Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av crike »

Varför får Galajda stå så lite? Är han så dålig på träningarna? Tänker att han måste få en rejäl chans att komma in i det, vi kan inte lita på att Svedberg kommer in och är en vägg under JVM, han kan ju om inte annat gå sönder direkt igen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Säsongen 22/23

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Jim Morrison skrev: 2022-11-22 22:00:14 Vi släpper fortfarande till mycket(mest) skott från egen skottsektor. Måste åtgärdas.

Bild
Det här är.... ett jävla skämt.
Med 19 spelade matcher kan man nog anta att serien börjar sätta sig nu, ungefär så här kommer det se ut.
Jag ser fortfarande inga tecken på hur DIF ska lyckas få ner dessa stats till en i längden hållbar nivå

Inget lag tar steget upp i SHL med dessa siffror
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praljak
Inlägg: 46
Blev medlem: 2022-02-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Praljak »

crike skrev: 2022-11-23 21:42:55 Varför får Galajda stå så lite? Är han så dålig på träningarna? Tänker att han måste få en rejäl chans att komma in i det, vi kan inte lita på att Svedberg kommer in och är en vägg under JVM, han kan ju om inte annat gå sönder direkt igen.
Jag håller med, börjar bli larvigt att vi bara kör på Lindbom
Han har valt Lindbom som första spade..fine men typ mot Almtuna och lag från nedre halvan i tabellen borde vi sätta in Galajda då han får matchträning.
Tycker inte han gjort bort sig på matcherna iaf med tanke på vilka lägen utespelarna utsätter målvakterna för.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-11-23 22:56:55
Jim Morrison skrev: 2022-11-22 22:00:14 Vi släpper fortfarande till mycket(mest) skott från egen skottsektor. Måste åtgärdas.

Bild
Det här är.... ett jävla skämt.
Med 19 spelade matcher kan man nog anta att serien börjar sätta sig nu, ungefär så här kommer det se ut.
Jag ser fortfarande inga tecken på hur DIF ska lyckas få ner dessa stats till en i längden hållbar nivå

Inget lag tar steget upp i SHL med dessa siffror
Men hur ser det ut de första matcherna mot de senaste?
Var ju stor skillnad i spelet mellan de två bortamatcherna mot KIK.
I början av säsongerna skapade ju motståndarna chans varje byte kändes det som.

Spelet har ju sett bättre ut senaste matcherna. Lustigt nog har resultatet inte gjort det.
Avdelningen statistik. :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Nattuggla_
Inlägg: 3238
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-11-23 22:56:55
Jim Morrison skrev: 2022-11-22 22:00:14 Vi släpper fortfarande till mycket(mest) skott från egen skottsektor. Måste åtgärdas.

Bild
Det här är.... ett jävla skämt.
Med 19 spelade matcher kan man nog anta att serien börjar sätta sig nu, ungefär så här kommer det se ut.
Jag ser fortfarande inga tecken på hur DIF ska lyckas få ner dessa stats till en i längden hållbar nivå

Inget lag tar steget upp i SHL med dessa siffror
Med dessa siffror snittar vi 18/match (skott i skottsektorn emot).
Får vi ”bara” ner dessa till 14-15/match så kommer vi vara Topp-5 i ligan när den summeras förutsatt att alla andra topplag håller samma snitt.

Detta ska inte vara omöjligt med tanke på hur jävla slarvigt vi spelar i egen zon idag. Så egentligen går det att justera relativt enkelt om det bara sätter sig.
Manijock
Inlägg: 7866
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

Tips till er statistikhajar som tjatar om våran obegripligt usla spelidé med uselt tränarskap osv. Lyssna på intervjun med Kim Bergstrand från DIFpodden....

Mycket vettiga saker där. Framförallt tränarens ansvar kontra spelarnas. Journalisternas(och i förlängningen då supportrarna om sällan får sina uppfattningar på egen hand) övertro på pilar, justeringar, schackspel osv.

Bergstrand kanske också är "mossig" och "omodern" hos vissa.... Men vilken arbetsledare. När jag lyssnar på honom så blir jag avundsjuk på att jag inte har en chef som honom. Fokuset på personen. Utveckling, ansvar och tydlighet.

Det är det viktigaste även hos Fagervall. Speciellt med tanke på våra spelares enorma erfarenhet. Kan ju undra hur det ser ut där? Tydligheten osv.
Vi behöver knappast någon taktisk pekpinne. Är övertygad om att spelsystem är vårat minsta problem. Det måste vara något på vägen emellan eller att spelarna helt enkelt fattar egna beslut.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: 2022-11-24 08:26:29 Tips till er statistikhajar som tjatar om våran obegripligt usla spelidé med uselt tränarskap osv. Lyssna på intervjun med Kim Bergstrand från DIFpodden....

