Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreddanS
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-02-07
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av FreddanS »

Magnutz skrev:
FreddanS skrev:
SirDIFalot skrev:
FreddanS skrev:Vet inte om denna tråd är rätt ställe att ställa min fråga på men gör ett försök. Av ren nyfikenhet funderar jag på om JK's "bojkott" är ett föremål för derbyt mot aik 16/2 i synnerhet eller om det gäller DIFhockey-matcher i allmänhet? Svaret kan tänkas självklart men anledningen varför jag frågar är för jag tror att det finns risk att flertalet supportrar inte går bara för att någon anna säger det. Blir dessutom lite orolig när jag läser citat på 11433.net (http://www.11433.net/2012/02/tom-klacks ... erbyt-162/) där man anser att det är ett angrepp mot Djurgårdsfamiljen om man ändå väljer att gå på hockeymatchen mot aik. Onödigt att det ska gå så långt att DIF-supportrar ser ner på andra DIF-supportrar för att man väljer att gå på en hockeymatch, kanske viktigaste matchen i år dessutom.
Väljer majoriteten av supportrarna och framför allt supporterorganisationen att ta ett så tråkigt men viktigt beslut om bojkott måste man ju ställa sig bakom det. Annars pissar man ju på de fansen som väljer att avstå matchen för föreningens bästa på längre sikt.
Ok.. Så om man tillhör minoriteten som ändå helst går på matchen ska man respektera JK's uppmaning ändå och inte gå på matchen? Varför kan inte respekten vara ömsesidig?
Du ska gå på matchen om du vill gå på matchen. Punkt. Detta går för långt. Det är som i plugget, när mobben ska samlas och alla ska följa dess manövreringar oavsett om man håller med eller inte. Barockt.

Om klacken och de olika supporter-grenarna bojkottar är det OK. Vanliga hockey-fanatiker ska tamejfan inte skämmas för att de vill gå och se hockey på Hovet/i Globen.

Så, ta dig dit och se matchen. Det är helt OK.
Hehe.. Gillar ditt starka engagemang att få mig att gå på matchen! Tack för det! :) Har gått på hockey sen tidigt 90-tal och jag kommer att gå på matchen.. Mina funderingar handlade inte så mycket om mig utan mer om just de som väljer att inte gå för att de kanske tror att de gör nåt fel. Hoppas verkligen inte att det är så! De som går måste respektera de som väljer att inte gå och vice versa!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Ni måste väl ändå förstå vilket hugg i ryggen det blir på de aktiva supportrarna och supporterföreningen om vissa enskilda derbysupportrar väljer att gå på matchen oavsett?

Syftet är ju att klacken ska vara tom. Inte att det vara nytt folk där... Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Det där är ren spekulation. Andra kan göra en annan bedömning.

Ni som bojkottar, gör det. Många står bakom ert ställningstagande.

Vi som inte bojkottar går på matchen och står på biljetten anvisad plats.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:Ni måste väl ändå förstå vilket hugg i ryggen det blir på de aktiva supportrarna och supporterföreningen om vissa enskilda derbysupportrar väljer att gå på matchen oavsett?

Syftet är ju att klacken ska vara tom. Inte att det vara nytt folk där... Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Om jag var polischef skulle jag nog tänka att syftet var uppnått, det blev ett lugnt derby. Tror att jag sk-t fullständigt i hur det går för DIF om jag var polis. Om jag var DIF-chef skulle jag nog tänka att det kanske går att ha derbyn utan kravallpolis i alla fall, gå in i VIP-utrymmet och frottera mig med sponsorer och räkna med att bli avsatt ganska snart. Om jag var gnagare skulle jag skratta gott ända till första kvarten. Om jag var spelare i DIF skulle jag fråga mig själv vad jag gjort för fel då jag fått en bortamatch extra och sakna den sjunde på isen (hur räknar Fimpen, egentligen). Om jag satt i JK styrelse skulle jag göra en utvärdering om det var en sådan djävla bra idé egentligen att bojkotta.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17573
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:
SirDIFalot skrev:Ni måste väl ändå förstå vilket hugg i ryggen det blir på de aktiva supportrarna och supporterföreningen om vissa enskilda derbysupportrar väljer att gå på matchen oavsett?

Syftet är ju att klacken ska vara tom. Inte att det vara nytt folk där... Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Om jag var polischef skulle jag nog tänka att syftet var uppnått, det blev ett lugnt derby. Tror att jag sk-t fullständigt i hur det går för DIF om jag var polis. Om jag var DIF-chef skulle jag nog tänka att det kanske går att ha derbyn utan kravallpolis i alla fall, gå in i VIP-utrymmet och frottera mig med sponsorer och räkna med att bli avsatt ganska snart. Om jag var gnagare skulle jag skratta gott ända till första kvarten. Om jag var spelare i DIF skulle jag fråga mig själv vad jag gjort för fel då jag fått en bortamatch extra och sakna den sjunde på isen (hur räknar Fimpen, egentligen). Om jag satt i JK styrelse skulle jag göra en utvärdering om det var en sådan djävla bra idé egentligen att bojkotta.
Nu handlar det ju inte om vad polisen tycker. Utan vad DIF tycker. DIF måste inse att supportrarna inte accepterar detta och DIF måste sluta stötta polisens nya hårda linje. Den ska fördömas å det grövsta. Och DIF ska jobba aktivt för en annan polistaktik i sina möten med polisen före derbyna. Bojkotten riktar ju sig inte främst till polisen utan till DIF för att man uppmanat och stått bakom polisen istället för sina egna supportrar.
Expert.
Användarvisningsbild
FreddanS
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-02-07
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av FreddanS »

