DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Det är ju inte deras nuvarande situation jag i första hand talar om. De har varit i toppen länge nu. Det var vägen dit.

Och det var deras juniorsatsning som möjliggjorde resan till den position de numera har. Sedan en grym sportchef som hittade rätt i värvningarna utifrån.

Det var inte pengar som gjorde det möjligt heller. De stannade av klubbkänsla.

Sedan att de idag kan köpa in lite av vad de vill håller jag helt med om.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av android »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Det är ju inte deras nuvarande situation jag i första hand talar om. De har varit i toppen länge nu. Det var vägen dit.

Och det var deras juniorsatsning som möjliggjorde resan till den position de numera har. Sedan en grym sportchef som hittade rätt i värvningarna utifrån.

Det var inte pengar som gjorde det möjligt heller. De stannade av klubbkänsla.

Sedan att de idag kan köpa in lite av vad de vill håller jag helt med om.
Vilka år talar du om, genuint nyfiken. Hur vet du att det var klubbkänsla? Alla stannar ju inte så det är ju precis som hos oss. Kruger stannade ett tag medan andra drar redan som juniorer. Förstår inte riktigt skillnaden.

Jag försökte leta lite när Skellefteås sex ishallar byggdes. I och med att du nämnde att alla juniorer där är uppvuxna på uterinkar. har du koll på det?
Född till sportchef.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av mb81 »

I Skellefteås jämfört med oss är att de stannat och tagit nästa steg känns det som medans våra lovande haft mer bråttom iväg eller stagnerat. Vi har inte på samma vis kunnat dra nytta av våra juniorer när de väl blivit seniorer.
Arvidsson, Melker Karlsson, Rundblad,Oscar Lindberg tex gjorde ju minst en riktigt bra säsong som en av de ledande spelarna i laget innan de lämnade.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9555
Blev medlem: 2009-12-01

Re: DIF i Media

Inlägg av Jim Morrison »

mb81 skrev:I Skellefteås jämfört med oss är att de stannat och tagit nästa steg känns det som medans våra lovande haft mer bråttom iväg eller stagnerat. Vi har inte på samma vis kunnat dra nytta av våra juniorer när de väl blivit seniorer.
Arvidsson, Melker Karlsson, Rundblad,Oscar Lindberg tex gjorde ju minst en riktigt bra säsong som en av de ledande spelarna i laget innan de lämnade.
Nja, skillnaden är väl att våra juniorer faktiskt har lyckats i NHL och/eller börjat slå sig in. Har en enda SAIK-spelare gjort det än? Dom är på lite lägre nivå helt enkelt. Stannar därför lite extra i SHL.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

android skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Det är ju inte deras nuvarande situation jag i första hand talar om. De har varit i toppen länge nu. Det var vägen dit.

Och det var deras juniorsatsning som möjliggjorde resan till den position de numera har. Sedan en grym sportchef som hittade rätt i värvningarna utifrån.

Det var inte pengar som gjorde det möjligt heller. De stannade av klubbkänsla.

Sedan att de idag kan köpa in lite av vad de vill håller jag helt med om.
Vilka år talar du om, genuint nyfiken. Hur vet du att det var klubbkänsla? Alla stannar ju inte så det är ju precis som hos oss. Kruger stannade ett tag medan andra drar redan som juniorer. Förstår inte riktigt skillnaden.

Jag försökte leta lite när Skellefteås sex ishallar byggdes. I och med att du nämnde att alla juniorer där är uppvuxna på uterinkar. har du koll på det?
Men vänta nu, du skriver något inlägg tidigare "Det dom däremot ÄR bättre på är att få behålla sina spelare efter juniortiden. "

Blir lite fundersam vad jag ska bemöta där.

Men åren kan jag googla fram senare. Det var ju när Erixon, Rundblad och Larsson dök upp. Juniorer som var ledande i laget väldigt tidigt. Sedan har det bara rullat på. Kan det varit runt 10-11?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: DIF i Media

Inlägg av Fricke »

Att Skellefteå är Sveriges, per capita, rikaste kommun i och med Skellefteå Kraft har nog heller inte så lite med spelarbudget att göra.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: DIF i Media

Inlägg av sensei »

Fricke skrev:
Fricke skrev:Att Skellefteå är en av Sveriges, per capita, absolut rikaste kommun i och med Skellefteå Kraft har nog heller inte så lite med spelarbudget att göra.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: DIF i Media

Inlägg av B.I.B.A »

sensei skrev:
Fricke skrev:
Fricke skrev:Att Skellefteå är en av Sveriges, per capita, absolut rikaste kommun i och med Skellefteå Kraft har nog heller inte så lite med spelarbudget att göra.
Avgå Jocke.
Olon
Inlägg: 220
Blev medlem: 2008-02-05

