Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17594
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker det är märkligt att förståelsen för Fabriken, UCS's och övriga människors bojkott inte är större. Det är ju för Djurgården Hockeys bästa? Markerar man inte och säger ifrån så kommer ju DIF hockey tappa publik år efter år utan att förstå vad de gjort fel. Om man däremot säger till med en gång "Lös det här, annars kommer det gå åt helvete publikmässigt ur ett långsiktigt perspektiv" så kan parterna lösa detta direkt så slipper man flera år av publikbortfall. Men givetvis är det olyckligt att DIF hockey suttit och rullat tummarna sen dess och tycker att de är lite småskönt att slippa städkostnader efter tifon och ha personer på plats som tycker för mycket och tar för stor plats. Men givetvis får de ett uppvaknade förr eller senare när de inser hur mycket publik de är på väg att tappa. Tyvärr lever de ju på konstgjord andning just nu och inser inte hur många säsongare de är på väg att tappa. Men förr eller senare kommer de ju förstås inse det själva... Tråkigt bara att man inte kan lyssna på supportrarna och lösa det på en gång och slippa flera år av publikbortfall. Men de ser ju tyvärr ut att ha valt den vägen.

Jag har ingen aning om det blir några tifon i kvalserien. Men den nya tifogruppen innehåller ju folk från den aktiva supporterkärnan, så antagligen har de också en oerhört negativ inställning till hur DIF hockey hanterat sina publikfrågor.

Jag fattar inte vad man tänker med där på kansliet. Supportrarna är ju det viktigaste klubben har. Var inte säsongen 09/10 underbar för dom också? Eller fanns det massa problem tycker dom?
Expert.
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Raus »

Håller med i allt du skriver. Ett steg i rätt riktning av difhockey att tacka av fabriken, men det är en lång väg kvar..
Losing all hope was freedom.
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av 12139 »

Något beklämmande är det att vissa personer här inne och på andra forum bestämt tror sig sitta på facit över hur den här situationen ser ut. Ni hävdar att DIF ''garanterat kommer att tappa publik'' och att stämningen redan nu är dålig på matcherna, att ''kärnan'' inte går längre och att ''raset snart kommer''.
Jag måste säga att jag tycker att detta, om något, är oerhört respektlöst. Jag är i min fulla övertygelse om att de tusentals Djurgårdare som går på alla matcher just nu och sjunger, köper souvenirer och stöttar i vått och torrt känner sig som en del av kärnan.
Eller måste man tillhöra någon form av gruppering för att anses tillhöra denna kärna?
Jag tycker alla dagar i veckan att DIF Hockey bör sköta detta smidigare, och att de har behandlat vissa supportar fel råder det inga som helst tvivel om. Men kom ihåg att det finns personer som faktiskt fortfarande älskar att gå och titta på ishockey och Djurgården.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17594
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

12139 skrev:Något beklämmande är det att vissa personer här inne och på andra forum bestämt tror sig sitta på facit över hur den här situationen ser ut. Ni hävdar att DIF ''garanterat kommer att tappa publik'' och att stämningen redan nu är dålig på matcherna, att ''kärnan'' inte går längre och att ''raset snart kommer''.
Jag måste säga att jag tycker att detta, om något, är oerhört respektlöst. Jag är i min fulla övertygelse om att de tusentals Djurgårdare som går på alla matcher just nu och sjunger, köper souvenirer och stöttar i vått och torrt känner sig som en del av kärnan.
Eller måste man tillhöra någon form av gruppering för att anses tillhöra denna kärna?
Jag tycker alla dagar i veckan att DIF Hockey bör sköta detta smidigare, och att de har behandlat vissa supportar fel råder det inga som helst tvivel om. Men kom ihåg att det finns personer som faktiskt fortfarande älskar att gå och titta på ishockey och Djurgården.
Tycker du att det där är respektlöst är det upp till dig. Men vi får inte blunda för verkligheten när det gäller DIF hockeys framtid bara för att vi är rädda att trampa några på tårna.

Givetvis kommer det fortsätta gå folk på matcherna. Men en stark kärna som drev klacken för några år sedan finns inte kvar. Det är fakta.

Har det lett till en sämre nivå på klacken? Tveklöst.

Kommer ett ras komma? Inte helt säkert. Men ser man på DIF hockey och DIF fotboll senaste 20 åren så är det inte särskilt svårt att se ett mönster av att klubbarna börjat tappa publik när de haft publik en längre tid och inte tror sig behöva jobba för det lika hårt längre. Det måste givetvis inte bli så nu men just nu ser jag ingen anledning att tro något annat.