När folk ändå är inne på vad syftet med JK's manifestation är kanske det är dags att fundera vad syftet med att vara supporter samt vad syftet med JK är? Generellt skulle iaf jag säga att syftet med att vara supporter är att stötta sitt lag och att syftet med JK är att vara till för supportrarna. Anser att Järnkaminerna är en fantastisk supporterförening på många sätt men frågan är om en del av föreningens syfte är att agera fackförening? Skulle inte bli förvånad om det skulle infinna sig strejkvakter redan på T-banestationen.

Att enskilda supportrar blivit mycket illa behandlade av ordningsmakten är under all kritik och något som måsta anses som allt annat än acceptabelt. Hoppas verkligen att ansvariga för dessa felaktiga insatser på något sätt kommer att ställas till svars för sina handlingar! Borde dock finnas andra sätt att rikta kritik direkt mot ordningsmakten istället för att nästan tvinga folk att inte gå på hockey!?
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:
minalman skrev:
SirDIFalot skrev:Ni måste väl ändå förstå vilket hugg i ryggen det blir på de aktiva supportrarna och supporterföreningen om vissa enskilda derbysupportrar väljer att gå på matchen oavsett?

Syftet är ju att klacken ska vara tom. Inte att det vara nytt folk där... Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Om jag var polischef skulle jag nog tänka att syftet var uppnått, det blev ett lugnt derby. Tror att jag sk-t fullständigt i hur det går för DIF om jag var polis. Om jag var DIF-chef skulle jag nog tänka att det kanske går att ha derbyn utan kravallpolis i alla fall, gå in i VIP-utrymmet och frottera mig med sponsorer och räkna med att bli avsatt ganska snart. Om jag var gnagare skulle jag skratta gott ända till första kvarten. Om jag var spelare i DIF skulle jag fråga mig själv vad jag gjort för fel då jag fått en bortamatch extra och sakna den sjunde på isen (hur räknar Fimpen, egentligen). Om jag satt i JK styrelse skulle jag göra en utvärdering om det var en sådan djävla bra idé egentligen att bojkotta.
Nu handlar det ju inte om vad polisen tycker. Utan vad DIF tycker. DIF måste inse att supportrarna inte accepterar detta och DIF måste sluta stötta polisens nya hårda linje. Den ska fördömas å det grövsta. Och DIF ska jobba aktivt för en annan polistaktik i sina möten med polisen före derbyna. Bojkotten riktar ju sig inte främst till polisen utan till DIF för att man uppmanat och stått bakom polisen istället för sina egna supportrar.
Det här är väl risk för upprepning, men i det beryktade uttalandet från i går kväll (på DIFhockey.se) står det bland annat "Det är självklart att vi tar upp de här frågorna med polisen när vi har synpunkter på det vi bevittnat eller fått berättat för oss av supportrar."
Det är i mina ögon att jobba aktivt för en förändrad polistaktik. Inte särskilt grova formuleringar, men när gubbar pratar med varandra brukar det låta så där. Egentligen pissar dom på varandra dom också, om man pratar forumspråk.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
wingmachine
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-12-23
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av wingmachine »

Gäller bojkotten både nedre delen av klacksektionen och "övervåningen"?
Användarvisningsbild
Stockholmare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2006-10-08

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stockholmare »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Det där är ren spekulation. Andra kan göra en annan bedömning.

Ni som bojkottar, gör det. Många står bakom ert ställningstagande.

Vi som inte bojkottar går på matchen och står på biljetten anvisad plats.
Gör man en annan bedömning så gör man fel bedömning. JK bojkottar, en del av klackrävarna som inte kommer men som får se eller höra att klacken inte var tom kommer ledsna och inte komma "tills vidare". Att inte inse att en icke tom klack kommer att skada Dif är...[valfritt ord som beskriver ointelligens]
SELECT * FROM Users WHERE clue > 0
0 rows affected
blarand
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-02-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av blarand »

Stockholmare skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Det där är ren spekulation. Andra kan göra en annan bedömning.

Ni som bojkottar, gör det. Många står bakom ert ställningstagande.

