Välkommen Marcus Högström

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Manijock
Inlägg: 7852
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Sv: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev: Råkade täcka? Sätter man 9 av 10 skott på ett benskydd/utanför målet så rör det sig inte om så mycket otur direkt. Skulle bara hellre se Norell i rollen på blå i PP som har ett otroligt mycket bättre skott än övriga leftfattade backar i laget.
Nej nej, mycket kan man säga om Norell som är lite av en personlig favorit i laget, men någon PP-back är han inte. Framförallt inte skottmässigt! Norell är en fantastisk tvåvägsback med en mycket bra skridskoåkning. Totalt orädd och frejdig. En modern topp-back helt enkelt. Men just det du pratar om känns lite som Robins akilleshäl faktiskt. Hans småtaskiga förmåga att veta när man ska skjuta och inte. Har inte det snabba spelsmarta huvudet. Plus att man faktiskt aldrig riktigt har fått något direkt smakprov på det där skottet. Klart på en uppvärmning kunde ju till och med Fimpen briljera med avslutet när han hade en långsam övning. Men under press? Nepp, Nisse och Högström känns som två helgjutna PP-backar på blå.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17550
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Sv: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:
SirDIFalot skrev: Råkade täcka? Sätter man 9 av 10 skott på ett benskydd/utanför målet så rör det sig inte om så mycket otur direkt. Skulle bara hellre se Norell i rollen på blå i PP som har ett otroligt mycket bättre skott än övriga leftfattade backar i laget.
Nej nej, mycket kan man säga om Norell som är lite av en personlig favorit i laget, men någon PP-back är han inte. Framförallt inte skottmässigt! Norell är en fantastisk tvåvägsback med en mycket bra skridskoåkning. Totalt orädd och frejdig. En modern topp-back helt enkelt. Men just det du pratar om känns lite som Robins akilleshäl faktiskt. Hans småtaskiga förmåga att veta när man ska skjuta och inte. Har inte det snabba spelsmarta huvudet. Plus att man faktiskt aldrig riktigt har fått något direkt smakprov på det där skottet. Klart på en uppvärmning kunde ju till och med Fimpen briljera med avslutet när han hade en långsam övning. Men under press? Nepp, Nisse och Högström känns som två helgjutna PP-backar på blå.
Va? Ingen av våra backar har samma förmåga att avlossa ett hårt slagskott på mål på ett snabbare sätt än Robin Norell. Det hinner inte gå många hundradelar från mottagning till att klubban är i luften och skottet är avlossat. Enormt tryck och bra sikte har han.

Android som sett honom mer i J20 kan kanske lägga in sin åsikt?

Edit: Jag tycker Högström påminner lite om vad vi såg av Lidström i PP, det syns att han har vana av att spela det från sin tid i Almtuna där de inte hade någon bättre, likt Lidström i BIK. Men samtidigt såg man på de båda att de inte riktigt har egenskaperna för det.
Expert.
fidyekcoh
Inlägg: 110
Blev medlem: 2010-05-10

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av fidyekcoh »

Syns att Högström växer in mer och mer som ledande back i laget. Ganska komplett, kyla och spelförståelse.

Och Norell är inte en PP-back.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av ciirree »

Jag vet faktiskt inte. Men om Norell är en sån bra PP back som du säger Sir, borde inte tränarna sett det redan?
Ja mena, det är lätt att sitta här och säga det ena med de andra men hade Norell varit så bra i PP så hade han säkerligen fått chansen då Nisse blev skadad!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17550
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av SirDIFalot »

