Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av seppuko »

Man lade ju ut en text? Kanske lite för sent men den kom.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

seppuko skrev:Man lade ju ut en text? Kanske lite för sent men den kom.
Ja, man gjorde det för sent och efter onödigt stora påtryckningar.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Kall-El »

Praetori

Du tycks fortfarande inte begripa vad ordet efteråt innebär.

Det finns inget som helst som förhindrar att en klubb går ut och stenhårt kritiserar polisen för övervåld eller dåligt agerande. Råttorna gjorde detta efter derbyt t ex. Bajen fotboll har gjort samma sak. Det är bara vår flata styrelse som inte tycker att betalande besökare är värda att försvara svårare än så är det inte.

En tystnad kan säga mer en tusen ord och tyvärr säger denna tystnad bara en sak. DIF hockey ser inget fel i polisens agerande och skiter därmed i att deras betalande fans blir utsatta för övervåld.

Vad sedan denna hållning beror på har jag ingen aning om, men det är jävligt olustigt förhållningssätt enligt mig.
Användarvisningsbild
Kungen
Inlägg: 316
Blev medlem: 2012-08-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Kungen »

Kall-El skrev:Praetori

Du tycks fortfarande inte begripa vad ordet efteråt innebär.

Det finns inget som helst som förhindrar att en klubb går ut och stenhårt kritiserar polisen för övervåld eller dåligt agerande. Råttorna gjorde detta efter derbyt t ex. Bajen fotboll har gjort samma sak. Det är bara vår flata styrelse som inte tycker att betalande besökare är värda att försvara svårare än så är det inte.

En tystnad kan säga mer en tusen ord och tyvärr säger denna tystnad bara en sak. DIF hockey ser inget fel i polisens agerande och skiter därmed i att deras betalande fans blir utsatta för övervåld.

Vad sedan denna hållning beror på har jag ingen aning om, men det är jävligt olustigt förhållningssätt enligt mig.
Man kan fortfarande tycka att det är hemskt, vilket jag tror att de gör. Det händer även mig ganska ofta att jag tycker olika saker utan att berätta det för exempelvis, min flickvän. När hon sedan får reda på det så tycker hon att jag borde sagt något direkt, och då säger jag som det är och ber om ursäkt.

Typ sånt här händer ju hela tiden, lite dåligt exempel men detta är vad jag tror har hänt.

Och nej, det handlar inte om att ha varit otrogen.

Edit: Det ska dock sägas att jag inte försvarar varken mitt eller DIFs beteende. Men det kan hända!
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av m0ng00se »

ja att gå omkring och vara långsur lär ju inte lösa några problem iaf. Finns massor av exempel inom olika livsaspekter där ena parten "vaknar upp" på dödsbädden och velat ha sin långsurhet ogjord

tror nog DIF och styrelsen (och vilka andra det nu är) har lärt "läxan" och, om det nu blir en nästa gång, gör det på ett smidigare sätt
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Kall-El »

Om det varit en engångsföreteelse ja, men det är det ju inte nu.

Efter derbyincidenterna genomfördes en bojkott, men det hindrade inte styrelsemedlemmar från att högst provocerande sätta sig på JK-sektionen.

Att de dessutom envist vidhåller att arbeta vidare med Abbe säger också en hel del trots massiv kritik från supporterhåll.

Kort sagt jag ser inte ett misstag utan snarast en lång rad av handlingar som tydligt pekar mot samma slutsats och den är inget kul för fansens del.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av m0ng00se »

Kall-El skrev:Om det varit en engångsföreteelse ja, men det är det ju inte nu.

Efter derbyincidenterna genomfördes en bojkott, men det hindrade inte styrelsemedlemmar från att högst provocerande sätta sig på JK-sektionen.

Att de dessutom envist vidhåller att arbeta vidare med Abbe säger också en hel del trots massiv kritik från supporterhåll.

Kort sagt jag ser inte ett misstag utan snarast en lång rad av handlingar som tydligt pekar mot samma slutsats och den är inget kul för fansens del.
och det här har ni sagt till dom face 2 face på möten el motsv? vilka fel ni anser har begåtts osv? I klartext inte nå inlindat skit som kan tolkas hit och dit

är man inte klar och tydlig i sitt budskap så kan man lika gärna skita i att säga det och NEJ en bojkott säger inte mer än tusen ord
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Rix »

Kall-El skrev:Om det varit en engångsföreteelse ja, men det är det ju inte nu.

Efter derbyincidenterna genomfördes en bojkott, men det hindrade inte styrelsemedlemmar från att högst provocerande sätta sig på JK-sektionen.

Att de dessutom envist vidhåller att arbeta vidare med Abbe säger också en hel del trots massiv kritik från supporterhåll.

Kort sagt jag ser inte ett misstag utan snarast en lång rad av handlingar som tydligt pekar mot samma slutsats och den är inget kul för fansens del.
Håller med, dem får börja med att ta bort Abbe som säkerhetsansvarig. Fotbollen förstod det, varför kan inte ishockeyn göra samma.

