SHL 2016-17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
furan85
Inlägg: 82
Blev medlem: 2015-01-30

Re: SHL 2016-17

Inlägg av furan85 »

Praetori skrev:
Praetori skrev:
Mattias_87 skrev:Ska bli intressant att se vad disciplinnämnden gör med Falk.
Inte ett skit. Det är en charging eller möjligen den boarding han åkte för och skulle inte genererat något mer än en två om inte luleåspelaren totalt missat att skydda sig ens på det mest basala av plan.

Det är möjligen om luleå, situationsrummet eller domarna uppfattat något som jag missat och anmäler det hela.
Tre matcher. Vilken skit. 2min kan jag förstå men inte matchstraffet eller varför han skall bli avstängd. Något mått av ansvar måste mottagande spelare ha i att försvara sig mot normala tacklingar. Det var ju inget i själva kontakten som var överdrivet fult utöver att det var en boarding (och där finns det redan en straffsats i regelboken).
Om man vänder på det hela att vår bästa back åkte på en likadan tackling hade vi velat att den luleåspelaren skulle stängas av på livstid! Agree?

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Praetori »

furan85 skrev: Om man vänder på det hela att vår bästa back åkte på en likadan tackling hade vi velat att den luleåspelaren skulle stängas av på livstid! Agree?

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nej jag håller inte med och jag har vid ett flertal tillfällen kritiserat våra gubbar när de inte skyddar sig (jag kommer inte ihåg vem det var sist som åkte på en riktig flygtur i egen zon men det var lite samma visa även om just det tillfället inte verkade medvetet). Just "rumpvändningar" längs sargen är något som fått mig att se rött sedan länge. Det är ett jävla otyg som måste bort ur hockeyn för det är ett farligt beteende på riktigt. Prio ett bör vara att skydda puck, därefter sig själv (enligt vad man kan förvänta sig enligt regelboken) och därefter att respektera motspelaren (dvs inte sätta upp en armbåge eller klubba mot någon som kommer farande) och ta tacklingen på ett så bra och säkert sätt som möjligt.

Alla försök att inte göra sig tacklingsbar i sista ögonblicket eller fiska efter utvisningar genom att inte skydda sig, sänka huvud/överkropp, släppa klubban, vända ryggen till vid sarg osv är ett otyg. Det sistnämnda är dessutom direkt farligt eftersom en motståndare i ett sådant läge kanske inte hinner avbryta innan det är för sent och då riskerar du att skadas.

Tacklingen i sig är det inget fel på förutom att det är boarding eller möjligtvis charging. Det är olyckliga omständigheter där mottagaren väljer att kliva ut från sargen och vända ryggen till och brist på disciplin och/eller erfarenhet som gör att Falk ändå sätter den. Det är inga höga händer eller andra fulheter inblandade utan en klockren smäll som dock sker i ett farligt läge som uppstår.
Senast redigerad av Praetori den 2016-11-23 15:39:46, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Skidlöparn »

Praetori skrev:
furan85 skrev: Om man vänder på det hela att vår bästa back åkte på en likadan tackling hade vi velat att den luleåspelaren skulle stängas av på livstid! Agree?

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nej jag håller inte med och jag har vid ett flertal tillfällen kritiserat våra gubbar när de inte skyddar sig. Just "rumpvändningar" längs sargen är något som fått mig att se rött sedan länge. Det är ett jävla otyg som måste bort ur hockeyn för det är ett farligt beteende på riktigt. Prio ett bör vara att skydda puck, därefter sig själv (enligt vad man kan förvänta sig enligt regelboken) och därefter att respektera motspelaren (dvs inte sätta upp en armbåge eller klubba mot någon som kommer farande).
Alla försök att inte göra sig tacklingsbar i sista ögonblicket eller fiska efter utvisningar genom att inte skydda sig, sänka huvud/överkropp, släppa klubban, vända ryggen till vid sarg osv är ett otyg. Det sistnämnda är dessutom direkt farligt eftersom en motståndare i ett sådant läge kanske inte hinner avbryta innan det är för sent och då riskerar du att skadas.
Exakt, visst är det hög fart och vårdslöst, men man kan inte jämföra det med exempelvis Forsbergs grej.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Praetori »

Skidlöparn skrev: Exakt, visst är det hög fart och vårdslöst, men man kan inte jämföra det med exempelvis Forsbergs grej.
Exakt. Och det hade inte varit vårdslöst om motståndaren agerat därefter (även om det mycket väl fortfarande kunnat resultera i 2 minuter i skamvrån). Det blev vårdslöst eftersom Shira agerade som om ingenting skulle kunna hända och Falk fullföljde ändå. Det var respektlöst av Falk men även nonchalant av Shira i min mening.
Nu får man verkligen hoppas att han inte blev allvarligt skadad men det kommer göra ont att vara dum och det kan inga regler ändra på. Om man inte vill ha tacklingar i hockeyn så finns det en sport som heter bandy som fyller alla de kriterier som vissa i ligan verkar vara ute efter.

Skillnaden i fallet med Forsberg och Fernholm är att Fernholm gjorde vad han kunde för att skydda sig men en utsträckt armbåge mot huvudet är liksom ingenting som man kan förvänta sig på kartan. Att man däremot tar emot pucken i kortsargen när det kommer en motståndare farande och inte skyddar sig därefter är på gränsen till medansvar.
Ja Falk gjorde fel och det resulterade i vårdslöst spel men det finns grader i helvetet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL 2016-17

Inlägg av sensei »

Det blir ju "vårdslöst" för att mottagaren inte verkar förstå att det blir kontakt trots att han ser Falk. Omedvetet så tror han så för att det delas ut sådana här galna avstängningar av politiskt korrekta fegisar som är mest bekymrade över vad som står i aftonbladet.

Alltså är det ligans fel att det skadas spelare. Bra jobbat.

Här är en vårdslös tackling boarding/armbågstackling som bör vara vad som avses när man pratar om avstängning för boarding.



Det vi såg i går var standard. Tråkigt att han gjorde illa sig men shit happens.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
furan85
Inlägg: 82
Blev medlem: 2015-01-30

Re: SHL 2016-17

Inlägg av furan85 »

Praetori skrev:
furan85 skrev: Om man vänder på det hela att vår bästa back åkte på en likadan tackling hade vi velat att den luleåspelaren skulle stängas av på livstid! Agree?

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nej jag håller inte med och jag har vid ett flertal tillfällen kritiserat våra gubbar när de inte skyddar sig (jag kommer inte ihåg vem det var sist som åkte på en riktig flygtur i egen zon men det var lite samma visa även om just det tillfället inte verkade medvetet). Just "rumpvändningar" längs sargen är något som fått mig att se rött sedan länge. Det är ett jävla otyg som måste bort ur hockeyn för det är ett farligt beteende på riktigt. Prio ett bör vara att skydda puck, därefter sig själv (enligt vad man kan förvänta sig enligt regelboken) och därefter att respektera motspelaren (dvs inte sätta upp en armbåge eller klubba mot någon som kommer farande) och ta tacklingen på ett så bra och säkert sätt som möjligt.

Alla försök att inte göra sig tacklingsbar i sista ögonblicket eller fiska efter utvisningar genom att inte skydda sig, sänka huvud/överkropp, släppa klubban, vända ryggen till vid sarg osv är ett otyg. Det sistnämnda är dessutom direkt farligt eftersom en motståndare i ett sådant läge kanske inte hinner avbryta innan det är för sent och då riskerar du att skadas.

Tacklingen i sig är det inget fel på förutom att det är boarding eller möjligtvis charging. Det är olyckliga omständigheter där mottagaren väljer att kliva ut från sargen och vända ryggen till och brist på disciplin och/eller erfarenhet som gör att Falk ändå sätter den. Det är inga höga händer eller andra fulheter inblandade utan en klockren smäll som dock sker i ett farligt läge som uppstår.
Jaja ok, men med tanke på att du själv möjligtvis anser att det skulle vara boarding/charging, och en sån typ av handling kan innebära en extremt stor risk att du skadar din motståndare oavsett om den spelaren inte är beredd eller inte. I detta fall är nog shira "beredd", han vet att Falk kommer, men det går grymt fort och blir mest troligt stressad. Felet Falk gör är att gå in med full fart trots att Shira är 1m från sargen. Det är iallafall min åsikt!

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Praetori »

furan85 skrev: Jaja ok, men med tanke på att du själv möjligtvis anser att det skulle vara boarding/charging, och en sån typ av handling kan innebära en extremt stor risk att du skadar din motståndare oavsett om den spelaren inte är beredd eller inte. I detta fall är nog shira "beredd", han vet att Falk kommer, men det går grymt fort och blir mest troligt stressad. Felet Falk gör är att gå in med full fart trots att Shira är 1m från sargen. Det är iallafall min åsikt!

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Ja jag tycker som sagt att det var i överkant med avstängning. Det är inte så att Falk kommer ur det blå utan det står tämligen klart att det är de två i kamp om pucken som gäller. Precis när Shira går över förlängda mållinjen har han rätt balans med båda stålen i isen och alla möjligheter i världen att ta kampen på ett säkert sätt men han väljer istället att vinkla in grillorna, sätta ut benet och vrida upp ryggtavlan men ändå försöka ställa sig i vägen för Falk och då går det illa (i det läget när benet kommer ut så finns det svårligen vägar runt dessutom). Falk har otroligt lite tid att anpassa sig på och det är väl egentligen den situationen som han försatt sig i som bedöms som vårdslös i och med konsekvenserna av att han fullföljer.