ciirree skrev:Jag vet faktiskt inte. Men om Norell är en sån bra PP back som du säger Sir, borde inte tränarna sett det redan?
Ja mena, det är lätt att sitta här och säga det ena med de andra men hade Norell varit så bra i PP så hade han säkerligen fått chansen då Nisse blev skadad!
Vi spelar ju faktiskt bara med en back i vardera PP. Så möjligheterna är väl inte speciellt stora. Det är nog svårt att få ett sånt ansvar som 19-åring oavsett hur talangfull man än är.
Expert.
Manijock
Inlägg: 7852
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Sv: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:
SirDIFalot skrev: Råkade täcka? Sätter man 9 av 10 skott på ett benskydd/utanför målet så rör det sig inte om så mycket otur direkt. Skulle bara hellre se Norell i rollen på blå i PP som har ett otroligt mycket bättre skott än övriga leftfattade backar i laget.
Nej nej, mycket kan man säga om Norell som är lite av en personlig favorit i laget, men någon PP-back är han inte. Framförallt inte skottmässigt! Norell är en fantastisk tvåvägsback med en mycket bra skridskoåkning. Totalt orädd och frejdig. En modern topp-back helt enkelt. Men just det du pratar om känns lite som Robins akilleshäl faktiskt. Hans småtaskiga förmåga att veta när man ska skjuta och inte. Har inte det snabba spelsmarta huvudet. Plus att man faktiskt aldrig riktigt har fått något direkt smakprov på det där skottet. Klart på en uppvärmning kunde ju till och med Fimpen briljera med avslutet när han hade en långsam övning. Men under press? Nepp, Nisse och Högström känns som två helgjutna PP-backar på blå.
Va? Ingen av våra backar har samma förmåga att avlossa ett hårt slagskott på mål på ett snabbare sätt än Robin Norell. Det hinner inte gå många hundradelar från mottagning till att klubban är i luften och skottet är avlossat. Enormt tryck och bra sikte har han.

Android som sett honom mer i J20 kan kanske lägga in sin åsikt?

Edit: Jag tycker Högström påminner lite om vad vi såg av Lidström i PP, det syns att han har vana av att spela det från sin tid i Almtuna där de inte hade någon bättre, likt Lidström i BIK. Men samtidigt såg man på de båda att de inte riktigt har egenskaperna för det.
Jadu SirDIF, baserar du detta på antalet stenhårda snabba skott i krysset han satt denna säsong? Nog för att han inte fått spela PP alls, men du tror inte detta har en anledning? Nisse, Sam, Högström och till och med Lidström har gått före. Tror inte alls på någon form av åldersmobbning som du talar om. Framförallt just Säcken har en förmåga att lyfta fram yngre och ge de stort ansvar när de förtjänar det. Exempelvis Englund som gått ordinarie till ett första backpar! Nej du, här tror jag minsann du har fastnat i den berömda "personlig favorit"-fällan. Förstår dig, Norell är en mycket stor talang, men inte på det du talar om. Högström har imponerat, det ser en påtänd kotte, och det vore skandal att plocka bort honom ur PP i nuläget.
Användarvisningsbild
Godnoken
Inlägg: 820
Blev medlem: 2012-09-15

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av Godnoken »

Högström är enormt kylig i både 5 mot 5 och i PP. Han har knappast varit "ok" i mina ögon iallafall.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 829
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av Rojk »

Norell har under J20 visat goda kvalitéer från blå och i PP. Ett exempel hittar ni här 1:20 in i filmen

Men så är det som SirDIFalot säger skillnad på J20 och seniornivå. Framför allt boxens press och förmågan att stoppa uppspelen i mittzon. Kanske därför Lidström har fått gå före.

Kollar man på Norells säsong så har han fått ta en ganska så defensiv roll, brukar vara så med juniorbackar som spelar sin första säsong med A-laget. Det tillsammans med hans skador har nog lett till den roll han har fått. Sen har ju DIF inte varit de bästa på att skapa chanser för backarna att kunna skjuta...
It's easier to be an asshole to words than to people
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:
ciirree skrev:Jag vet faktiskt inte. Men om Norell är en sån bra PP back som du säger Sir, borde inte tränarna sett det redan?
Ja mena, det är lätt att sitta här och säga det ena med de andra men hade Norell varit så bra i PP så hade han säkerligen fått chansen då Nisse blev skadad!
Vi spelar ju faktiskt bara med en back i vardera PP. Så möjligheterna är väl inte speciellt stora. Det är nog svårt att få ett sånt ansvar som 19-åring oavsett hur talangfull man än är.
Ne iofs men endå. Även fast Sam bevisat att han blivit bättre på senare tid så har han ju inte varit spektakulär i PP direkt, där hade man kunnat testa nån annan.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

SirDIFalot skrev:
ciirree skrev:Jag vet faktiskt inte. Men om Norell är en sån bra PP back som du säger Sir, borde inte tränarna sett det redan?
Ja mena, det är lätt att sitta här och säga det ena med de andra men hade Norell varit så bra i PP så hade han säkerligen fått chansen då Nisse blev skadad!
Vi spelar ju faktiskt bara med en back i vardera PP. Så möjligheterna är väl inte speciellt stora. Det är nog svårt att få ett sånt ansvar som 19-åring oavsett hur talangfull man än är.
Är man nog bra spelar åldern ingen roll. Larsson, Rundblad och Erixon var knappt torra bakom öronen när de lirade PP i Saik.

Sedan ska jag inte säga att Norell inte skulle klara av uppgiften.
Men när jag jämför Norell med Nisse eller Högström så är de två sistnämnda bättre på att skapa sig tid med pucken.
Det är en viktig faktor för att spela PP. Man kan inte bara lita på att andra ska duka upp för en i den spelformen.

Sedan ska jag hålla koll på Norells skott, har faktiskt inte märkt något särskilt där.
Men är han bra på att komma till lägen då?

Jag tycker Norell är riktigt bra, bara det att jag ännu inte sett några PP-kvaliteér hos honom ännu.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av Andy »

SirDIFalot skrev:
Andy skrev:Jag blev rejält förvånad över alla "förståsigpåare" här inne som var tveksamma till Challes briljanta värvning.

Värvningen av Marcus Högström är klockren då han kommer att vara en stomspelare oavsett om vi lirar i SHL eller Allsvenskan. I SHL går han in i andra eller tredje backpar i Allsvenskan i första eller andra. Dessutom en kille som tillför lika mycket utanför isen som på isen.

Underskatta inte Challes förmåga att kunna bygga smart (särskilt nu när vi har en coach som också kan få bra utväxling på Challes smarta bygge).
Det blir bara lite svårt att ta dina åsikter om nyförvärv på allvar när alla är "fantastiska" och "geniala av Challe". Liksom oavsett vad det handlar om så skriver du bara om det på ett positivt sätt. Precis som om du vore anställd av DIF för att sprida positiva vibbar om varenda värvning klubben gör.

Jag tycker Marcus varit OK i kvalseriematcherna, gillade inte vad jag såg i slutet på HA. Fortfarande svårt att förstå logiken bakom ett längre kontrakt. Men men.

Vad får dig att vara så säker på att Marcus Högström skulle vara en STOMSPELARE i SHL när han vid 25 års ålder gjort ett 30-tal matcher som 6/7:e back i ett uruselt Timrå 11/12 som enda SHL-merit?

Skulle du vid ett endaste litet tillfälle ifrågasätta det minsta lilla med en värvning som DIF någonsin gjort så skulle det vara enklare att ta dina "Jag sa ju det.." på allvar när ett nyförvärv gjort sin första bra match för oss.
Det där är bara skitsnack från din sida.

Om du gör din hemläxa och läser på så kommer du att se att jag genom åren sågat ett fåtal värvningar, varit betydligt mycket mer skeptisk till andra och framförallt avstått från att kommentera när jag inte haft koll.

