Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
maag80
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Säsongen 22/23

Inlägg av maag80 »

klintan85 skrev: 2023-04-23 23:31:49 Nej fortsätt med tränar teamet ge dem längre tid annars måste man börja om från början igen. Man kan inte kicka tränare så fort det går dåligt. Garpen och tränarteamet har gjort det väldigt bra efter förutsättningarna den här säsongen. Helt rätt man för jobbet inte rädd för att ta hårda beslut när det behövs och bänka spelare som inte presenterar när de ska även fast de är en av de bästa. Felet denna säsong är ju helt klart alla skadeproblem, man fick ihop ett fullt lag för sent. Det har varit för mycket byten i kedjor p.g.a. alla skador. Och oturen har ju fortsatt ända in i slutspelet med ligan bästa målvakt skadad. Det skulle rubba vilket lag som helst. Samtidigt har ju Modo haft otroligt mycket tur både med mål men också med domslut och Gudlevskis har verkligen stått på huvudet när man behöver sin bästa målvakt som bäst.
Jag håller med dig, detta med att kicka tränare osv, kommer ofta i affekt.
Kicka med vilka pengar då, dessutom?
Ta in vem?
Kimby som har kontrakt med Almtuna vad jag vet?

Näe, som nån sa, Garpen var fantastiskt när vi slog ut Björklöven, nu efter dessa uddamålsmatcher är han värdelös?
Såklart målet var att gå upp, men det är väl nästan bara HV71 som lyckats.
Och, MoDo är storfavoriter nu men det är inte helt klart.
De rutinerade tjurskallarna Klasen, Krüger, Brodin mfl i Djurgården har inte sagt sitt än.
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 823
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Tobbis »

Nej, kör definitivt vidare med dessa tränare, kontinuitet är viktigt. Dessutom får Garpen möjlighet att sätta sin prägel och spelsystem från start och inte hoppa in mitt i ett kaos.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

Match 4

https://beta.hockeyallsvenskan.se/game- ... _box_score

71% på Myrenberg och 67% på Galajda

100% på Tex och 84% på Kristers

Skulle behövt att våra hade legat lite högre så hade vi tagit hem en sån här match


it aint over til its over. bara bryta ihop å komma igen. tålamod. byte för byte så tar vi hem det till sthlm för en match 6 och efter det så kan allt hända. have a little faith! :D
JL18
Inlägg: 114
Blev medlem: 2023-03-30

Säsongen 22/23

Inlägg av JL18 »

Svårt att få nått riktigt grepp om läget tycker jag. Kanske blir ett spretigt inlägg men här är lite funderingar.

Hade vi fått tillbaka Lindbom hade jag kunnat tro på att vi skulle kunna ta nästa match och eventuellt en sjätte hemma.
Men Garpen var tydlig efter matchen att Lindbom inte spelar mer i år.

Varit inne på det tidigare, att om vi spelar våra topp spelare tillsammans får vi en bättre offensiv. "Typ", våra bästa nio fw tillsammans i tre dom tre första. Och det gav resultat.
Vi behöver riskera att sätta ihop en fjärde med dom mindre namnkunniga och spela dom så pass mycket (lite) det bara går för att dom andra ska orka. Lite Vikegård coachning. Säger inte att han är en bra tränare för övrigt, lugn :)

Det där lilla extra av Myrenberg/Galajda får vi heller inte. Även om man måste säga att vi hade en jäkla oflyt med studsarna just igår!
Så otroligt frustrerande att Lindbom inte kunnat vara med. Vi hade med stor sannolikhet inte legat under med 3-1 i alla fall.

Känns så otroligt jävla surt. Och nästan lite onödigt. Vi har mycket i oss för att kunna hota MoDo.
Jag gillar Garpenlöv och har väldigt svårt att se oss hitta någon bättre. Men är det något jag ska gnälla på är det just den detaljen, att han inte satt ihop våra bästa med varandra eller att han inte skruvat åt det hållet tidigare.
Samtidigt är det som någon skrev här tidigare, vinner man två raka matcher mot oss på hovet så blir det svårt att säga att dom inte är värdiga att gå upp.

