Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:Det saknas ju backar / point-spelare som skjuter direktskott (på mål), så det är inte så konstigt.
Det är ju att förenkla det hela; ja vi saknar någon som verkligen klipper till som point men man kan faktiskt göra mål på andra sätt i ett PP.

Med de spelskickliga spelare det här laget trots allt har måste vi kunna prestera bättre i den spelformen. Mycket handlar ju om psykologi - får man några skitmål i det spelmomentet så kan det släppa och man får helt enkelt en självförtroendeboost. Nu känns det mer som det har låst sig och gått i stå.
Bild
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17576
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av SirDIFalot »

Visst saknas väl en Honken på blå men...

Guter, Johner, Åberg, Linkan, Wennberg, Sörensen, Ottosson.. etc. Samt Ölvestad, Honken, Kalus, Hank som alternativ som stökare framför mål. Det SKA fan gå att få ett fungerande PP med det materialet.
Expert.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av crike »

Allt tar ju en sådan jävla tid för dom och det tycker jag är för att dom är så otroligt stillastående. Ska dom stå stilla så måste iaf pucken passas fort och hårt men även detta moment är ju långsamt/löst.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av förevigtdjurgården »

Det jag mest irriterar mig på i PP är hur oberedda spelare på "fel" sida är att få pucken. Ligger spelet till höger sida i anfallszon så söker inte de fria spelarna på vänster sida kontakt med puck på samma sätt som andra lag gör. Samtidigt så slår vi alldeles för många passningar och helst i ett V utmed sargerna, för att sedan rotera upp så vi kommer tillbaka till paraply. Dessutom spelar vi med två rightskyttar rätt ofta, vilket gör att en av dem inte kan komma rakt i skottläge utan måste lägga över pucken varenda gång han får den.

__

Angående matchen, 3p, finns inget annat. Hoppas det blir liknande scenario som förra gången men att istället för Murray så är det typ Kalus som långsamt glider över isen och sprätter pucken i sargen och på egen retur gör ledningsmål.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Sjöwall »

förevigtdjurgården skrev:Det jag mest irriterar mig på i PP är hur oberedda spelare på "fel" sida är att få pucken. Ligger spelet till höger sida i anfallszon så söker inte de fria spelarna på vänster sida kontakt med puck på samma sätt som andra lag gör. Samtidigt så slår vi alldeles för många passningar och helst i ett V utmed sargerna, för att sedan rotera upp så vi kommer tillbaka till paraply. Dessutom spelar vi med två rightskyttar rätt ofta, vilket gör att en av dem inte kan komma rakt i skottläge utan måste lägga över pucken varenda gång han får den.

__

Angående matchen, 3p, finns inget annat. Hoppas det blir liknande scenario som förra gången men att istället för Murray så är det typ Kalus som långsamt glider över isen och sprätter pucken i sargen och på egen retur gör ledningsmål.
Tänkte också på det igår fast jag har en annan slutsats. Igår fick Otto två krosspassningar som han egentligen bara ska kunna stöta in men pga att han är leftare och hade klubban ut mot sargen gick inte detta. Vi måste ställa spelare med klubborna inåt banan på dessa positioner i PP.

Om vi kollar på t.ex. Pittsburghs powerplay så har man nästan alltid Malkin eller Neal ståendes med klubban in mot banan vid tekningspunkten. Motståndarna vet att passen till dessa spelare kommer men hinner ändå inte med förflyttningen eftersom att skottet kommer såpass snabbt, mycket pga att man är rättvänd.

Vi har en otrolig tillgång i både Johner och Åberg som har bra skott, ställ någon av dessa spelare i den positionen istället och försök få över pucken. Åberg har minst lika bra skott som Neal och Malkin
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av förevigtdjurgården »

Sjöwall skrev:
förevigtdjurgården skrev:Det jag mest irriterar mig på i PP är hur oberedda spelare på "fel" sida är att få pucken. Ligger spelet till höger sida i anfallszon så söker inte de fria spelarna på vänster sida kontakt med puck på samma sätt som andra lag gör. Samtidigt så slår vi alldeles för många passningar och helst i ett V utmed sargerna, för att sedan rotera upp så vi kommer tillbaka till paraply. Dessutom spelar vi med två rightskyttar rätt ofta, vilket gör att en av dem inte kan komma rakt i skottläge utan måste lägga över pucken varenda gång han får den.

__

Angående matchen, 3p, finns inget annat. Hoppas det blir liknande scenario som förra gången men att istället för Murray så är det typ Kalus som långsamt glider över isen och sprätter pucken i sargen och på egen retur gör ledningsmål.
Tänkte också på det igår fast jag har en annan slutsats. Igår fick Otto två krosspassningar som han egentligen bara ska kunna stöta in men pga att han är leftare och hade klubban ut mot sargen gick inte detta. Vi måste ställa spelare med klubborna inåt banan på dessa positioner i PP.

Om vi kollar på t.ex. Pittsburghs powerplay så har man nästan alltid Malkin eller Neal ståendes med klubban in mot banan vid tekningspunkten. Motståndarna vet att passen till dessa spelare kommer men hinner ändå inte med förflyttningen eftersom att skottet kommer såpass snabbt, mycket pga att man är rättvänd.

Vi har en otrolig tillgång i både Johner och Åberg som har bra skott, ställ någon av dessa spelare i den positionen istället och försök få över pucken. Åberg har minst lika bra skott som Neal och Malkin
Japp, var osäker på vem det var som stod för det men det händer också väldigt ofta. Sen blir spelarna frustrerade delvis på deras oförmåga, och säkerligen också pga alla idioter som enbart står å skriker SKJUT! så fort pucken kommer till någon ny spelare och det resulterar i att vi på något sätt ska vinkla in pucken från bakifrån mål och det blir pannkaka av allting.

Absolut har vi många bra skyttar men vi tar ju tyvärr inte riktigt vara på den varan just i PP.

E:/ Angående din Pittsburgh-analys så är den klockren. Förstå om vi skulle ha en rightskytt där Otto stod, och det hade funnits ett direkt läge. Delvis hade förmodligen målvakten fått slita hårdare, försvaret fått jobba tyngre och det hade (möjligen) blivit ett högre pucktempo. Med vändningar och vinklingar kan man inte spela PP.

Dessutom är det ju inte direkt så att vi inte har några rightskyttar heller. In och låt dem spela PP, både Åberg & Johner besitter tillräcklig kvalitet för att kunna sätta puckar lite här och var.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Janzoo
Inlägg: 1635
Blev medlem: 2010-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Janzoo »

Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av minalman »

Jag tänker spela in matchen och titta i efterhand pga släktträff. Kan ju snabbspola förbi paus och PP gudskelov, så man kommer i säng i dräglig tid.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Malto »

Sjöwall skrev:
förevigtdjurgården skrev:Det jag mest irriterar mig på i PP är hur oberedda spelare på "fel" sida är att få pucken. Ligger spelet till höger sida i anfallszon så söker inte de fria spelarna på vänster sida kontakt med puck på samma sätt som andra lag gör. Samtidigt så slår vi alldeles för många passningar och helst i ett V utmed sargerna, för att sedan rotera upp så vi kommer tillbaka till paraply. Dessutom spelar vi med två rightskyttar rätt ofta, vilket gör att en av dem inte kan komma rakt i skottläge utan måste lägga över pucken varenda gång han får den.

__

Angående matchen, 3p, finns inget annat. Hoppas det blir liknande scenario som förra gången men att istället för Murray så är det typ Kalus som långsamt glider över isen och sprätter pucken i sargen och på egen retur gör ledningsmål.
Tänkte också på det igår fast jag har en annan slutsats. Igår fick Otto två krosspassningar som han egentligen bara ska kunna stöta in men pga att han är leftare och hade klubban ut mot sargen gick inte detta. Vi måste ställa spelare med klubborna inåt banan på dessa positioner i PP.

Om vi kollar på t.ex. Pittsburghs powerplay så har man nästan alltid Malkin eller Neal ståendes med klubban in mot banan vid tekningspunkten. Motståndarna vet att passen till dessa spelare kommer men hinner ändå inte med förflyttningen eftersom att skottet kommer såpass snabbt, mycket pga att man är rättvänd.

Vi har en otrolig tillgång i både Johner och Åberg som har bra skott, ställ någon av dessa spelare i den positionen istället och försök få över pucken. Åberg har minst lika bra skott som Neal och Malkin
Sista PP bytte Johner och Otto plats. Då sköt Johner direkt, i och för sig typ 50 meter över, men det var nog rätt tänkt.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4798
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av diftobbe89 »

Sätt in Hank framför mål i PP så får hela skiten en förändring.

Spelare vågar börja skjuta för att målvakten är skymd, även för att eventuella returer fångas med större risk upp av en mer desperat spelare som Hank.

Honken är smart och bra men ska inte spela just där, tror dessutom många lag lärt sig hans variant nu.

Vi har bra skyttar, men det är inte lätt att göra mål när målvakten få se varenda puck och ingen är där när returerna släpps.

Hank var framgångsrik just där framme i Mora och det har vart en gåta för mig hela säsongen varför han inte spelat PP, trodde det va mycket av anledningen till att vi värvade honom..

Just nu dras det mest ner på tempot i PP och det ska passas till varandra tills man tro man får öppet mål. Eller så börjar publiken skrika och då skjuter någon nått tafatt skott i ren panik.

Det börjar dra ihop sig nu, jävligt viktigt att vi får igång rätt spelare på rätt platser.
Spela fult
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Staten »

Djurgårn kommer givetvis vinna bara för att vi ska få hopp igen, det är bara så det funkar. Men vi vet att om chansen till tredjeplatsen finns matchen efter det så förlorar vi den. Så funkar Djurgårdens IF. Driv oss till yttersta vansinne genom att gång på gång på gång på gång spräcka våra uppbyggda förhoppningar. Man balanserar på en tunn tråd om man håller på Djurgårn. Vi är prövat folk.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5735
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Vikas »

"I learned here that there can be no true despair without hope. So, as I terrorize Djurgården, I will feed its people hope to poison their souls. I will let them believe that they can survive, so that you can watch them clamoring over each other... to stay... in the sun." -Bane (slight edit)


You bastard...
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Zephyrox »

Måste bara få skriva av mig lite..
Idag har har man bara känts sig dåligt till mods, tog verkligen gårdagens förlust hårt. Löjligt hårt..
Men imorgon ska jag kliva in på Örebro arenan med huvudet högt! Det finns 12 poäng kvar att spela om och även om vi inte når topp 3 så finns förkvalet, inget är över än!! Allt kan fortfarande hända. Så.. jag reserverar några timmar till att deppa men imorgon finns bara en sak.. ALLTID OAVSETT!!
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Kentta »

Ingen Aulin i Örebro imorgon. Skönt. Han har fan gjort mål på oss varje match den här säsongen va?
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av förevigtdjurgården »

Kentta skrev:Ingen Aulin i Örebro imorgon. Skönt. Han har fan gjort mål på oss varje match den här säsongen va?
Yup.

Nu får man passa sig för äckel-Kåberg och hans fulingar bara :)
Vila i Frid, DIF Hockey.
Skriv svar