Hur pricksäker jag varit i mina bedömningar har varierat (jag erkänner tex att jag hade fel när jag var något mer avvaktande än positiv vad avser Challes återvärvning av Jocke). Jag har oftare haft rätt än fel i alla fall. Framförallt brukar jag ha förstahandserfarenhet av de spelare jag väljer att ha en uppfattning om. Har hellre en välgrundad uppfattning om ett fåtal saker än dåligt underbyggda uppfattningar om många saker.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17550
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av SirDIFalot »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
SirDIFalot skrev:
ciirree skrev:Jag vet faktiskt inte. Men om Norell är en sån bra PP back som du säger Sir, borde inte tränarna sett det redan?
Ja mena, det är lätt att sitta här och säga det ena med de andra men hade Norell varit så bra i PP så hade han säkerligen fått chansen då Nisse blev skadad!
Vi spelar ju faktiskt bara med en back i vardera PP. Så möjligheterna är väl inte speciellt stora. Det är nog svårt att få ett sånt ansvar som 19-åring oavsett hur talangfull man än är.
Är man nog bra spelar åldern ingen roll. Larsson, Rundblad och Erixon var knappt torra bakom öronen när de lirade PP i Saik.

Sedan ska jag inte säga att Norell inte skulle klara av uppgiften.
Men när jag jämför Norell med Nisse eller Högström så är de två sistnämnda bättre på att skapa sig tid med pucken.
Det är en viktig faktor för att spela PP. Man kan inte bara lita på att andra ska duka upp för en i den spelformen.

Sedan ska jag hålla koll på Norells skott, har faktiskt inte märkt något särskilt där.
Men är han bra på att komma till lägen då?

Jag tycker Norell är riktigt bra, bara det att jag ännu inte sett några PP-kvaliteér hos honom ännu.
Nu är det förmodligen bättre att rulla på det som funkat OK än att röra om. Så blir inte direkt lack om Högström fortsätter spela där. Men nu när vi fick Guter, Johner och Heinerö skadade så tycker jag det öppnar upp för att kanske peta in en ny skytt. Johner har ju ändå tvingats spela på "fel sida" en del i PP sedan vi tog in Jakobs. Vore intressant med en leftskytt då.

Angående Norell så har jag väl svårt att lova att han skulle vara en perfekt PP-snubbe men jag skulle gärna se honom där med tanke på vilka egenskaper man ser hos honom på isen. På sättet han rör sig, god blick, men framför allt det numera omtalade skottet. Det är just sättet han avslutar på som får mig riktigt intresserad. Som i klippet här. http://youtu.be/bIzab6IHB4U?t=1m17s Han ser nästan ut som en innebandy spelare på sättet han går från mottagning till ladda till avlossa. Det går så oerhört mycket fortare än för många andra. Tycker mig ofta se att det ställer en del målvakter också vilket ofta resulterar i den returen. Fick mest upp ögonen för detta när Norell hade 3-4 skott i samma byte i en ET match.

Edit: Här var matchen jag snackade om med Norell i ET.
https://difhockey.solidtango.com/video/ ... -aug-21-16
2 timmar och 12 min in så har han tre skott inom någon halvminut som gjorde att jag verkligen fick upp ögonen för hans skotteknik. Då började jag titta allt mer noga på det och frågade lite folk som följer J20 bland annat.

Men aja, jag tror och hoppas på honom i en sådan roll i framtiden i alla fall.
Expert.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av ciirree »

Det skottet är fan inte att leka med (Youtubeklippet ovan). Fasen vilken bössa.
Förstår nu vad du pratar om när du menade skotten och mottagningen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

sirDIFalot:

Ser ju lovande ut det där.
Jag har ju i en hel del år klankat ner på vår backsida. Tycker inte vi lyckats få fram några riktiga stjärnskott på samma sätt som bland forwards.
Holm var den jag varit mest nöjd med sedan, tja Kronwall (nu glömmer jag säkert någon).
Men det har varit lite slätstruket utan riktiga toppar.

Men så denna säsong, PANG. Norell och Englund. Sedan då Ollas Mattsson.

Dessutom har Arnesson en stigande utveckling, Falk lite mindre brant.

Tänk om vi kunde behålla dessa över nästa år (Holm drar väl ifall vi missar SHL).
Ojojoj.....

Kanske Högström och Norell på blå nästa år? (Nisse lämnar troligtvis vid miss av SHL)
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Välkommen Marcus Högström

Inlägg av Fricke »

WOW vilket yotube-NHL-skott!!!

Slänger in ett till: !!!!!
Skriv svar