DIF hockeys artikel om Fabriken imorse bringar ju lite hopp i alla fall. Hoppas de är på rätt väg igen.
Expert.
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av laxen »

Man hoppas såklart att alla som blivit illa behandlade av polis ska få en ursäkt av polisen, kanske skadestånd vore på sin plats om man blivit misshandlat vilket borde vara mer än rimligt. Där är nog de flesta överens om att polisen som skötte sig illa borde avskedas, låsas in, straffas osv...

men...

Men att väcka liv i denna debatten om DIFs del i det hela känns lika lönsamt som att göra första hjälpen på en platt hamster som blivit överkörd av en långtradare. Alla som varit på mötena, t ex senaste mötet med vet att polisen faktiskt tagit på sig stor del av skulden till det hela och t o m bad om ursäkt.

Det är fantastisk stämning på läktarna, och en genuin sådan. Även om det är lite mindre folk än förra året så känns våra läktare mer äkta nu. Jag gillar det och min bild är att den generella supporten är där för att stötta laget och för att man gillar sporten hockey. Det spelar ingen roll hur många gånger denna "kärna" vevar om samma sak hela tiden för dessa åsikter stannar nog i kärnan. Släpp det där nu. De flesta på hovet vill inte sura på DIF. Nu är vi skonade från derbyn och så detta året , får bara hoppas att polisen har en bra plan och en sund inställning om det blir derbyn nästa år. Det ligger inte i DIFs händer att lösa problemen som finns inom poliskåren.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av m0ng00se »

har ingen aning om vad som hänt eller vem som gjort vad osv som ni insinuerar om. Det r säkert folk som blivit illa behandlade och så ska det ju såklart inte vara.

Det jag vet och har sett på många arbetsplatser och andra ställen också, är följande.

man har en "kärna" av duktiga spelare/medarbetare/individer som driver och som man tycker är oumbärliga för företaget eller i vilket sammanhang man nu befinner sig.

så en dag så lämnar dessa person för en annan förening/företag eller dylikt och man står där frågande: "va fan ska hända nu, hur ska vi klara oss nu!?!???"

I 98% av fallen går det alldels utmärkt. Nya personer kliver fram, nyförvärv tillför spets och driv, andra får/tar nya roller och fixar det galant, yngre växer in i en större roll

så här har det varit i generationer och kommer fortsätta vara.
Ragge1
Inlägg: 105
Blev medlem: 2006-12-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Ragge1 »

Ni som tror att det bara är enskilda grupperingar som väljer att bojkotta till bland annat Abbe har avgått har fel.

Ut med packet
Bäst i stan!
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Kall-El »

Heaty skrev:Nu vet jag inte riktigt hur det blir med eventuella tifon i en eventuell kvalserie när det är en rejäl omorganisation bland de som engagerar sig i vår fantastiska tifogrupp.
Men innan detta hände så hade jag svurit på om vi går till en kvalserie, och det inte blir några tifon så vägrar jag att ge en krona mer till tifogruppen.

Om det finns en cancerböld i ens käresta så ger man denne stöd och försöker hjälpa till så gott det går tills den försvinner, samtidigt som man gör allt i sin makt för att få bort den. Man springer inte iväg och är bitter och låter sin käresta lida för detta.
Det är precis den här bojkotten är; vi har en cancer i föreningen som har många olika namn och positioner i föreningen. Men istället för att fortsätta att stödja föreningen och försöka bli av med den springer man iväg och gråter om det.
Djurgårdens IF är inte de som sitter i styrelsen, det är inte säkerhetspersonalen, det är inte spelarna, det är inte ens vi på läktaren. Det är mycket större än så.
Självfallet ditt val, men jag har full förståelse för att dessa eldsjälar inte är intresserade av hockeyn med tanke på den behandling som de fått av styrelsen. Att sedan du inte klarar av att inse att det inte är kul att bli utslängd helt utan anledning från en arena och sedan inte få minst ursäkt eller back-up är upp till dig, men hade det hänt mig hade jag inte lagt ner en sekund av min tid på några som uppenbarligen helt skiter i det arbete jag lägger ner eller bara tar det för givet.
Användarvisningsbild
Heaty
Inlägg: 673
Blev medlem: 2009-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Rönninge

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Heaty »

Jag fick själv batongslag och pepparspray på mig under matchen. Hade gärna blivit bortskickad istället.
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Praetori »

Kall-El skrev:Självfallet ditt val, men jag har full förståelse för att dessa eldsjälar inte är intresserade av hockeyn med tanke på den behandling som de fått av styrelsen. Att sedan du inte klarar av att inse att det inte är kul att bli utslängd helt utan anledning från en arena och sedan inte få minst ursäkt eller back-up är upp till dig, men hade det hänt mig hade jag inte lagt ner en sekund av min tid på några som uppenbarligen helt skiter i det arbete jag lägger ner eller bara tar det för givet.
Fast det var inte klubben som satt i gången eller började stöka när Polisen försökte få folk att flytta sig. Det var heller inte klubben som började veva med batonger vilket ledde till att situationen urartade än mer.

