Kristråd

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Kunde inte låta bli:
Säsongen 1985/1986 var en hemsk säsong sett ur DIF:s perspektiv. Allt gick snett! Tränaren "Svesse" Svensson fick sparken utan förvarning och som nödlösning klev Lars-Fredrik Nyström och Håkan Eriksson in. Med nöd och näppe lyckades man hamna på en åttonde plats och därmed undvika ovisst kvalspel.
Huruvida detta är sant eller inte är som vanligt upp till Hr1 att bestämma.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Inlägg av Don_T »

En gång är ingen gång! :wink:
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Kagen:

Jag har aldrig sagt att jag är upplysande, att jag vet allt eller vet bäst.

De gånger jag skriver något som jag inte vet säkert säger jag alltid att jag tror det är si eller så.
Blir jag överbevisad i ett resonemang brukar jag ändra åsikt/ståndpunkt, iaf delvis.
Visar någon med fakta att jag har fel har jag inga problem att erkänna det.

Det jag menade med korkad är att du på allvar tycker att DIF ska ta ett lån på 50 miljoner, bl a för att köpa spelare. Är inte det otroligt korkat när det finns en elitliscens? Du får gärna förklara hur DIF ska klara den med ett lån på 50 miljoner? För mig låter det iaf korkat.

Med okunnighet menar jag påståenden som att DIF samarbetade med JK i en destruktiv anda i slutet av 90-talet. Ren okunnighet eftersom det var precis tvärtom.

Där har du två exempel.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

En snabb sista replik till Kagen före fotbollen.

Jag vet att DIF sparkat flera tränare de senaste 30 åren. Jag har inte påstått något annat.

Men DIF sparkar väldigt sällan sina tränare, speciellt under säsongen.

Jämför hur ofta DIF sparkat tränare mot hur ofta andra lag gjort det. Jag vågar påstå att DIF ligger topp 5 bland de som sparkat minst tränare bland etablerade lag i elitserien.

Om det är sant, tja slå upp det och motbewvisa mig gärna, så ska jag erkänna att jag har fel.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Okej då tar vi de två då:

När det gäller elitlicensen och lån så handlar det så vitt jag begriper här som i all övrig ekonomi om balansräkningen. Tar klubben ett lån på 50 miljoner så får den också ett kapital på 50 miljoner och med andra ord +/- noll i balans. Lånet i sig påverkar inte det egna kapitalet och det är det egna kapitalet som styr över elitlicensen.

Alla de föreningar som byggt stora arenor för belopp ofta överstigande 100 miljoner har i regel varit tvugna att låna lejonsumman av de beloppen.

50 miljoner i lån taget ur sitt sammanhang kanske inte verkar så klokt men jag förde ett resonemang om hur DIF skulle kunna locka tillbaka publiken och för det ansåg jag att det krävdes ett konkurrenskraftigt lag. Jag menade att 50 miljoner inte var någon jättesumma på några års sikt, kan man få upp publiksnittet med ett par tusen i Globen är det snabbt återbetalt. DIF kan bli en ekonomisk vinstmaskin det är iaf vad jag tror, om styrelsen för DIF inte delar den uppfattningen bör de ställa sina platser till förfogande.

Stockholm är sveriges största stad, Globen är landets största arena för ishockey och Djurgården är det enda laget i högsta serien i staden. Potential finns, jag försökte se en alternativ lösning än den inslagna vägen med jättetorsk i match efter match. Landsortssklubbar lånar hundra miljoner och får sprätt på pengarna, Frölunda tecknar fördelaktiga avtal. Djurgården kontrar med att spara, sparka, skära ned och torska på isen. Är det verkligen det bästa förslaget på den uppkomna situationen, var det framgångsessensen som blev över när styrelsen slagit sina hjärnor ihop?

Hur samarbetsklimatet var mellan DIF och JK i början av nittiotalet har jag kanske inte rätt att uttala mig enväldigt om, lika lite som du kanske äger den rätten. Men faktum är att JK närmast övergett Globen för Stadion. Stod det tio rutinerade Järnkaminer i Globen mot HV? Resten såg inte ut att vara äldre än 15 bast iaf. Hur många står och sjunger under fotbollsmatcherna?

Det finns potential och jag tror att en ståplats i Globen hade behövts för 10-15 år sedan, någonting skulle gjorts för att få Järnkaminerna att känna att Globen var deras hem. Om DIF kunde får Arenabolaget att fixa en ståplats nu så kunde de ha fixat det för tio år sedan med.

Det är lätt att kritisera andra utan att komma med egna förslag, jag har ifrågasatt DIF's inslagna väg men faktiskt också kommit med egna alternativa funderingar. Du har mest bara gnällt på mig.

Nå, låt oss höra dina förslag då?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Hr1:
Jag vet att DIF sparkat flera tränare de senaste 30 åren. Jag har inte påstått något annat.
Nej och jag har aldrig heller påstått att DIF är något lag som brukar sparka tränare, inte heller har jag sagt att de ska sparka någon nu.

Du målar påståenden över mig som jag aldrig tagit i min mun. Den typen av argumentationsteknik står jag helst över.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Bigge
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2005-06-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Bigge »

det konstigaste i Mats brev är ju att han uppmanar supportrarna att komma på matcherna, men va gör föreningen då?

håller med Kagen, alltid likadant, ALLA andra lag har ersättare till höger och vänster medans DIF får klara sig på det manskap man har, kolla bara förr förra säsongen då vi hade 8 man botrta som max,

så går det ut med att en jätte värvning, så kommer Erik Ryman.. WOW!

hur många A-vm har Norge???

Espen e bra Thorsen bra, inget illa ment mot dem, men Norge är inte en Hockeynation..

de har inte hockey i sig som sverige, usa,kanada, finland, slovakien, tjeckien, där hittar man värvningar... INTE I NORGE!!!!
Användarvisningsbild
chribba
Inlägg: 220
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Sthlm

Inlägg av chribba »

DIFalk skrev:
Don_T skrev:Nu får det vara slut på alibispelet från de rutinerade spelarna som Rudslätt, Falk, Eklund, Pettersson, Strömberg och Nordfeldt! Vakna!

Lär av Linkan grabbar! Gör ert jobb och ryck med er juniorerna! Det finns potensial i DIF!


Samtidigt gäller det att alla, sittplats och klacken börjar gå och stötta DIF! Det är vi som är skillnaden att bli som Solnas så kallade stolthet och att vara kvar och kunna bygga upp något för framtiden!

Solna satsade fel, Solnas klack svek!

Djurgården har gjort ett försök att satsa rätt, låt oss ställa oss förenade med DIF och visa alla att vi gjort rätt!

Älska DIF mest när de förtjänar det minst!
Lär av Linkan?. Vad jag minns så gjorde Linkan INGENTING för att hindra Frölundas segermål för några matcher sedan?.. ska de lära sig att glida sakta mot sin motståndare?

Linkans uppgift på isen är att producera poäng! Killen ligger i topp i poängligan, levererar den ena smörpassen efter den andra..Utan honom hade vi knappt gjort några mål överhuvudtaget. Det är för mig obegripligt att man då kan kritisera honom..Han visar våra juniorer vägen genom att göra poäng..PUNKT SLUT!!

Falk,Eklund och Rudslätt däremot. Där har vi killar som ska visa vägen för de yngre genom att fightas, kriga och spela tufft..har Eklund överhuvudtaget tacklat en motståndare hittils..? det har jag jävligt svårt att tänka mig..
Niklas Falk är jag nog, trots allt, mest besviken på..Hade inför säsongen väntat mig en aktiv, aggresiv och framförallt spelsugen Falk.
En Falk som peppar spelarna i båset när det blåser snålt. En Falk som krigar i box-play och som skapar chanser i power-play..
Tji fick man...Det intrycket jag har fått hittils av denna spelare är istället att han åker å gömmer sig och väntar på att någon annan ska göra grov- jobbet..
Vakna upp nu för i helvete Falk, Rudslätt och Eklund..DET ÄR NI SOM SKA VISA VÄGEN!! Vi vet att ni kan, visa nu för i helvete att ni vill..


113 WHB
Peter
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Peter »

Kagen skrev: När det gäller elitlicensen och lån så handlar det så vitt jag begriper här som i all övrig ekonomi om balansräkningen. Tar klubben ett lån på 50 miljoner så får den också ett kapital på 50 miljoner och med andra ord +/- noll i balans. Lånet i sig påverkar inte det egna kapitalet och det är det egna kapitalet som styr över elitlicensen.
Visst men bara så länge man behåller pengarna eller investerar dem i något beständigt. Om man lånar för att täcka vanliga utgifter, vare sig det är spelarlöner, hallhyra eller benskyddstejp, så förbrukar man kapitalet men har kvar skulden vilket gör att man hamnar på minus och missar elitlicensen.
Det är precis därför man införde licensen, för att hindra lagen att använda framtida inkomster för att nå resultat här och nu och skjuta problemen på framtiden.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Jorå Peter helt riktigt iaf det du skrev i början.

Men om det du menar att:
Det är precis därför man införde licensen, för att hindra lagen att använda framtida inkomster för att nå resultat här och nu och skjuta problemen på framtiden.
Det där skulle hindra DIF från att investera här och nu för att kunna göra vinster i morgon, ja då underskattar vi nog kompetensen hos styrelsen. Det finns gott om lösningar att ta till för att hålla ett positivt ek. kapital i DIF bara det finns affärsmässighet i investeringarna. Få större investeringar betalar av sig på ett räkenskapsår.

Mats Larsson och Carl Henrik Svanberg har visat affärsmässig kreativitet förr så de borde kunna klara av det nu med.

Så här stod det i Dagens Industri t.ex:
Svanberg räddar Dif
2005-05-18: di.se
Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg är en av de investerare som pumpar in färskt kapital i hockeyklubben Djurgårdens IF. Aktieförsäljning och en nyemission drar in totalt 16 Mkr till den krisdrabbade klubben, uppger Aftonbladet.
Djurgårdens usla ekonomi gör att klubben har varit nära att förlora sin elitlicens. Men tack vare en aktieförsäljning och en nyemission räddas klubben kvar i Elitserien. Ett nybildat bolag, Djurgården Hockeyintressenter, har köpt 30 procent av aktiekapitalet i Djurgården för 11 Mkr. Bakom Djurgården Hockeyintressenter står bland andra Carl-Henric Svanberg och Djurgårdens ordförande Mats Larsson, uppger Aftonbladet.
"Vi gör det här för att vi tror på och känner för Djurgården", säger Mats Larsson till Aftonbladet.

Djurgården tar in 5 Mkr i nyemissionen.
Så här skrev Dagens Nyheter:
Styrelsens miljoner räddade Djurgården
Den ekonomiska krisen var akut. Djurgården var på väg att förlora elitlicensen och tvångsdegraderas till allsvenskan. Hjälpen kom från klubbens styrelsemedlemmar.

De satsade drygt åtta miljoner och räddade elitserieplatsen. Säsongen 2005-06 är en nystart för hela elitserien men ingenstans är det så tydligt som i Djurgården. Stockholmsklubben gör en lågbudgetsatsning och får kämpa för att undvika kvalserien.
- Vi satsade pengarna för att vi tror på föreningen och för att vi vill att Stockholm ska ha ett lag i elitserien. Det här nytillskottet var nödvändigt i det pressade läget som var i våras, säger Djurgårdens ordförande Mats Larsson.

Under hela sommaren har snacket gått i hockeykretsar.

Djurgårdens trupp är för tunn och laget riskerar att hamna i kvalserien. Varför köper de inte ett par riktigt bra spelare?

Det är som om få ha velat förstå hur djup krisen i klubben egentligen var. Att den budgetsatsning som nu präglar klubben inte är en tillfällig nyck utan en nödvändighet för att klubben ska överleva. Att det helt enkelt inte finns några pengar att satsa.