Är det nu man bara ska bryta ihop och ge upp?
Visst f.n känns det här kört , eller vad tror ni...?
thelinho
Inlägg: 996
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

JL18 skrev: 2023-04-24 12:59:57 Svårt att få nått riktigt grepp om läget tycker jag. Kanske blir ett spretigt inlägg men här är lite funderingar.

Hade vi fått tillbaka Lindbom hade jag kunnat tro på att vi skulle kunna ta nästa match och eventuellt en sjätte hemma.
Men Garpen var tydlig efter matchen att Lindbom inte spelar mer i år.

Varit inne på det tidigare, att om vi spelar våra topp spelare tillsammans får vi en bättre offensiv. "Typ", våra bästa nio fw tillsammans i tre dom tre första. Och det gav resultat.
Vi behöver riskera att sätta ihop en fjärde med dom mindre namnkunniga och spela dom så pass mycket (lite) det bara går för att dom andra ska orka. Lite Vikegård coachning. Säger inte att han är en bra tränare för övrigt, lugn :)

Det där lilla extra av Myrenberg/Galajda får vi heller inte. Även om man måste säga att vi hade en jäkla oflyt med studsarna just igår!
Så otroligt frustrerande att Lindbom inte kunnat vara med. Vi hade med stor sannolikhet inte legat under med 3-1 i alla fall.

Känns så otroligt jävla surt. Och nästan lite onödigt. Vi har mycket i oss för att kunna hota MoDo.
Jag gillar Garpenlöv och har väldigt svårt att se oss hitta någon bättre. Men är det något jag ska gnälla på är det just den detaljen, att han inte satt ihop våra bästa med varandra eller att han inte skruvat åt det hållet tidigare.
Samtidigt är det som någon skrev här tidigare, vinner man två raka matcher mot oss på hovet så blir det svårt att säga att dom inte är värdiga att gå upp.

Är det nu man bara ska bryta ihop och ge upp?
Visst f.n känns det här kört , eller vad tror ni...?
Delar dina tankar. Man är konfunderad. Har försvarat Garpen länge men som säsongare på Hovet blir jag irriterad när han går ut och säger att han är nöjd med gårdagens insats. Spelarna kom inte in i matchen förens det var försent. Dvs i tredje perioden, när vi låg under med tre mål. Och i ärlighetens namn så börjar man ifrågasätta spelidén när det ser så nervöst ut som det gör i första och andra perioden. Vi åker runt och daltar tills vi fått 2,3 - 4! mål i baken. Att vi fick in första pucken får nästan anses som ett mirakel. Så jävla uselt var det. Tyvärr. Så nu till min slutsats: Ska vi alltid behöva hamna i underläge för att spelarna ska släppa lite på tyglarna och få upp farten och spela rakt, snabbt och fysiskt? Nu är det ett nervöst jävla kladdande med puck, alla tittar på varandra och väntar på att någon annan ska föra pucken från egen zon till offensiv. När vi väl lyckas ta oss dit, då är det alltid någon annan som ska våga bryta in eller ta avslut. Det stod still. Precis som det såg ut första 2-3 matcherna mot Björklöven.

Det enda som talar för Djurgården just nu, det är att spelarna rest sig varje gång dom varit uträknade den här säsongen. Men som supporter blir man uppriktigt besviken på att man inte lyckats ta kommando på Hovet tidigare i matcherna. Alla som var där inser ju att så fort spelarna fullföljde 2-3 tacklingar i offensiv zon (i tredje perioden), då ökade energin i hela hallen. Och i laget. Då tändes lågan. Det är obegripligt för mig att vi inte kommer in med den energin i förstad perioden. Nu spelar vi med kniven mot strupen, kanske det som behövs. En match i taget.

Vi ger aldrig upp, men vi får utvärdera efteråt.
Wikegårds järnkaminer
Osten östlund
Inlägg: 1851
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 22/23

Inlägg av Osten östlund »

JL18 skrev: 2023-04-24 12:59:57 Svårt att få nått riktigt grepp om läget tycker jag. Kanske blir ett spretigt inlägg men här är lite funderingar.

Hade vi fått tillbaka Lindbom hade jag kunnat tro på att vi skulle kunna ta nästa match och eventuellt en sjätte hemma.
Men Garpen var tydlig efter matchen att Lindbom inte spelar mer i år.

Varit inne på det tidigare, att om vi spelar våra topp spelare tillsammans får vi en bättre offensiv. "Typ", våra bästa nio fw tillsammans i tre dom tre första. Och det gav resultat.
Vi behöver riskera att sätta ihop en fjärde med dom mindre namnkunniga och spela dom så pass mycket (lite) det bara går för att dom andra ska orka. Lite Vikegård coachning. Säger inte att han är en bra tränare för övrigt, lugn :)

Det där lilla extra av Myrenberg/Galajda får vi heller inte. Även om man måste säga att vi hade en jäkla oflyt med studsarna just igår!
Så otroligt frustrerande att Lindbom inte kunnat vara med. Vi hade med stor sannolikhet inte legat under med 3-1 i alla fall.

Känns så otroligt jävla surt. Och nästan lite onödigt. Vi har mycket i oss för att kunna hota MoDo.
Jag gillar Garpenlöv och har väldigt svårt att se oss hitta någon bättre. Men är det något jag ska gnälla på är det just den detaljen, att han inte satt ihop våra bästa med varandra eller att han inte skruvat åt det hållet tidigare.
Samtidigt är det som någon skrev här tidigare, vinner man två raka matcher mot oss på hovet så blir det svårt att säga att dom inte är värdiga att gå upp.

Är det nu man bara ska bryta ihop och ge upp?
Visst f.n känns det här kört , eller vad tror ni...?

Tror det är kört för denna gång. Surt att man slarvar bort det gyllene läget vi hade för ca 70 timmar sen.

Skulle jag ha fel. Så är det ngt jag kan släppa relativt snabbt!
JL18
Inlägg: 114
Blev medlem: 2023-03-30

Säsongen 22/23

Inlägg av JL18 »

Möjligt att man greppar efter halmstrån här men. Vi fick hyfsad utdelning när vi stuvade om.
Jag hoppas och tror ändå att vi fortsätter som vi avslutade i tredje perioden.

Öhgren Krüger V Nilsson.
Brodin Vejdemo Klasen.
Lekki Östlund? Norman, Danielsson fw om Östlund saknas.
Blomgren Rensfeldt Danielsson/Forsberg

Schilling Elliot
Hammarlund Karlsson
Odelius Glad/Arnesson?

Myrenberg.

Lasta på ordentligt med minuter på topp tre,.
Danielsson borde vara uppsnurrad för sista gången. Men tror ändå han kan tillföra en del som fw. Ganska trygg med pucken och han kan fortfarande både passa och skjuta.
Vi behöver väl vara noga med vår tredje gubbe hemåt men i övrigt släppa alla handbromsar !! Bara gasa.
Man borde nog agerat och skruvat åt det här hållet tidigare. Nu kan det vara för sent. Målen har saknas, stundtals även chanserna och modo mål har legat i luften väldigt ofta..
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2697
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Liss har nog gjort sitt i DIF nu. Han tappade pucken till Modos första mål och sen när man hade medvind och tagit in till 3-4 så drar han på sig en utvisning. Han gör inget rätt längre. Och Galadjas inhopp var en av de värsta inhoppen någonsin. Jag tror Munther hade gjort det bättre. Men nu är det inget att grubbla på längre det är bara släppa axlarna och köra nu som man gjorde i tredje man har ju kapaciteten. Lite desperations hockey.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2347
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Säsongen 22/23

Inlägg av Buford »

Riktigt tråkigt med Liss, önskar så mycket att han spelade som tidigare, det är han värd!
Fiskaren
Inlägg: 8
Blev medlem: 2023-04-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Fiskaren »

Hur tror ni att backparen är på onsdag? Det är helt klart djurgårdens svaga punkt just nu
maag80
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Säsongen 22/23

Inlägg av maag80 »

Jag tror absolut absolut inte att Danielsson plötsligt kommer bli forward, nu med Arneson skadad så kommer han definitivt vara back.
Sen är det intressant att se om Daniel Glad är med också.
Forwardsmässigt finns det gott om förslag på kedjor, men som matchen avslutades t.ex med Lekkerimäki, Klasen och Vejdemo verkar ju rätt coolt.
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
maag80
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Säsongen 22/23

Inlägg av maag80 »

Fiskaren skrev: 2023-04-24 19:54:41 Hur tror ni att backparen är på onsdag? Det är helt klart djurgårdens svaga punkt just nu
Jag tror ....

Schilling - Danielsson
Hammarlund - Karlsson
Odelius - Elliot
Glad
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
Blårand
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-07-24

Säsongen 22/23

Inlägg av Blårand »

Summering Man ska undvika kontrafaktisk historieskrivning, men det är väl inte djärvt att anta att när säsongens historia skrivs så är den store grejen att lagets räddare i serien, målisen, gick sönder när han behövdes som mest. Som säsongen länge såg ut är det fantastiskt att spela jämnt i finalmatcherna.

Sport är sport och allt kan hända. MoDo kan få frossa när målet är så nära. DIF kan satsa för fullt. Det får bära eller brista. Troligtvis går ändå MoDo upp.

Detta leder till funderingar om allvenskan och SHL i framtiden. Brynäs, SSK, DIF, Mora, Löven, AIK (som lär storsatsa), kanske Karlskoga. Alla lag som slåss om en SHL-plats. Spännande matcher och mycket publik. Vad händer om allsvenskan drar mer publik än SHL? Hur ska tv-pengar fördelas? Är det rättvist att den serie som drar minst får mest pengar?

Lakers har utan stjärnor tagit guldet igen inför knappt sex tusen. Kontinuitet och organisation sägs vara avgörande. Hur ser då framtiden ut för DIF? Hur mycket minskar budgeten? Kan publiktrycket locka fler sponsorer? Är Lakers resa en bekräftelse på en trend där klubbar med nytänkande förpassar de gamla storheterna till allsvenskan?
Osten östlund
Inlägg: 1851
Blev medlem: 2022-08-10

Säsongen 22/23

Inlägg av Osten östlund »

När man tänker på situationen vi hamnat i med HA. Så är det inga positiva tankar. Inte blir det bättre av att man ser vilka nyförvärv som Oskarshamn, andra skitlag plockar in.

Tror Brynäs kommer göra samma resa som oss nästa säsong. Ej vara det största hotet. Då allt tar längre tid "i stora anrika föreningar".
JL18
Inlägg: 114
Blev medlem: 2023-03-30

Säsongen 22/23

Inlägg av JL18 »

Suttit och lyssnat igenom nästan alla poddar som finns om svensk hockey över hela slutspelet. Alla har samma slutsats och ett par av dom även en annan.

Djurgården har lyckats sminka grisen och gjort det bra , men backsidan är inte topp och tillslut fungerar det inte längre. Lindbom eller ej så släpper vi till för mycket och några av backarna går bort sig eller gör enkla misstag.
Om vi lirar i allsvenskan nästa år så ser det inte skitbra ut. Vi kommer nog att ha i stort sett samma backar.
Vilka ska lyfta sig , Är det realistiskt att tro att dom kommer höja sig ganska mycket?

Typ Varje SHL klubb letar efter offensiva högerfattade backar. Så att vi skulle lyckas landa ett par av dom är inte jätte troligt.

Adderar man att vi inte spelar med mer än två spelskickliga centrar så är det lätt att förstå att man inte når hela vägen.
Backarna i DIF ska lämna ifrån sig pucken så snabbt som möjligt och har man inte spelare som kan lösa situationer och press så blir det sällan nån mästar klass. Gäller även forwards givetvis, men centrar framförallt av naturliga skäl.

Dum som man är sitter man ändå här och hoppas på att månen ska ramla ner vilken sekund som helst....

Edit, dessa tankar kommer från Roos, Lindberg, Daggen, Sanny, Svensson , Söderström med flera.
Vad dom tycker är ingen av Guds given lag givetvis, men tycker det är ganska mitt i prick faktiskt.
Senast redigerad av JL18 den 2023-04-25 14:00:25, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar