena är väl iaf idag helt uteslutet. Om vi går med i KHL och blir ett topplag där kan man väl börja diskutera saken.

Däremot så blev jag väldigt chockad av att läsa att DIF tjänat 150 000 på ett år på kringförsäljning. Bara jag har ju lätt bränt mer än 2000:- på bira och grejer. Av marginalerna där så får DIF uppenbarligen inte många kronor. Här måste vi få bättre marginaler.

Om jag förstår det rätt så äger Stockholms stad i grund och botten alla arenorna men har gett själva driften till AEG.

Såå, vilka är det som rövknullar oss? Stockholms stad eller AEG? Någon som vet hur snacket har gått kring att kanske kunna driva evenemangen själva?
Varför ska AEG sköta driften, kan vi inte sköta den själva ihop med aik?
Exakt! Jag tycker det. AEG kanske sätter sig emot det men helt klart är ju att vi behöver mer marginaler på öl och mat. Som sagt. Av alla de tusenlappar som det säljs saker för på varje match så snackar vi skitsummor som DIF får.

Om man splittar 150 000 på 25 hemma matcher så betyder det att vi får 6000 per match. Redan här märker man att det är löjligt lite vi får. Orimligt.


Om man ska göra någon aktion i höst så borde man fan bojkotta barerna och kioskerna på hovet och skänker alla de pengar man tänkt bränna i barerna direkt till DIF en match. Kan bli en väckarklocka för den som sköter försäljningen att de borde vara mer generösa.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Rix »

pulverapa skrev:
Husmusen skrev:150.000kr för kiosker och barer på en hel säsong är ett stort skämt. Det är ju kaffepengar.
Ja, det är fullkomligt oacceptabelt. Vi ska ha det tjugodubbla, minst.
Håller med, känns helt sjukt. Undra hur jävla mycket dem säljer för per match när vi spelar, måste vara runt 250-400 k typ.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Husmusen »

6.000 per match är skrattretande. Att Djurgården Hockey har gått med på detta är ju helt vansinnigt. En snorunge kan ju sälja tulpaner eller bingolotto och få ihop dom pengarna.

Finns det inga andra ishallar i Stockholmsområdet med hyfsad kapacitet?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

laxen skrev:
pulverapa skrev:
laxen skrev:Att ha en egen arena är väl iaf idag helt uteslutet. Om vi går med i KHL och blir ett topplag där kan man väl börja diskutera saken.

Däremot så blev jag väldigt chockad av att läsa att DIF tjänat 150 000 på ett år på kringförsäljning. Bara jag har ju lätt bränt mer än 2000:- på bira och grejer. Av marginalerna där så får DIF uppenbarligen inte många kronor. Här måste vi få bättre marginaler.

Om jag förstår det rätt så äger Stockholms stad i grund och botten alla arenorna men har gett själva driften till AEG.

Såå, vilka är det som rövknullar oss? Stockholms stad eller AEG? Någon som vet hur snacket har gått kring att kanske kunna driva evenemangen själva?
Varför ska AEG sköta driften, kan vi inte sköta den själva ihop med aik?
Exakt! Jag tycker det. AEG kanske sätter sig emot det men helt klart är ju att vi behöver mer marginaler på öl och mat. Som sagt. Av alla de tusenlappar som det säljs saker för på varje match så snackar vi skitsummor som DIF får.

Om man splittar 150 000 på 25 hemma matcher så betyder det att vi får 6000 per match. Redan här märker man att det är löjligt lite vi får. Orimligt.
Alltså, säga vad man vill om Stockholms Stad som kommun men de måste väl vara mer intresserade av att det ska gå bra för DIF och aik än för AEG...
Skriv svar