Vi som inte bojkottar går på matchen och står på biljetten anvisad plats.
Gör man en annan bedömning så gör man fel bedömning. JK bojkottar, en del av klackrävarna som inte kommer men som får se eller höra att klacken inte var tom kommer ledsna och inte komma "tills vidare". Att inte inse att en icke tom klack kommer att skada Dif är...[valfritt ord som beskriver ointelligens]

Jag håller med dig. Jag tycker också att alla bör se klippet på youtube ( som andra redan postat. Har man ännu inte förstått varför det bl a är viktigt med en tom klack så gör man det nu, tycker jag. Det är riktigt bra snack!
Vill man se matchen, stötta grabbarna - gör det men stå inte i klacken!
Jag vet, jag är säker. Jag är Djurgårn tills jag dör.
Användarvisningsbild
FreddanS
Inlägg: 19
Blev medlem: 2012-02-07
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av FreddanS »

Stockholmare skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Det där är ren spekulation. Andra kan göra en annan bedömning.

Ni som bojkottar, gör det. Många står bakom ert ställningstagande.

Vi som inte bojkottar går på matchen och står på biljetten anvisad plats.
Gör man en annan bedömning så gör man fel bedömning. JK bojkottar, en del av klackrävarna som inte kommer men som får se eller höra att klacken inte var tom kommer ledsna och inte komma "tills vidare". Att inte inse att en icke tom klack kommer att skada Dif är...[valfritt ord som beskriver ointelligens]
Klart att det är en bedömningsfråga. Respekterar som tidigare nämnt folks beslut om att inte gå på matchen. Något som man trots allt ska komma ihåg är att hockeyspelarna på isen har våldsamt viktiga matcher framför sig och behöver allt stöd de kan få. Ju starkare stöd desto mindre risk till förlorad poäng. Ju färre förlorade poäng desto mindre risk till kvalspel och eventuell nedflyttning - något som VERKLIGEN skadar DIF i längden.
Gneblon
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Gneblon »

Stockholmare skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Går man på matchen och ställer sig i klacken så skadar man DIF på längre sikt.
Det där är ren spekulation. Andra kan göra en annan bedömning.

Ni som bojkottar, gör det. Många står bakom ert ställningstagande.

Vi som inte bojkottar går på matchen och står på biljetten anvisad plats.
Gör man en annan bedömning så gör man fel bedömning. JK bojkottar, en del av klackrävarna som inte kommer men som får se eller höra att klacken inte var tom kommer ledsna och inte komma "tills vidare". Att inte inse att en icke tom klack kommer att skada Dif är...[valfritt ord som beskriver ointelligens]
Vet man hur många som har klackkort/står i klacken som är medlemmar i JK?

Sen gillar jag ditt resonemang med att för man en annan bedömning gör man fel bedömning. Eller hur var det nu? Om någon väljer att göra sin egna bedömning så är det upp till den personen. Bara för att man bedömer olika situationer olika så betyder det inte att någon har fel...

Jag själv stödjer inte JK's bojkott, jag respekterar den. Jag tror dock att ett scenario som kan hända är att det blir väldigt lugnt på läktaren, kanske inte lika mkt folk men samtidigt inga ordningsstörningar. Detta kommer att göra det framstår som att det är JK som är huliganer/ordningsstörare. Det tror jag kan innebära att beslutsfattare/polis osv kommer kommer anse detta och då blir det svårt att i framtiden göra sin röst hörd.
Användarvisningsbild
Stockholmare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2006-10-08

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Stockholmare »

Gneblon skrev:Sen gillar jag ditt resonemang med att för man en annan bedömning gör man fel bedömning. Eller hur var det nu? Om någon väljer att göra sin egna bedömning så är det upp till den personen. Bara för att man bedömer olika situationer olika så betyder det inte att någon har fel...
Om man inte inser att vissa individerna som står i klacken, generellt, inte redan har tappat intresset för att ställa sig i klacken så är man...tappad.

Det är en väldigt enkel serie av händelser: något förnedrande händer, säg 3.7%, av populationen. En andel av dessa 300(this is sparta!) kommer givetvis att sluta komma tillbaka. Vad i mitt resonemang är det som brister?
SELECT * FROM Users WHERE clue > 0
0 rows affected
inloss
Inlägg: 257
Blev medlem: 2010-08-09
Säsongskort: Ja
Ort: 598 meter från Hovet

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av inloss »

wingmachine skrev:Gäller bojkotten både nedre delen av klacksektionen och "övervåningen"?
Ja, Den gäller både på den övreklacken och i den nedreklacken.
Dvs ingen på kortsidan!
"Whatever you want"
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Fan vad beklagligt det här är. När laget behöver som mest stöd, inte bara den här säsongen, utan under de senaste 30 åren så ska klacken bojkotta för att Polisen/DIF Hockey varit dumma. Tycker så jävla synd om spelarna och i förlängningen oss allihop om vi åker ur.

Finns det inget annat sätt att lösa detta på? Det verkar ju som att många kommer gå ändå, når ens ett sånt här budskap fram till alla som brukar stå i klacken? Hur stor är risken för en riktigt beige bojkott?

Tror att en tiominuterstystnad som i fotbollen skulle ha större effekt och dessutom hjälpa laget bättre än att några hundra pers stannar hemma och tjurar. Men vad vet jag. Jag är ingen klackmänniska, har inte blivit puttad, har inte skrikit åt poliser och låter själva sporten uppta 110% av min uppmärksamhet.
Skriv svar