Säsongen 15/16

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Axel_K »

Dock så är det väl 2 matcher till under Q3? Dvs vi har chans att ta 26p.
Så att det är en negativ kurva håller jag inte med om helt. Såvida vi inte kammar hem 0 kommande 2 matcher.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Praetori »

android skrev:Ingen koll på Johansson i Frölunda men jag kommer ihåg när han spelade i Mora när vi var i HA. Där tycker jag att han var ruggigt vass. Såg en del matcher med Mora då (av någon outgrundlig anledning) och han var ofta en vägg. Det är ju dock en annan nivå nu.
I HA kan man leva rätt bra på grymma reflexer och bra bollkänsla (och det har han) men just när det blir grötigt och mycket trafik eller långa förflyttningar så tycker jag inte man ser den där grundmurade disciplinen för att konsekvent orka stänga luckorna som rutinerade SHL forwards alltid går efter. Sen lär det visa sig om det nyper mentalt när det gäller. Där finns det ju två målvakter i serien som är outstanding och det är Tellan och Hudvecket som för övrigt båda har ruggigt bra spelförståelse och oftast täpper till även om de tvingas till förflyttning, möjligen kan även Starkbaum placeras in i den kategorin.

En bra värdemätare på mental fokus är för övrigt BP statistik för målvakter och där ligger Tellan etta med god marginal på nästan 94%. Inga nerver där inte.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av DRC »

Axel_K skrev:Dock så är det väl 2 matcher till under Q3? Dvs vi har chans att ta 26p.
Så att det är en negativ kurva håller jag inte med om helt. Såvida vi inte kammar hem 0 kommande 2 matcher.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Omgång 39 (Frölunda borta) är sista matchen Q3 så troligen inga fler poäng där.
Användarvisningsbild
Henke95
Inlägg: 694
Blev medlem: 2011-09-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Henke95 »

Lite mer basal skottstatistik:

DIF skjuter i snitt ungefär 29 skott på mål per match. Endast tre lag, Frölunda, Brynäs och SAIK, har fler skott på mål per match.

DIF skjuter i snitt ungefär 27 skott som missar målet per match, skott utanför samt skott som blockerats. Endast två lag, Frölunda och Brynäs, har fler skott som missar målet.

DIF har haft 24 skott i målramen hittills denna säsong vilket är tredje flest i SHL, endast Malmö (33) och LHC (32) har haft fler ramträffar. Anmärkningsvärt är att DIF efter avslutad grundserie förra säsongen (55 omgångar) även då hade tredje flest ramträffar.

DIF har skjutit näst flest skott i skottsektorn i SHL denna säsong, endast Frölunda har fler.
Denna säsong snittar vi ungefär 18 skott i skottsektorn per match, jämfört med föregående säsong där vi snittade ungefär 15 skott i skottsektorn per match.

DIF ligger på nionde plats när det kommer till skotteffektivitet, 9.49 % av skotten slinker in. Anmärkningsvärt är att Örebro skjuter minst skott på mål av alla lag i hela SHL, 31 färre än hopplösa KHK, men har näst bäst skotteffektivitet, 11.32 %. Detta är notabelt eftersom Örebro förra säsongen låg på nionde plats i kategorin antal skott på mål per match, men då hade bäst skotteffektivitet av samtliga lag, 10.63 %.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Túrin Turambar »

Min känsla är att Örebros statistik kan förklaras med att de spelar defensivt och kontrar i så hög utsträckning. Väldigt stor andel av deras avslut kommer därför i 2-mot-1 och liknande lägen. Där tror jag att förklaringen till deras effektivitet ligger.
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Túrin Turambar »

Sörensen och Englund är alltså uttagna till Tre Kronor härnäst.
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Rix »

Túrin Turambar skrev:Sörensen och Englund är alltså uttagna till Tre Kronor härnäst.
Sörensen känns ju väntad, men kul att Englund får chansen, han har växt för varje match som har gått vilket är kul, var lite skeptisk mot han inför säsongen men han har motbevisat mig ordentligt.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av gaspo »

Domarkåren i Sverige har oss som hat lag. Straffen idag var ju klockren domarmiss. Sedan två utvisningar som var horribelt dömda. Det kostade oss matchen. Sedan detta slarv vid egen blå? Sedan måste ju fan Sörensen sluta ta sjukt korkade utvisningar. Han gjorde ett snyggt mål. Men brände mycket lägen också. Härligt o se Lehtonen däremot fan vad han försöker. Sedan gör han ju ett viktigt mål också. Tror han kommer bli viktig.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av minalman »

I och med två pinnar i kväll mot khk kan vi som sämst hamna på 13:e plats i år.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av gaspo »

minalman skrev:I och med två pinnar i kväll mot khk kan vi som sämst hamna på 13:e plats i år.
Jadu kvala hade ju inte varit roligt.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av minalman »

gaspo skrev:
minalman skrev:I och med två pinnar i kväll mot khk kan vi som sämst hamna på 13:e plats i år.
Jadu kvala hade ju inte varit roligt.
13:e är fortfarande kval!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av Salas »

Innan grundserien är färdigspelad är jag övertygad om att vi kommer att få se en Djurgårdare i topp av poängligan för första gången sedan Bremberg var där.
Thoresen klättrar som en raket i poängligan. 4 pinnar upp till Ryan Lasch nu.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av mb81 »

Salas skrev:Innan grundserien är färdigspelad är jag övertygad om att vi kommer att få se en Djurgårdare i topp av poängligan för första gången sedan Bremberg var där.
Thoresen klättrar som en raket i poängligan. 4 pinnar upp till Ryan Lasch nu.
Tänkte precis skriva samma sak. Tänk om han inte behövde en sån lång startsträcka och han inte blev avstängd. Då hade han redan varit där.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2693
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av klintan85 »

Vilken klass spelare Thoresen är. Det är skönt att ha en sådan spelare i laget, det var ett tag sen DIF hade det senast. Det är nästan Wayne Gretzky klass på hans passningar. Värvningarna för DIF har varit väldigt lyckade i år.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
sPTNC
Inlägg: 872
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Göteborg

Re: Säsongen 15/16

Inlägg av sPTNC »

Tänk om Thoresen är kvar nästa år. Ingen operation och rehab på försäsongen, inne i spelsytemet ordentligt, Andersson kritar på och fortsätter spela tillsammans med Thoresen. Kan bli fint det!
Skriv svar