Mycket vettiga saker där. Framförallt tränarens ansvar kontra spelarnas. Journalisternas(och i förlängningen då supportrarna om sällan får sina uppfattningar på egen hand) övertro på pilar, justeringar, schackspel osv.

Bergstrand kanske också är "mossig" och "omodern" hos vissa.... Men vilken arbetsledare. När jag lyssnar på honom så blir jag avundsjuk på att jag inte har en chef som honom. Fokuset på personen. Utveckling, ansvar och tydlighet.

Det är det viktigaste även hos Fagervall. Speciellt med tanke på våra spelares enorma erfarenhet. Kan ju undra hur det ser ut där? Tydligheten osv.
Vi behöver knappast någon taktisk pekpinne. Är övertygad om att spelsystem är vårat minsta problem. Det måste vara något på vägen emellan eller att spelarna helt enkelt fattar egna beslut.
För att relatera det till hockeyn tycke jag KG sa det rätt i bra i podden där han i princip delade in det i två synsätt.

Dels de statistiska 'nyckeltal' som man identifierat som framgångsfaktorer för att vinna matcher. De är inte nödvändigtvis samma "stats" som supportrar tittar på (eller ens har tillgång till) och de stats som fans tittar på kan bero på andra anledningar än de stora skruvar som DIF vill ratta på (här är kunskapsläget rätt gott inom den professionella hockeyn, man vet att det ena kan komma med det andra).
Så det DIF tittar på statistiskt ser ok ut men man är inte riktigt där man vill vara som jag förstod det men på rätt väg.

Den andra biten handlade om "känslan" man får (hockeyögonmåttet) när man tittar på många sekvenser och där var han inte nöjd, men man har samtidigt identifierat den troligaste anledningen till varför och det berör delvis den första punkten också.
Hockey-ABC var klämpunkten och jag håller delvis med. En spelare som tex jobbar från fel håll istället för rätt håll mot en puckförare (för att lagets ABC inte sitter i ryggmärgen) gör att vi hamnar i lägen som inte är i linje med vad som är överenskommet och då blir efterföljande insatser (tex en utgång eller överbelastning) av lägre kvalitet eftersom det måste tänkas istället för att göras.

Sättet man jobbar på utanför isen känns strukturerat och rakt och omvandlar man allt ovanstående till skruvar och reglage så är det mycket riktigt inte i det "taktiska" som det skall vridas på utan ABCn måste hamras in.

Då återstår dock en fråga som kan ha flera svar, som går från bra till dåligt. Vi är 19 matcher in så..

A) Man har lagt fokus på de övriga bitarna före ABCn och bedömt att det har varit rätt prioriterat = Bra så, men fixa det nu.
B) ABC-biten har dykt upp på radarn först nu men man jobbar framgångsrikt med att lösa det = OK men mindre "bra"
C) ABC-biten har man jobbat på ett tag och det går åt rätt håll = Hallå tränarstaben?
D) Man har haft konstanta problem med ABC-biten och det blir inte bättre = Något måste hända.

Är det A, B, C eller D?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
dr111DIF
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Definitivt får man känslan av att spelet inte sitter i ryggmärgen som ABC. Mycket missförstånd och spelare som tvekar kring alternativ när de har pucken. Sen tror jag sättet vi spelar på med puck i egen zon/uppbyggnad ställer väldigt stora krav kollektivt och indviduellt på både spelare med och utan puck. När det inte funkar tappar vi fart och får tidsnöd, sen blir det dåliga spelet utan puck en konsekvens av detta snarare än ett problem i sig. När vi börjar försvarsspelet "normalt" med tillräckligt med gubbar på rätt sida ser jag inga större problem.

Intrycket jag får är att vi har fått fokusera väldigt intensivt på olika delar av spelet under olika delar av säsongen. Man blev "förvånad" över hur dåligt spelet i egen zon var första träningsmatcherna och fokuserade stenhårt på det (nödvändigt såklart). Jag tycker försvarsspelet var rätt hyggligt i början av säsongen, inte perfekt men ändå. Däremot kantrade ju 5v5 över till stora svårigheter i det uppställda anfallsspelet med där man inte vågade använda alla spelare och mycket kontringar mot från offensiv zon. Nu har vi fokuserat på anfallsspelet som ser bättre ut men problemen i egen zon/uppspel tycker jag har kommit tillbaka mer än i början av säsongen/slutet av försäsongen. Nu får vi kontringar mot från egen blå/röda istället.

