Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av förevigtdjurgården »

Egentligen helt ovidkommande för tråden, men vet inte var jag annars ska lägga det. Läste om Micke Ahléns karriär nu på hockeysverige, Bert Robertsson, Skellefteå, hade alltså hört av sig till Micke när vi dumpade honom inför årets säsong.

http://www.hockeysverige.se/2019/04/14/ ... ol-hockey/
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev:Alltså tror folk att vi aktivt väljer att värva från allsvenskan istället för etablerade toppspelare? Och vad gör vi med pengarna i så fall? Lägger på hög?
Satsar man allt på rött finns ingen återvändo.

Vissa har från dag 1 gått på 100% med åsikten att Jocke suger. Addera oförmåga att erkänna fel, en rädsla att verka svag samt en böjelse för rättshaveri och BAM, de står inmålade i ett hörn.

De blir följaktligen slavar under confirmation bias då det är enda räddningen. Det spelar ingen roll hur många lyckade värvningar vi gör. Det spelar ingen roll att vi nått semifinal två år i rad. Det spelar ingen roll om vi skulle vinna SM-guld. Det som spelar roll är att de får rätt.

Välj dina strider och lägg energi på de som går att samtala med. Som Lee Harvey O här på forumet. Bitter, sarkastisk ja (försvarsmekanism jag själv delar till fullo), men ödmjuk gentemot sig själv och andra när det finns fog.

Vissa vill lösa problem, andra tänder på att spä på dem.
Säg den glädje som varar
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

JiWe skrev: Såklart, men då antyder du ju närmast att hela Jockes strategi bygger på att värva överskott från allsvenskan och hoppas på det bästa.. Stämmer ju inte alls. Etablerade hemvändare likt Ante och JJ, fortsätta fostra och lyfta upp talang från de egna leden och därtill värva en och annan från konkurrerande klubbar ligger väl snarare som grund för truppbygget. Sen, kan vi ju börja snacka allsvenska spelare vilket ju absolut behövs i vår situation. Men vid närmare eftertanke gäller det ju alla andra klubbar också - dvs alla sportchefer tittar i allsvenskan.
Problemet är ju att vi dumpar våra egna talanger för att värva chansningar. Jocke har fått Josefson, Brodin, Ante, Tellqvist mfl "gratis" för att DIF satsade på dem när de var unga. Inte lika säkert att Marcus Davidsson, Linus Söderström, David Bernhardt, Philip Holm är lika lojala när de kommer hem till SHL. Då får vi inga nya Ante och Josef att bygga runt. Hade vi satsat på våra hemvändare och egna talanger och fyllt på med ett par spetsspelare så hade vi haft råd att ta en och annan chansning från Allsvenskan.
Avgå Jocke.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

SirDIFalot skrev:Alltså tror folk att vi aktivt väljer att värva från allsvenskan istället för etablerade toppspelare? Och vad gör vi med pengarna i så fall? Lägger på hög?
Vart tar pengarna vägen då? Ingen som har hängt med i de senaste årens silly seasons kan tycka att vår nuvarande trupp borde ligga på samma lönenivå som den vi hade för 2-3 år sedan. Varje sommar släpper vi etablerade spelare och ersätter dem med juniorer och chansningar. Då borde truppen också bli betydligt billigare. Antingen det eller så slänger vår sportchef stora pengar på spelare som ännu inte bevisat något.
Avgå Jocke.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

B.I.B.A skrev:
SirDIFalot skrev:Alltså tror folk att vi aktivt väljer att värva från allsvenskan istället för etablerade toppspelare? Och vad gör vi med pengarna i så fall? Lägger på hög?
Vart tar pengarna vägen då? Ingen som har hängt med i de senaste årens silly seasons kan tycka att vår nuvarande trupp borde ligga på samma lönenivå som den vi hade för 2-3 år sedan. Varje sommar släpper vi etablerade spelare och ersätter dem med juniorer och chansningar. Då borde truppen också bli betydligt billigare. Antingen det eller så slänger vår sportchef stora pengar på spelare som ännu inte bevisat något.
Men nu får du ge dig. Vilken lön tror du t ex LJ och Lundh hade när de spelade för oss kontra den lön som de erbjöds efter de spelet hos oss? Tror du andra spelare på samma nivå skulle helt plötsligt kräva en lägre lön bara för att det är Jocke och DIF som kontaktar dom? I vilken värld har vi råd att värva dessa spelare utan att riskera ekonomin? Finns det något lag i SHL som skulle ha råd med t ex Ante, Josefson, Ljung och LJ? Och tror du någon av dessa spelare hade tyckt om att spela i en tredje eller fjärde kedja?
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

Benjamin L. Willard skrev:Men nu får du ge dig. Vilken lön tror du t ex LJ och Lundh hade när de spelade för oss kontra den lön som de erbjöds efter de spelet hos oss? Tror du andra spelare på samma nivå skulle helt plötsligt kräva en lägre lön bara för att det är Jocke och DIF som kontaktar dom? I vilken värld har vi råd att värva dessa spelare utan att riskera ekonomin? Finns det något lag i SHL som skulle ha råd med t ex Ante, Josefson, Ljung och LJ? Och tror du någon av dessa spelare hade tyckt om att spela i en tredje eller fjärde kedja?
Vad pratar du om? Har aldrig påstått att vi ska konkurrera med KHL-klubbar. Har heller aldrig påstått att alla dessa killarna skulle vara kvar hos oss samtidigt. Jag ifrågasatte var pengarna tar vägen. Lilja borde vara billigare än Lundh, Wirtanen borde vara billigare än Bourque, Brodin halverade sin lön, Dick fick Vejdemos lön, Reideborn/Jensen borde vara billigare än Ericsson/Reideborn, Ågren borde vara billigare än Ridderwall osv. Ekvationen går inte ihop.
Avgå Jocke.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

B.I.B.A skrev:
Benjamin L. Willard skrev:Men nu får du ge dig. Vilken lön tror du t ex LJ och Lundh hade när de spelade för oss kontra den lön som de erbjöds efter de spelet hos oss? Tror du andra spelare på samma nivå skulle helt plötsligt kräva en lägre lön bara för att det är Jocke och DIF som kontaktar dom? I vilken värld har vi råd att värva dessa spelare utan att riskera ekonomin? Finns det något lag i SHL som skulle ha råd med t ex Ante, Josefson, Ljung och LJ? Och tror du någon av dessa spelare hade tyckt om att spela i en tredje eller fjärde kedja?
Vad pratar du om? Har aldrig påstått att vi ska konkurrera med KHL-klubbar. Har heller aldrig påstått att alla dessa killarna skulle vara kvar hos oss samtidigt. Jag ifrågasatte var pengarna tar vägen. Lilja borde vara billigare än Lundh, Wirtanen borde vara billigare än Bourque, Brodin halverade sin lön, Dick fick Vejdemos lön, Reideborn/Jensen borde vara billigare än Ericsson/Reideborn, Ågren borde vara billigare än Ridderwall osv. Ekvationen går inte ihop.[/quote]

Varför skulle Lilja vara billigare än Lundh, jämför deras säsonger innan de värvades hit. Reideborn värvades in billigt efter fiaskot i Modo och höjde sin lön rejält när han förlängde. kan inte vara överdrivet stor skillnad i lön då han värvades och den lön Jensen sitter på. Josefson är betydligt dyrare än Ljung. Även fast dicken fick Vejdemos lön får man inte glömma att det är en högre lön jämfört med vad Vejdemo spelade med tidigare. Urbom förlängde och är även en spelare som vi hade på lån där saik betalade en del av lönen, va samma visa med Bergfors också. Finns väldigt mycket faktorer som spelar in och Jocke gör fan inte jobbet halvdant, han sitter på betydligt mer info jämfört med oss och han har motbevisat er tvivlar två säsonger på raken nu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17576
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

B.I.B.A skrev:
SirDIFalot skrev:Alltså tror folk att vi aktivt väljer att värva från allsvenskan istället för etablerade toppspelare? Och vad gör vi med pengarna i så fall? Lägger på hög?
Vart tar pengarna vägen då? Ingen som har hängt med i de senaste årens silly seasons kan tycka att vår nuvarande trupp borde ligga på samma lönenivå som den vi hade för 2-3 år sedan. Varje sommar släpper vi etablerade spelare och ersätter dem med juniorer och chansningar. Då borde truppen också bli betydligt billigare. Antingen det eller så slänger vår sportchef stora pengar på spelare som ännu inte bevisat något.
Du har uppenbarligen en extremt skev bild av vad spelarna kostar.

Ge gärna några exempel på vad du tror att vissa spelare vi släppt kostat och vad ersättarna kostar.
Expert.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

SirDIFalot skrev:Du har uppenbarligen en extremt skev bild av vad spelarna kostar.
Det är precis vad jag hade sagt till Jocke. Har förstått att många bara sväljer att vi ersätter spelare som Ridderwall med Ågren för att "Jocke vet ändå bäst" men personligen tycker jag det bör ifrågasättas hur yngre spelare utan erfarenhet kan vara lika dyra som spelare med starka SHL- och NHL-meriter. Något är uppenbarligen väldigt fel.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17576
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

B.I.B.A skrev:
SirDIFalot skrev:Du har uppenbarligen en extremt skev bild av vad spelarna kostar.
Det är precis vad jag hade sagt till Jocke. Har förstått att många bara sväljer att vi ersätter spelare som Ridderwall med Ågren för att "Jocke vet ändå bäst" men personligen tycker jag det bör ifrågasättas hur yngre spelare utan erfarenhet kan vara lika dyra som spelare med starka SHL- och NHL-meriter. Något är uppenbarligen väldigt fel.
Ja, du har uppenbart en skev bild av vad spelarna kostar.

Jocke har varit riktigt bra på att få in bra spelare billigt. Dick kom ju hit för 150k i månaden. Emil Johansson spelade sin säsong för under 50k i månaden.

Jag upprepar. Ge gärna några exempel på när dyrare spelare ersätts av klart billigare och pengarna bara "försvunnit".

Något är uppenbarligen väldigt fel, ja. Någonting uppenbart missar du i hela ekvationen. Är det att du inte förstår att i princip varenda spelare går upp i lön vid varje kontraktsförhandling? Bergfors och Urbom är ju till exempel dubbelt så dyra för oss i år gentemot tidigare år för att Skellefteå respektive Linköping ej längre står för en del av lönen.

Eller är det att spelarna som är utlånade till oss från NHL som du tror är typ gratis?
Expert.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

Benjamin L. Willard skrev:Varför skulle Lilja vara billigare än Lundh, jämför deras säsonger innan de värvades hit.
Lilja 3 säsonger i SHL. Personbästa på 23 poäng.
Lundh 6 säsonger i SHL. Över 20 poäng 5 gånger. Bättre ålder. SM-guld på meritlistan.
Reideborn värvades in billigt efter fiaskot i Modo och höjde sin lön rejält när han förlängde. Kan inte vara överdrivet stor skillnad i lön då han värvades och den lön Jensen sitter på.
Reideborn var, när han skrev på sitt nuvarande kontrakt, en spelare som haft en halv bra säsong i SHL och flera säsonger där han var en av seriens sämsta spelare. Han hade heller inte spelat bra i ett slutspel en enda gång. Inte en chans i världen att den spelarprofilen är värd samma pengar som landslagsmålvakten Joakim Ericsson fick när han värvades.
Josefson är betydligt dyrare än Ljung. Även fast dicken fick Vejdemos lön får man inte glömma att det är en högre lön jämfört med vad Vejdemo spelade med tidigare.
Stämmer, men Josefson värvades som andracenter och Ljungh lär inte vart superbillig. Dyrare absolut, men det väger inte upp nedskärningarna som vi gjort på de flesta andra positionerna. Vejdemo var ingen toppspelare och lär inte tjänat någon större lönecheck.
Urbom förlängde och är även en spelare som vi hade på lån där saik betalade en del av lönen, va samma visa med Bergfors också.
Anledningen att SAIK och LHC var beredda att betala en del av deras lön och släppa dem till oss var att de insåg vilket misstag det var att betala ut så stora löner till spelare som faktiskt inte var värda det. Inte kan väl Jocke vara så dum att han gör om exakt samma misstag med dessa spelare som LHC och SAIK gjorde, och ge dem superlöner?
Finns väldigt mycket faktorer som spelar in och Jocke gör fan inte jobbet halvdant, han sitter på betydligt mer info jämfört med oss och han har motbevisat er tvivlar två säsonger på raken nu.
[/quote]
Med den logiken finns det inga dåliga tränare, spelare eller sportchefer. De sitter ju alltid inne på mer info än fansen. Flera spelare och framförallt Robban har imponerat starkt på mig. Men det enda jag kan tänka på är hur bra lag vi kunde haft om vi hade en duglig sportchef. Tänk om vi sluppit Musse och fått in dugliga ersättare till Högström, Ante och Ridderwall? Vilket lag vi kunde haft.
Avgå Jocke.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

B.I.B.A skrev:
SirDIFalot skrev:Du har uppenbarligen en extremt skev bild av vad spelarna kostar.
Det är precis vad jag hade sagt till Jocke. Har förstått att många bara sväljer att vi ersätter spelare som Ridderwall med Ågren för att "Jocke vet ändå bäst" men personligen tycker jag det bör ifrågasättas hur yngre spelare utan erfarenhet kan vara lika dyra som spelare med starka SHL- och NHL-meriter. Något är uppenbarligen väldigt fel.
Bara så att man kan förstå, kan inte du sätta ihop ett lag kontra den budgeten Jocke jobbar med? Är det ren tur att vi spelar semi andra året i rad pga ”chansningar”?
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

SirDIFalot skrev: Ja, du har uppenbart en skev bild av vad spelarna kostar.

Jocke har varit riktigt bra på att få in bra spelare billigt. Dick kom ju hit för 150k i månaden. Emil Johansson spelade sin säsong för under 50k i månaden.
Min poäng är fortfarande vad spelarna BORDE kosta. Till exempel är det rimligt att Reideborn borde tjäna betydligt mycket mindre än vad Joakim Ericsson gjorde. Skulle det sen vara så att de har exakt samma lön så är det inte jag som har en skev bild av vad de kostar, det är Jocke som gjort bort sig i förhandlingarna och personer som du som köper det helt okritiskt.
Jag upprepar. Ge gärna några exempel på när dyrare spelare ersätts av klart billigare och pengarna bara "försvunnit".
Ridderwall -> Ågren
Brodin -> Brodin (Halverade sin lön)
Joakim Ericsson -> Reideborn
Bourque -> Virtanen
Varakas -> Lageson

Ska jag fortsätta?
Något är uppenbarligen väldigt fel, ja. Någonting uppenbart missar du i hela ekvationen. Är det att du inte förstår att i princip varenda spelare går upp i lön vid varje kontraktsförhandling?
Nej det har jag inte missat. Det har jag räknat med i varenda ekvation, men spelare som Possler och Jesper Pettersson får inte så stora lönelyft att det motiverar att spelarlöner för killar som Ridderwall bara försvinner.
Bergfors och Urbom är ju till exempel dubbelt så dyra för oss i år gentemot tidigare år för att Skellefteå respektive Linköping ej längre står för en del av lönen.
Precis som jag skrev i mitt förra inlägg och har skrivit många gånger innan. Anledningen att Skellefteå och Linköping dumpade dessa spelare var för att de var ÖVERBETALDA. Hur korkad är inte Jocke om han ger dem samma lön igen när andra klubbar varit så desperata att de pröjsat för att slippa dem?
Eller är det att spelarna som är utlånade till oss från NHL som du tror är typ gratis?
Nej, givetvis förtjänar orutinerade ynglingar som Fjällby lika mycket som Ridderwall och Bourque. Och bara man inte kritiserar Jocke så är det ok. Nöjd?
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17576
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Det här inlägget skrevs förra sommaren
SirDIFalot 4 maj 2018 skrev:Ärligt talat. Matematiken är inte svår. Spelarbudgeten är densamma som ifjol.

Ridderwall hade hög lön, den tar Josefson över.
Lundh hade hög lön, den tar Lilja över.

Falk, Ahlén, Ljungh och Linus J lämnar. Ågren, Alsing, Bemström och Strandberg tillkommer. (Den sistnämnda var ju "utöver" förra säsongen pga Antes skada)
Här sparar vi såklart lite pengar. Men det käkas upp och mer än så med tanke på förlängningarna med Possler, Vejdemo och bröderna Davidsson. Dom fyra är tillsammans såklart dyrare än förra året. Framför allt dom två sistnämnda.

Joacim Eriksson ersätts med Robin Jensen, här sparar vi förstås en hel del, men Reideborn har förlängt och det görs såklart inte till samma lön när Adam hade seriens bästa räddningsprocent ifjol.

Lägg därtill att Bergfors och Urbom blir mycket dyrare för DIF då LHC och Saik ej längre står för en stor del av deras lön.

Annan fråga? Lagesson och Falk ut. Bara Alsing in. Ja, man räknar väl med att Bernhardt kan ta en större roll. Och vi har inte "lyxen" att ha åtta backar på A-lagsnivå. Det räcker gott och väl med sju.

Ekvationen går ihop, vi lägger ungefär samma pengar som ifjol på detta lag. Det här är ju inget nytt. Vi har ju värvat från Allsvenskan tidigare för att det passar vår plånbok och suttit och svurit över samma saker då. Tappar vi Sörensen till NHL kan vi inte ersätta honom till den lönen han satt på i DIF och få in en, på förhand, lika bra spelare. Det vet vi och så har det alltid varit. Vi får ställa vårt hopp till smarta värvningar och utveckling.
Efter det tog vi in Axelsson, billigt, då han ville till Stockholm. 150k som sagt.

Ante blev skadad, hans försäkring räckte till en centerersättare i Wirtanen.

Fjällby och Garrison har lyfts in under säsongen.

Jag förstår inte exakt vart du tror att det försvinner massa pengar?

Vad har du för teori om vad som händer med pengarna som Jocke smusslar bort?
Expert.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

Benjamin L. Willard skrev:
B.I.B.A skrev:
SirDIFalot skrev:Du har uppenbarligen en extremt skev bild av vad spelarna kostar.
Det är precis vad jag hade sagt till Jocke. Har förstått att många bara sväljer att vi ersätter spelare som Ridderwall med Ågren för att "Jocke vet ändå bäst" men personligen tycker jag det bör ifrågasättas hur yngre spelare utan erfarenhet kan vara lika dyra som spelare med starka SHL- och NHL-meriter. Något är uppenbarligen väldigt fel.
Bara så att man kan förstå, kan inte du sätta ihop ett lag kontra den budgeten Jocke jobbar med? Är det ren tur att vi spelar semi andra året i rad pga ”chansningar”?
Jag svarade på detta i mitt förra inlägg till dig:
B.I.B.A skrev:Med den logiken finns det inga dåliga tränare, spelare eller sportchefer. De sitter ju alltid inne på mer info än fansen. Flera spelare och framförallt Robban har imponerat starkt på mig. Men det enda jag kan tänka på är hur bra lag vi kunde haft om vi hade en duglig sportchef. Tänk om vi sluppit Musse och fått in dugliga ersättare till Högström, Ante och Ridderwall? Vilket lag vi kunde haft.
Sen är argumentet "gör det bättre själv" så oerhört trött. Man har rätt att kritisera utan att själv vara rätt man för jobbet. Jag har inte kontakterna eller erfarenheten som krävs för att vara sportchef för ett SHL-lag. Det betyder inte att jag som medlem i föreningen måste vara tyst när vi har en sportchef som bara värvar kompisar och alltid tar den billigaste och enklaste vägen ut. Gnaget gjorde precis det misstaget i sin senaste SHL-sejour och det gick väldigt bra ett tag när alibispelare som Rosén, Gynge och Fasth överträffade sig själva, men förr eller senare så går inte chansningarna hem längre.
Avgå Jocke.
Låst