Re: DIF i Media

Inlägg av Olon »

B.I.B.A skrev:
sensei skrev:
Fricke skrev:
Fricke skrev:Att Skellefteå är en av Sveriges, per capita, absolut rikaste kommun i och med Skellefteå Kraft har nog heller inte så lite med spelarbudget att göra.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17593
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF i Media

Inlägg av SirDIFalot »

https://www.youtube.com/watch?v=s9j-Qzbj7uQ
Reportage: Djurgården IF, tillbaka
Expert.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 443
Blev medlem: 2011-04-10

Re: DIF i Media

Inlägg av John Terry »

Skellefteå är där dom är och har behållit såväl unga som extern spets på grund av en sak. Pengar. Som investerats i löner och en stark organisation. Är väl inte så svårt att fatta?

Inget abstrakt såsom klubbkänsla och/eller bättre inställning det handlar om.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Och tror man deras ekonomi grundar sig enbart på Skekraft drar man förhastade slutsatser.
De har haft en klar och tydlig idé med hur de ska få ut mesta möjliga av sin lönebudget som inte var stor när de började sin klättring mot toppen.

Egna och billiga produkter kryddade med spets. Framgångarna senaste åren har naturligvis (välförtjänt) ökat deras möjligheter.
Fortsatt bygger dock deras ide på de egna talangerna.

Att försöka likna dem med en "Percy Nilsson" -budget a la Malmö ger ingen rättvis bild.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: DIF i Media

Inlägg av Fricke »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Och tror man deras ekonomi grundar sig enbart på Skekraft drar man förhastade slutsatser.
De har haft en klar och tydlig idé med hur de ska få ut mesta möjliga av sin lönebudget som inte var stor när de började sin klättring mot toppen.

Egna och billiga produkter kryddade med spets. Framgångarna senaste åren har naturligvis (välförtjänt) ökat deras möjligheter.
Fortsatt bygger dock deras ide på de egna talangerna.

Att försöka likna dem med en "Percy Nilsson" -budget a la Malmö ger ingen rättvis bild.
Du behöver fortfarande 84 miljoner för att kunna sätta sprätt på dom smart. Och det är inte de fantastiska publiksiffrorna från det fantastiska upptagningsområdet Skellefteå som möjliggör det...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Erik af Sibirien
Inlägg: 281
Blev medlem: 2007-08-21

Re: DIF i Media

Inlägg av Erik af Sibirien »

Glöm inte Boliden. De och Skellefte Kraft har rätt mycket muskler tillsammans och inte så värst många olika verksamheter att sponsra i regionen.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Fricke skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Och tror man deras ekonomi grundar sig enbart på Skekraft drar man förhastade slutsatser.
De har haft en klar och tydlig idé med hur de ska få ut mesta möjliga av sin lönebudget som inte var stor när de började sin klättring mot toppen.

Egna och billiga produkter kryddade med spets. Framgångarna senaste åren har naturligvis (välförtjänt) ökat deras möjligheter.
Fortsatt bygger dock deras ide på de egna talangerna.

Att försöka likna dem med en "Percy Nilsson" -budget a la Malmö ger ingen rättvis bild.
Du behöver fortfarande 84 miljoner för att kunna sätta sprätt på dom smart. Och det är inte de fantastiska publiksiffrorna från det fantastiska upptagningsområdet Skellefteå som möjliggör det...


Sent from my iPhone using Tapatalk
De hade långt ifrån de miljonerna när de började sin klättring.

Om det nu vore plånboken som styrde till den grad en del tror borde Hv ligga i topp oftare, Mif lira i SHL och Luleå lligga sämre till. Saik hade varit i bästa fall ett mittenlag.

Är väl bäst att tillägga att jag är övertygad om att vi vore en toppklubb med samma förutsättningar som Saik, och skam vore det annars. Men att gnälla över förutsättningarna leder ingenstans. Istället får man utveckla andra bitar och utnyttja de fördelar ett Stockholmslag faktiskt har.

Det som känns bra är att många börjat vakna upp ur chocken från bonnklubbarnas hockeyrevolt.
Alltför länge trodde vi att "vi är DIF" och "oss kan ingen rubba". Paralyserat genomled vi ett maktskifte utan vettiga motdrag och som ett par gånger bara räddades av externa snälla DIF-miljonärer.

Jag tror vi äntligen är på rätt väg, men det är mycket kvar att jobba på. Bl.a. ett ännu bättre tillvaratagande av alla talanger i 08-området.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar