Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Säsongen 21/22

Inlägg av Grabben från Söder »

Svedberg verkar vara slut på denna nivå.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11878
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Säsongen 21/22

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Grabben från Söder skrev: 2021-09-11 21:05:26 Svedberg verkar vara slut på denna nivå.
Påminn mig gärna om vilket mål som var en uppenbar målvaktstabbe.
Vårat försvarsspel idag var ren K A T A S T R O F.
Svedberg var ojämn ja, men han gjorde några fina parader direkt efter 1-4, där han matchen kunnat glida ifrån oss till ett nytt riktnummer.

Är glad och tacksam att jag hann uppleva DIF när vi var som jobbigast att möta, då vi kröp under skinnet på motståndarna, då Hovet var en arena där övriga lag bara försökte överleva kvällen.
Det lag som spelat i blå tröjor de senaste 2-3 säsongerna väcker allt mindre känslor hos mig.
Blev inte ens besviken idag, en hemmapremiär, lite halvt Post Covid med publik på plats......och 2-5 i arslet.
Känns faktiskt ingenting
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Grabben från Söder skrev: 2021-09-11 21:05:26 Svedberg verkar vara slut på denna nivå.
Han överarbetar ett gäng situationer men det vet han nog om och om inte annat lär Mikko upplysa honom.
Men målvakterna är verkligen inte vårat egentliga problem (och har inte varit sedan Svedda och Mantas kom tillbaka).

DIF har en lyxsits närr det gäller målvaktsfrågan och det är typ 20 år sedan sist (just saying).

Med rätt försvarsspel har vi grymma förutsättningar i våra målvakter.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
EspenK
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 21/22

Inlägg av EspenK »

Mina kedjor efter några matcher:(Wille måste tillbaka. Annars ny

Wille Strandberg Sörensen
Videll Lorito Rakhani( typ vår enda målskytt)
Ceder Rensfeldt Bergfors
Carey engsundh Linus A


Bjers reserv

Backar

Höga Arne
Ny Tom (Gärna ErikG)
Grags Ekberg

Reserv med pp som speciality:Bengtsson
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 21/22

Inlägg av Harmageddon »

Jag tycker det är fascinerande att Svedberg får mycket skit ikväll. Däremot föredrar jag Mantas som förstemålvakt för att hans lägsta nivå är bättre.

För det första hade det inte hänt om backarna/forwards hade fått ut puckarna i första läget. Ist skickar man iväg puckar i desperation som logiskt nog hamnar hos en Saik spelare. Så som många gånger ifjol.
Sen är ju alla besvikna på vår backbesättning ikväll förutom Högga.

Ifjol vid tajta matcher, både när Svedberg och Mantas stod så fick DIF världens läge att reducera el. kvittera i form av 5-3 och 5-4. Här ska jag erkänna att jag la skulden på Musse och Robban för att dem inte gjorde bättre på PP träningarna

Ikväll fick vi den möjligheten igen, 5-3 och 5-4. Poängtera att nu finns inte Musse el. Robban kvar. Men likförbannat har vi svårt att utnyttja våra överlägen. Sekvenser som gör att vi kan få momentum i matchen och skapa lite nerv.

Vi kan ju inte begära att Svedberg ska göra mål i PP också. Hade dock varit en syn :lol: Efter 5-3 och 5-4 så höll Svedberg faktiskt tätt(släppte iaf inte in något efter det). Trots att Saik försökte sig på en Zorro konst. Men vad lyckades utespelarna med då?

Nej, detta är en lagförlust.
Jag är minst lika besviken på Sören för att han missade att träffa målet vid PP. Även Bjerselius som var helt fri t.ex
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Nu har jag fått en uppenbarelse och DIF kommer vinna SM guld denna säsong. :lol: :lol: 8)

Jag fyller i senare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Säsongen 21/22

Inlägg av BigJ »

Harmageddon skrev: 2021-09-11 21:58:16 Jag tycker det är fascinerande att Svedberg får mycket skit ikväll. Däremot föredrar jag Mantas som förstemålvakt för att hans lägsta nivå är bättre.

För det första hade det inte hänt om backarna/forwards hade fått ut puckarna i första läget. Ist skickar man iväg puckar i desperation som logiskt nog hamnar hos en Saik spelare. Så som många gånger ifjol.
Sen är ju alla besvikna på vår backbesättning ikväll förutom Högga.

Ifjol vid tajta matcher, både när Svedberg och Mantas stod så fick DIF världens läge att reducera el. kvittera i form av 5-3 och 5-4. Här ska jag erkänna att jag la skulden på Musse och Robban för att dem inte gjorde bättre på PP träningarna

Ikväll fick vi den möjligheten igen, 5-3 och 5-4. Poängtera att nu finns inte Musse el. Robban kvar. Men likförbannat har vi svårt att utnyttja våra överlägen. Sekvenser som gör att vi kan få momentum i matchen och skapa lite nerv.

Vi kan ju inte begära att Svedberg ska göra mål i PP också. Hade dock varit en syn :lol: Efter 5-3 och 5-4 så höll Svedberg faktiskt tätt(släppte iaf inte in något efter det). Trots att Saik försökte sig på en Zorro konst. Men vad lyckades utespelarna med då?

Nej, detta är en lagförlust.
Jag är minst lika besviken på Sören för att han missade att träffa målet vid PP. Även Bjerselius som var helt fri t.ex
Nej, inte var det Svedbergs förlust ikväll, håller helt med om det.

Många som hylla Sörensen men jag tycker inte han var ngt vidare, grova missar tyvärr. Dock har han ju inte tränat eller spelat träningsmatcher med övriga i laget så där kan jag absolut ha förståelse för att det inte var på topp.

Tyvärr uselt försvar, precis som tidigare år. Verkar inte vara där JE:s fokus ligger tyvärr.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 21/22

Inlägg av Harmageddon »

BigJ skrev: 2021-09-11 22:16:29
Harmageddon skrev: 2021-09-11 21:58:16 Jag tycker det är fascinerande att Svedberg får mycket skit ikväll. Däremot föredrar jag Mantas som förstemålvakt för att hans lägsta nivå är bättre.

För det första hade det inte hänt om backarna/forwards hade fått ut puckarna i första läget. Ist skickar man iväg puckar i desperation som logiskt nog hamnar hos en Saik spelare. Så som många gånger ifjol.
Sen är ju alla besvikna på vår backbesättning ikväll förutom Högga.

Ifjol vid tajta matcher, både när Svedberg och Mantas stod så fick DIF världens läge att reducera el. kvittera i form av 5-3 och 5-4. Här ska jag erkänna att jag la skulden på Musse och Robban för att dem inte gjorde bättre på PP träningarna

Ikväll fick vi den möjligheten igen, 5-3 och 5-4. Poängtera att nu finns inte Musse el. Robban kvar. Men likförbannat har vi svårt att utnyttja våra överlägen. Sekvenser som gör att vi kan få momentum i matchen och skapa lite nerv.

Vi kan ju inte begära att Svedberg ska göra mål i PP också. Hade dock varit en syn :lol: Efter 5-3 och 5-4 så höll Svedberg faktiskt tätt(släppte iaf inte in något efter det). Trots att Saik försökte sig på en Zorro konst. Men vad lyckades utespelarna med då?

Nej, detta är en lagförlust.
Jag är minst lika besviken på Sören för att han missade att träffa målet vid PP. Även Bjerselius som var helt fri t.ex
Nej, inte var det Svedbergs förlust ikväll, håller helt med om det.

Många som hylla Sörensen men jag tycker inte han var ngt vidare, grova missar tyvärr. Dock har han ju inte tränat eller spelat träningsmatcher med övriga i laget så där kan jag absolut ha förståelse för att det inte var på topp.

Tyvärr uselt försvar, precis som tidigare år. Verkar inte vara där JE:s fokus ligger tyvärr.
Om man bortser från ineffektiviteten i offensiven så gillar jag vad jag ser där. Man försöker undvika sargspelet och gå rakare på mål. Den som sticker ut där, speciellt under försäsongen var Cederqvist. Det är där som vi kommer ha nytta av Sörensen då han hittat rätt. Där märks det att Barry skruvat på lite saker då han kommit in.

Nu måste man bara hjälpas åt när det kommer till defensiven. Men nuvarande backbesättningen måste antingen höja sig rejält och bli mer skräckinjagande el. så måste man få in någon ny där. Helst igår!

Vatusan? Ingen motspelare ska kunna försöka sig på en Zorro konst el. komma in så enkelt i slottet utan att det gör ont. Nu ger vi dem yta och tittar på som fågelskådare.
Vi måste hjälpa våra målvakter lite mer
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Säsongen 21/22

Inlägg av BigJ »

Harmageddon skrev: 2021-09-11 22:43:26
BigJ skrev: 2021-09-11 22:16:29
Harmageddon skrev: 2021-09-11 21:58:16 Jag tycker det är fascinerande att Svedberg får mycket skit ikväll. Däremot föredrar jag Mantas som förstemålvakt för att hans lägsta nivå är bättre.

För det första hade det inte hänt om backarna/forwards hade fått ut puckarna i första läget. Ist skickar man iväg puckar i desperation som logiskt nog hamnar hos en Saik spelare. Så som många gånger ifjol.
Sen är ju alla besvikna på vår backbesättning ikväll förutom Högga.

Ifjol vid tajta matcher, både när Svedberg och Mantas stod så fick DIF världens läge att reducera el. kvittera i form av 5-3 och 5-4. Här ska jag erkänna att jag la skulden på Musse och Robban för att dem inte gjorde bättre på PP träningarna

Ikväll fick vi den möjligheten igen, 5-3 och 5-4. Poängtera att nu finns inte Musse el. Robban kvar. Men likförbannat har vi svårt att utnyttja våra överlägen. Sekvenser som gör att vi kan få momentum i matchen och skapa lite nerv.

Vi kan ju inte begära att Svedberg ska göra mål i PP också. Hade dock varit en syn :lol: Efter 5-3 och 5-4 så höll Svedberg faktiskt tätt(släppte iaf inte in något efter det). Trots att Saik försökte sig på en Zorro konst. Men vad lyckades utespelarna med då?

Nej, detta är en lagförlust.
Jag är minst lika besviken på Sören för att han missade att träffa målet vid PP. Även Bjerselius som var helt fri t.ex
Nej, inte var det Svedbergs förlust ikväll, håller helt med om det.

Många som hylla Sörensen men jag tycker inte han var ngt vidare, grova missar tyvärr. Dock har han ju inte tränat eller spelat träningsmatcher med övriga i laget så där kan jag absolut ha förståelse för att det inte var på topp.

Tyvärr uselt försvar, precis som tidigare år. Verkar inte vara där JE:s fokus ligger tyvärr.
Om man bortser från ineffektiviteten i offensiven så gillar jag vad jag ser där. Man försöker undvika sargspelet och gå rakare på mål. Den som sticker ut där, speciellt under försäsongen var Cederqvist. Det är där som vi kommer ha nytta av Sörensen då han hittat rätt. Där märks det att Barry skruvat på lite saker då han kommit in.

Nu måste man bara hjälpas åt när det kommer till defensiven. Men nuvarande backbesättningen måste antingen höja sig rejält och bli mer skräckinjagande el. så måste man få in någon ny där. Helst igår!

Vatusan? Ingen motspelare ska kunna försöka sig på en Zorro konst el. komma in så enkelt i slottet utan att det gör ont. Nu ger vi dem yta och tittar på som fågelskådare.
Vi måste hjälpa våra målvakter lite mer
Var Cederqvist med idag?? Skojade bara, men väldigt anonym...

Det som är oroande var att som jag förstod det så har saik haft liknande sitiation som DIF med att laget ännu inte är färdigt men de kändes väldigt mycket mer färdiga än vårt lag dessvärre.

Som sagt, försvarsmässigt ligger vi återigen väldigt illa till.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 21/22

Inlägg av Harmageddon »

BigJ skrev: 2021-09-11 22:52:26 Var Cederqvist med idag?? Skojade bara, men väldigt anonym...

Det som är oroande var att som jag förstod det så har saik haft liknande sitiation som DIF med att laget ännu inte är färdigt men de kändes väldigt mycket mer färdiga än vårt lag dessvärre.

Som sagt, försvarsmässigt ligger vi återigen väldigt illa till.
Nä, tyvärr var det många som var osynliga ikväll :)

Nu vet jag inte om det är till saiks fördel men de har spelat i CHL och flugit runt i hela Europa. Det kanske har gjort att gruppen kommit ihop snabbare och längre än DIF när det kommer till lagbygget. Eller så har Robban hittat rätt när det kommer till spelarmaterial

För DIF:s del så kommer det dröja innan alla bitar(nyförvärv) är på plats. Tänker främst på Holtz och Eklunds samt JJ:s tråkiga besked. Min känsla är i november/december om alla bärande spelare håller sig friska resten av säsongen

Edit. Sen är det helt omöjligt att veta hur långt det kommer räcka tabellmässigt

Jag vill dock avvakta tills vi möter Brynäs näste helg då det blir en värdemätare. Annars skulle jag nog säga att ett fullsatt Hovet(typ) kan ge en extra dimension till spelarna. Iaf Högga :D

Av den anledningen hoppas jag mycket på Högga denna säsong
Senast redigerad av Harmageddon den 2021-09-12 09:55:41, redigerad totalt 1 gånger.
Dusinator
Inlägg: 3822
Blev medlem: 2009-10-26

Säsongen 21/22

Inlägg av Dusinator »

Praetori skrev: 2021-09-11 22:06:25 Nu har jag fått en uppenbarelse och DIF kommer vinna SM guld denna säsong. :lol: :lol: 8)

Jag fyller i senare.
Haha! Brukar man inte få såna efter en natts sömn? Men kanske funkar efter några wirrar också? :lol:
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-09-11 21:28:36
Grabben från Söder skrev: 2021-09-11 21:05:26 Svedberg verkar vara slut på denna nivå.
Påminn mig gärna om vilket mål som var en uppenbar målvaktstabbe.
Vårat försvarsspel idag var ren K A T A S T R O F.
Svedberg var ojämn ja, men han gjorde några fina parader direkt efter 1-4, där han matchen kunnat glida ifrån oss till ett nytt riktnummer.

Är glad och tacksam att jag hann uppleva DIF när vi var som jobbigast att möta, då vi kröp under skinnet på motståndarna, då Hovet var en arena där övriga lag bara försökte överleva kvällen.
Det lag som spelat i blå tröjor de senaste 2-3 säsongerna väcker allt mindre känslor hos mig.
Blev inte ens besviken idag, en hemmapremiär, lite halvt Post Covid med publik på plats......och 2-5 i arslet.
Känns faktiskt ingenting
Håller med. Svedberg var långtifrån sämst i laget. Fattar inte vilket mål han skulle tagit. Gjorde däremot ett par svettiga räddningar.
Svedberg får gärna stå nästa match också.

Vi hade inget eget spel. Ett bra spel börjar bakifrån, och vi hade endast Högström som kunde starta uppspel, och det på grund av hans skicklighet att vända bort forwards. Arnesson, Ekberg, Ingman är inga backar som gillar SHL-tempo. Bengtsson kanske kan växa in i det med tiden då han ändå har lite av Höggas skicklighet.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11878
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Säsongen 21/22

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev: 2021-09-11 22:06:25 Nu har jag fått en uppenbarelse och DIF kommer vinna SM guld denna säsong. :lol: :lol: 8)

Jag fyller i senare.
-nothing new under the sun, för det tror ju du varje säsong, "om alla bitar bara faller på plats" :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1408
Blev medlem: 2021-01-22

Säsongen 21/22

Inlägg av Exile »

Svedberg var givetvis inte den avgörande faktorn, det är dock helt ologiskt att starta honom framför Mantas...

Fixar man inte försvarsspelet så kan en målvakt som Mantas vara helt avgörande mellan ingenmansland och kval precis som förra säsongen.

Men men, det är många nya spelare och ytterligare pusselbitar som ska på plats, jag ger det till Nov/Dec, har spelet inte börjat klaffa en bit innan nyår så är risken stor att det blir kval.
Dusinator
Inlägg: 3822
Blev medlem: 2009-10-26

Säsongen 21/22

Inlägg av Dusinator »

Exile skrev: 2021-09-12 11:50:15 Svedberg var givetvis inte den avgörande faktorn, det är dock helt ologiskt att starta honom framför Mantas...

Fixar man inte försvarsspelet så kan en målvakt som Mantas vara helt avgörande mellan ingenmansland och kval precis som förra säsongen.

Men men, det är många nya spelare och ytterligare pusselbitar som ska på plats, jag ger det till Nov/Dec, har spelet inte börjat klaffa en bit innan nyår så är risken stor att det blir kval.
Avgörande faktorn? både Ja och nej skulle jag vilja påstå. Rent insatsmässigt så ptja, målen blir mål liksom. Men tänker mest på tryggheten som skapas. Vet inte om jag är enögd men Mantas inger ett större lugn när han spelar som gör att spelarna vet att han kanske gör lite fler räddningar på lägen som mot Svedberg blir mål.

Men återigen, jag är enögd och stör mig väl mer på Svedbergs misstag än Mantas misstag. Så är det nog bara....
Skriv svar