Sen är texten en sisådär 2 år sen, skulle varit en ursäkt till Fabriken och dem efter derbyt. Istället tog man polisens sida, inte ens Gnaget var så rädda för snuten.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av pulverapa »

Rix skrev:
Kall-El skrev:Om det varit en engångsföreteelse ja, men det är det ju inte nu.

Efter derbyincidenterna genomfördes en bojkott, men det hindrade inte styrelsemedlemmar från att högst provocerande sätta sig på JK-sektionen.

Att de dessutom envist vidhåller att arbeta vidare med Abbe säger också en hel del trots massiv kritik från supporterhåll.

Kort sagt jag ser inte ett misstag utan snarast en lång rad av handlingar som tydligt pekar mot samma slutsats och den är inget kul för fansens del.
Håller med, dem får börja med att ta bort Abbe som säkerhetsansvarig. Fotbollen förstod det, varför kan inte ishockeyn göra samma.

Sen är texten en sisådär 2 år sen, skulle varit en ursäkt till Fabriken och dem efter derbyt. Istället tog man polisens sida, inte ens Gnaget var så rädda för snuten.
edit: tolkade fel.
grandin
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-08-27

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av grandin »

Tänkte på det här med pengarna som samlades in förra året som skulle gå till Järnkaminernas dag på hockeyn som ställdes in. Det sades ju att dessa pengar inte skulle användas till något annat än till hockeyn. Hur blir det nu? Ligger pengarna och väntar på en hockey-tifo grupp eller kommer Sofialäktarens tifo att förfoga över dessa pengar?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17594
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

grandin skrev:Tänkte på det här med pengarna som samlades in förra året som skulle gå till Järnkaminernas dag på hockeyn som ställdes in. Det sades ju att dessa pengar inte skulle användas till något annat än till hockeyn. Hur blir det nu? Ligger pengarna och väntar på en hockey-tifo grupp eller kommer Sofialäktarens tifo att förfoga över dessa pengar?
Det kan säkert Ludde svara på.

@piotor114 på twitter.
Expert.
Användarvisningsbild
Wizeguy
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-12-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Wizeguy »

Det är ju så att om Incident XX inträffar och det blir mycket ståhej i media så skapas ju en debatt som påverkar allmänheten. Det är tre parter inblandade. Supportrarna som anser att Polisen har gjort fel, Polisen som anser att supportrarna gjort fel och DIF hockey som står någonstans mitt emellan.

DIF kan i det här läget att välja stå på polisens sida, supportrarnas sida eller att inte säga ett knyst. Som medieläget är idag så innebär två av dessa fallen att skulden kommer att hamna på supportrarna eftersom allmänheten värderar en myndighets syn på saken flera gånger högre än en supporters. Det sker ju inga/väldigt sällan granskningar om vad som var orsaken till att det blev stökigt på läktaren. I vissa fall är det självklart vad orsaken är, lex Kevin Hagens och Terrortommys ageranden. I fallet på vår sektion handlar det om en maktdemonstration från polisens sida för att "ta tillbaka läktarna", vilket gjordes med våld.

Detta innebär att DIF hockeys val att inte ta ställning för den uppkomna situationen påverkar supportrarnas syn på händelsen negativt i media "Om inte ens klubben kan säga att polisen gjorde fel, så måste det ju innebära att supportrarna är den skyldiga parten i fallet". Hade DIF gått ut och sagt att det var ett övervåld hade synen på supportrarna fått en helt annan uppbackning "Ja det är ju inte helt otroligt att polisen kan begå misstag och att det faktiskt finns en del maktmissbrukare inom poliskåren. Om DIF kan gå ut och ta sina supportrar i försvar så finns det faktiskt skäl att tro att det kan vara så"
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sensei »

Är det meningen att namnet "Sofialäktarens tifo" skall ge någon sorts signal till oss hockeyfans att det inte blir några organiserade tifon under en överskådlig framtid på hovet?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17594
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Är det meningen att namnet "Sofialäktarens tifo" skall ge någon sorts signal till oss hockeyfans att det inte blir några organiserade tifon under en överskådlig framtid på hovet?
Det finns nog ingen sån tanke bakom namnet. Ultras och tifo-kulturen kommer ju alltid i första hand vara en fotbollsgrupp så det beror nog mest på det. Som när vi spelade final mot HV71 samtidigt som fotbollen bortaspelade mot Elfsborg så tog en grupp från Fabriken och UCS på sig att åka och stötta fotbollen då de i första hand är fotbollsgrupperingar. Trots måttligt intresse givetvis då vi spelade final mot HV...
Expert.
Användarvisningsbild
Wizeguy
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-12-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Wizeguy »

sensei skrev:Är det meningen att namnet "Sofialäktarens tifo" skall ge någon sorts signal till oss hockeyfans att det inte blir några organiserade tifon under en överskådlig framtid på hovet?
Det tror jag inte är tanken. Utan att veta dock.
Skriv svar