När säsongen 2004-05 sammanfattades i april stod det klart att klubbens sportsliga framgångar, Djurgården tog sig till SM-semifinal, inte hade räddat ekonomin. Underskottet var på nästan nio miljoner och nya pengar behövdes snabbt.

Det var då styrelsemedlemmar beslöt sig för att öppna de egna plånböckerna. Redan ett år tidigare hade de sponsrat klubben med nästan tre miljoner. Den här gången krävdes det betydligt mer, cirka åtta miljoner.

För de pengarna köpte det nybildade bolaget DIF hockeyintressenter AB, som består av styrelsemedlemmarna, 30 procent av aktierna i Djurgården hockey AB. De övriga 70 procenten ägs av föreningen.
- Vi räknar inte med att få någon vinst på den här investeringen, det är inte därför vi har gjort det, förklarar Mats Larsson.

Styrelsen har därmed satsat, eller om man så vill lånat ut, elva miljoner på två år. Pengar som räddat Djurgården kvar i elitserien men nu är det slut på räddningsaktioner i sista minuten.
Lite knepigt blir det. Äger Svanberg och grabbarna 30% av Djurgåden eller vad? Kan de likt Glazier som köpt Manchester United köpa resterande procent och flytta laget till Oslo om de så vill? Rent hypotetiskt alltså?

Nej, det går nog inte. Inte nu i alla fall. Rent tekniskt har de köpt 30% av aktiekapitalet i Djurgården Hockey AB av Djurgårdens IF för elva miljoner kronor.

Priset på DIF Hockey då skulle alltså vara 11/0,3~37 miljoner kr. FBK med 69 miljoner i eget kapital skulle alltså kunna köpa DIF Hockey AB om de fick göra det till samma pris som Svanberg och grabbarna.

Nu är det ju ganska ointressant då det är Djurgårdens IF som sitter på Elitserielicensen och definitivt inte Djurgårdens Hockeyintressenter som snarast är att betrakta som en generös långivare.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
mbillert
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Arboga

Inlägg av mbillert »

Här var det, förståeligt nog, inga muntra toner.. Intressant att läsa som färjestadare.

Först och främst, jag var på matchen i går och kan med 99 procents säkerhet säga att DIF inte kommer åka ur. Dels därför att man är bättre än Leksand och Mora och snudd på lika bra som Södertälje och Timrå. Skulle de, mot förmodan, komma till kvalserien så är inte de allsvenska lagen bra nog.

Det som måste förbättras i DIF är först och främst försvarsspelet. Det verkar klagas mycket på anfallsspelet här, men det borde inte ha högsta prioritet. Så fort Färjestad satte press på DIF så vek spelarna ner sig och det verkade knappt som om de försökte ta tillbaka pucken utan snarare som att de var livrädda för att gå bort sig. Mer fysiskt spel och mindre rädsla krävs där. Lassila var grym i målet, men Färjestad tog hand om i princip alla returer. Till exempel Bäcker (vår utan konkurrens långsamaste spelare) sköt från blå och var först på sin egen retur trots att tre (!) DIF:are var närmre pucken än honom.

Nej, ett par nya, rutinerade backar och någon toppforward borde lyfta DIF till en klar slutspelsplats.

Det tar emot att säga det, men vi vill inte att ni ska åka ur! (Vi vill slå er i finalen :) )
Peter
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Peter »

Kagen skrev:Det där skulle hindra DIF från att investera här och nu för att kunna göra vinster i morgon, ja då underskattar vi nog kompetensen hos styrelsen. Det finns gott om lösningar att ta till för att hålla ett positivt ek. kapital i DIF bara det finns affärsmässighet i investeringarna. Få större investeringar betalar av sig på ett räkenskapsår.
Det är helt riktigt att man inte litar på styrelsen! Ja, inte DIFs styrelse i synnerhet utan hockeystyrelser i Elitserien och Allsvenskan i allmänhet. Före elitlicensen var det ju faktiskt en hel del klubbar som i det närmaste skuldsatte sig till konkursens brant med förhoppningen att de spelare man lånat pengar för att betala skulle se till att man nådde resultat som skulle dra in pengar för att täcka lånen och mer därtill. Det fungerade oftast inte! Däremot ledde det till att andra lag kände sig tvingade att haka på för att hänga med sportsligt och därmed hade man en ond spiral.

Meningen med elitlicensen var att tvinga klubbarna till sunda finanser eftersom de visat att de inte klarade av det själva. Men visst, det finns kritiker som tycker att den bakbinder klubbarna i onödan och att man ska låta systemet sanera sig själv genom att de som misslyckas helt enkelt går i konkurs.
Personligen tycker jag det är ett uselt system eftersom det öppnar för vad som närmast får klassas som ekonomisk doping, där man köper sportsliga framgångar till priset av en ekonomisk kollaps senare.
Kagen skrev:Lite knepigt blir det. Äger Svanberg och grabbarna 30% av Djurgåden eller vad? Kan de likt Glazier som köpt Manchester United köpa resterande procent och flytta laget till Oslo om de så vill? Rent hypotetiskt alltså?

Nej, det går nog inte. Inte nu i alla fall. Rent tekniskt har de köpt 30% av aktiekapitalet i Djurgården Hockey AB av Djurgårdens IF för elva miljoner kronor.

Priset på DIF Hockey då skulle alltså vara 11/0,3~37 miljoner kr. FBK med 69 miljoner i eget kapital skulle alltså kunna köpa DIF Hockey AB om de fick göra det till samma pris som Svanberg och grabbarna.

Nu är det ju ganska ointressant då det är Djurgårdens IF som sitter på Elitserielicensen och definitivt inte Djurgårdens Hockeyintressenter som snarast är att betrakta som en generös långivare.
Nu var det ett tag sen jag tittade på vilka regler som gäller så här är jag inte riktigt säker på vad som gäller idag.

Som jag kommer ihåg det så kan bara en ideel organisation eller ett AB med en ideel organisation som huvudägare delta i svensk elithockey. Det betyder att ingen enskilld kan köpa upp laget. Dessutom är det ju så att föreningen äger sina egna aktier och det finns ju inget tvång att sälja dem bara för att det finns intresserade köpare så FBK får nog svårt att köpa några aktier alls om man inte kan övertyga DIFs styrelse att det ligger i Djurgårdens intresse att ha FBK som delägare.

Rent bokföringsmässigt så har styrelsemedlemmarna (+vissa spelare) inte lånat ut en krona, de har köpt aktier. Detta för att det inte ska bokföras någon skuld hos föreningen som försvårar att elitlicensen uppfylls. I praktiken kan man ju naturligtvis ha en överenskommelse om att föreningen återköper sina aktier när den har råd och att folk då får tillbaka sina pengar. Risken folk tar när de lånar ut pengar på det sättet är att om DIF skulle gå i konkurs kan de till skillnad från officiella långivare inte ställa några krav på konkursboet utan pengarna skulle vara för alltid förlorade.

Vad jag förstår så använde man även en liknande modell när man sålde Wallenstamhallen. Genom att lova att hyra hallen för lika mycket man fick in genom försäljningen fast utslaget över tiden så har man i praktiken tagit ett lån men på pappret fått in en vinst. Att hallen byter ägare får väl ses som räntekostnad eller så.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Peter: Vi tycks vara överens om att det finns kreativitet i styrelsen iaf :wink:
maja
Inlägg: 24
Blev medlem: 2005-10-12

Inlägg av maja »

marcus nilsson skrev:Någon som vet om det stämmer att dif har kommit till slutspel 18 år på raken?

isf blir det mycket tungt att bryta den sviten :x
19 raka slutspel, tar de sig vidare i år blir det 20 års jubileum :!: De missade slutspel 85/86..
http://difhockey.se/season.php
maag
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-06-09

Rudan

Inlägg av maag »

En sak har jag tänkt på:
Bland flera namn får Daniel Rudslätt mycket klagomål.
Jag tycker dock att han skött sig lika denna säsong som tidigare.

Visst, han har ett A på tröjan, och är en av de som ska ta mest ansvar, men är det någon som har nåt konkret, som han gjort fel?
Skriv svar