Jag kommer ihåg 1990 som om det vore igår och även om jag missade bajenderbyt så var jag med både mot Norrköping och gnaget och det var fullständigt kaos i stil med göteborgskravallerna. Sån tur är åkte jag bil från Norrköping med då var det fan pinsamt att vara Järnkamin.
Samma sak efter förlusten 98. Alla var självklart besvikna men nog fan måste Polisen in och stämma i bäcken när det börjar flyga in flaskor och skit. Polisens åtanke för en klack på några hundra till tusen personer kommer aldrig att ligga på samma nivå i polisens medvetande som de resterande 7000-13 000 åskådarna. Hur svinigt vissa Poliser än uppträder så är de där för att vidmakthålla ordningen och alla vi andra är pucktvåor när det kommer till rätt och fel.
Det jag vill säga är att det inte har med DIF som förening att göra och jag kommer fortsätta gå på matcher oavsett vilka som sitter i styrelsen eller hur Polisen väljer att stämma i bäcken eftersom det inte har ett skvatt med vad som händer på planen/rinken att göra.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av MartinDIF51 »

Angående klack, UCS, "kärna", säkerhet och bojkott.

Allt det här är mycket svår fråga/ämne att lösa. UCS och andra äldre passionerade supportrar har länge jobbat för att skapa den fantastiska stämning vi har. Många säsonger, hårt jobb och engagemang har tagit oss dit vi är idag. Men med tre baksmällar samtidigt så har hela vår läktarkultur och DIF Hockeys framtid hamnat i gungning.
DIF Hockey behöver oss supportrar, ekonomiskt och väl på isen. Vårt bästa är världens bästa och laget kan kämpa och slita till sig poäng hemma, även mot bättre lag. Våra fina publik siffror har gjort oss lite mer starkare ekonomiskt (trots hyra och polisnotor).

Men förra säsongen hände tre saker nästan samtidigt. Först Globen matcherna där polisen först vägrar släppa in folk bl.a. från UCS och Fabriken ... där även vissa blev iväg skickade (allt detta utan anledning). Derbyt efter vet vi alla vad som hände och jag har fortfarande problem med min axel efter de två batongslag jag fick på mig. Sen så vände DIF ryggen till oss och vägrade stötta oss. T.o.m i Debatt kunde inte DIF Hockey stödja Dan Blomberg inför alla TV-tittare och framför allt, inför OSS! I samma veva eller om det nu va redan innan, så motarbetades Fabriken av just DIF Hockey (enligt dem själva) och har behandlats otroligt respektlöst. Sedan så åkte vi ur ES helt enkelt.

De här tre incidenterna har skadat oss rejält. Nu återstår frågan, vad kan vi göra? Vad kan vi som inte är UCS, Fabriken eller någon annan av de som har drabbats av DIF Hockey (eller av medgångarhet ...) göra?

Jag själv önskar och hoppas att det löser sig och vi får ännu en gång se Djurgårds Familjen enad i kurvan, hoppandes och sjungandes tillsammans upp i ES redan i år.

Men då detta verkar otroligt MÅSTE vi andra ta oss i kragen. Både vi på sittplats och klacken måste ta eget ansvar om vi vill ha bra stämning igen. Senast var det faktiskt helt okej. OM folk vågar höras, synas, hoppa, skrika och sjunga ... kan det bli bra. Om de i klacken kliver ner, närmar sig räcket och sträcker på ryggen för att lyfta fram laget, så kan de sista matcherna bli bra.

För det finns bara två alternativ nu när avgörandet är så nära. Antingen total bojkott och fokus i det på sidan, eller total fokus vi som är på plats för att endast sjunga upp DIF till ES!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Kall-El »

Praetori skrev:
Kall-El skrev:Självfallet ditt val, men jag har full förståelse för att dessa eldsjälar inte är intresserade av hockeyn med tanke på den behandling som de fått av styrelsen. Att sedan du inte klarar av att inse att det inte är kul att bli utslängd helt utan anledning från en arena och sedan inte få minst ursäkt eller back-up är upp till dig, men hade det hänt mig hade jag inte lagt ner en sekund av min tid på några som uppenbarligen helt skiter i det arbete jag lägger ner eller bara tar det för givet.
Fast det var inte klubben som satt i gången eller började stöka när Polisen försökte få folk att flytta sig. Det var heller inte klubben som började veva med batonger vilket ledde till att situationen urartade än mer.

Jag kommer ihåg 1990 som om det vore igår och även om jag missade bajenderbyt så var jag med både mot Norrköping och gnaget och det var fullständigt kaos i stil med göteborgskravallerna. Sån tur är åkte jag bil från Norrköping med då var det fan pinsamt att vara Järnkamin.
Samma sak efter förlusten 98. Alla var självklart besvikna men nog fan måste Polisen in och stämma i bäcken när det börjar flyga in flaskor och skit. Polisens åtanke för en klack på några hundra till tusen personer kommer aldrig att ligga på samma nivå i polisens medvetande som de resterande 7000-13 000 åskådarna. Hur svinigt vissa Poliser än uppträder så är de där för att vidmakthålla ordningen och alla vi andra är pucktvåor när det kommer till rätt och fel.
Det jag vill säga är att det inte har med DIF som förening att göra och jag kommer fortsätta gå på matcher oavsett vilka som sitter i styrelsen eller hur Polisen väljer att stämma i bäcken eftersom det inte har ett skvatt med vad som händer på planen/rinken att göra.

Nej och det är inte heller det som jag kritiserar klubben för heller utan snarast för dess flata agerande efteråt. Varför försvarades inte fansen? Varför gick man inte ut och fördömde polisens agerande? Varför var man inte ledande i att samla in vittnesuppgifter kring polisens agerande?

Kort sagt deras tystnad var väldigt talande och det var inte fansen som stöddes utan deras agerande kan enbart tolkas som att de ansåg att polisens agerande var helt ok.
DIF_Söderort
Inlägg: 55
Blev medlem: 2012-07-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIF_Söderort »

På mötet imorgon är det ett utmärkt tillfälle att ställa DIF Hockey mot väggen ang abbe som säkerhetschef. Tycker folk borde agera mera för att få bort abbe från klubben, eftersom det enda han kan åstadkomma är skada.
Fråga varför abbe och hans lakejer fortfarande kan trakassera och förfölja supportrar under matcherna.Han misslyckades med DIF Fotboll 2008 och nu hockeyn. Kan man inte närvara på mötet går det bra att skicka in frågor.
Tycker det är viktigt att folk sätter lite press på DIF så man kan få en annan säkerhetschef.

http://www.difhockey.se/artikel/2236/
Karel måste avgå
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Praetori »

Kall-El skrev:Kort sagt deras tystnad var väldigt talande och det var inte fansen som stöddes utan deras agerande kan enbart tolkas som att de ansåg att polisens agerande var helt ok.
Fast det är inte klubbens sak att avgöra och flatheten är en konsekvens av situationen. Det var inte sittplats mot matchvärdar direkt. Polisen är en myndighet och Djurgården är en sportförening och aktiebolag så föreningens åsikt i hur Polisen valde att agera i ett ordningsärende är helt oväsentligt.
Beslutar sig Polisens insatsledare för att låsa ner och inte släppa fram en enda supporter så kan han eller hon göra det och det och just där och då är det tyvärr bara att tacka och bocka även fast man slantat till biljetten. Lyfter någon ett finger mot Polisen så har Polisen all juridisk rätt i världen att börja veva då de har fullständigt våldsmonopol enligt lagen. Att det sedan begås övervåld och allmänt svineri bland konstaplarna vid en dylik händelse är en sak för den enskilde och JO och likadant med felaktigheter vid eventuell utlåsning.

På en arena har vi som supporters knappt några juridiska rättigheter men en jävla massa skyldigheter och att förvänta sig att klubben skall ställa sig mellan Polis och supporters kommer aldrig att hända i liknande situationer.

Faktum är att det oavsett orsaker och anledningar ibland blir stök och bråk och att det är just detta som skadar klubben ekonomiskt då det finns folk som drar sig för att gå på högriskmatcher med ungar som skall bli morgondagens klackpublik och kanske till och med spelare. Att ens försöka diskutera eller än värre tjafsa med utkommenderad Polis är fullständigt lönlöst, och att försätta klubben och övriga fans i en situation där Polisen får anledning att lyfta ett finger är helt kontraproduktivt.

Klubben kan inte göra någon skillnad i efterhand och riskerar bara att röra till situationen ännu mer så det absolut bästa de kan göra är att koncentrera sig helt på det sportsliga och jobba genom de kanaler som finns.
Det är upp till den eskilde supportern att fixa stämningen på läktaren och låta bli att provocera farbror blå och upp till arrangören att fixa säkerheten så att eventuellt stök inte ställer till det för majoriteten och det är HÄR och enbart här som föreningen har ett ansvar mot den enskilde (utöver att fixa underhållningen).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

Jag är med på vad ovanstående skriver i mångt och mycket, visserligen tycker jag att DIF kunde lagt ut en text på hemsidan för att beklaga det inträffade och ge sin syn på det hela, om inte annat så för att reda ut ev. missförstånd och kanske framförallt eftersom det kostar så lite. Denna uteblivna text bad man om ursäkt för vid mötet efter och lovade förbättring. Känns därmed rätt utagerat.
I övrigt lär det vara en väldigt liten andel av de med åsikter som verkligen har inblick i vad som hänt och varför.
Blött virke ryker allra bäst.
Skriv svar