Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Frasse »

Billx skrev:Nej tycker fortfarande att Oscar Möller är prio 1 .. då han är fruktansvärt skicklig i offensiven. Tycker vi har andra som täcker upp defensiven mycket bra. + en skicklig defensiv back
Med innevarande säsong i minnet så kan vi se att saknaden efter Andreas Engqvist har varit enormt mycket större än vad många nog trodde när säsongen drog igång.
Således vore Andreas Falk urtypen för den typ av center vi måste hitta till nästa säsong.

Om detta innebär att vi går vidare med intresset för Zachrisson (som jag tror spelar KHL/NHL nästa år) eller försöker oss på att värva Stockholms bördige Niklas Persson (en riktigt god värvning i min ögon) kommer bli kommande silly-seasons största nagelbitare för oss Djurgårdare.

Jag vågar sticka ut hakan och säga att Järfälla sonen med nummer 32 komme återfinnas i målet.

Återstår då att hitta ersättaren till Ragge på backen och här kommer man verkligen att få leta, om man inte kan förmå Timmy P att flytta hem igen.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

Frasse skrev:Återstår då att hitta ersättaren till Ragge på backen och här kommer man verkligen att få leta, om man inte kan förmå Timmy P att flytta hem igen.
Du tror inte att Tjärnqvist Sr. kommer hem eller?
Senast redigerad av kaminor den 2011-01-31 16:23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Frasse »

kaminor skrev:
Frasse skrev:Återstår då att hitta ersättaren till Ragge på backen och här kommer man verkligen att få leta, om man inte kan förmå Timmy P att flytta hem igen.
Du tror inte att Tjänrqvist Sr. kommer hem eller?
Nej jag tror inte Daniel komme dra på sig vår fina dress igen utan han gör nog något mer år i Ryssland och sedan är hans karriär över.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av android »

Hur fan kunde jag glömma Tjärnqvist. Helt otroligt. Där har vi vår man.

Byt ut Oscar mot Claesson då. Även om jag är osäker på om Claesson kommer vara bästa juniorback ens nästa säsong. Flertal som fått riktigt bra utveckling.

Persson glömde jag också.

PP är ju jävligt viktigt. Hade velat se dessa formationer nästa säsong

Tjärnqvist - Zibanejad - Nilson

Tjärnqvist - Holmqvist

Motivering: Tjärnqvist/Tjärnqvist överflödig. Zibanejad har bra tekningar och har faktiskt ett riktigt bra direktskott. Nilson är, på gott och ont, bra på att skydda och hålla i pucken. Holmqvist är bra i PP.


Sedan tycker jag också att DIF ska "spara" lite pengar nu egentligen. Man har extremt bra juniorkullar för tillfället. Om säg 5 år så kommer juniorerna antagligen inte alls ha samma bredd och samma höga toppar, då är det bra att ha en slant extra att lägga ut. Spelare som har fått spela i a-laget under unga år har också en större tendens att komma tillbaka till klubben senare i karriären.

Ett "sparlag" med massvis av offensiv talang och en stabil back och målvaktssida

Nilson - Ottosson - Ölvestad
Cehlin - Zibanejad - Sörensen
Kempe - Norman - Tim
Brodin - Fimpen - Hank the tank

Tjärnqvist - Kronwall
Printz - Klubbe
Holmqvist - Timmy P

Tellan
Sandberg

Här är det väl bara Nilson som kostar framåt. Otto har väl skapligt betalt också, Ölvestad har kanske också en slant. Dock ut med stora/halvstora poster i Tjärnqvist, Widing, Hannula, Ekman (tyvärr), Kruger och Boumedienne. (vilka jävla namn då..). In med halvstora/stora löner i Tjärnqvist, Klubertranz, Timmy P och Tellqvist. Vilket egentligen betyder att vi skulle kunna plocka in / ha kvar någon av dom som försvinner. Där skulle jag nog välja tjärnqvist då hans styrningar är ovärdeliga. Tjärnqvist tar Sörensens plats som då får konkurrera med Tim, Mario, Cehlin om en plats.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
mårten
Inlägg: 822
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sverige

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av mårten »



Jag vågar sticka ut hakan och säga att Järfälla sonen med nummer 32 komme återfinnas i målet.






Underbart och höra. Ser det som klart då Frasse eftersom det är från dig :wink:
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Salas »

android skrev:Nilson - Ottosson - Ölvestad
Cehlin - Zibanejad - Sörensen
Kempe - Norman - Tim
Brodin - Fimpen - Hank the tank
Jag gillar din baktanke, men ärligt talat så slipper jag helst att plåga mig igenom en kvalserie kommande säsong.
Den där forwardsuppsättningen vore som Tomas Ros hade sagt, sämre än Väsby, och lite högre målsättningar bör vi trots allt ha.

Målvakter:
In: Tellqvist
Ut: Owuya och Ridderwall.

Backar:
In: Tjärnqvist och Klübertanz/Pettersson.
Ut. Boumedienne och Lassen.

Forwards:
In: Zackrisson/Möller/Persson.
Ut: Falk, Krüger, Ekman och Hannula.


Vilket ger följande lag:

Tellqvist
Sanberg

Nilson - Zackrisson/Persson/Möller - Ölvestad
Tjärnqvist - Holmqvist

Widing - Ottosson - Cehlin
Kronwall - Printz

Brodin - Norman - Tjärnqvist
Eklund - Pettersson/Klübertanz

Kempe - Fimpen - Tim

Övriga spelare som får speltid till och från, kan peta spelare i tredje/fjärdekedjan:
Zibanejad, Sörenssen, Mitman, Claesson och juniorback.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kentta »

Huvudsaken till nästa säsong är att ge Zibanejad så mycket speltid som möjligt. En sån otrolig talang som kan bli riktigt bra om han får en säsong till i benen!
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9570
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Jim Morrison »

C & B: Have you had any thoughts about going over the pond and playing in the junior leagues in Canada? Do you think playing in a smaller rink and the more physical play would be a good experience for you?

Zibanejad: I would be lying if I said that the thought hadn't crossed my mind, but at the same time, you need to look at yourself and ask yourself if you're ready. It would absolutely be a good experience to get a feel for that type of play, but I see both pros and cons, although I do believe my style of play would fit in.

Snälla Mika, ingen jävla Landeskog nu :(
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

Jim Morrison skrev:C & B: Have you had any thoughts about going over the pond and playing in the junior leagues in Canada? Do you think playing in a smaller rink and the more physical play would be a good experience for you?

Zibanejad: I would be lying if I said that the thought hadn't crossed my mind, but at the same time, you need to look at yourself and ask yourself if you're ready. It would absolutely be a good experience to get a feel for that type of play, but I see both pros and cons, although I do believe my style of play would fit in.

Snälla Mika, ingen jävla Landeskog nu :(
jag tycker seriöst/allvarligt talat att de ska ge blanka fan i våra juniorer.. svin är vad de är. Vad blir kvar av våra egna ligor om alla ska över och köra grina-så-det-ryker-om-det-hockey.. Hata Canada.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av sensei »

Äh lägg av, typiskt svenskt resonemang.

Det är naturligtvis inte kanadas fel att landet är populärt för spelare. Koncentrera dig istället på hur vi kan göra svensk hockey bättre och mer attraktiv för spelare och publik.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:Äh lägg av, typiskt svenskt resonemang.

Det är naturligtvis inte kanadas fel att landet är populärt för spelare. Koncentrera dig istället på hur vi kan göra svensk hockey bättre och mer attraktiv för spelare och publik.
Jo, sant men.. jag tycker ju att det räcker nu. De går ju allt längre ner i åldrarna. Och vad kan Sverige erbjuda som slår NHL/Juniorverksamhet i Kanada.. det går inte ihop. sen är det väl så att det inte är speciellt många, än, som vågar ta det klivet när de är minderåriga men det stör mig att det ändå rycks i dem.. låt dem vara och få mogna lite innan. Ser framför mig tusentals Sidney Crosbys (inte talangmässigt) som grinar och beter sig som en Chistiano Ronaldo på is. ;) usch
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIF_Soldier »

Magnutz skrev:
sensei skrev:Äh lägg av, typiskt svenskt resonemang.

Det är naturligtvis inte kanadas fel att landet är populärt för spelare. Koncentrera dig istället på hur vi kan göra svensk hockey bättre och mer attraktiv för spelare och publik.
Jo, sant men.. jag tycker ju att det räcker nu. De går ju allt längre ner i åldrarna. Och vad kan Sverige erbjuda som slår NHL/Juniorverksamhet i Kanada.. det går inte ihop. sen är det väl så att det inte är speciellt många, än, som vågar ta det klivet när de är minderåriga men det stör mig att det ändå rycks i dem.. låt dem vara och få mogna lite innan. Ser framför mig tusentals Sidney Crosbys (inte talangmässigt) som grinar och beter sig som en Chistiano Ronaldo på is. ;) usch
Det ät business där den bäst anpassade överlever, likt evolutionen. Därför är frågan om mindre rinkar en extremt avgörande faktor om vi vill vara med i racet eller ej. De ansvariga verkar inte se det.
Säg den glädje som varar
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

android skrev: PP är ju jävligt viktigt. Hade velat se dessa formationer nästa säsong

Tjärnqvist - Zibanejad - Nilson

...

Nilson - Ottosson - Ölvestad
Cehlin - Zibanejad - Sörensen
Kempe - Norman - Tim
Brodin - Fimpen - Hank the tank
Tjärnqvist Jr. i PP men inte i någon vanlig lina? ;)
Användarvisningsbild
Byström
Inlägg: 144
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Byström »

Om både Owuya och Ridderwall lämnar borde det finns hyfsat mycket löneutrymme för Tellqvist att komma hem. Sandberg lär inte dra mycket lön så det ser väl hyfsat lugnt ut där bakom. Tycker även att vi borde satsa på Due-Boje som tredjemålvakt även om jag nu förutsätter att Tellan och Sandberg står de allra flesta matcherna den kommande säsongen.

Bakåt sett så har vi ju inte direkt en drömsituation. Det som stör mig mest är väl att Kronwall bara sitter på ett ettårskontrakt. Det lär ju inte vara knäpptyst bland andra klubbar efter den här säsongen om man säger så. Boumedienne borde man definitivt utnyttja förlängningen på, trots allt en riktigt giftig offensiv back och med rätt backpartner tror jag han kan bli en riktigt bra spelare.

Med rätt spelare ser jag väl det som att vi måste försöka få in Timmy Pettersson, det är helt otroligt vad man saknar en sådan spelare i nuläget. Oscar Eklund borde man förlänga med, gärna mer än ett år då jag tror att det finns ännu mer att ta ut från den killen. Passar dessutom ihop med nästan vem som helst vilket är riktigt positivt.

Kvar står vi då med, Holmqvist, Printz, Lassen och Claesson. Jag tycker väl att det är lite väl mycket gnäll på Lassen. Jag tänker inte försvara honom prestationsmässigt men jag tror att han sitter lite snett i laget och att det finns mer även här att få ut. Det måste ha funnits en tanke när vi värvade Lassen. Jag tycker man borde låta Lassen få en chans under det kommande året, tänk vad som sades om Oscar Eklund för ett år sedan... Det bästa vore väl iofs en utlåning under början av säsongen för att sedan kunna utvärdera och plocka in Stefan vid eventuella skador i truppen.

Jag ser även gärna att man re-signar Falken och då med huvudmålet att spela back. Han har inte många år kvar men så länge han orkar ser jag honom som given i truppen.

Jag får då ut den här målvakt- och backsidan:

Nyförvärv:
Tellqvist
Timmy Pettersson

Spelarförluster:
Ridderwall
Owuya

Re-Signs:
Sandberg
Kronwall
Boumedienne
Eklund
Falk

Tellqvist (Sandberg)

Kronwall - Printz
Timmy P - Boumedienne
Eklund - Holmqvist

Extra: Claesson, Lassen, Falk

Jag tror tyvärr att Nisse är borträknad, visserligen en järnkamin av rang men jag tror inte han kommer att komma tillbaka till hockeyn efter det här tyvärr. Ersättare blir rakt av Widing som jag hoppas vi skriver ett tvåårskontrakt med och därmed kliver in på Nisses plats.

Centrar blir förstås huvudändamålet under försäsongen. Finns dock riktigt intressanta spelare i Zibanejad, Norman och Weigel. Ottosson sitter på utgående kontrakt och jag ser det nästan som ett måste att re-signa honom. Vidare därefter behövs en till center minst. Finns självklart en massa intressanta namn, Zackrisson, Möller eller Persson vore naturligtvis drömalternativ. Jag tror dock inte att vi får tag i någon av de herrarna. Tycker faktiskt att man borde göra en riktig satsning på att få tillbaka Zigomanis. Blir naturligtvis otroligt svårt när han verkligen hittat flytet i spelet i Toronto igen men man kan ju alltid hoppas...

På kanterna behövs det inte några förstärkningar egentligen, ser redan bra ut imo. Får då fram följande lag på forwardssidan:

Nyförvärv
Zigomanis/Zackrisson/Möller/Persson/Annan tvåvägscenter av hög klass

Spelarförluster:
Ekman
Hannula
Krüger
Tjärnqvist

Re-Signs:
Widing
Ottosson
Brodin
Fimpen

Nilson - Zigomanis/Zackrisson/Möller/Persson - Ölvestad
Widing - Zibanejad - Norman
Cehlin - Ottosson - Tim
Kempe - Fimpen - Brodin

Vid skador har vi extraspelare i Mitman, Sörensen, Falk, Weigel, Strömberg, Söder. Ser ändå ett stort djup i den här truppen med Falk som kan lira center vid skador också.
jensa85
Inlägg: 1305
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av jensa85 »

Byström skrev:Om både Owuya och Ridderwall lämnar borde det finns hyfsat mycket löneutrymme för Tellqvist att komma hem. Sandberg lär inte dra mycket lön så det ser väl hyfsat lugnt ut där bakom. Tycker även att vi borde satsa på Due-Boje som tredjemålvakt även om jag nu förutsätter att Tellan och Sandberg står de allra flesta matcherna den kommande säsongen.

Bakåt sett så har vi ju inte direkt en drömsituation. Det som stör mig mest är väl att Kronwall bara sitter på ett ettårskontrakt. Det lär ju inte vara knäpptyst bland andra klubbar efter den här säsongen om man säger så. Boumedienne borde man definitivt utnyttja förlängningen på, trots allt en riktigt giftig offensiv back och med rätt backpartner tror jag han kan bli en riktigt bra spelare.

Med rätt spelare ser jag väl det som att vi måste försöka få in Timmy Pettersson, det är helt otroligt vad man saknar en sådan spelare i nuläget. Oscar Eklund borde man förlänga med, gärna mer än ett år då jag tror att det finns ännu mer att ta ut från den killen. Passar dessutom ihop med nästan vem som helst vilket är riktigt positivt.

Kvar står vi då med, Holmqvist, Printz, Lassen och Claesson. Jag tycker väl att det är lite väl mycket gnäll på Lassen. Jag tänker inte försvara honom prestationsmässigt men jag tror att han sitter lite snett i laget och att det finns mer även här att få ut. Det måste ha funnits en tanke när vi värvade Lassen. Jag tycker man borde låta Lassen få en chans under det kommande året, tänk vad som sades om Oscar Eklund för ett år sedan... Det bästa vore väl iofs en utlåning under början av säsongen för att sedan kunna utvärdera och plocka in Stefan vid eventuella skador i truppen.

Jag ser även gärna att man re-signar Falken och då med huvudmålet att spela back. Han har inte många år kvar men så länge han orkar ser jag honom som given i truppen.

Jag får då ut den här målvakt- och backsidan:

Nyförvärv:
Tellqvist
Timmy Pettersson

Spelarförluster:
Ridderwall
Owuya

Re-Signs:
Sandberg
Kronwall
Boumedienne
Eklund
Falk

Tellqvist (Sandberg)

Kronwall - Printz
Timmy P - Boumedienne
Eklund - Holmqvist

Extra: Claesson, Lassen, Falk

Jag tror tyvärr att Nisse är borträknad, visserligen en järnkamin av rang men jag tror inte han kommer att komma tillbaka till hockeyn efter det här tyvärr. Ersättare blir rakt av Widing som jag hoppas vi skriver ett tvåårskontrakt med och därmed kliver in på Nisses plats.

Centrar blir förstås huvudändamålet under försäsongen. Finns dock riktigt intressanta spelare i Zibanejad, Norman och Weigel. Ottosson sitter på utgående kontrakt och jag ser det nästan som ett måste att re-signa honom. Vidare därefter behövs en till center minst. Finns självklart en massa intressanta namn, Zackrisson, Möller eller Persson vore naturligtvis drömalternativ. Jag tror dock inte att vi får tag i någon av de herrarna. Tycker faktiskt att man borde göra en riktig satsning på att få tillbaka Zigomanis. Blir naturligtvis otroligt svårt när han verkligen hittat flytet i spelet i Toronto igen men man kan ju alltid hoppas...

På kanterna behövs det inte några förstärkningar egentligen, ser redan bra ut imo. Får då fram följande lag på forwardssidan:

Nyförvärv
Zigomanis/Zackrisson/Möller/Persson/Annan tvåvägscenter av hög klass

Spelarförluster:
Ekman
Hannula
Krüger
Tjärnqvist

Re-Signs:
Widing
Ottosson
Brodin
Fimpen

Nilson - Zigomanis/Zackrisson/Möller/Persson - Ölvestad
Widing - Zibanejad - Norman
Cehlin - Ottosson - Tim
Kempe - Fimpen - Brodin

Vid skador har vi extraspelare i Mitman, Sörensen, Falk, Weigel, Strömberg, Söder. Ser ändå ett stort djup i den här truppen med Falk som kan lira center vid skador också.

Zigomanis och Zibanejad som första respektive andracenter. Herregud, hur resonerar vissa här inne egentligen....
Låst