Man kanske har fått jobba så mycket med olika delar att man inte fått ihop helheten. Samt att det började helt fel på försäsongen vilket satte pendeln i gungning. Förloppet skulle kunna tala för alternativ A.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

dr111DIF skrev: 2022-11-24 14:04:54 Definitivt får man känslan av att spelet inte sitter i ryggmärgen som ABC. Mycket missförstånd och spelare som tvekar kring alternativ när de har pucken. Sen tror jag sättet vi spelar på med puck i egen zon/uppbyggnad ställer väldigt stora krav kollektivt och indviduellt på både spelare med och utan puck. När det inte funkar tappar vi fart och får tidsnöd, sen blir det dåliga spelet utan puck en konsekvens av detta snarare än ett problem i sig. När vi börjar försvarsspelet "normalt" med tillräckligt med gubbar på rätt sida ser jag inga större problem.

Intrycket jag får är att vi har fått fokusera väldigt intensivt på olika delar av spelet under olika delar av säsongen. Man blev "förvånad" över hur dåligt spelet i egen zon var första träningsmatcherna och fokuserade stenhårt på det (nödvändigt såklart). Jag tycker försvarsspelet var rätt hyggligt i början av säsongen, inte perfekt men ändå. Däremot kantrade ju 5v5 över till stora svårigheter i det uppställda anfallsspelet med där man inte vågade använda alla spelare och mycket kontringar mot från offensiv zon. Nu har vi fokuserat på anfallsspelet som ser bättre ut men problemen i egen zon/uppspel tycker jag har kommit tillbaka mer än i början av säsongen/slutet av försäsongen. Nu får vi kontringar mot från egen blå/röda istället.

Man kanske har fått jobba så mycket med olika delar att man inte fått ihop helheten. Samt att det började helt fel på försäsongen vilket satte pendeln i gungning. Förloppet skulle kunna tala för alternativ A.
Ja jag tror också lite på alternativ A men det är lite obehagligt att det även kan vara C eller D.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Den stora frågan, oavsett om det är A,B,C eller D som är problemet, är:

Hur kan lag med betydligt sämre spelare och resurser ligga före oss?
Varför fungerar det bättre för dem (statistiskt)?

Något fel har vi begått, så enkelt är det.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9541
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-11-24 15:03:55 Den stora frågan, oavsett om det är A,B,C eller D som är problemet, är:

Hur kan lag med betydligt sämre spelare och resurser ligga före oss?
Varför fungerar det bättre för dem (statistiskt)?

Något fel har vi begått, så enkelt är det.
Oavsett anledning så ligger vi efter i allt och det är oroväckande helt enkelt. Jag tror inte på startsträcka när snart halva grundseriematcherna har spelats. Men läser man mellan raderna tycker jag mig se KG tycka detta också.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-11-24 15:03:55 Den stora frågan, oavsett om det är A,B,C eller D som är problemet, är:

Hur kan lag med betydligt sämre spelare och resurser ligga före oss?
Varför fungerar det bättre för dem (statistiskt)?

Något fel har vi begått, så enkelt är det.
Det finns ju en onämnd "risk" och det är just de dolda nyckeltalen. DIF har tillgång till stats som vanliga dödliga bara kan drömma om.
Nu raljerar jag lite men det är mer för att jag vill lyfta diskussionen än att jag är genuint orolig.

Nån gjorde tidigare en jämförelse med F1 så jag snor det konceptet för en jämförelse.
Säg att vi är ett F1-stall och identifierar att kurvtagning är en framgångsfaktor för säsongen. Vi sätter därmed kurvorna som en KPI.
Vi märker tidigt på säsongen att kurvtagningen är so-so (förarna klagar och KPIerna bekräftar det). Eftersom bilarna och förarna är nya så vet vi inte utan måste göra vi ett antagande och testa. Vi misstänker att det handlar om downforce/aerodynamik (hästkrafter har vi och grymma förare och erkänt bra däck).

Lösning 1A. Vi testar att skruva på downforce. Resultatet blir lite bättre så nästa lopp skruvar vi lite till. Resultatet blir bättre men det är fortfarande inte bra, skruva vidare.

Halvvägs in i säsongen ligger vi fortfarande tvåa pga bra förare och grymma motorer men KPIerna skvallrar ändå om att nåt inte stämmer men nu har vi skruvat så mycket på spoilern att andra KPIer börjar lysa rött. Farten är för låg och förarna tvingas göra en massa saker de inte är vana vid för att bilen understyr och det blir farligt i varje lopp.

Vad stallet inte vet är att det inte var downforce som var problemet men eftersom vi fått framgång i nyckeltalen har vi främst skruvat där. Det vi har nu är en felbalanserad bil som förarna lärt sig köra på ett visst sätt när det egentligen var ingångarna i kurvorna tillsammans med däckinställningar (hockeyABC) som utgjorde huvuddelen av problemet.

Nånstans här vill man inte befinna sig när det gått för långt på säsongen för det kan ta tid att åtgärda när man måste börja skruva på många ställen samtidigt.

För att återgå till hockeyn och KGs intervju så är det ju bara att hoppas på att ovanstående inte är vad vi gjort hitintills och att huvudproblemet är just hockeyABC och inte nåt annat för det är relativt lätt åtgärdat. Men skruvar vi vidare och övriga KPIer fortsätter blinka rött så måste föreningen börja tänka om.

Jag har personligen satt en intern gräns för "oro" till den 25 Januari för då kommer vi ha ett rätt bra facit på vart laget står efter ett par tungviktsmöten och 2/3 av säsongen avklarad inför spurt mot slutspel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1292
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 22/23

Inlägg av Harmageddon »

Någon får gärna flytta detta till en annan tråd

Vila i frid Börje Salming och tack för allt du gjorde för svensk hockey!
dr111DIF
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Praetori skrev: 2022-11-24 16:58:05
För att återgå till hockeyn och KGs intervju så är det ju bara att hoppas på att ovanstående inte är vad vi gjort hitintills och att huvudproblemet är just hockeyABC och inte nåt annat för det är relativt lätt åtgärdat. Men skruvar vi vidare och övriga KPIer fortsätter blinka rött så måste föreningen börja tänka om.

Jag har personligen satt en intern gräns för "oro" till den 25 Januari för då kommer vi ha ett rätt bra facit på vart laget står efter ett par tungviktsmöten och 2/3 av säsongen avklarad inför spurt mot slutspel.
25e januari är rimligt ur flera perspektiv. Ska vi till slut sätta vår "totalhockey" med puckinnehav hela vägen från egen zon lär kontinuitet vara enda receptet. Förutsättningarna kan inte vara bättre med det lag vi har och i en lite sämre liga. Om det nu inte funkar denna gång heller så byter man tränarstab för att få en energieffekt som då gärna får hålla i sig in i slutspel. Då blir det också till att skifta till något som är mer "plug and play", enklare och standard i egen zon där vi håller det tight och skills + PP får fortsätta vara tungan på vågen.
Bogart

Säsongen 22/23

Inlägg av Bogart »

dr111DIF skrev: 2022-11-24 21:18:00
Praetori skrev: 2022-11-24 16:58:05
För att återgå till hockeyn och KGs intervju så är det ju bara att hoppas på att ovanstående inte är vad vi gjort hitintills och att huvudproblemet är just hockeyABC och inte nåt annat för det är relativt lätt åtgärdat. Men skruvar vi vidare och övriga KPIer fortsätter blinka rött så måste föreningen börja tänka om.

Jag har personligen satt en intern gräns för "oro" till den 25 Januari för då kommer vi ha ett rätt bra facit på vart laget står efter ett par tungviktsmöten och 2/3 av säsongen avklarad inför spurt mot slutspel.
25e januari är rimligt ur flera perspektiv. Ska vi till slut sätta vår "totalhockey" med puckinnehav hela vägen från egen zon lär kontinuitet vara enda receptet. Förutsättningarna kan inte vara bättre med det lag vi har och i en lite sämre liga. Om det nu inte funkar denna gång heller så byter man tränarstab för att få en energieffekt som då gärna får hålla i sig in i slutspel. Då blir det också till att skifta till något som är mer "plug and play", enklare och standard i egen zon där vi håller det tight och skills + PP får fortsätta vara tungan på vågen.

För att använda skottsektor-argumentet så var Färjestad 6:e sämst i SHL innan Mitell och allra bäst i SHL efter Mitell (bara 10 matcher men ändå).
25:e januari är väl vettigt. Tomas Mitell anställdes av Färjestad 25:e februari förra säsongen, om man ska dra den jämförelsen och den är väl inte helt dum. Färjestad var underpresterande superfavoriter med ett lag i SHL som var otroligt starkt om man tittade namn för namn men fick inte ordning på spelet under Pennerborn. Byter till Mitell som styr upp defensiven direkt och leder laget till ett SM-guld. Vetetusan om det finns någon som Mitell där ute men sen förändring kan göra otrolig skillnad.
Skriv svar