Bild

http://www.shl.se/artikel/zshyaivuu-403 ... ander-falk

Bra video på sekvensen, min bedömning är inte som DNs men nu är beslutet fattat och de har ju sån tur är tolkningsföreträde (skulle diverse virrhjärnor som undertecknad få bestämma så skulle det nog bli pannkaka i längden). 8)

Kul att se att Robban var så skarpögd ändå. Hade Falk bromsat bara ett par tiondelar hade det hela slutat lyckligare.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2016-17

Inlägg av gaspo »

Ju mer jag ser reprisen ju mer tycker jag inte ens det är utvisning. Men DN har som alltid varit tuffa mot DIF. Nån status på Varakas? Armbåge med hjärnskakning på köpet ingen anmälning. Skrattretande. Bentackling av Oscar Engsund i rövlunda igår renderade inte ens i utvisning. Härliga domare vi har i shl och ännu härligare DN. DN består av människor som är maktgalna av troligtvis tidigare problem i sina liv.
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Örnen »

Hur enögda är ni egentligen? Otroligt. Klart det är matchstraff och given avstängning.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL 2016-17

Inlägg av sensei »

Örnen skrev:Hur enögda är ni egentligen? Otroligt. Klart det är matchstraff och given avstängning.
Haha, nej det tycker jag inte. Shira beters sig ju helt efterblivet, han borde få matchstraff för sin egen trygghet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Örnen »

sensei skrev:
Örnen skrev:Hur enögda är ni egentligen? Otroligt. Klart det är matchstraff och given avstängning.
Haha, nej det tycker jag inte. Shira beters sig ju helt efterblivet, han borde få matchstraff för sin egen trygghet.
Vad gör Schira annorlunda mot hur varenda back som ska hämta en puck i sarghörnet agerar? Falk tar alldeles för många skär och trycker Schira i ryggen med full kraft in i sargen.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Mattias_87 »

Jag klagar inte heller över matchstraffet. Sedan borde ju Shira för sitt eget bästa inte vända ryggen om men med nuvarande praxis så ska det vara avstängning.
Avskaffa tre mot tre.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: SHL 2016-17

Inlägg av sensei »

Örnen skrev:
sensei skrev:
Örnen skrev:Hur enögda är ni egentligen? Otroligt. Klart det är matchstraff och given avstängning.
Haha, nej det tycker jag inte. Shira beters sig ju helt efterblivet, han borde få matchstraff för sin egen trygghet.
Vad gör Schira annorlunda mot hur varenda back som ska hämta en puck i sarghörnet agerar? Falk tar alldeles för många skär och trycker Schira i ryggen med full kraft in i sargen.
Jag tycker att han hämtar pucken som om inte Falk ens var där. Tycker det syns ganska tydligt på reprisen också, han tittar upp men verkar ändå utgå ifrån att det inte kommer någon kontakt?! Han åker till och med in Falks bana.

Sen är ju inte tacklingen något att prata om alls (håller du med om att den är en ganska mild tackling?), men Schira som är naivt oförberedd flyger självklart som en vante.

Schira är alltså en fara för sig själv och borde få en lång avstängning eftersom målsättningen i SHL verkar vara att ingen någonsin skall få göra sig lite illa.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: SHL 2016-17

Inlägg av seppuko »

Örnen skrev:
sensei skrev:
Örnen skrev:Hur enögda är ni egentligen? Otroligt. Klart det är matchstraff och given avstängning.
Haha, nej det tycker jag inte. Shira beters sig ju helt efterblivet, han borde få matchstraff för sin egen trygghet.
Vad gör Schira annorlunda mot hur varenda back som ska hämta en puck i sarghörnet agerar? Falk tar alldeles för många skär och trycker Schira i ryggen med full kraft in i sargen.
Precis. Absolut har Shira ett ansvar här, men tar man bort tacklingen helt ur ekvationen blir det ju en kamp om pucken allt som oftast. Här kommer Falk i 120km/h utan uppsåt att bromsa. Hade Shira tex fått ett felskär eller annat hade Falk inte haft en skugga av chans att ta ett annat beslut i situationen och en större skada hade skett. Hade Falk i denna situation inte tryckt till i ryggen hade det inte heller uppstått någon större skada. Men nu gör han det och därför blir det en boarding av det allvarligare slaget som tydligt står i regelboken skall ge matchstraff.

Falk får helt enkelt matchstraff för ett dåligt beslutsfattande anser jag, och det ska han ha. Man måste säga ifrån när sådana dåliga beslut sker, lite typ som Rönnberg gör på Engsund idag, och det var från en situation igår där inget hände som tur var.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Ja, om någon tror på poäng borta mot ett Khk "lite ur form" på fredag riskerar ni att bli besvikna.
Ser deras match borta mot HV, än så länge är dom minst lika bra.
Ett väl fungerande lag som i likhet med DIF ligger ungefär där dom ska i tabellen.

Vi kommer bli sönderåkta
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar