Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Ny arena?

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Hela kupolgrejen är ju bara ett 80-tals byggnadskonst-ploj-projekt

Smacka upp ett innertak efter rad 20 på Etage 4, akustik-rymden ovanför den raden är varken önskvärd vid hockey eller konsertevent
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Lee Harvey Oswald skrev:Hela kupolgrejen är ju bara ett 80-tals byggnadskonst-ploj-projekt

Smacka upp ett innertak efter rad 20 på Etage 4, akustik-rymden ovanför den raden är varken önskvärd vid hockey eller konsertevent
Det är väl det de indirekt kommer göra fast med ett rörligt innertak?
Hoppas bara att det blir ett massivt metalltak och inte något duktrams som det också har snackats om.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Ståplats helst, +byt färg på stolar/inredning (vi kan inte ha publiken i röda tröjor varje match för att dölja 5000 tomma). Fixa akustiken med modifierbara paneler på kolonnerna och taket (måste vara flexibelt så det inte skapar problem vid konserter).

Sen är det allt runtomkring. Saknas mervärde i kulisserna även om det är hästvägar bättre än Hovet.

Orolig för att det är folk som är totalt oinsatta som vunnit på lägsta anbud snarare än någon arkitektfirma med rätt kunskaper om hockeytryck (men det påståendet har jag dragit ur röven).

Mediakub är ju trevligt men "modernt" idag är dessutom även storbildsmonitorer över läktarplatserna (se på staterna och lär).

Sen är det aspekter som inte märks på ståplats men tex loger och VIP platser är nog så viktiga för kapitalstarka intressenter och likaså till/fråntransport (däcka in passagerna från Globen och Gullmarsplan).

Sent from my XT1580 using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Jag hittar ingenstans någon info om hur mycket platser varje sektion i globen tar. Med en snabb uppskattning fick jag sektion A till ca 5500-6000 pers. Kan det stämma?
Det vore ju verkligen guld värt (eller snarare en förutsättning) om det gick att få upp sektion A-kapaciteten till 7-8000 så att de övre etagen helt skulle kunna täckas över vid vanlig serielunk.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av pulverapa »

Är rätt övertygad att vi skulle kunna få upp snittet till 8000 åskådare per match om Globen-lösningen motsvarar förväntningarna.
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

pulverapa skrev:Är rätt övertygad att vi skulle kunna få upp snittet till 8000 åskådare per match om Globen-lösningen motsvarar förväntningarna.
Jag med, bara att DIF håller sig i toppen närmaste åren tror jag gör mycket.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Ny arena?

Inlägg av Think if... »

Det är långt ifrån orealistiskt att tänka sig att globenlösningen blir just ett skynke i den befintliga bollen och en(!) träningsyta. Vad har Sthlms-hockeyn vunnit då? Det finns dessutom andra idrotter som behöver isyta i stan som nu jagar runt tider i kranskommunerna...
Att inte renovera hovet är farligt korkat
Using Tapatalk
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

AlltidoavsettDIF skrev:
pulverapa skrev:Är rätt övertygad att vi skulle kunna få upp snittet till 8000 åskådare per match om Globen-lösningen motsvarar förväntningarna.
Jag med, bara att DIF håller sig i toppen närmaste åren tror jag gör mycket.
De första åren förväntar mig nästan att det blir ännu högre snitt än så. Kolla bara på vilket lyft fotbollen fick publikmässigt.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av mb81 »

Skidlöparn skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:
pulverapa skrev:Är rätt övertygad att vi skulle kunna få upp snittet till 8000 åskådare per match om Globen-lösningen motsvarar förväntningarna.
Jag med, bara att DIF håller sig i toppen närmaste åren tror jag gör mycket.
De första åren förväntar mig nästan att det blir ännu högre snitt än så. Kolla bara på vilket lyft fotbollen fick publikmässigt.
Beror väl lite på hur nya Globen blir. I fotbollen bytte man upp sig(även fast stadion är världens finaste arens så var den värdelös att se fotboll på) till en plats där man såg bra från alla platser i kombination med att fotbollen varit riktigt hett senaste åren och hockeyn är det inte lika många som bryr sig om längre.
Får hoppas att vi fortsätter spela riktigt bra i kombination med att nya Globen blir riktigt bra. Då kan vi förhoppningsvis snitta en del mer. Kan Frölunda så kan vi. Dock med bättre klack i Sthlm såklart!
Användarvisningsbild
Davidsson
Inlägg: 429
Blev medlem: 2015-02-01

Re: Ny arena?

Inlägg av Davidsson »

700 miljoner räcker nog bara till ett skynke. Med tanke på hur dyrt Nya Karolinska blev. Det är många som skall sko sig själva innan första bulten ens köps in. [FACE WITH TEARS OF JOY]
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av pulverapa »

Think if... skrev:Det är långt ifrån orealistiskt att tänka sig att globenlösningen blir just ett skynke i den befintliga bollen och en(!) träningsyta. Vad har Sthlms-hockeyn vunnit då? Det finns dessutom andra idrotter som behöver isyta i stan som nu jagar runt tider i kranskommunerna...
Att inte renovera hovet är farligt korkat
Ingen idé att spekulera när vi inte har sett förslaget.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Börjar nu tänka på att det är fastslaget att Hovet ska rivas samtidigt som Jenny nämnde förut att Hovet inte ska rivas förrän Djurgården och Aik accepterat den nya Globenlösningen. Nu verkar man ha fattat det ena besultet innan vi ens vet hur lösningen är.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1850
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Mattias_87 skrev:Börjar nu tänka på att det är fastslaget att Hovet ska rivas samtidigt som Jenny nämnde förut att Hovet inte ska rivas förrän Djurgården och Aik accepterat den nya Globenlösningen. Nu verkar man ha fattat det ena besultet innan vi ens vet hur lösningen är.
Själva ”beslutet” var väl att de skulle besluta att något ska göras. Det gäller att skjuta på saker så länge som möjligt..
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 671
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Rudi »

Mattias_87 skrev:Börjar nu tänka på att det är fastslaget att Hovet ska rivas samtidigt som Jenny nämnde förut att Hovet inte ska rivas förrän Djurgården och Aik accepterat den nya Globenlösningen. Nu verkar man ha fattat det ena besultet innan vi ens vet hur lösningen är.
Det finns ju en utredning med tre förslag på renovering varav man valde att gå vidare med det mest påkostade och lösningen är ju just det rörliga innertaket. Jag har för mig att de andra två alternativen innebar att man skulle hänga duk från den så kallade jumbotronen och det ska vi nog vara jäkligt glada över att vi slipper. Jag tycker att det här ska bli väldigt spännande.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Rudi skrev:
Mattias_87 skrev:Börjar nu tänka på att det är fastslaget att Hovet ska rivas samtidigt som Jenny nämnde förut att Hovet inte ska rivas förrän Djurgården och Aik accepterat den nya Globenlösningen. Nu verkar man ha fattat det ena besultet innan vi ens vet hur lösningen är.
Det finns ju en utredning med tre förslag på renovering varav man valde att gå vidare med det mest påkostade och lösningen är ju just det rörliga innertaket. Jag har för mig att de andra två alternativen innebar att man skulle hänga duk från den så kallade jumbotronen och det ska vi nog vara jäkligt glada över att vi slipper. Jag tycker att det här ska bli väldigt spännande.
Ja exakt, det rörliga innertaket är väl klart som det känns? Det känns som att detaljerna, om t ex läktarens utformning, träningsarena, VIP-hylla, restaurang/bar och Annexet är det som inte är klart?
Skriv svar